Dødskamp
Bildet inngår i albumet TORAJA - Sulawezi - Ritualene i Sulawezi har en merkelig blanding av ''moderne'' kristendom og gammel animistisk overtro. En merkelig opplevelse.
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriReise
  • Lastet opp
  • Visninger315
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_22811} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (23)
Thomas H.

Kult. Det annerledes perspektivet gjoer at man tenker litt ekstra - hva er dette? Hva skjer her? Deretter tenker man kanskje paa hva som skjedde etter at bildet ble tatt...
lars morgan k.

Spennende at man prøver utradisjonelle snitt, men jeg skulle gjerne sett dyrets hode ved at du gikk litt lavere, duse farger forsterker den eksotiske og mystiske atmosfæren.

vennlig hilsen
Lars Morgan
Nils H.

Dramatisk og vemmelig, Fred! Et blikk inn i en fremmed verden. Prøver å fange tilskuernes følelser rundt det som skjer, men det er litt vanskelig (positivt). Tenkte også med en gang at jeg ønsket å se hele dyrets hode, men hvorfor det egentlig? Hva er ritualets formål?
Torunn B.

Godt bilde av en for meg helt fremmed situasjon. Dramatisk og vemmelig, ja. Men godt vist. Hodet trenger ikke være mer tydelig for meg. Det er situasjonen som er viktig her, og åpningen i halsen er det som er karakteristisk for dette. Godt utsnitt.

Torunn :-)
Trond S.

tok du bilde når den var død også?

bra reiseskildring. enig med TB om hodet og utsnittet.
Fred A.

Takker for kritikken! Ritualets formål er at disse dyrene(jo fler jo bedre) skal hjelpe den avdøde med transporten/reisen til himmelen.Det begynner visst å bli trangt der oppe.I dette tilfellet var det 17 stk.som måtte bøte med livet.
Ja, jeg tok også bilder av bøffelen som død.Kanskje jeg legger ut fler i serien.
FMA
Stephan Z.

Jeg blir forbanna! Lissom provoserende! Bare jævelskap, og dyreplageri. Kan du ikke finne på noe annet en sånne billige emosjonelle triks. Jeg blir kvalm! Noen klarer tydelig hvis ikke og styre seg og sine dyriske lyster, og vil til og med se dem døde.
Bra utsnitt! (åååhhh! det er blod!!!)
Nils H.

Det finnes jævelskap og dyreplageri her i verden, Stephan, og jeg synes det er riktig av oss som fotografer og også skildre denne siden ved tilværelsen. Om man vil se på slakt av dyr som dyreplageri, så værsågod. Du burde kanskje tenke litt mer på de stakkars menneskene som prøver å komme seg til himmelen. (Det er trangt der, sier Fred)
Thomas H.

Enig med Nils. Den eneste maaten man kan faa slutt paa slike ufyselige ritualer er ved aa belyse dem. Vet for oevrig ikke om vestlig kjoettproduksjon er mye mer human.
Aleksander J.

Typisk at noen reagerer med vestlige holdninger på andre kulturers riter og sett.
Torunn B.

Men Alexander, da... Du vet jo at vi jo er oppdradd vestlig, og derfor er vi dessverre ofte mer låst i vestlige holdninger enn bra er. Med tid og livserfaring kan vi dempe dem noe - og er vi gode nok, kan enkelte av oss bil helt objektive, men kun få. Men sånn er det bare. Kulturpåvirkning er sterke greier.

Torunn :-)
Stephan Z.

Trangsynthet!!! Herremin!!! Kan man virkelig påstå at det er å være låst i vestelige holdninger å ta hensyn til dyras ve og vel.''ER VI GODE NOK, KAN ENKELTE AV OSS BLI HELT OBJEKTIVE, OG GODTA ÆRESDRAP, MEN KUN FÅ''. Kulturpåvirkning er sterke greier gitt!Det burde være enhver fotografs plikt til å gripe inn i stedet for å godte seg med billedkomposisjon og annet snadder! FMA! Du burde skamme deg! Så du dyret i øya! Helt jævli....!
Trond S.

æresdrap har ingenting med kultur å gjøre.
Thomas H.

Problemet er vel heller at vi ikke ser vaare egne feil, enn at vi ser problemene i enkelte andre kulturer. Dyreplaging er like ille enten det skjer i Asia eller Europa. Vet ikke hvordan fotografen kunne ha ''grepet inn'' her. Skulle han ha sprunget fram og ''reddet'' kua?!
Aleksander J.

Hallo. En fotografs jobb er ikke å gripe inn i begivenhetenes gang.
Nils H.

Man er da ikke fritatt fra å være et medmenneske bare fordi man har muligheten til å ta et godt bilde. Hjelpe eller ta bildet?
Fred A.

Enig med TH. Dyreplageri er dyreplageri. De kaller det rituale,men de så ut til å more seg noe skrekkelig.Føles vel litt ''macho'' tenker jeg. Jeg for min del fikk nærmest brekninger. Vet ikke hva jeg skulle ha gjordt for å bryte inn. Det var ikke akkuratt hjemme i egen stue. Tror vel neppe de ville vist noen særlig forståelse for mine eventuelle argumenter for å sette et punktum for deres hellige begravelsesrituale. Mangler (desverre(?)) guts for den slags opptreden.

Æresdrap har så absolutt med kultur å gjøre.Det mennesker foretar seg,blir deres kultur. Tror vel hr. Zwilgmeyer mente bruken av ordet mer for å poengtere noe.
FMA
Trond S.

du mener at enkeltmenneskers handlinger er gjeldende for hele samfunnets kultur? dvs at alt jeg gjør og foretar meg er norsk kultur?

æresdrap er like uvanlig alle andre steder som i norge og kan etter min mening ikke kalles kultur. det er mer fordommer og trangsynthet som følge av religion.
Trond S.

det er vel forresten kun et spørsmål om hvordan man definerer kultur...
Fred A.

Jeg mener at hva du gjør og foretar deg blir din kultur,ikke hele Norges samlede kultur.

Hvis en gruppe mennesker begynner å gjøre mer eller mindre de samme handlingene over tid,kan man vel si at det oppstår en kultur hos den enkelte gruppen som derav gjør at de kan kjennetegnes ved deres felles handlinger.
Hvis du ønsker å definere kultur på noen annen måte,så må du jo selvfølgelig få lov til det.
Når det gjelder æresdrap,så burde man kanskje ikke være så opptatt av hvor mange unge jenter som mister livet under denne familieterroren.Kanskje heller hvor mange som lider. Det tror jeg er mange nok.
Det er mulig at de folkegruppene hvor denne type undertrykkelse forekommer hyppigere,ikke er så store,men det vil alikevel være en kultur...en kultur stor nok til å tas på alvor.
MVH:FMA
Aleksander J.

Unnskyld, hva har dette bildet med æresdrap å gjøre?
Stephan Z.

Debatten her gikk ikke på æresdrap, men fotografens moral og etik i forhold til kultur. resdrap er da et tidsaktuellt eksempel.

MVH steffi
Trond S.

bah... vil bare si at hadde jeg vært i samme situasjon, hadde jeg gjort det samme, altså tatt bilder. å gripe inn i et begravelsesritual er vel bunnen av kulturforståelse, og rett og slett uhøflig.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu