Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_2666} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
'Søke mening'' er en ladet tittel. Den inviterer til et bilde som forsøker å fortelle noe om nettopp det.
Når jeg betrakter bildet er det først og fremst tittelen som gir meg assosiasjoner til det å ''søke mening''. Teksten styrer tolkningen av bildet. Dette bidrar til at bildet i seg selv mister noe av sin selvstendighet. Den henter sin betydning utenfor seg selv, fra fotgrafens styring av tolkningen. Bildet i seg selv, isolert fra teksten, kan gi andre assosiasjoner.
For meg blir bindingen mellom tekst og bilde så åpenbar at bildet blir overtydelig. Det henviser til så mange etablerte bilder som er knyttet til å ''søke mening'' at jeg synes det blir noe banalt. For eksempel bruker du en silhuett: Person i silhuett er ofte brukt som symbol på ensomhet, isolert osv. Mørk himmel viser til noe av det samme: motløshet, et dystert sinn osv. Alle disse henvisningene til oppbrukte bilder på det å ''søke mening'' gjør at bildet blir banalt. En måte å løse dette på er å skape nye bilder som likevel klarer å gi betrakteren assosiasjoner knyttet til det å ''søke mening''. Dette er svært vanskelig, men veien til god kunst er som kjent lang og tornefull, for å uttrykkke meg med en klisjé.
terje s.
Paul først av alt takk for at du tar deg bryet...Jeg lærer mye om trent tankegang her. Du peker på et sentralt generelt problem jeg har sette en tittel som står til bildene. Jeg er åpen for forslag søke orden? kanskje. Du blir vel ikke akkurat imponert hvis jeg forteller at personen på bildet faktisk søker mening akkurat her? Bildet er tatt under en utstilling med interaktive multimedia-nstallasjoner. Figuren på skjermen endret seg etter hvordan betrakteren oppførte seg...og personen her gjorde nå det du vet... Jeg er ikke enig i bildeanalysen din, men ser at den er ryddig nok så jeg lar det bli med det.
Avsluttet .
Tankene er bare mine
ingen andre kan lese de
Jeg er alene om sortere dem
sette de på plass.. lage en mening..
Som små fragmenter.. puslespillbrikker
bare jeg kan sette de riktig på plass
Søke mening.. det å få orden på ''kaoset''
alt for mange ''løse'' biter
Hvorfor søke en mening ?
blir det orden på mitt''kaos'' da ?
Hvorfor kan ikke meningen finne meg ?
det er så mange biter og fragmenter.
Jeg er redd at jeg går vill i min søken
søken etter en mening.. helhet
Søken etter en mening kan bli mitt fall
det blir enda vanskligere, flere brikker
Paul Sigve A.
Noen ganger er det vanskelig å vite i hvilken sammenheng bildet er tenkt. Ut fra din korte tittel og bildets nærhet til tittelen var det nærliggende å tro at bildet var laget med tanke på å stå til en allerede ferdigsnekret tittel.
Vel, bildet er tatt i en annen sammenheng, det har kanskje andre ambisjoner enn tittelen ovenfor gir uttrykk for.
Det du kunne gjort var å forklare sammenhengen ved å kalle det: ''Multimediaarrangement''. Med en forklaring om hvor bildet er tatt osv ville ikke bildet vært utsatt for de tolkningene jeg leste ut av bildet, i hvert fall ikke på samme måte.
Det hele avhenger av hvilke ambisjoner du har, hvordan du ønsker at bildene skal bli oppfattet. Det gjør det lettere for betrakteren å sette bildet inn i en større sammenheng. Og da er det lettere for deg å bli forstått på dine premisser.
Min kommentar var ikke ment som en slakt. Jeg prøver bare å forstå bildet ut fra sammenhengen det blir presentert. Bildekritikken skal jo bidra til å forstå hvordan andre ser bildene en lager, ikke sant?
Paul Sigve A.
Noen ganger er det vanskelig å vite i hvilken sammenheng bildet er tenkt. Ut fra din korte tittel og bildets nærhet til tittelen var det nærliggende å tro at bildet var laget med tanke på å stå til en allerede ferdigsnekret tittel.
Vel, bildet er tatt i en annen sammenheng, det har kanskje andre ambisjoner enn tittelen ovenfor gir uttrykk for.
Det du kunne gjort var å forklare sammenhengen ved å kalle det: ''Multimediaarrangement''. Med en forklaring om hvor bildet er tatt osv ville ikke bildet vært utsatt for de tolkningene jeg leste ut av bildet, i hvert fall ikke på samme måte.
Det hele avhenger av hvilke ambisjoner du har, hvordan du ønsker at bildene skal bli oppfattet. Det gjør det lettere for betrakteren å sette bildet inn i en større sammenheng. Og da er det lettere for deg å bli forstått på dine premisser.
Min kommentar var ikke ment som en slakt. Jeg prøver bare å forstå bildet ut fra sammenhengen det blir presentert. Bildekritikken skal jo bidra til å forstå hvordan andre ser bildene en lager, ikke sant?
terje s.
Paul jeg oppfatter ikke din kritikk som slakt, men som veldig meningsfylt og godt begrunnet. Du har godt vist meg hvordan valg av tittel ikke må gjøres helt vilkårlig. Jeg vil helst ha litt åpne bilder og det har jeg tydeligvis ikke klart her og det er min feil. Jeg har ofte en tanke bak bildene mine men jeg sliter med å få betrakteren til å se mine premisser. Det er nettopp slik kritikk som dette som gir meg mening så fortsett.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Når jeg betrakter bildet er det først og fremst tittelen som gir meg assosiasjoner til det å ''søke mening''. Teksten styrer tolkningen av bildet. Dette bidrar til at bildet i seg selv mister noe av sin selvstendighet. Den henter sin betydning utenfor seg selv, fra fotgrafens styring av tolkningen. Bildet i seg selv, isolert fra teksten, kan gi andre assosiasjoner.
For meg blir bindingen mellom tekst og bilde så åpenbar at bildet blir overtydelig. Det henviser til så mange etablerte bilder som er knyttet til å ''søke mening'' at jeg synes det blir noe banalt. For eksempel bruker du en silhuett: Person i silhuett er ofte brukt som symbol på ensomhet, isolert osv. Mørk himmel viser til noe av det samme: motløshet, et dystert sinn osv. Alle disse henvisningene til oppbrukte bilder på det å ''søke mening'' gjør at bildet blir banalt. En måte å løse dette på er å skape nye bilder som likevel klarer å gi betrakteren assosiasjoner knyttet til det å ''søke mening''. Dette er svært vanskelig, men veien til god kunst er som kjent lang og tornefull, for å uttrykkke meg med en klisjé.
ingen andre kan lese de
Jeg er alene om sortere dem
sette de på plass.. lage en mening..
Som små fragmenter.. puslespillbrikker
bare jeg kan sette de riktig på plass
Søke mening.. det å få orden på ''kaoset''
alt for mange ''løse'' biter
Hvorfor søke en mening ?
blir det orden på mitt''kaos'' da ?
Hvorfor kan ikke meningen finne meg ?
det er så mange biter og fragmenter.
Jeg er redd at jeg går vill i min søken
søken etter en mening.. helhet
Søken etter en mening kan bli mitt fall
det blir enda vanskligere, flere brikker
Vel, bildet er tatt i en annen sammenheng, det har kanskje andre ambisjoner enn tittelen ovenfor gir uttrykk for.
Det du kunne gjort var å forklare sammenhengen ved å kalle det: ''Multimediaarrangement''. Med en forklaring om hvor bildet er tatt osv ville ikke bildet vært utsatt for de tolkningene jeg leste ut av bildet, i hvert fall ikke på samme måte.
Det hele avhenger av hvilke ambisjoner du har, hvordan du ønsker at bildene skal bli oppfattet. Det gjør det lettere for betrakteren å sette bildet inn i en større sammenheng. Og da er det lettere for deg å bli forstått på dine premisser.
Min kommentar var ikke ment som en slakt. Jeg prøver bare å forstå bildet ut fra sammenhengen det blir presentert. Bildekritikken skal jo bidra til å forstå hvordan andre ser bildene en lager, ikke sant?
Vel, bildet er tatt i en annen sammenheng, det har kanskje andre ambisjoner enn tittelen ovenfor gir uttrykk for.
Det du kunne gjort var å forklare sammenhengen ved å kalle det: ''Multimediaarrangement''. Med en forklaring om hvor bildet er tatt osv ville ikke bildet vært utsatt for de tolkningene jeg leste ut av bildet, i hvert fall ikke på samme måte.
Det hele avhenger av hvilke ambisjoner du har, hvordan du ønsker at bildene skal bli oppfattet. Det gjør det lettere for betrakteren å sette bildet inn i en større sammenheng. Og da er det lettere for deg å bli forstått på dine premisser.
Min kommentar var ikke ment som en slakt. Jeg prøver bare å forstå bildet ut fra sammenhengen det blir presentert. Bildekritikken skal jo bidra til å forstå hvordan andre ser bildene en lager, ikke sant?