Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_26945} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Knalltøft laget....stemingen minner meg om ringenes herre. Likte dette svært godt, ordentlig eventyr aktig.
Vemund
Birna R.
Ja, du kjenner vel igjen stedet Vemund (hint: vi var der for ikke lenge siden ...)
Vemund L.
Kan ikke si jeg dro kjensel på det, men nå er vell pressentasjonen av dette bildet noe anderledes en hvordan naturen normalt opfattes av det menneskelige øyet:) Kanskje ikke så rart at jeg ikke kjenner meg igjenn:)
Knut Arnold R.
Trolsk men likevel unorsk. Virker så eksotisk. Men et godt bildebehandlingsprogram og folk som kan å utnytte det er vel mye av hemmeligheten.
Birna R.
Niks bildebehandling her, utover det som lå i selve valget av teknikk ved opptaket. Jeg er absolutt ingen motstander av digital bildebehandling, snarere tvert om, men fortsatt bør bilder etter min mening skapes i kameraet, ikke trikses frem etterpå i Photoshop.
Opptaket er fra et kjent sted på Jeløya ved Moss og er gjort med infrarød fargefilm.
Frank W. G.
Rett og slett sprekt. Enig med den som sier det virker eksotisk. Det oser også ''varme'' fra bildet. Joda, dette var bra.
Mvh Frank
Roy S.
Herlig. Ville likt å se dette STORT..(på vegg) og med full oppløsning.
Avsluttet .
Bra.
Et triks jeg nok ville ha benyttet meg av i PS er å beskjære bildet til høyre slik at det ikke gis en annen utgang enn rett fremover mot porten. Gjerne til midt på trestammen.
Fargene er spennende nok til at jeg vil reise spørsmålet om du ikke snart bør komme og lede en workshop i Bergen om fotografering i IR-området.
Robert D.
I utgangspunktet ganske tøft motiv, men ødelegges av den dvaske kontrasten.
Birna R.
RD: før jeg la ut bildet forsøkte jeg ulike kontraster, ble stående med de nviste. Altså smak og behag, men ditt synspunkt er notert.
OEH: forstår hvorfor forslaget til beskjæring, men vil gjøre linjeføringen overtydelig (min oppfatning). Forøvrig befinner jeg meg på Dyranut 7-9.6, så avstanden til dine hjemtrakter er ikke avskrekkende. Digital IR kunne vel være noe for deg?
Avsluttet .
Er litt usikker Bjørn på om jeg liker dette. Uansett er det kontraster som smeller. Savner kanskje at motivet i enden av alléen ikke er mer framtredene (buegang?), bildet burde kanskje vært større?.
Synes trærne gir en fin dybde i bildet og gjør seg meget godt.
Holder du workshops rund om? Hadde vært utrolig gøy med makro sak i Larvik i regi av klubben. Hadde det vært noe?
Ivar
Birna R.
IT: send meg en mail eller ring så kan vi diskutere saken.
Ang. størrelse på bildet så ble det en avveining mellom filstørrelse og piksler, mye detaljer gjør at bildet ikke lar seg komprimere noe særlig. Akkurat dette bildet kunne jeg gjerne ha tenkt meg å vise større, men det gikk ikke innenfor 150K grensa. Never mind, jeg har det i MB-størrelse selv (...)
Avsluttet .
David, kjør opp tillatt størrelse til 200K.
Det hadde hjulpet en god del =:-)
Tar kontakt med deg Bjørn.
Ivar
Nils B.
Flott og spennende å se på. Trolsk, og måtte finne boka å lese om denne typen fotografering med en gang. Relsultatet synes jeg er meget bra, og kontrastene like så.
mvh Nils
Tom B.
Som Jeløyboer må jeg få lov til å si at dette ikke er et av dine bedre Bjørn og heller ikke en vellykket skildring av denne flotte øya og dens ditto alleer.
Dersom hensikten var å skildre stemningen her (noe muligens ikke er tilfelle), er det for grovt og stygt.
En tilfeldig komposisjon med et slurvete plassert sentralpunkt, og farger som ser ut til bare å ha blitt sånn. Det virker som resultatet av å bruke teknikk heller enn å tenke bilde og formidling. Det er ikke godt nok til å kunne kalles effektmakeri engang...
Du kan mye bedre Bjørn.
Jeg er dessuten nysgjerrig på hva som er åraken til ditt ønske om å lage et bilde i kameraet og ikke i PS. Ganske uforståelig synes jeg, og derfor hadde det vært interessant med en forklaring på et sånt standpunkt. Det er vel resultatet som teller ?
TomB.
Birna R.
Vel Tom, dine synspunkter er alltid interessante, selv om jeg ofte er uenige i dem. Så også her.
Bildet skildrer ikke annen stemning enn det jeg opplevde da bildet ble tatt. Jeg synes den ble fanget ganske bra, og ser at andre opplever noe liknende, uten at det dermed er et fasitsvar. At komposisjonen skulle være tilfeldig etc. er jeg definitivt ikke enig i. Hver sin smak og lyst.
At jeg ''kan bedre'' er en sirkelkonklusjon, ingen er bedre enn det siste bildet de viser frem.
Som du sikkert vet så jobber jeg mye i PS og det har ikke blitt mindre etter at jeg gikk over til å basere fotograferingen på digitalteknikk (dette bildet er imidlertid tattpå EIR film). Selv om PS er et storartet verktøy som jeg ikke kan klare meg uten, så har jeg like fullt ønske om å gjøre så mye som mulig ferdig i opptaket. Det tror jeg speiler den enkeltes legning og hva man opplever som den ''gode måte'' å arbeide på. Noen ganger vil bildene bli betydelig omarbeidet etterpå og jeg har ingen betenkeligheter der, men det er altså ikke min normale arbeidsmåte. Vi er begge enige om at det er resultatet som teller, ikke hvordan det har blitt slik.
Tom B.
Ja, vi er i allefall enige om at opplevelse av bilder er en subjektiv affære. Grunnen til min reaksjon var at bildet ditt er så veldig langt fra det jeg som Jeløyboer gjennom 40 år kjenner. Dersom det var slik du opplevde det, så var det vel det, men da håper jeg du kommer flere ganger og opplever øya på sitt beste/bedre. Kom gjerne innom meg, så kan vi ta en rusletur med kameraene våre.
Om komposisjonen: jeg må tydeligvis ''rephrase myself'';
om ikke tilfeldig så - obs! etter min mening - ikke vellykket. Det kan sies mye om den, men jeg nøyer meg her med å påpeke at - for meg - så mangler det en del nede. Dessuten er jo senterpunktet (inngangen til Alby om jeg ikke tar feil) havnet et sted utenom alle regler. Regler er til for å brytes, men her tror jeg det hadde fungert bedre om du hadde holdt deg til det gyldne snitt.
Jeg forstår fremdeles ikke hva det er som gjør at å lage bildet i kameraet er den ''gode måten å arbeide på'', men jeg har ikke store problemer med å forbli kunnskapsløs på det feltet.
En ting tar du definitivt feil i:
Du ER bedre en dette siste bildet du har lagt ut.
TomB.
Thorfinn B.
tja. sett på bildet noen ganger uten at jeg helt kommer til enighet med meg selv. På en måte spennende og mystisk med dybden og fargebruken i bildet. På den andre siden fremstår bildet på min skjerm (som også RD nevner) blast. Tok bildet inn i PS og kjørt en liten kurve og wops så fremstod bildet med betraktelig mer smell.
Er det sorte her sort, eller har den et lite gråslør over seg? Om første alternativ er tilfelle, har jeg (fortsatt) for lys skjerm selv om jeg skrur brightness på null.
Birna R.
Jeg har de siste årene gjennomgående laget bilder som er ''mykere'' enn jeg gjorde før. Så også her. Klart kontrasten kunne økes, men det ville (min oppfatning) ha gått ut over den litt eventyraktige stemningen som jeg (ikke TomB) mener bildet besitter. Altså en balansegang som ikke har noe fasitsvar, Thorfinn skal vite at jeg har prøvd litt frem og tilbake ang. tonalitet om kontrast før jeg endte på det som er vist her.
På min Nokia-skjerm som jeg bruker til preview av bilder til trykk fremstår bildet med myke fine toner og behagelig glød, absolutt ikke blasst. Mer enn det kan jeg ikke si og det er såklart ingen garanti for at andre opplever det samme på sine skjermer.
Audun R.
Det sorte er en anelse grått hos meg, men Levels fikser det greit. Litt justering må man jo regne med.
Grei grafisk effekt på grunn av av komprimeringen ved 200mm. Med et ellers merkelig uttrykk (farger, stemning) synes jeg ikke kompen hadde trengt å være så annerledes. Spesielt kontroversiell er den jo heller ikke. Bildet evner ikke å skape de helt store bølger i meg. Så har jeg heller aldri vært på Jeløy.
MVH Audun
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Vemund
Opptaket er fra et kjent sted på Jeløya ved Moss og er gjort med infrarød fargefilm.
Mvh Frank
Et triks jeg nok ville ha benyttet meg av i PS er å beskjære bildet til høyre slik at det ikke gis en annen utgang enn rett fremover mot porten. Gjerne til midt på trestammen.
Fargene er spennende nok til at jeg vil reise spørsmålet om du ikke snart bør komme og lede en workshop i Bergen om fotografering i IR-området.
OEH: forstår hvorfor forslaget til beskjæring, men vil gjøre linjeføringen overtydelig (min oppfatning). Forøvrig befinner jeg meg på Dyranut 7-9.6, så avstanden til dine hjemtrakter er ikke avskrekkende. Digital IR kunne vel være noe for deg?
Synes trærne gir en fin dybde i bildet og gjør seg meget godt.
Holder du workshops rund om? Hadde vært utrolig gøy med makro sak i Larvik i regi av klubben. Hadde det vært noe?
Ivar
Ang. størrelse på bildet så ble det en avveining mellom filstørrelse og piksler, mye detaljer gjør at bildet ikke lar seg komprimere noe særlig. Akkurat dette bildet kunne jeg gjerne ha tenkt meg å vise større, men det gikk ikke innenfor 150K grensa. Never mind, jeg har det i MB-størrelse selv (...)
Det hadde hjulpet en god del =:-)
Tar kontakt med deg Bjørn.
Ivar
mvh Nils
Dersom hensikten var å skildre stemningen her (noe muligens ikke er tilfelle), er det for grovt og stygt.
En tilfeldig komposisjon med et slurvete plassert sentralpunkt, og farger som ser ut til bare å ha blitt sånn. Det virker som resultatet av å bruke teknikk heller enn å tenke bilde og formidling. Det er ikke godt nok til å kunne kalles effektmakeri engang...
Du kan mye bedre Bjørn.
Jeg er dessuten nysgjerrig på hva som er åraken til ditt ønske om å lage et bilde i kameraet og ikke i PS. Ganske uforståelig synes jeg, og derfor hadde det vært interessant med en forklaring på et sånt standpunkt. Det er vel resultatet som teller ?
TomB.
Bildet skildrer ikke annen stemning enn det jeg opplevde da bildet ble tatt. Jeg synes den ble fanget ganske bra, og ser at andre opplever noe liknende, uten at det dermed er et fasitsvar. At komposisjonen skulle være tilfeldig etc. er jeg definitivt ikke enig i. Hver sin smak og lyst.
At jeg ''kan bedre'' er en sirkelkonklusjon, ingen er bedre enn det siste bildet de viser frem.
Som du sikkert vet så jobber jeg mye i PS og det har ikke blitt mindre etter at jeg gikk over til å basere fotograferingen på digitalteknikk (dette bildet er imidlertid tattpå EIR film). Selv om PS er et storartet verktøy som jeg ikke kan klare meg uten, så har jeg like fullt ønske om å gjøre så mye som mulig ferdig i opptaket. Det tror jeg speiler den enkeltes legning og hva man opplever som den ''gode måte'' å arbeide på. Noen ganger vil bildene bli betydelig omarbeidet etterpå og jeg har ingen betenkeligheter der, men det er altså ikke min normale arbeidsmåte. Vi er begge enige om at det er resultatet som teller, ikke hvordan det har blitt slik.
Om komposisjonen: jeg må tydeligvis ''rephrase myself'';
om ikke tilfeldig så - obs! etter min mening - ikke vellykket. Det kan sies mye om den, men jeg nøyer meg her med å påpeke at - for meg - så mangler det en del nede. Dessuten er jo senterpunktet (inngangen til Alby om jeg ikke tar feil) havnet et sted utenom alle regler. Regler er til for å brytes, men her tror jeg det hadde fungert bedre om du hadde holdt deg til det gyldne snitt.
Jeg forstår fremdeles ikke hva det er som gjør at å lage bildet i kameraet er den ''gode måten å arbeide på'', men jeg har ikke store problemer med å forbli kunnskapsløs på det feltet.
En ting tar du definitivt feil i:
Du ER bedre en dette siste bildet du har lagt ut.
TomB.
Er det sorte her sort, eller har den et lite gråslør over seg? Om første alternativ er tilfelle, har jeg (fortsatt) for lys skjerm selv om jeg skrur brightness på null.
På min Nokia-skjerm som jeg bruker til preview av bilder til trykk fremstår bildet med myke fine toner og behagelig glød, absolutt ikke blasst. Mer enn det kan jeg ikke si og det er såklart ingen garanti for at andre opplever det samme på sine skjermer.
Grei grafisk effekt på grunn av av komprimeringen ved 200mm. Med et ellers merkelig uttrykk (farger, stemning) synes jeg ikke kompen hadde trengt å være så annerledes. Spesielt kontroversiell er den jo heller ikke. Bildet evner ikke å skape de helt store bølger i meg. Så har jeg heller aldri vært på Jeløy.
MVH Audun