Jeg har lagt ut bildet under Bildekritikken fordi jeg tror at din utilslørte, direkte kritikk bidrar til at jeg blir en bedre fotograf, og at andre som leser din kommentar lærer noe av den. Vær saklig og kritisk. Kall en spade for en spade, uten å tåkelegge ditt budskap.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_258384} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Hmmm, hva kan jeg si? Behagelig lys, velkomponert bilde, godt fanget motiv. Liker de tre mørke vinduene på den lyse veggen, de matcher den mørke fuglen på den lyse gaten, og også mannen som er kledt i mørke klær. Mannen ser på fuglen, fotografen ser på manne som ser på fuglen, jeg ser på bildet til fotografen som så mannen som så fuglen... Liker dette bildet.
mvh, Lia
Erik J.
Jeg vet egentlig ikke om jeg kan bidra til at du blir en bedre fotograf - det er vel heller motsatt, og du skal vite at fotografer som deg virkelig er en inspirasjonskilde for meg og noe å strekke meg etter. Bildet: komposisjonen er utrolig bra, det hele balanserer veldig fint, samtidig er det fanget en øyeblikkssituasjon som forteller en historie- og da blir bildet bra. Hvis jeg så skulle peke på noe som kunne vært bedre syns jeg forgrunnen er litt blass, ventilassjonskanalen(?) oppe til høyre sjenerer litt, og det har ikke den største skarpheten jeg har sett (kanskje derfor så lite format?). Jeg ville også gjerne sett litt mer saturerte italienske farger.
Øyvind A.
Jeg synes det blir for høyretungt. Ellers en fin liten fortelling. Ikke av dine mest fengende, men likevel.
Ø.
Erlend M.
Jeg synes mannen og duen er interessante og ønsker jeg var nærmere. Miljøet har derimot begrenset interesse. Det beste tror jeg hadde vært å kommet nærmere med kortere brennvidde. Nå virker det litt flatt, distansert og ubalansert i komposisjonen. Mannen virker jo som et meget bra fotosubjekt, så jeg vil se ansikt og uttrykk.
Ann F.
Det for meg til å tenke på maleret av mannen og katten, det helnorske, så ulikt dette utenlandske.
Litt langt unna synes jeg også. Eller for nær - jeg er ikke sikker på hvor store mannen og fuglen skal være i bildet for fortellingen. De er på en måte midt-i-mellom nå.
mvh Ann
Julie E.
Jeg retter herved på slipset jeg ikke har og fyrer løs. Å skulle være negativ til et av dine bilder krever faktisk ganske mye. :)
Dette fungerer for min del ikke så godt. Hvorfor? En enkel grunn. Det er for høyretungt som allerede nevnt over her. Men for mine øyne i den grad at bildet ikke holder seg balansert. Har derfor litt problemer med å ''se'' resten av bildet.
Jeg tror denne kommentaren i stor grad handler om at du har hard konkurranse i dine egne bilder. Vi venter en perle hver eneste gang du legger ut noe. Derfor blir nok min reaksjon denne gangen på en måte litt urettferdig. For med bare et relativt lite element ett eller annet sted på venstre side, ville balansen være superb.
Puh! Den var drøy å ''få ut'' :)
Det du viser frem av bilder her på foto.no er så bra og så gjennomført at du er til stor inspirasjon. Helt enig med Erik over her i det. JEg bruker en god del tid på å studere dine bilder, selv om de er ganske annerledes enn hva jeg pusler med. Lærer mye av hva jeg ser. Også av dine kommentarer.
mvh Julie
André M.
Jeg liker fortellingen. Slik et godt gatefotografi bør være. Koloritten er også behagelig. Komposisjonen er jeg ikke like fortolig med. Høyretungt er nevnt, men jeg ville heller sagt ''venstretomt'': Blir for mye tom flate der.
Amund Blix A.
Det viktigste er der, den lille kontakten mellom mannen og duen, og det holder forsåvidt for meg....
Men kan være enig i at det virker litt ubalansert, uten at det går så mye utover historien her...
Dag T.
Jepp, litt mer laid-back enn vi pleier å se fra deg. Fint blikk på gubben men det blir for lite. Som noe du ser på vei til jobben, humrer litt over, og så glemmer.
Heidi Helene S.
Hei Arne.
Morsomt samspill mellom dua og mannen, han ser nesten ut til å herme etter duas ganglag. Skulle gjerne sett bildet tatt fra et annet standpunkt, litt mer til venstre for mannen (høyre for oss betraktere), slik at han ikke halvveis forsvinner i den mørke bakgrunnen, kanskje det ville gitt en mer balansert flateinndeling, men om det var mulig vet bare du :-)
Heidi Helene.
Eirik H.
Ein kan snakke seg trill rundt om balanse, men for meg er forholdet mellom mannen og dua det essensielle. Det er her historia ligg. Det er ein påfallande likskap mellom posituren til mannen og dua. Han held hendene bak på ryggen, nesten som vingene til dua. Ser ein nærare etter så er tyngdepunktet til mannen slik at ein ikkje får inntrykk av at han går, men at han lenar seg tilbake for å studere dua.
For meg er ikkje biletet revolusjonerande på nokon som helst måte, men det gjer ingenting så lenge det fungerar som bilete. Det gjer det.
Avsluttet .
Bildet mangler litt av Strømme-elegansen, selv om kontakten mellom individene er godt observert. Jeg finner imidlertid ikke bildet ute av balanse: Trillingvinduene kompenserer godt for hovedmotivets plassering.
Kjell Sigurd S.
Liker situasjoen og kontakten mellom de to. Han kunne gjerne vært fristilt fra det mørke området, det ville fremmet dialogen. Virker noe uskarpt.
Kjell S
Ivar B.
Jeg synes dette er en flott hverdagshistorie. Både fotografen og mannen i bildet har tydeligvis sans for de små gleder i hverdagen. Det er tomt og stilt i bildet. Ser ut til at mannen har all verdens med tid og bare gleder seg over øyeblikket. Unektelig litt komisk at mannen har inntatt samme positur som dua. Jeg gripes av situasjonen, og greier ikke å plages over høyretung komposisjon, men skulle gjerne sett mannen fristilt fra det sorte feltet i øvre høyre del av bildet. Mvh Ivar.
Knut-Inge J.
At mannen ikkje er fristilt frå det mørke smuget i bakgrunnen er viktig: Det antyder kor mannen kjem frå og høyrer heime. Dette blir også stadfesta av tonar/fargar i mannens tøy. Trillingvindaugene balanserer ypperleg - og mannens fornøyde blikk/uttrykk, samt mannens og dua sin samanfallande, speilvendte fotstilling, gjer dette til ein særdeles veloppfatta, dokumentert observasjon.
Erik J.
Jeg tok opp bildet på en annen skjerm, og tar dermed tilbake det jeg sa over om blasshet og saturering (jeg må få gjort noe med den skjermen). Dessuten føler jeg trang til å gjenta at JEG syns bildet balanserer godt - personen med sin skulder- og benstilling sammen med fuglen antyder, slik jeg ser bildet, en trekant mellom de to nedre hjørner og mannens lue- og denne balanserer perfekt mot smuget og de tre vinduene.
Avsluttet .
Ditt foto lå som sist kommenterte bilde da jeg kom inn på dotten, og det fanget min oppmerksomhet umiddelbart. Jeg opplever det som en meget god fotografisk tolkning over temaet ''gammel''. Det nedslitte miljøet, det svake lyset og de mørke fargetonene (nesten septia) forsterker inntrykket av personen i bildet - som er selve motivet: En gammel mann som ikke har noen eller noe annet å dele resten av tiden med enn duer, men det gir ham tydeligvis glede. Morsomme detaljer er mannes positur og at duen og mannen synens å gå i hver sin retning. Duen fremst i bildet skaper dybdefølelsen, balansen virker perfekt og utsnittet forsterker inntrykket av en liten, ensom og betyningsløs gammel mann. Beklager, Arne, jeg har ingenting å lære deg (men mye å lære av deg).
Vennlig hilsen MV
Arne S.
Takker for mange, gode innspill!
Summen av kommentarer gir et godt bilde av motivet, så jeg skal ikke tillegge så mye. Men jeg uttrykker glede over at benstillingen til du'oen er kommentert. Den er cluet i bildet, om jeg må få si det selv.
:)
hilde b l.
Jeg synes den rene komposisjonen er veldig tiltalende, liker godt plasseringen av mannen, på skyggelinjen, og i bygningshjørnet. Synes igrunnen de tre mørke vinduene er nok til å veie opp venstresiden. Et bilde som gir meg en god følelse, du har fanget en flott stemning her.
-hilde b
Espen A. I.
Flott komp, fin historie og gode farver i bildet. Liker også godt plasseringen av vinduene som peker litt på hovedmotivet. Ellers blir det nok høyretungt.
Espen
Ketil K.
Tror som Erik Jansen at de fleste av oss har mer å lære av deg enn omvendt.
Du har fått frem en fortellende og meget fotogen positur på mannen. Elementene med vinduene og den trange bakgaten er med på å få frem et gatemiljø. Jeg kunne godt tenkt meg dette bildet i en nærmere versjon også, der mannen, duen og brostenene utgjør bildet alene. Fint lys. Vegghjørnet bak mannen konkurrerer litt. Mannens jakke kan lysnes noe.
Avsluttet .
Ser ut som to skøytegåere.
Passe underfundig og morsom hverdagsskildring.
Får likevel ikke helt kick i forhold til det jeg er vant til når du legger ut bilder.
-Stian Håpnes
Bjørn H.
Trivelig miljøbilde dette Arne, selvom du nok har hatt sterkere bildeopplevelser enn dette, holder det i bøtter.
Ideelt sett fikk jeg lyst å skyve kroppen litt mot venstre slik at gubben kom fri fra det mørke smuget, som nok konkurrerer en smule ?
