Ein handel er i boks på det lokale markedet i Hutongen, ein tidleg november morgon....
Bildet inngår i albumet KINA -
Utstyr
  • Rolleiflex 3,5C
  • Xenotar
  • Brennvidde75mm
  • Blender-
  • FilmtypeKodak TRI-X 400 TX
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriReise
  • Lastet opp
  • Visninger441
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_227413} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (9)
charlotte s.
hei dette var et kjempefint detalj bilde fra gatelivet synes jeg,fine kontraster og skarpt og fint, men jeg synes kanskje den sorte jakka til høyre trekker litt mye oppmerksomhet
charlotte
Chr. G.
En mer menneskelig form for gateliv enn hva som oppleves i vestlige, rike byer der man enten er på vei inn til/ut av en designerkafe der form teller mer enn innhold og service, eller på vei inn/ut av Elkjøp, evt. FotoVideo :-). Her snakker og møtes folk, det skapes og vedlikeholdes relasjoner -de grunnleggende behov bilir tilfredsstilt; kjøp og vedlikehold av klær, fersk mat til dagens måltifder og en prat. En livsviktig og naturlig form for gateliv sprunget ut av menneskenes basale behov.

Er ikke helt fortrolig med komposisjonen, det slår meg at kvinnen står med ryggen til og er forholdsvis dominerende mørk og midtstilt. Øyet til mannen til høyre er en liten detalj, men ikke veldig betydningsfull.
Knut-Inge J.
Mange takk til begge to - er svært lydhør for sånne umiddelbare tilbakemeldingar. Mi eiga oppleving rundt opptaket, så vidt eg hugsar, gjekk særleg på kontrasten mellom det yrande marnadslivet og den innadvendte, litt tilårskomne kvinna si distanserte holdning til det som føregjekk rundt henne.....
Anne-Lise S.
Øynene mine faller aller først på handelen som foregår, for deretter å stoppe ved kvinnen som sitter i sine egne tanker inntil veggen. Det er hun som får min oppmerksomhet, og det er henne jeg studerer nærmere. Lurer på hva hun sitter og tenker på.... Det er, for meg, hun som gjør hele bildet, melankolsk og nesten litt trist ser hun ut, og kanskje tenker hun på den gang da...., eller på endringene som er i ferd med å skje rundt henne. Kanskje har hun mistet noen som hun akkurat der og da faller i tanker om... Liker henne kjempegodt, og så får handel være handel. Hun er et motiv i seg selv!

Anne-Lise
Avsluttet .
Helt enig, og blikket blir på en måte ledet den veien av komposisjonen. Det er liv og rør i gaten, og det kommer godt fram. Er litt enig med CG om dette ''onde øyet'' som stikker ut, tenkte ikke noe på det før han kommenterte det. Dette bildet må vel være et godt eksempel på vellykket ''street photography''. Jeg har litt problemer med å stille meg opp og ta bilder på denne måten, det er jo ikke bare å spørre om lov heller for da er jo alt spolert. Hvordan gjør du det?

Tor-A
Avsluttet .
Oj, nå var det KIJ jeg var ''helt enig'' med, men det passet jo godt som svar til ALS.
Tor-A
Torild H.
Hei,
(visst alltid litt sent ute, men...)
Førsteinntrykket var nok litt mye *rygg* her, som igjen gjør at komposisjon halter litt? Likevel; vesentlig er at bildet forteller mye og mangt, om fire personer som engasjerer seg på ulikt vis i denne handelen, og livet i gaten ellers, en annen virkelighet og kontrast til våre egne upersonlige, stort sett ubetjente pallebutikker, hver med sitt, selvfølgelig.

I sum et bilde jeg hadde stort utbytte av, både innhold, og, ikke mindre ''fan'' ihvertfall av ditt S/H-arbeid, etter dette bildet.
Mvh Torild

Knut-Inge J.
Takk så mykje, Anne-Lise, Tor-Arne og Torild. Satte stor pris på tilbakemeldingane. Du toucher eit litt vanskeleg spørsmål, Tor-Arne, det å ''stilla seg opp'' og ta bilde av folk f.eks. på gata. Er stadig i dialog med meg sjølv om dette. Som regel spør ein jo om lov, iallefall dersom ein har augekontakt. (Bruker alltid normalobjektiv - aldri tele i slike samanhengar) Dersom eg ellers meiner situasjonen er slik at det er ok å fotografera, prøver eg jo å vera så diskré som mogleg, og med Rolleiflexen er det jo slik at med den hengande rundt halsen, er det fort gjort å komponera med ein raskt titt ned på mattskiva. Dessuten - mange blir også nysgjerrige på dette kameraet, og det har mange gangar ført til kontakt - og fotografering.
Dag J.
Litt for mye rygg, syns jeg, i en ellers grei skildring.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu