Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_240867} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Her er det tempo som om det skulle vært gullgraving på gang. litt hardt lys noen steder, men god bruk av lang lukkertid. Ikke pent, men et spennende bilde.
Inger-Lise S.
Et typisk ''Odd Tore-bilde'',og likevel ikke ;-) Du får som før nevnt de utroligste ting til å framstå som vakre pga ditt bruk av lys. Så også her. Nydelige fargetoner. En spennende og kledelig effekt i bildet.Mye fine detaljer her.
Inger-Lise
Rune S.
Tøfft bilde med stilige effekter og fart, synes jeg! De gyldne tonene får meg til å tenke gullgruve. Bra jobba!
Mvh
Rune S
Tone A.
Hei
Dette er eit spesielt bilde med togtilhengaren i full fart med sine bua gullinjer, der den heng etter den fremste vogna. Det er umogleg å sjå kva last som er med men sjølve bruntonane og dei gylne tonane saman med lyset både bak og framme gjer bildet spesielt. Togskinnene er ein flott kontrast mot dei uskarpe linjene som gir kjensla av at her er det full fart og fin dybde.
Øverst i gruvegangen forstyrrar lyset litt, så der ville eg hatt eit lite kutt.
Elles eit spanande bilde som osar av fart og gulltonar.
:) Tone
Stig Børre E.
Dette syns jeg ble svært vellykket.
Finishen er veldig tiltalende. Veldig fin glød i fargene. Uskarpheten får bildet til å se malt ut.
Linjer og fart er også på plass. Veldig bra dette.
Mulig et lite kutt i toppen for å bli kvitt det lyse feltet øverst til venstre vil heve bildet ytterligere...?
StigB
Knut L.
Her er det spennende; - bulder og brak, og litt nervepirrende stemning når gruvevognene farer frem og forbi ..... (Sånn opplever jeg det, iallefall.)
Fargetone og teknikk er valgt med omhu.
Forslaget om det lille kuttet i toppen har kanskje noe for seg.
mvh
Knut
Odd Tore S.
Takk for kommentarer, og for forslag om kutt i toppen.
Det synes jeg var et godt forslag, senker tunneltaket og øker følelsen av fart og bevegelse.
v2 viser den muligheten jeg gikk for.
Odd Tore
Thorbjørn R.
Enig med de over - dette ble kjempeflott! Akkurat passe bevegelsesuskarphet og et nærmest magisk lys. Kuttet i toppen ble vellykket.
Odd E. k.
Hei Odd Tore!
Dette er jo arbeidshester på skinner. Flott lys og fartspreg, noe som fremmer fremdrift og effektivitet på et slitsomt plan. Lyset kommerer fint inn og minner mye on gullalderen, der disse vognene ble fraktet frem og tilbake med menneskekraft. Flott fremført, der du har fått frem en optimal stemning Odd Tore!!
Mvh
Odd E.
Anne-Lise S.
Det gjorde seg med kutt i topp. Fin bevegelse i bildet, og jeg liker farger og lys. Det ser ut som noen virkelige arbeidshester dette her, og bevegelsen gir følelse av effektivitet mens selve vognene gir inntrykk av at de er brukt over laaang tid. Flott rustfølelse.
Anne-Lise
Nils G.
V2 for meg også. Jeg ser mye flott lys som skinner som gull. Jeg ser fart og bevegelse. Det er mye driv i bildet som jeg liker.
Og så sitter jeg og lurer: Hvordan i all verden har dette gått til. Min foreløpige konklusjon er at du har tilført et bra bilde en form for aksjon der det bra fremdeles er bra med tillegg av bevegelse som fenger blikket bare enda mer.
Fargene er varme og tiltalende og utsnittet synes jeg også er bra.
Inspirerende.
Nils
Odd Tore S.
Takk for flere kommentarer og litt undring.
Det er ikke gull alt som glimrer, men sølv i energisparende kunstlys tilsvarende gul gatebelysning kan nok se slik ut. Så dette er i sølvgruvene på Kongsberg, førerløst akkumulatorel.lok. med avsporet vagge bak.
Et ikke særlig greit motiv for 300D med bare sprettoppblitz, uten stativ og lyssvak zoom, men med IS.
Så for å se om det likevel bodde noe i det prøveskjøt jeg i den belysningen som fantes inntil resultatet så omtrent fornuftig ut der det ikke var skygge. Dette ga 5 sek håndholdt. På dette opptaket fyrte jeg også av en blitz for å få tegning i skyggene og noenlunde skarpe konturer av toget.
Så her er det ikke noen tukling med kunstige effekter i PS, bevegelsen kommer av ikke-IS-kompensert kamerabevegelse i løpet av 5 sek eksponeringstid. Skinnegangen ser ganske skarp ut fordi den lå i skygge og bare fikk lys fra blitzen.
Når forholdene ikke er ideelle, kan det være mer fruktbart å samarbeide med problemene enn å bekjempe dem!
Odd Tore
Nils G.
Takk skal du ha for forklaringen. Den manglende IS-funksjonen bidro altså svært positivt til dette flotte bildet. Som en utopisk tanke måtte det jo forøvrig være flott om noen kunne konstruere en IS som fanger opp 5 sek.
Nils
Erik J.
Det jeg hele tiden trodde var gull var bare sølv! Jeg har stor sans for at du har med kamera i de mest utrolige situasjoner, og du opplever tydeligvis mer enn de fleste av oss! At det i tillegg gir utfordringer lys- og eksponeringsmessig virker ikke som noen hindring! Jeg følger med videre!
Odd Tore S.
IS-funksjonen var jo på, men 5 sek er i meste laget. 1/6 sek på sånn 24 mm går ofte bra, så IS funker, i alle fall for meg.
Odd Tore
ingeborg w.
Jeg gjetta på sølvgruvene i fjellene i Kongsberg. Jeg foretrekker v2, mer avlangt og fartspreget. Fargene her er spennende, stort sett varme med noen kalde blå toner under vognene. Dette ble skikkelig annerledes i positiv betydning.
ingebjørg fyrileiv g.
Heo, Odd Tore. Jeg liker gløden og den intense varmen her. Men noe som minner meg om glowing edges fyker ikke til topps hos meg. Utsnitt, vinkel og dramatisk uttrykk er fint.
vh ingebjørg
Ivar B.
Komposisjon og utsnittet i versjon 2 fungerer, og du har fått fram fartsfølelse i bildet. Bildet gir også en gruvefølelse med det kunstige lyset og grovheten i presentasjonen. Synes likevel at bildet ser litt ''fotoshopfiltereffekt ut, selv om det ikke er tilfelle her. Mvh Ivar.
Gunnar John C.
Dette bildet har jeg nå betraktet ganske mange ganger, og vipper stadig mellom å oppleve det som romantisk industriskildring eller som fantastisk eventyrfortelling.
Jeg tror det er sistnevnte som vinner hos meg. Tempo, glød, bulder og brak er treffende ord som har vært brukt av andre her. I dette utenomjordiske lyset ser jeg nisser og dverge som bygger i berge.
Enig i at klippet ditt i overkant fortettet stemningen.
Gunnar
Tone B.
Dette har du fått bra til Odd Tore! På tumbernailen så dette ut for meg som en lastebil som sto i brann, men her ble jeg overrasket :-) For meg fungerer utsnittet i v2 best. Du har fått frem en fin fartsfølelse i bildet og du har virkelig lykkes i å samarbeide med forholdene du hadde. Fine varme fargetoner og en flott driv i bildet. Annerledes og spennende bilde!
Takk for kommentar under bildet mitt. Ja, det ble en lang pause, men nå håper jeg at jeg er tilbake til tider der jeg kan jobbe med kamera og få vært innom dotten i ny og ne.
mvh Tone
Odd Tore S.
Det var nok meningen å få fram et eller annet eventyraktig her, gruveversjonen av den hodeløse rytteren, men med hodeløs lokfører, og med avdanket akkumulatorlok. i stedet for hest.
Vill skulle framferda være, og da man ikke knusle med farge eller lys.
Ingebjørg,
hvis du med glowing edges mener PS artifakter er vel ikke det helt riktig. De lyse kantene, som heller ikke følger konturene overalt, er nok mer et resultat av at kameraet har beveget seg noe og med uregelmessig hastighet under opptaket, og at gruvebelysningen reflekteres ulikt i flater og vegger.
Hadde jeg hatt med utstyr til det, hadde jeg nok forsøkt mer på å føye sammen minst to bilder:
- et med bare ''naturlig'' gruvelys
- et med blitz og panorering med samme retning som skinnene under siste del av opptaket.
Sannsynligvis hadde jeg da ikke rukket toget ut igjen, og resultatet av slike idéer er ofte bedre i hodet enn på skjermen etterpå.
Odd Tore
Bente K.
Jeg liker godt gløden du har fått frem i bildet, og jeg assosierte dette med kobberglans. Uskarpheten får frem en fartsfølelse i bildet.
Litt eventyraktig forskjønnelse fra en sikkert ganske trist gruve, og et eksempel på hvordan et bilde kan lyve.
mvh Bente
Odd Eirik S.
Det tok litt tid før jeg skjønte hva dette var for noe. Men etter å ha sortert ut alle ''bevegelsene'' så trer det mer og mer klart frem hva bildet inneholder.
Det første som slo meg var at her var det brukt noen PS effekter. Men tenkte med meg selv at det er jo ikke noe Odd Tore bruker så effekten må komme fra et annet sted. Nysgjerrigheten tok overhånd og tidligere kommentarer ble lest. Morsomt å lese om hvordan dette ble til.
Lyset er i en særklasse og gjør for min del mye av bildet. Bevegelsen gir bildet et særdeles røfft preg og gjenspeiler noe av det jeg forbinder med gruvedrift. Tøffe karer under tøffe forhold i et røfft miljø. Hadde vognene vært uten begvegelse så hadde dette blitt litt for glorete og jeg ville vel ha ønsket meg en noe mer dyster stemning. Men slik det er nå er det akkurat passe til å gi meg den rette følelsen.
Mvh
OddES
Lars-Anders M.
Meget bra. Allt ersagt. Jeg er enig.
L-A M.
Terje S.
Ett lite fotografisk kunstverk dette Odd. Det passer fortreffelig på veggen i storformat i en urban leillighet.
Mvh Terje
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Inger-Lise
Mvh
Rune S
Dette er eit spesielt bilde med togtilhengaren i full fart med sine bua gullinjer, der den heng etter den fremste vogna. Det er umogleg å sjå kva last som er med men sjølve bruntonane og dei gylne tonane saman med lyset både bak og framme gjer bildet spesielt. Togskinnene er ein flott kontrast mot dei uskarpe linjene som gir kjensla av at her er det full fart og fin dybde.
Øverst i gruvegangen forstyrrar lyset litt, så der ville eg hatt eit lite kutt.
Elles eit spanande bilde som osar av fart og gulltonar.
:) Tone
Finishen er veldig tiltalende. Veldig fin glød i fargene. Uskarpheten får bildet til å se malt ut.
Linjer og fart er også på plass. Veldig bra dette.
Mulig et lite kutt i toppen for å bli kvitt det lyse feltet øverst til venstre vil heve bildet ytterligere...?
StigB
Fargetone og teknikk er valgt med omhu.
Forslaget om det lille kuttet i toppen har kanskje noe for seg.
mvh
Knut
Det synes jeg var et godt forslag, senker tunneltaket og øker følelsen av fart og bevegelse.
v2 viser den muligheten jeg gikk for.
Odd Tore
Dette er jo arbeidshester på skinner. Flott lys og fartspreg, noe som fremmer fremdrift og effektivitet på et slitsomt plan. Lyset kommerer fint inn og minner mye on gullalderen, der disse vognene ble fraktet frem og tilbake med menneskekraft. Flott fremført, der du har fått frem en optimal stemning Odd Tore!!
Mvh
Odd E.
Anne-Lise
Og så sitter jeg og lurer: Hvordan i all verden har dette gått til. Min foreløpige konklusjon er at du har tilført et bra bilde en form for aksjon der det bra fremdeles er bra med tillegg av bevegelse som fenger blikket bare enda mer.
Fargene er varme og tiltalende og utsnittet synes jeg også er bra.
Inspirerende.
Nils
Det er ikke gull alt som glimrer, men sølv i energisparende kunstlys tilsvarende gul gatebelysning kan nok se slik ut. Så dette er i sølvgruvene på Kongsberg, førerløst akkumulatorel.lok. med avsporet vagge bak.
Et ikke særlig greit motiv for 300D med bare sprettoppblitz, uten stativ og lyssvak zoom, men med IS.
Så for å se om det likevel bodde noe i det prøveskjøt jeg i den belysningen som fantes inntil resultatet så omtrent fornuftig ut der det ikke var skygge. Dette ga 5 sek håndholdt. På dette opptaket fyrte jeg også av en blitz for å få tegning i skyggene og noenlunde skarpe konturer av toget.
Så her er det ikke noen tukling med kunstige effekter i PS, bevegelsen kommer av ikke-IS-kompensert kamerabevegelse i løpet av 5 sek eksponeringstid. Skinnegangen ser ganske skarp ut fordi den lå i skygge og bare fikk lys fra blitzen.
Når forholdene ikke er ideelle, kan det være mer fruktbart å samarbeide med problemene enn å bekjempe dem!
Odd Tore
Nils
Odd Tore
vh ingebjørg
Jeg tror det er sistnevnte som vinner hos meg. Tempo, glød, bulder og brak er treffende ord som har vært brukt av andre her. I dette utenomjordiske lyset ser jeg nisser og dverge som bygger i berge.
Enig i at klippet ditt i overkant fortettet stemningen.
Gunnar
Takk for kommentar under bildet mitt. Ja, det ble en lang pause, men nå håper jeg at jeg er tilbake til tider der jeg kan jobbe med kamera og få vært innom dotten i ny og ne.
mvh Tone
Vill skulle framferda være, og da man ikke knusle med farge eller lys.
Ingebjørg,
hvis du med glowing edges mener PS artifakter er vel ikke det helt riktig. De lyse kantene, som heller ikke følger konturene overalt, er nok mer et resultat av at kameraet har beveget seg noe og med uregelmessig hastighet under opptaket, og at gruvebelysningen reflekteres ulikt i flater og vegger.
Hadde jeg hatt med utstyr til det, hadde jeg nok forsøkt mer på å føye sammen minst to bilder:
- et med bare ''naturlig'' gruvelys
- et med blitz og panorering med samme retning som skinnene under siste del av opptaket.
Sannsynligvis hadde jeg da ikke rukket toget ut igjen, og resultatet av slike idéer er ofte bedre i hodet enn på skjermen etterpå.
Odd Tore
Litt eventyraktig forskjønnelse fra en sikkert ganske trist gruve, og et eksempel på hvordan et bilde kan lyve.
mvh Bente
Det første som slo meg var at her var det brukt noen PS effekter. Men tenkte med meg selv at det er jo ikke noe Odd Tore bruker så effekten må komme fra et annet sted. Nysgjerrigheten tok overhånd og tidligere kommentarer ble lest. Morsomt å lese om hvordan dette ble til.
Lyset er i en særklasse og gjør for min del mye av bildet. Bevegelsen gir bildet et særdeles røfft preg og gjenspeiler noe av det jeg forbinder med gruvedrift. Tøffe karer under tøffe forhold i et røfft miljø. Hadde vognene vært uten begvegelse så hadde dette blitt litt for glorete og jeg ville vel ha ønsket meg en noe mer dyster stemning. Men slik det er nå er det akkurat passe til å gi meg den rette følelsen.
Mvh
OddES
L-A M.
Mvh Terje