Omgivelsene, tonene og atmosfæren er som bestilt for en ivrig fotograf :) Gubben har en ''laidback'' positur og livet oser av god tid, Tydeligvis griper`n fatt i de små ting som gir livet mening..., en due over piazzaen er mer enn nok :)
Bjørn.
Arne S.
Takker så mye!
Ingen kan overgå seg selv hver gang, vet du, Bjørn! :-) Prøver å være litt lavmælt innimellom, selv om det ikke er lett :) For meg fungerer det tomme rommet til venstre. Det forteller meg at de to turtelduene er alene i hele sin store, lille verden. Vinduene holder vekten nede.
Når det gjelder mannens plassering er det også en bevisst handling, faktisk. Den lyse stripen i overarmen definerer skikkelsen mot bakgrunnen. Men jeg ser innvendingen, selv om mannens hode ville kommet farlig nær vinduene over. Nå viderefører han den loddrette linjen - og binder sammen det lyse og det mørke, dersom det skulle være et poeng.
:)
Magnar B.
Oppfatta umiddelbart ein liten dans her sammen med uttrykket på mannen gir det eit inntrykk av livsglede og løssluppenhet og takk for det!
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
mvh, Lia
Ø.
Litt langt unna synes jeg også. Eller for nær - jeg er ikke sikker på hvor store mannen og fuglen skal være i bildet for fortellingen. De er på en måte midt-i-mellom nå.
mvh Ann
Dette fungerer for min del ikke så godt. Hvorfor? En enkel grunn. Det er for høyretungt som allerede nevnt over her. Men for mine øyne i den grad at bildet ikke holder seg balansert. Har derfor litt problemer med å ''se'' resten av bildet.
Jeg tror denne kommentaren i stor grad handler om at du har hard konkurranse i dine egne bilder. Vi venter en perle hver eneste gang du legger ut noe. Derfor blir nok min reaksjon denne gangen på en måte litt urettferdig. For med bare et relativt lite element ett eller annet sted på venstre side, ville balansen være superb.
Puh! Den var drøy å ''få ut'' :)
Det du viser frem av bilder her på foto.no er så bra og så gjennomført at du er til stor inspirasjon. Helt enig med Erik over her i det. JEg bruker en god del tid på å studere dine bilder, selv om de er ganske annerledes enn hva jeg pusler med. Lærer mye av hva jeg ser. Også av dine kommentarer.
mvh Julie
Men kan være enig i at det virker litt ubalansert, uten at det går så mye utover historien her...
Morsomt samspill mellom dua og mannen, han ser nesten ut til å herme etter duas ganglag. Skulle gjerne sett bildet tatt fra et annet standpunkt, litt mer til venstre for mannen (høyre for oss betraktere), slik at han ikke halvveis forsvinner i den mørke bakgrunnen, kanskje det ville gitt en mer balansert flateinndeling, men om det var mulig vet bare du :-)
Heidi Helene.
For meg er ikkje biletet revolusjonerande på nokon som helst måte, men det gjer ingenting så lenge det fungerar som bilete. Det gjer det.
Kjell S
Vennlig hilsen MV
Summen av kommentarer gir et godt bilde av motivet, så jeg skal ikke tillegge så mye. Men jeg uttrykker glede over at benstillingen til du'oen er kommentert. Den er cluet i bildet, om jeg må få si det selv.
:)
-hilde b
Espen
Du har fått frem en fortellende og meget fotogen positur på mannen. Elementene med vinduene og den trange bakgaten er med på å få frem et gatemiljø. Jeg kunne godt tenkt meg dette bildet i en nærmere versjon også, der mannen, duen og brostenene utgjør bildet alene. Fint lys. Vegghjørnet bak mannen konkurrerer litt. Mannens jakke kan lysnes noe.
Passe underfundig og morsom hverdagsskildring.
Får likevel ikke helt kick i forhold til det jeg er vant til når du legger ut bilder.
-Stian Håpnes
Ideelt sett fikk jeg lyst å skyve kroppen litt mot venstre slik at gubben kom fri fra det mørke smuget, som nok konkurrerer en smule ?
Omgivelsene, tonene og atmosfæren er som bestilt for en ivrig fotograf :) Gubben har en ''laidback'' positur og livet oser av god tid, Tydeligvis griper`n fatt i de små ting som gir livet mening..., en due over piazzaen er mer enn nok :)
Bjørn.
Ingen kan overgå seg selv hver gang, vet du, Bjørn! :-) Prøver å være litt lavmælt innimellom, selv om det ikke er lett :) For meg fungerer det tomme rommet til venstre. Det forteller meg at de to turtelduene er alene i hele sin store, lille verden. Vinduene holder vekten nede.
Når det gjelder mannens plassering er det også en bevisst handling, faktisk. Den lyse stripen i overarmen definerer skikkelsen mot bakgrunnen. Men jeg ser innvendingen, selv om mannens hode ville kommet farlig nær vinduene over. Nå viderefører han den loddrette linjen - og binder sammen det lyse og det mørke, dersom det skulle være et poeng.
:)