Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_269407} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Trafikklys med veeeeldig lang lukkertid? Bildet fikk min oppmerksomhet, men vet ikke om innholdet gir meg så mye. Kanskje hvis det var vertikalt? Og croppet noe?
Brit
Ragnar W.
Over 100 visninger og kun to kommentarer .... er det en naken dame her et sted?
/Ragnar :-)
Avsluttet .
Her må jeg nok si meg enig med Ragnar W. - denne greier jeg ærlig talt ikke å omkode til noe jeg er istand til å forstå og ta innover meg...
Caroline M. S.
He, he .... her tror jeg jeg vil sitere Spinal Tap (da de fikk se utkastet til plate-coveret til The Black Album):
- How much more black can it be?
- Possibly none.
Odd Tore S.
Første tanke var negativversjonen av hvit mus i snøen og for lite lys til AF.
Men så var det den utspekulert plasserte, diffuse røde saken da.
Den er egnet til å irritere og fange interesse.
Det er sikkert derfor den er akkurat der også.
Hva det er, er ikke viktig. Hva bilder forestiller ei heller.
Hvorfor er spørsmålet.
Odd Tore
Kjetil D.
Her er det kommunikasjon i massevis... altså særhet. For dette var jammen meg sært : )
Øyvind Ganesh E.
Lurig denne her ja.. Fekk masse oppmerksomhet fra mangen her ser eg.
Fekk hvertfall meg til å sjå på resten av portføljen din, mykje flott der :)
Men dette bildet veit eg no ikkje heilt med hehe.. Kreativt var det no hvertfall, lurer og litt på koffor du har plassert dei Akkuratt sånn. Genialt det var det no.
Øyvind Ganesh
Ragnar W.
Aha! Nå serru ...
Den nakne damen er sladdet og vises kun for gull-medlemmer, eller en ny XXX-kategori abonnementer?
Så dette var den etterlengtede nye funksjonaliteten her på dot'en ...
Joa, vil nok skille eventuelle ''Clinton'er'' fra hveten den tenker jeg. Og det var vel det som var intensjonen?
/Ragnar :-)
Steinulf L.
Synes Caroline oppsummerer dette på en fortreffelig måte.:-)
Et bilde som får en til å bli nyskjerrig og spekulere:))
Jeg ser to lanterner:)????
Mvh Kristin
John H.
Hei
Babord og styrbord. Eller er det; i begynnelsen skapte gud lyset. Da må dette være urfotoet. Helledussen
John
Terje S.
Rød og Grønn sone ved ankomst fra utlandsreise.
Terje
Chr. G.
Styrbord og babord og tampen renner. Jeg får da assosiasjoner til en natt på sjøen. Hadde jeg gått forbi dette på en utstilling hadde jeg vel himlet med øynene trukket på smilebåndet, gnidd meg på haken å tenkt noe slik som: høhø, hmmm, neeeei... hmm.. hrmmpft, jooo - kanskje?
Lars-Anders M.
Min tolkning er som følger. Helt sort med Rød-grønne regjeringen!
Trygve A.
Her har du vært uheldig, gitt - kraftig undereksponert ser det ut som.
Anbefaler Magnar Fjørtofts 'Digital Fotografi i Praksis' ;-)
Alternativt 'To små planeter...'
MVH ...Trygve
Per Harald O.
Dette ble for dypt! Hva er tanken bak?
Arne S.
Takker for overveldende respons! Var redd for at det ble null kommentarer på dette bildet. Men dotten lever jammensantenmeg! :-)
Per Harald: Ja, det er dype tanker bak. Men jeg kan ikke røpe det .. ennå.
;)
Monika Frisvold V.
Må være babord og styrbord. å svarte natta.....
-monika-
Julie E.
Tror du erter oss litt her nå. ? :)
mvh Julie
Arne S.
Bildet er et seriøst bidrag, Julie. Det er hva du ser .. og litt til ;)
Line Kristin W.
To prikker på en dott...
Da tipper jeg rødstilk og grønnstilk i flukt!
Fin plassering i flaten og en trigger for fantasien. Her er det bare å lene seg tilbake og nyte fuglenes elegante jakt på surrende insekter, i duftende blomstereng og med bølgeskulp mot stranden i bakgrunnen.
En perfekt og levende formidling av stemningen en sensommernatt efter solnedgang!
Litt uskarpt, kanskje?
Faktisk såpass uskarpt at jeg blir usikker. Er dotten på kanten manipulert (fra gulorange til rød)?
I så tilfelle er det nok nattbilde av en plante, - nærmere bestemt agurk.
;-)
Stig Børre E.
Fluktbilde av Nonstop?
Provoserende enkelt - morsomt bidrag.
StigB
Øyvind A.
Udyktig eksponert. Her har du nok valgt feil kamerainnstillinger. Prøv å justere i levels og se om det blir bedre da. Slik det framstår nå, er det alt for mørkt. ;o)
---
Nei, denne klarer jeg ikke Arne. To bortimot komplementærfargede, ulne dotter? Og ikke noe mer???? Det skulle vel ikke ha noe med rødt og grønt kritikknivå å gjøre? Rødt er tydeligvis på veg ut? Lekent er det i hvert fall.
Jaja, så fikk jeg på sett og vis noe ut av det likevel.
Ø.
André M.
Grønt for Bildegalleriet og rødt for Bildekritikken. Bildegalleriet sitter dønn fast i mørket et sted, mens Bildekritikken er helt ute å kjøre. Så nær exit som det er mulig å komme. ;-)
Rolv B.
Kjære dere.
Dette var da et helt greit bilde fra Hessdalen.
Mvh Rolv B
Ragnar W.
Jo, men var ikke dette tross alt litt mørkt til å være Hessdalen, Rolv?
Da heller jeg mer til at det kan det være ''nederst i Østerdalen'', også kjent som ''der sola aldri skinner''. Mao at det er et slags selvportrett Arne har tatt.
Men så var det disse mystiske prikkene ... hmmm .... oj ... næmen, usjda ...
/Ragnar :-)
André M.
Arne: Nå har du fått den 29. kommentaren og 582 visninger av din grønne og røde dott. Og det er på tide å gi oss fasit. Jeg vet at tålmodighet er en dyd. Men ikke en av de som er i MIN besittelse.
- impatient-man
Ingrid Ovedie V.
Den 30. kommentaren. Jeg tror Arne er post-modernist. Ergo vil han ikke trenge å fragi seg fasit. Uttrykket er selv fasiten. Brudd
Form. Fint.
Rart ingen har gjort noe lignende før. Det er jo tross alt ganske lenge siden Andy Warhole opererte galleblæra.
Bra, Ingrid :-): Men jeg tror det kommer en avsløring ut i fra hva jeg leser av hans kommentar: ''... Ja, det er dype tanker bak. Men jeg kan ikke røpe det .. ennå. ...''.
Enn nå, Arne ?? :-D
Odd-Arild B.
Mars og Venus (den røde og den grønne planeten), mann og kvinne, krig og fred, .... Lenge siden jeg har fortapt meg slik i et bilde, at så ''sparsomme'' virkemidler kan gi så mange tanker... En klisjé trenger seg på, - Dette ville jeg hatt på veggen, digert!
Arne S.
Nei, selvsagt er det ingen fasit. Betrakteren eier opplevelsen av bildet. Men i dette tilfelle skal jeg gjøre et unntak. Jeg serverer den fasiten som ikke finnes! Det vil si, fotografens intensjon. Og fotografens intensjon er tredelt.
Ja, dette handler om dottens indre liv. I et stort og mørkt rom svever to små planeter. Galleriet og Kritikken. Galleriet roterer rundt sin egen akse, trygt plassert på grensen til det gylne snitt. Kritikken er på glideflukt ut av bildet. To personer har gjennomskuet bildets agenda, helt uten spor. Intet mindre enn oppsiktsvekkende!
Fanfare til Øyvind og Andre' - tattarratA! :-)
Men fortvil ikke, de er her alle sammen. De små fasitene. Blomsten, pippippen og den nakne damen - og Gurt. Men i mørket er alle katter veldig grå.
Uttrykk.
Bildet er et lite bidrag til formens betydning, med fokus på det enkleste av det enkle - en flate og to prikker. Og hvordan elementenes plassering i flaten påvirker betrakterens assoiasjoner. Det fysiske motivet oppfattes lett fordi formen er enkel og rendyrket. Men det underliggende motivet gir ikke et opplagt svar og fantasien settes i sving. Det skapes en bevegelse, som igjen er grunnleggende for at - noe skjer!
Virkning.
Når dette bildet får over 30 kommentarer forteller det at dottens medlemmer er underernært på visuelle utfordringer. Når forutsigbarheten flommer over drukner man. Utfordrende bilder stimulerer til utfordrende kommentarer, som igjen bidrar til utvikling. Dotten skriker etter utfordring og utvikling. Når Bildekritikken fyker ut over sidelinja bør det finnes gode alternativer. Jeg vet selvsagt hva som skal til, men det er en annen historie.
:)
Joachim H.
Enkelt men alikevell så komplisert
bra ressomee Arne
Skjønner tanken din bak bildet
Men en annen ting alle hadde ikke greid å få 30 tilbakemeldiner, din gode historikk og den jamt over gode kvaliteten på dine bilder hjelper deg litt her.
Leclic
Otto V.
Otto klapper som en sel.
Ov
Stig Børre E.
'Jeg vet selvsagt hva som skal til, men det er en annen historie''
Interessert i å høre den historien. Er ellers enig i mye av det du skriver, og er også en av de som ønsker bedring.
StigB
Odd Tore S.
Jeg leser forklaringen din på bildet.
Den hadde jeg aldri gjettet meg til.
Hovedårsaken er at jeg ikke helt kjenner meg igjen i det lokale verdensbildet du presenterer. Vi har gjerne forskjellige ståsted, bruker forskjellige filtre, forenkler og vektlegger forskjellig.
Slik jeg ser det, må for det første den grønne massen være vesentlig større og tettere enn den røde, men med en diffus og ganske vid kontur. Plasseringen av tyngdepunktet stemmer.
Den røde er der filterbruk & co kommer inn.
Slik jeg ser det, burde den vært representert nærmest som en tynn strek fra det punktet du har valgt og helt inn mot og inn i det grønne. Gjerne med små klumper i endene og kanskje også underveis, gjerne også en diskontinuitet nær den røde massen du har nå. Kanskje endeklumpene hadde vært nok. Konturen bør være meget diffus og strekke seg vidt.
Det skjer en utveksling av masse mellom rødt og grønt i den enden som er nærmest den grønne massen, og den røde massen her har en beklagelig tendens til å tilta. Likevel er det ikke gitt at gravitasjonskreftene er slik at de to massene fusjonerer til én klump, siden noe av masseovergangen fra grønt til rødt kan være bevisste forsøk på å overvinne grønn gravitasjon.
I motsatt rød ende er gravitasjonskreftene fra den grønne små, kanskje heller negative, og viljen til å sprenge rammer stor. Hvilke rammer dette gjelder kan være noe uklare for den uinnvidde, men symbolikken i tynn ramme er bra.
Tiden vil vise om den grensesprengende røde massen klarer å etablere seg som eget system med funklende farge og tilhørende diffus sone, og om det skjer innenfor den skisserte tynne og firkantete rammen for rommet, og om forutsetningen for dette er en tvangsfusjon av den grønne massen og resten av den røde massen. Og rundt omkring lurer sorte hull.
Min første tanke da jeg så dette bildet var forøvrig Myrk lagnad, men den ble for negativ.
Odd Tore
Arne S.
Stig Børre: Vi har alle våre oppfatninger av hvordan FdN bør fungere. Og vår egen oppfatning er selvsagt den beste. Min lille, eplekjekke uttalelse ligger på det nivået. En prosess vil selvsagt lede fram til det mest optimale resultatet, for å uttrykke meg mer politisk korrekt. Jeg velger i denne omgang å avvente redaksjonens utspill, som visstnok skal være underveis.
Odd Tore: .. og jeg hadde aldri gjettet meg til at noen skulle gjette seg til fotografens intensjon bak dette bildet. Det gir håp i en truet verden. Men jeg vil igjen understerke at fotografens intensjon i realiteten er likegyldig. Betrakternes assosiasjoner er det som gjelder.
Du har helt rett i at figurene bør se litt annerledes ut dersom motivet skal gi et ''sant'' bilde av FdN. Men så er det dette med ''kunstnerisk frihet''.. Både Galleriet og Kritikken er støvkorn i den store sammenheng. Men ditt tankespinn rundt historien treffer blink. Motivet handler om underbevisstheten og mellomrommet, og om kommunikasjon. Ikke om et hovedmotiv. Litt av poenget er at betrakteren leter etter en mening, og derved stimulerer celler som ikke er så ofte i bruk på FdN. Eller tar jeg feil nå .. :-)
Når det gjelder virkelighetsoppfatningen av FdN vil den selvsagt variere fra person til person. Men jeg er ganske sikker på at Bildekritikkern slik den framstår i dag er en saga blott innen rimelig dottetid.
Takk til alle som engasjerte seg under dette bildet!
:-)
Erik J.
Responsen du har fått her viser med all mulig tydelighet at du er idealet her på dotten (også for meg) og med all mulg grunn! Men i dette tilfellet henger jeg ikke med hverken på bildet eller debatten om planeter. Diskusjon om dotten ser jeg fram til og blir jeg gjerne med på.
Arne S.
Takk for den, Erik! Jeg må flippe ut av og til. Det hele er en reaksjon på det ''skoleriktige'', som også jeg er en del av.
:)
Espen A. I.
Hva dette er tør jeg ikke å påstå, at det fungerer som veggpryd tror jeg heller ikke det gjør, men at det bryter regler, ja det kan jeg skrive under på. Flott med en forandring, jeg liker fargene i dottene.
mvh Espen
Jan Gregor S.
Psykiske sykdommer
Psykoser:
Det er mange ulike former for psykoser. De vanligste kjennetegn ved psykoser er sviktende oppfatning av virkeligheten (realitetsbrist), funksjonsnedsettelse og manglende sykdomsinnsikt. Den psykotiske person kan få sansebedrag, dvs. se, høre, lukte, føle og smake ting som ikke er til stede. Han kan få vrangforestillinger og tankeforstyrrelser. Ved noen psykoseformer kan stemningsleiet være forandret og unormalt varierende fra oppstemthet til sinne, depresjon, angst og katastrofefølelse, uten noen utenforliggende årsaker til dette.
Arne S.
Takk for fin og reflektert kommentar, Jan Gregor! Så godt å se at bildet virker!
;)
Michael S.
Hehe, for en heltestatus du må ha...
Roar B.
1) Bildets innhold.
2) Bildets uttrykk.
3) Bildets virkning.
' Pensum' i forståelsen av Bildekritikk !
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
/Ragnar :-)
Brit
/Ragnar :-)
- How much more black can it be?
- Possibly none.
Men så var det den utspekulert plasserte, diffuse røde saken da.
Den er egnet til å irritere og fange interesse.
Det er sikkert derfor den er akkurat der også.
Hva det er, er ikke viktig. Hva bilder forestiller ei heller.
Hvorfor er spørsmålet.
Odd Tore
Fekk hvertfall meg til å sjå på resten av portføljen din, mykje flott der :)
Men dette bildet veit eg no ikkje heilt med hehe.. Kreativt var det no hvertfall, lurer og litt på koffor du har plassert dei Akkuratt sånn. Genialt det var det no.
Øyvind Ganesh
Den nakne damen er sladdet og vises kun for gull-medlemmer, eller en ny XXX-kategori abonnementer?
Så dette var den etterlengtede nye funksjonaliteten her på dot'en ...
Joa, vil nok skille eventuelle ''Clinton'er'' fra hveten den tenker jeg. Og det var vel det som var intensjonen?
/Ragnar :-)
Jeg ser to lanterner:)????
Mvh Kristin
Babord og styrbord. Eller er det; i begynnelsen skapte gud lyset. Da må dette være urfotoet. Helledussen
John
Terje
Anbefaler Magnar Fjørtofts 'Digital Fotografi i Praksis' ;-)
Alternativt 'To små planeter...'
MVH ...Trygve
Per Harald: Ja, det er dype tanker bak. Men jeg kan ikke røpe det .. ennå.
;)
-monika-
mvh Julie
Da tipper jeg rødstilk og grønnstilk i flukt!
Fin plassering i flaten og en trigger for fantasien. Her er det bare å lene seg tilbake og nyte fuglenes elegante jakt på surrende insekter, i duftende blomstereng og med bølgeskulp mot stranden i bakgrunnen.
En perfekt og levende formidling av stemningen en sensommernatt efter solnedgang!
Litt uskarpt, kanskje?
Faktisk såpass uskarpt at jeg blir usikker. Er dotten på kanten manipulert (fra gulorange til rød)?
I så tilfelle er det nok nattbilde av en plante, - nærmere bestemt agurk.
;-)
Provoserende enkelt - morsomt bidrag.
StigB
---
Nei, denne klarer jeg ikke Arne. To bortimot komplementærfargede, ulne dotter? Og ikke noe mer???? Det skulle vel ikke ha noe med rødt og grønt kritikknivå å gjøre? Rødt er tydeligvis på veg ut? Lekent er det i hvert fall.
Jaja, så fikk jeg på sett og vis noe ut av det likevel.
Ø.
Dette var da et helt greit bilde fra Hessdalen.
Mvh Rolv B
Da heller jeg mer til at det kan det være ''nederst i Østerdalen'', også kjent som ''der sola aldri skinner''. Mao at det er et slags selvportrett Arne har tatt.
Men så var det disse mystiske prikkene ... hmmm .... oj ... næmen, usjda ...
/Ragnar :-)
- impatient-man
Form. Fint.
Rart ingen har gjort noe lignende før. Det er jo tross alt ganske lenge siden Andy Warhole opererte galleblæra.
Smil fra Ingrid
2. Fyrlytker ?
3. Oppslagstavle med kanppenplshoder ?
TH
Enn nå, Arne ?? :-D
1) Bildets innhold.
2) Bildets uttrykk.
3) Bildets virkning.
Innhold.
Ja, dette handler om dottens indre liv. I et stort og mørkt rom svever to små planeter. Galleriet og Kritikken. Galleriet roterer rundt sin egen akse, trygt plassert på grensen til det gylne snitt. Kritikken er på glideflukt ut av bildet. To personer har gjennomskuet bildets agenda, helt uten spor. Intet mindre enn oppsiktsvekkende!
Fanfare til Øyvind og Andre' - tattarratA! :-)
Men fortvil ikke, de er her alle sammen. De små fasitene. Blomsten, pippippen og den nakne damen - og Gurt. Men i mørket er alle katter veldig grå.
Uttrykk.
Bildet er et lite bidrag til formens betydning, med fokus på det enkleste av det enkle - en flate og to prikker. Og hvordan elementenes plassering i flaten påvirker betrakterens assoiasjoner. Det fysiske motivet oppfattes lett fordi formen er enkel og rendyrket. Men det underliggende motivet gir ikke et opplagt svar og fantasien settes i sving. Det skapes en bevegelse, som igjen er grunnleggende for at - noe skjer!
Virkning.
Når dette bildet får over 30 kommentarer forteller det at dottens medlemmer er underernært på visuelle utfordringer. Når forutsigbarheten flommer over drukner man. Utfordrende bilder stimulerer til utfordrende kommentarer, som igjen bidrar til utvikling. Dotten skriker etter utfordring og utvikling. Når Bildekritikken fyker ut over sidelinja bør det finnes gode alternativer. Jeg vet selvsagt hva som skal til, men det er en annen historie.
:)
bra ressomee Arne
Skjønner tanken din bak bildet
Men en annen ting alle hadde ikke greid å få 30 tilbakemeldiner, din gode historikk og den jamt over gode kvaliteten på dine bilder hjelper deg litt her.
