Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_261915} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Du er normalt veldig god på blomstermacro, så her er jeg nysgjerrig på hva du er ute etter.
Syns dette blir kaotisk og generellt litt uelegant. Hardt lys, støyete gjengivelse og en komposisjon som er vanskelig å finne roen i.
StigB
Steinulf L.
Setter pris på om du viser meg hvor støyen er. Ellers er jeg ikke uenig i din vurdering av komposisjonen. Det er nettopp det som er utfordringen i den slik tettp akket blomsterbukett. Har noen versjoner uten blitz, da er lyset mykere.
John-Tore G.
Det som vises spesielt i høyresiden oppfattes kanskje som støy, men samtidig synes jeg ikke det ser slik ut. Du vekket min nyskjerrighet her:-) Hva er det som gir den effekten?
mvh John-Tore
Stig Børre E.
Rosene til høyre virker ''kornete'' i strukturen, som om du har lettet opp et underekponert bilde. Bildet får et litt skittent uttrykk hvis du forstår hva jeg mener.
StigB
Steinulf L.
Takk for kommentarene.
Begrepsforvirringen omkring ''støy'' dukker ofte opp når folk skal beskrive bilder som ikke er helt ''plastikk glatte'' i alle områder. Jeg antar at de fleste nok er enig i at moderne kameraer ikke leverer støy på Iso 100.
Man bør derfor finne andre uttrykk og være mer presis i ordbruken når korning skal beskrives.
Dere peker imidlertid begge å den egentlige årsaken til korningen, nemlig etterbehandlingen i ps. Her har jeg dratt ganske kraftig i spakene i etterbehandlingen av bildet, med den ønskede litt røffe korningen som et resultat. For en som har levd en stund etterligner denne effekten korningen i et filmbasert bilde og er således en ønsket effekt i dette tilfellet.
John-Tore G.
Takker for svar.
Da var det som jeg tenkte. De gamle høy- ASA filmene ble mye brukt av fotografer som hadde behov for å fotografere ''hurtige'' motiver.
De ble også adobtert av andre fotografer som elsket effekten av korningen.
Har forsøkt dette selv digitalt, men er alltid usikker på hva som regnes for den ''riktige'' korningen. Alt dette vet du selvfølgelig, men har du tips angående denne korningen for at den skal bli ''riktig''?
Mvh John-Tore
Steinulf L.
Man må nok prøve seg frem. Her har jeg endret 'clarity' , 'vibrance' og blender i raw converteren. (Adobe) Deretter bruker jeg funksjonen ''apply image' i ps. Lykke til.
Anita M. S.
Ja her måtte jeg tenke lenge for å komme fram til at jeg liker bildet ditt! Synes de hvite blomstene til venstre er klare og flotte med fargene sine. Det ser nesten ut som om du har lagt to bilder litt over hverandre, med de hvite blomstene på det ene og rosen på det andre. Dette er lekkert! Andre tar det bare som støy og rot, men litt av kunsten med blomsterbilder er akkurat det å kunne komponere noe uten om det vanlige. Bra jobbet!
Mvh Anita
Cristina B.
Fargemessig bra. Hva om ''kun'' de hvite blomstene ble lysnet litt og gitt mer kontrast?
mvh Cristina
Heidi Anita R.
De hvite blomstene er nydelige og jeg synes de er veldig spennende plassert i bildet. Jeg ville nok foretrukket enda mindre dybdeskarphet i bakgrunnen. Synes det er en fordel at fargene i bakgrunnen kommer frem uten at man aner konturene av feks roser - slik vi ser her. Men, det er en smakssak. Men, som sagt, den hvite blomsterranken med det friske grønne rundt seg er så flott i seg selv at det er den blikket mitt søker i bildet ditt!
Herlig sommerfoto!
:=) JHeidi
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Syns dette blir kaotisk og generellt litt uelegant. Hardt lys, støyete gjengivelse og en komposisjon som er vanskelig å finne roen i.
StigB
mvh John-Tore
StigB
Begrepsforvirringen omkring ''støy'' dukker ofte opp når folk skal beskrive bilder som ikke er helt ''plastikk glatte'' i alle områder. Jeg antar at de fleste nok er enig i at moderne kameraer ikke leverer støy på Iso 100.
Man bør derfor finne andre uttrykk og være mer presis i ordbruken når korning skal beskrives.
Dere peker imidlertid begge å den egentlige årsaken til korningen, nemlig etterbehandlingen i ps. Her har jeg dratt ganske kraftig i spakene i etterbehandlingen av bildet, med den ønskede litt røffe korningen som et resultat. For en som har levd en stund etterligner denne effekten korningen i et filmbasert bilde og er således en ønsket effekt i dette tilfellet.
Da var det som jeg tenkte. De gamle høy- ASA filmene ble mye brukt av fotografer som hadde behov for å fotografere ''hurtige'' motiver.
De ble også adobtert av andre fotografer som elsket effekten av korningen.
Har forsøkt dette selv digitalt, men er alltid usikker på hva som regnes for den ''riktige'' korningen. Alt dette vet du selvfølgelig, men har du tips angående denne korningen for at den skal bli ''riktig''?
Mvh John-Tore
Mvh Anita
mvh Cristina
Herlig sommerfoto!
:=) JHeidi