Fyffes i vinterskogen
Kunst eller visuell forurensing?
Kunsten på Henie Onstad gir nokså spesielle inntrykk når man får det hele på uvant avstand.
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2007-02-15 21:49:12
    Versjon #2
Utstyr
  • Canon EOS 300D
  • Canon EF 75-300 mm IS USM
  • Brennvidde300mm
  • Blender-
  • Nei
  • AnnetUtsnitt, omtrent 2/3 av opprinnelig høyde
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNattbilder
  • Lastet opp
  • Visninger509
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_239265} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (25)
Thorbjørn R.
Ja, det var litt av et motiv. Men det funker ikke helt etter min mening. Deler av bananen er overopplyst og greinene i forgrunnen forstyrrer.
Rune S.
Det finnes et sted i Nordmarka som heter Appelsin, men Banan eller Fyffes viste jeg ikke om. Men det er kanskje på Krokskogen:-) Trodde ikke at Fyffes fantes som varemerke lenger!? Enig med Thorbjørn angående lys og greiner, men det er mer et artig bilde, synes jeg.

Mvh
Rune S
Odd Tore S.
Greiner: Det er ikke greiner, men toppen på en velvoksen furu.
Hadde jeg fjernet den, hadde det blitt en stund til neste bilde/kommentar her på dotten.
Lyset: Har fire forskjellige eksponeringer av dette motivet. De som har bedre lys på banankroppen, har for mørke spisser og fargestøy i de mørke områdene.
Jeg kan naturligvis klone to eller flere av disse sammen, men tretoppen klarer jeg ikke å fjerne, hverken med sag eller PS.
Enkelte ganger er ikke alt idéelt.
Odd Tore
Ann F.
Ang. dine ulike eksponeringer, er ''oppskriften'' egentlig ganske enkel: Ta en utgave hvor eksponeringen på bananen er ideell. Ta en utgave hvor eksponeringen på resten er ideell. Legg dem på hverandre som to layers i PS, la det laget hvor du må viske vekk minst, være øverst. Og bruk viskelæret forsiktig og nennsomt på øvre layer, med middels ''hardness'' og absolutt med lav opacity - visk vekk gjentatte ganger til det ser vettugt ut (det tar sin tid).

Prøv en versjon hvor du beskjærer fra bunnen så mye at toppen på den velvoksne negativtkommenterte forgrunnsfurua ikke er med. Gjerne litt til - til over buen rett til venstre i bananen og over furua. Det er fortsatt tydelig at det er en banan - og så tar du litt inn fra venstre for balansens skyld. Lysene nede rundt den betyr lite (eller større vidvinkel, om du har, så kan du kanskje gå foran den fordervelige furua ?).
Less is more.

Mvh Ann
Stig Børre E.
...eller ta bilde før omgivelsene har blitt så mørke som her (hvis bananen er opplyst da). Morsomt motiv, hvor i all verden er dette?

StigB
Odd Tore S.
Takker for tankevekkende innspill!

Min intensjon med bildet er følgende:
En banan, fullstending malplassert i vinterskogen.

Skogen, dvs. trærne er derfor helt sentrale her. At et av disse dekker over deler av bananen er vel ikke unaturlig. Jeg er enig i at slik det er nå, ble det vel tungt, og kan tenke meg å bruke en lysere eksponering akkurat for denne delen.
Etter min mening er det også viktig at bananen lyser kraftig opp i kveldsmørket, da virker den enda mer malplassert. Og hvitkledd bakke hører med, det er jo vinter. Skulle gjerne hatt snø eller rim på trærne, men det hadde blåst av.
Jeg har bilder tatt tidligere på kvelden også, men de har ikke den virkningen jeg ønsker. Mulig at opptak ca. 1/2 time tidligere hadde vært tingen.
Hadde bananen i seg selv vært motivet, burde den heller blitt fotografert mens den fortsatt bodde på taket på en bygning langs Oslo havn, og var strålende reklame i natten for Fyffes (uttales faijfs), nå Chiquita.
Nærbilde av bare bananen slik den står på Henie-Onstad nå, ville være avfotografering av ''kunst'', ikke min greie og heller ikke hensikten.

Tydeligvis klarer jeg ikke å formidle min intensjon med dette bildet, og det er en utfordring som jeg tar alvorlig.
Det tekniske er mer et spørsmål om tid og finfikling, og det har jeg stort sett tatt høyde for med fire ulike eksponeringer. Å sette sammen flere eksponeringer er noe jeg vanligvis ikke nevner når jeg legger ut bilder, det er en ren teknisk ''greie'' slik jeg ser det.
Odd Tore
Eli B.
Jeg synes dette var et utrolig stilig motiv, både humoristisk og godt tatt. Kan ikke se at hverken lys eller greiner forstyrrer, men synes at bananen kommer klart og tydelig frem. Et motiv som skiller seg ut her på dotten og som får smilet frem. Veldig bra synes jeg. Jeg er raus i dag og går videre med en anbefaling.
Hilsen Eli
ingebjørg fyrileiv g.
Jeg synes at dette var aldeles malplassert! Det var faktisk min første tanke da jeg så bildet, uten å lese din kommentar først. Men det tekniske gjør at bildet halter litt. Hvorfor, lurer jeg. En banan midt i skogen..Jaja :)

vh ingebjørg
Jan Frode A.
En potent og glødende banan i den kalde og mørke norske vinterskogen. Syntes denne ble skikkelig bra. Om der er noe rusk i den fotografiske framstillingen, bryr jeg meg ikke om. Her er det motivet, og denne spesielle kontrasten, som teller. Kitsch eller kunst, i alle fall et artig og spenstig bilde.

mvh Jan Frode
Steinulf L.
Her er det flere ting å merke seg. For det første Ann's detaljerte og gode instruksjoner om redigering av bildet. Disse er gode og lærerike.
For det andre; Dottens rådende billedsyn hvor alt skal forenkles og ryddes opp i. For det tredje, våre evner som betraktere, trekker vi ut av bildet det fotografen ønsker å vise?

Nå er jo fasit gitt, men jeg synes likevel jeg kan si at du kommer godt imål på dette, nemlig å vise et fullstendig mistilpasset element plassert i naturen.
Odd Tore S.
I et forsøk på å forbedre det tekniske, har jeg lagt til v2, som er basert på tre forskjellige opptak.
Bananen er laget av sveiste og stagete tynnplater, og har derfor ikke jevne overflater.
Odd Tore
Lars-Anders M.
Spis lettfordøyd mat som bananer. De blir skit alt i munnen.

vhh L-A M
Stig Børre E.
Ikke lett å se forskjell på v1 og v2.

StigB
Odd Tore S.
Det er en forskjell på - 2/3 EV på de deler av bananen som ble oppfattet som for lyse i v1, og litt trimming i andre områder også.
Men en flombelyst metallbanan er og blir en flombelyst metallbanan, og det er det også meningen at den skal se ut som.
Odd Tore
Arne S.
Hehe, rimelig potent! Men det er også beholdningen for min del. Kontrastene blir i hardeste laget.
Avsluttet .
Du har med dine siste bilder vært ganske så hard på pedalen. Synes det blir veldig kontrastrikt og litt skrikende.
Og dette var jo et merkverdig syn i tykkeste granskauen. Vel er vi jærbuere løgne, men en kjempebanan på Henie Onstad senteret er tung å fordøye:)

Lurer på om bildet hadde blitt bedre og gildere å se på i dagslys, eller kanskje i skumringen. Tror vi hadde trengt litt mer omgivelser her for å forstå helheten.

Men for all del, et artig skue du deler med oss.

mvh arild
Bergliot E.
Merkelig syn midt i kaldeste granskauen...hmm...

Kreativiteten er iallefall upåklagelig!

God Fotohelg!

Bergliot:)
Terje S.
En belyst skrellet banan midt i furuskauen blir for stor kontrast for meg. Det er sikkert dem som liker slik. Passer vel best under kategorien humor. Eller vil du bli husket 200 år etter din død ?