Leclic
Ov
Interessert i å høre den historien. Er ellers enig i mye av det du skriver, og er også en av de som ønsker bedring.
StigB
Den hadde jeg aldri gjettet meg til.
Hovedårsaken er at jeg ikke helt kjenner meg igjen i det lokale verdensbildet du presenterer. Vi har gjerne forskjellige ståsted, bruker forskjellige filtre, forenkler og vektlegger forskjellig.
Slik jeg ser det, må for det første den grønne massen være vesentlig større og tettere enn den røde, men med en diffus og ganske vid kontur. Plasseringen av tyngdepunktet stemmer.
Den røde er der filterbruk & co kommer inn.
Slik jeg ser det, burde den vært representert nærmest som en tynn strek fra det punktet du har valgt og helt inn mot og inn i det grønne. Gjerne med små klumper i endene og kanskje også underveis, gjerne også en diskontinuitet nær den røde massen du har nå. Kanskje endeklumpene hadde vært nok. Konturen bør være meget diffus og strekke seg vidt.
Det skjer en utveksling av masse mellom rødt og grønt i den enden som er nærmest den grønne massen, og den røde massen her har en beklagelig tendens til å tilta. Likevel er det ikke gitt at gravitasjonskreftene er slik at de to massene fusjonerer til én klump, siden noe av masseovergangen fra grønt til rødt kan være bevisste forsøk på å overvinne grønn gravitasjon.
I motsatt rød ende er gravitasjonskreftene fra den grønne små, kanskje heller negative, og viljen til å sprenge rammer stor. Hvilke rammer dette gjelder kan være noe uklare for den uinnvidde, men symbolikken i tynn ramme er bra.
Tiden vil vise om den grensesprengende røde massen klarer å etablere seg som eget system med funklende farge og tilhørende diffus sone, og om det skjer innenfor den skisserte tynne og firkantete rammen for rommet, og om forutsetningen for dette er en tvangsfusjon av den grønne massen og resten av den røde massen. Og rundt omkring lurer sorte hull.
Min første tanke da jeg så dette bildet var forøvrig Myrk lagnad, men den ble for negativ.
Odd Tore
Odd Tore: .. og jeg hadde aldri gjettet meg til at noen skulle gjette seg til fotografens intensjon bak dette bildet. Det gir håp i en truet verden. Men jeg vil igjen understerke at fotografens intensjon i realiteten er likegyldig. Betrakternes assosiasjoner er det som gjelder.
Du har helt rett i at figurene bør se litt annerledes ut dersom motivet skal gi et ''sant'' bilde av FdN. Men så er det dette med ''kunstnerisk frihet''.. Både Galleriet og Kritikken er støvkorn i den store sammenheng. Men ditt tankespinn rundt historien treffer blink. Motivet handler om underbevisstheten og mellomrommet, og om kommunikasjon. Ikke om et hovedmotiv. Litt av poenget er at betrakteren leter etter en mening, og derved stimulerer celler som ikke er så ofte i bruk på FdN. Eller tar jeg feil nå .. :-)
Når det gjelder virkelighetsoppfatningen av FdN vil den selvsagt variere fra person til person. Men jeg er ganske sikker på at Bildekritikkern slik den framstår i dag er en saga blott innen rimelig dottetid.
Takk til alle som engasjerte seg under dette bildet!
:-)
:)
mvh Espen
Psykoser:
Det er mange ulike former for psykoser. De vanligste kjennetegn ved psykoser er sviktende oppfatning av virkeligheten (realitetsbrist), funksjonsnedsettelse og manglende sykdomsinnsikt. Den psykotiske person kan få sansebedrag, dvs. se, høre, lukte, føle og smake ting som ikke er til stede. Han kan få vrangforestillinger og tankeforstyrrelser. Ved noen psykoseformer kan stemningsleiet være forandret og unormalt varierende fra oppstemthet til sinne, depresjon, angst og katastrofefølelse, uten noen utenforliggende årsaker til dette.
;)
2) Bildets uttrykk.
3) Bildets virkning.
' Pensum' i forståelsen av Bildekritikk !