Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_257247} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Dette synes jeg var et flott nattbilde, fine farger og god komposisjon.
mvh Tommy
Arnhild A.
Et flott nattbilde. Liker hvordan jeg blir dratt mot kirka. Nydelig kirke og lys.
Mvh Arnhild
Marte S.
Mektig og veldig fint!
Steinulf L.
Synes bildet gir et dårlig inntrykk av Petersplassens storhet og den monumentale kirkebygningen. Kirkebygget der dessuten skjevt, men det kan vel fikses i ps. Da hjelper det lite at bildet er teknisk greit.
Thorbjørn R.
Flotte stemningsfulle farger og fine linjer i dette bildet. Litt skjevt, men det kan lett rettes opp.
Anne-Lise S.
Dette var et uvant syn fra Petersplassen; her vrimler det av mennesker hele dagen, og du har klart å formidle hvilken ro som hviler over det hele på kvelds- og nattestid når turister og andre har funnet sine små italienske restauranter der de nyter pasta med parmesan og en god italiensk vin. Når man vet hvor mange lyder her er på dagtid, fra allverdens språk, fra backpackere, til kontorfolk, til geistlige, så er det deilig å se denne fine stemningen over dette verdenskjente stedet. Ved å sitte og studere motivet ditt kan man bringe frem igjen ropene som lyder på dagtid, og ofte på onsdager, når paven holder audiens her. Da hylles paven som en stor kjendis, noe han da også er, og det hviler et historisk sus over det hele. Det kan man også finne igjen nå, på kveldstid, med dette flotte lyset fra lampene som yter både Peterskirken, søylegangene og plassen full rettferdighet. Jeg blir sittende og se oppe til høyre i bildet, der pavens tilholdssted er, og der kan det se ut til at du fremhever lyset på veggen, muligens for at seeren også skal legge merke til at akkurat der, der er pavens residens.
Peterskirken er her plassert langs midtaksen, men likevel noe til høyre, og jeg ser du gjør et godt forsøk på å plassere gjerdene, som turistene sitter bakenfor når det er audiens, langs nedre diagonalakse, mens søylegangene forsøkes plassert langs den neste diagonale. Her lykkes du ikke helt, og du får dette skjeve inntrykket. Jeg tror at dersom du hadde plassert deg selv et skritt eller to til venstre, så ville du ha lykkes enda bedre med dette, fått bedre balanse i bildet og mer harmoni mellom de ulike delene av bildeflaten. Likevel synes jeg at du lykkes forholdsvis godt slik at Peterskirken blir det naturlige fokusområde. Videre har du forsøkt å duse ned gjerdene og søylegangenes tak i de diagonale aksene slik at øynene i enda større grad skal naturlig ledes til selve kirkebygningen. Dette lykkes du godt med synes jeg, siden linjene stopper der. Her er ingen naturlig fortsettelse av aksene oppover til høyre eller venstre. Hadde der vært en linje som fortsatte opp, spesielt til venstre, ville dette vært en enda sterkere ledetråd for øyet siden vi i vestlige land er vant til å lese fra venstre mot høyre. Plasseringen av Peterskirken noe til høyre i bildet kan også tyde på at du tenker tredeling i komposisjonen. Da plasseres viktige elementer så nær linjene som mulig for at øynene til den som ser naturlig skal ledes dit. Horisontlinja, som her er det vannrette taket på Peterskirken, ligger noe over midten av bildet ditt, og det fungerer veldig godt. Den er dessverre litt skjev og heller nedover til venstre. Kanskje en oppretting av den også kan hjelpe til å få de diagonale linjene plassert mer riktig ift. diagonal komposisjonen? Muligheten da for å også justere med ''Fil'' - ''Distort'' - ''Lens correction'' kan være tilstede for å utnytte de diagonale linjene i enda større grad her? Stjerna, som jeg antar er Venus, er noe til høyre for kuppelen på Peterskirken, og kanskje har du plassert deg slik med tanke på å få stjerna i det gylne snitt? Jeg tror nok dessverre at du da måtte ha venta enda en stund slik at stjerna sto enda mer til høyre for å få dette til, eller du måtte ha manipulert bilde og flytta stjerna selv. Flott skarphet på Peterskirken, deilig lys, gode detaljer selv i de mørkere områdene og så absolutt severdig. Her behøves kun noen små justeringer ift. linjene, så sitter komposisjonen som et skudd! Det må ha vært en fin opplevelse å gå her på denne tiden av døgnet! :-) Heldige du!
Anne-Lise
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
mvh Tommy
Mvh Arnhild
Peterskirken er her plassert langs midtaksen, men likevel noe til høyre, og jeg ser du gjør et godt forsøk på å plassere gjerdene, som turistene sitter bakenfor når det er audiens, langs nedre diagonalakse, mens søylegangene forsøkes plassert langs den neste diagonale. Her lykkes du ikke helt, og du får dette skjeve inntrykket. Jeg tror at dersom du hadde plassert deg selv et skritt eller to til venstre, så ville du ha lykkes enda bedre med dette, fått bedre balanse i bildet og mer harmoni mellom de ulike delene av bildeflaten. Likevel synes jeg at du lykkes forholdsvis godt slik at Peterskirken blir det naturlige fokusområde. Videre har du forsøkt å duse ned gjerdene og søylegangenes tak i de diagonale aksene slik at øynene i enda større grad skal naturlig ledes til selve kirkebygningen. Dette lykkes du godt med synes jeg, siden linjene stopper der. Her er ingen naturlig fortsettelse av aksene oppover til høyre eller venstre. Hadde der vært en linje som fortsatte opp, spesielt til venstre, ville dette vært en enda sterkere ledetråd for øyet siden vi i vestlige land er vant til å lese fra venstre mot høyre. Plasseringen av Peterskirken noe til høyre i bildet kan også tyde på at du tenker tredeling i komposisjonen. Da plasseres viktige elementer så nær linjene som mulig for at øynene til den som ser naturlig skal ledes dit. Horisontlinja, som her er det vannrette taket på Peterskirken, ligger noe over midten av bildet ditt, og det fungerer veldig godt. Den er dessverre litt skjev og heller nedover til venstre. Kanskje en oppretting av den også kan hjelpe til å få de diagonale linjene plassert mer riktig ift. diagonal komposisjonen? Muligheten da for å også justere med ''Fil'' - ''Distort'' - ''Lens correction'' kan være tilstede for å utnytte de diagonale linjene i enda større grad her? Stjerna, som jeg antar er Venus, er noe til høyre for kuppelen på Peterskirken, og kanskje har du plassert deg slik med tanke på å få stjerna i det gylne snitt? Jeg tror nok dessverre at du da måtte ha venta enda en stund slik at stjerna sto enda mer til høyre for å få dette til, eller du måtte ha manipulert bilde og flytta stjerna selv. Flott skarphet på Peterskirken, deilig lys, gode detaljer selv i de mørkere områdene og så absolutt severdig. Her behøves kun noen små justeringer ift. linjene, så sitter komposisjonen som et skudd! Det må ha vært en fin opplevelse å gå her på denne tiden av døgnet! :-) Heldige du!
Anne-Lise