Mvh Terje
Inger-Lise S.
Spesielt motiv.Som vanlig flott lys og god komposisjon fra deg.Fine fargenyanser, men jeg er noe usikker på kontrastene her.....Noe hjelp fra belysningen av trærne,da.Absolutt originalt!

Inger-Lise
Line Kristin W.
Hehe, det er da ikke noe nytt at de går bananas på Henie Onstad ;-)

Bildet oppfatter jeg at først og fremst er ment som en (kritisk) kommentar, og ikke et glansbilde for skrytealbumet. Sånn sett synes jeg det fungerer ganske greit, kanskje nettopp på grunn av - og ikke til tross for - det vi ''normalt'' anser som tekniske og komposisjonsmessige overtramp.

Furutoppen foran kan også betraktes som et forsterkende element i (denne) historien om menneskets iboende trang til å bryte grenser. Likeledes det noe grelle lyset. Begge deler underbygger den sterke kontrasten mellom fredfull Uberørt Norsk Natur og skrikende Plastic Urbananart.

Så kan man jo spørre hvilken verdi dette ''kunstverket'' har, - om det er (mal-)plassert i Norsk Furuskog som provokasjon for provokasjonens egen skyld?

Og det var vel nettopp det du ville? ;-)

- Line :-)
Line Kristin W.
OK, jeg liker gjetteleker og leste derfor ikke gjennom kommentarene før jeg la inn min egen. Den ble jo rent smør på fleskefett da, men nå vet du i hvert fall at du nådde frem til minst én ;-)
ingeborg w.
Her tror jeg en eksponering når det var litt lysere ville vært bedre. Så ville ikke kontrastene mellom den flombelyste bananen og de mørke omgivelsene blitt så store. Når det gjelder treet foran, tja, kjenner jeg deg rett har du vurdert andre utsnitt, flytte kameraet osv, og kommet fram til at det ikke er mulig eller ønskelig.
Odd E. k.
Hei Odd Tore!

Hvis denne bananen er et blikkfang, så må nok det være i negativ betydning. De som tenker motiv og lys i denne sammenheng må nok være dårlig skodd. Plasseringen er nok bra, med denne kunstarten har nok passet bedre i en dyrehage med mange aper og ikke på Henie Onstad Senteret blant furutrær og kald vinter. Ang. belysning. En dempet belysning fra en utsøkt vinkel har sikkert gjort motivet mer attraktivt.
Flott fanget og presentert Odd Tore, blir debatt og kreative synspunkter av slikt.

Mvh

Odd E.
Odd Tore S.
Hei, og takk for kommentarer og sysnpunkter!
Bananen skal virke malplassert, den skal lyse opp slik at det hele ser fullstendig uharmonisk ut. Det er slik jeg oppfatter den, den var OK som reklame på taket høyt der oppe, her er den fullstendig på jordet, for ikke å si midt i tjukke furuskauen.
Så til dere som ikke liker det dere ser: Det var heller ikke meningen.
Til dere som oppfattet at Henie Onstad gikk bananas: Hurra! Da var ikke dette skivebom og kornet som falt på fjellgrunn likevel.
Og jeg har faktisk ''pene'' bilder av denne i skumringen med et lyserødt skjær av romantikk. Men det oppfyller ikke hensikten min.
Odd Tore
Roger K.
Hei hei, Odd Tore!
Leser ikke kommentarene ovenfor, men regner med det har vært litt diskusjoner ang bilde etter ditt siste svar. Det er nu mye rart som blir plassert ut i omgivelsene både av reklame og kunst og skal være så erlig å si at alt er nu ikke like iøyenfallende. Derimot synes jeg du har klart å skape et bilde av dette som slettes ikke er så bort i natta. har sansen for dette. Passe mengde bunn der det lille buskasset bryter fint inn i den blyste bannanen. Fine fargetoner i lyset som sprer seg utover i furuskogen. God komtroll på sammenkloningen din der de tre opptak gir bedre skarphet i alle detaljer i bilde. Du sluntrer ikke og god jobb av din hand igjen.

Mvh RK
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu