Storslått og mektig...
Slottet på Buda-høyden og Mathias-kirken i bakgrunnen, sett fra Gèllertfjellet og Citadellet.
Bildet inngår i albumet Ungarn - Budapest by night -
Utstyr
  • Canon Ixus 800 IS (kompaktkamera)
  • -
  • Brennvidde23mm
  • Blenderf/5.6
  • Lukker1/3s
  • Nei
  • AnnetSelvutløser 10 sek, støttet på gjerde.
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNattbilder
  • Lastet opp
  • Visninger500
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_270361} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (13)
Brit M.
Fantastisk flott nattbilde! Det ser ut som om denne borgen er bygd inne i en festningsmur, nesten som en liten landsby. Det ser ut som om et eller annet i bildet er skjevt, men jeg tror flere av tårn og bygninger er skjeve og gir en skjev illusjon. Herlig med lysene i bakgrunnen. Det er mye å se på i bildet, ikke noe som drar øynene noe sted, men bildet er godt og vakkert å se på lell.
Det er mange små deler i bildet som er små perler av noen motiv i seg selv, falt spesielt for de spisse hustakene til høyre for tårnet ved kirken bak. Hører vel til kirken kanskje. Dessuten de gamle middelaldertårnene i forkant, har en svakhet for slike...
Flott bilde.

Brit
Avsluttet .
Et nydelig slott du har foreviget her.
Og du har gjort det med glans.
Bildet har både fine naturlige farger og lys,noe som kan være vanskelig å få til om kvelden.
Et fint bilde som gjør at jeg får lysst å reise til Budapest:-)
Hilsen Tone!
Odd Tore S.
Jeg synes at dette ble pent og er bra utført teknisk. Det ser i alle fall bra ut under de forholdene det er mulig for meg å betrakte det.
Ut fra tittel og beskrivelse oppfyller bildet intensjonene dine bra, og, som sagt, utførelsen er nærmest delikat. I fullskjerm og med tynn (grå) ramme blir det enda bedre.
Når jeg ser bilder som dette tatt med kompaktkamera, får jeg enda mindre forståelse for at man bør anbefale utstyr til over 15 000 kr til de som ønsker å kjøpe sitt første DSLR. Men gode bilder, både teknisk og ellers, handler jo mest om den som står bak kameraet.
Odd Tore
Zett Alexzander E.
Fantastisk godt bilde du har fått til her og med et kompaktkamera......

Hilsen Zett
Anne-Lise S.
Jøsses for noen flotte og velgjennomtenkte kommentarer! :-) Jeg blir helt matt, og takker ydmykt for dem! :-) Jeg står her rimelig langt unna slottet (se dette bilde nr. 325489) og bruker 4.0 zoom som er max det jeg får utav mitt kompakte om jeg skal unngå korning og uklarhet ++. Man lærer sitt verktøy å kjenne med tiden, og jeg tror nok jeg begynner å få dreisen på å suge utav min ixus det den er god for. Så gjelder da å se motiver og utforske disse. Hjertelig takk nok en gang for tilbakemeldingene! :-)

Anne-Lise
Eirik H.
Teknisk synest eg du har ein del å gå på her, dvs. at du er litt seint ute på kvelden for å få det optimale lyset. Her er himmel og bakgrunn heilt svart, noko som skuldast at du gjorde opptaket då himmelen var veldig mørk. Det kan være tiltenkt, men vi oppfattar gjerne meir lys med augene våre enn det som viser att i eit bilete tatt på same tidspunkt. Trikset er å gjere opptaket før det blir bekmørkt, men etter solnedgang. Den beste tida er timen etter solnedgang, men det kan variere etter kvar på jorda du er. I Noreg varar denne tida lenge om sommaren, og kortare om vinteren. Gjer du opptaket ditt på dette tidspunktet vil du skape eit inntrykk av at det er natt/kveld, men med langt meir detaljar i biletet enn her. Då får du òg ei djubde i biletet som er fråværande her. Ein annan viktig ting å hugse på er å undereksponere biletet noko. Du vil ikkje at motivet skal framstå som i dagslys. Det ser berre kunstig ut. Difor må du anten måle lyset frå det lysaste punktet på den nokså mørke himmelen, eller undereksponere ei normallysmåling av heile motivet.

Det er ikkje slik at du må gjere det på denne måten for at eit nattbilete skal bli bra, men motiv som dette blir som regel betre med denne framgangsmåten. Når dette er i boks kan du tenke på å rette opp biletet (dette er skeivt), og komponere det effektivt (litt rett på her).
Anne-Lise S.
Hei Eirik! Tusen takk for at du tok deg så god tid til å kommentere dette bildet, som ja, er tatt nærmere midnatt en varm senkveld i Budapest. Virkningen av dette mørket omkring det godt opplyste slottet på Budahøyden er riktig som du skriver, helt bevisst tiltenkt. Her er baktanken å fremme arkitekturen slik den fremstår som følge av bruken av lys på og omkring bygningene, og stemningen dette gir. Det er ikke områdene omkring som er budskapet mitt ved dette bildet. Her er det slottet i forgrunnen, Mathiaskirken bakenfor og videre lysene fra byen som ender i det sorte mørket helt bak i bildet jeg ønsket å formidle. Det historiske suset fra en svunnen storhetstid med kongedømmer fra Kong Istvan (Stefan) år 996, og fremover til Kong Mathias som skapte gullalderen i den Ungarske middelalder, og frem til i dag. Motivet viser ikke bare dette historiske, men jeg søker også å få frem hvor stolte ungarerne er av sin historie gjennom at de virkelig vet å ta vare på sine historiske bygninger. Gjennom dem lever deres historie og kultur videre, og dette formidler de bl.a. ved restaurering og videre utgravinger, bl.a. på venstre side av slottet, og gjennom at kirketårnet som Kong Matyàs fikk tilført kirken i hans tid, i dag restaureres. Selve Buda-høyden hviler over milelange ganger der fanger ble fraktet under to kriger, og der også de kongelige gjemte seg under krigene. Muren er et forsvarsverk som beskyttet bl.a. Matyàs og hans sortkledde hær, mens hans sorte ravn fløy i forkant og varslet fare som nærmet seg. Selve kuppelen er endret flere ganger, og både den, Matyàstårnet på kirken, kuppelen på det Ungarske parlament og kuppelen på St. Istvan basilikaen har i dag samme høyde; 96 m, for å minnes året 996 da landet kronet sin første konge! Den fotografiske tanken bak er altså å fremme det gyldne, det varme, og den kampen for overlevelse som det ungarske folk har hatt gjennom kriger, kommunisme og revolusjoner opp gjennom historien. Mørket er fienden, det gyldne lyset er ungarernes varme hjerter og deres ønske om et fredelig liv. Valget av tid på døgnet er, som du nok nå forstår, svært så bevisst valgt fra min side for jeg er svært klar over virkningen av timen omkring solnedgang. Tidligere på kvelden, i ''den gyldne timen'' var jeg nede på Buda-høyden og foreviget bl.a. Løvebroa som du kan se et resultat fra inne på BG. Der var min tanke noe helt annet ift. å formidle detaljer fra miljøet omkring også. :-) Det bildet er også undereksponert ift. å gi inntrykk av en senere tid på døgnet. Når det gjelder akkurat bildet som vi nå diskuterer så er også det undereksponert for å fremme detaljer ved selve arkitekturen, og for å få frem kontraster som allerede er nevnt.

Jeg kan være enig med deg i at dette bildet er tatt litt for rett på, men samtidig ser du sikkert at jeg bruker fugleperspektivet for enda bedre å få frem ulikheten på høyden mellom Gèllertfjellet der jeg er plassert kontra hvor høyt slottet ligger. På Gèllertfjellet ligger Citadellet som var de ungarske forsvarernes utsiktspunkt mot mulig fiender som kom inn via Donau som ligger mye lavere. Videre var det her heksene ble brent på bålet. Et mektig sted som betydde mye for nettopp å forsvare de kongelige (geistlige) som levde på slottet slik at de skulle nå å gjemme seg i de mange underjordiske gangene under slottet, og at de skulle nå å komme seg vekk før fienden nådde dem. Dette synes jeg selv at jeg får fint frem ved valg av perspektiv, men det er klart at når du kanskje ikke kan så mye om historien til det Ungarske folket, så kan det være en utfordring å forstå akkurat det gjennom dette bildet. For den som vet noe om dette er det nok mer åpenbart og innlysende! :-)

Du nevner skjevheter i bildet, og fra ståstedet jeg hadde, der jeg står skjevt ift selve Budahøyden var det en utfordring å få akkurat det helt riktig. Jeg ser av kommentaren din at du kan mye om akkurat oppretting, så kanskje du kan hjelpe meg litt med akkurat dette? Det vil jeg sette stor pris på, sammen med din gode kommentar! :-) I tillegg lurer jeg på om det er noe ved dette bildet som du synes fungerer godt? Jeg kan ikke se at du nevner noe om det?

Takk igjen for interessant tilbakemelding! Jeg ser frem til videre kommentar, og evt. hjelp med opprettingen!

Anne-Lise
Eirik H.
Eg kjenner mykje av den historia du nemnar her. Eg har sjølv sett dette slottet frå fleire utsiktspunkt, m.a. Citadellet. Men biletet seier ikkje noko om denne historia slik det framstår her. Dei aller fleste sjåarane vil ikkje vite at biletet er tatt frå Citadellet og forholdet mellom dette og slottet. Det ser du td. av kommentarane ovanfor.

Slottet og kyrkja ligg på ei høgde, og dersom du viser meir av omgjevnadane rundt, både i form av eksponeringstida og utsnittet, så vil du betre få fram den framtredande og mektige posisjonen til slottet. Landskapet rundt er viktig for å få fram bygningane si plassering og karakter. T.d. er Pest-sida heilt paddeflat. Det var altså ikkje tilfeldig at slottet vart bygd på Buda-sida av Donau. Eit alternativ er å ha slottet i forgrunnen og Donau i bakgrunnen. Det er elva som har gitt Budapest den framtredande posisjonen den hadde i Europa i middelalderen.

Å rette opp biletet er enkelt i PS. Trur det er Transform-funksjonen, og deretter Rotate.

For meg fungerar biletet berre som eit minne frå då eg sjølv gjekk rundt i dette området.
Odd Tore S.
Jeg skrev det ikke, men for meg er nettopp den gyldne stemningen med mørke omkring det som får bildet til å stå ut fra mange andre opptak, som lett blir mer av arten ''I was there''. Jeg savner ikke omgivelser, og liker at slottet flyter i mørket.
Ikke noe negativt om å ta bildet tidligere og i blåtimen slik som jeg oftest gjør selv, men denne gangen og med dette motivet synes jeg faktisk at mørket gjorde forskjellen med fortegn pluss.
Odd Tore
Anne-Lise S.
Flott at du tilfører disse opplysningene, Eirik, ift høyde og omgivelser, Donau og dens betydning! :-) Takk også for din forklaring ift. perspektiv/vinkel for å enda bedre få frem det storslåtte ved Buda-høyden! Ang. oppretting så har jeg forsøkt lens correction, for bildet er allerede noe oppretta, men siden vinklene på vegger og mur er originalt noe skjeve ift hverandre, synes jeg det er vanskelig å få det helt riktig..... Takk for tips.. :-)

Odd Tore: Hjertelig takk for ytterligere kommentar. Du har noen av de samme tankene som jeg selv hadde som grunnlag for valget mitt av tid på døgnet for fotoopptaket. :-)

Anne-Lise
Morten W.
Er ikke en mann med så mange ord, men dette var flott!
Per Einar G.
Syntes også at dette ble meget bra.....de fleste vet jo hvor vanskelig det kan være å få fram detaljer, skarphet og riktig lys ved natt fotografering. Med de begrensningene du har ang. valgt kamera etc. så er det bare å ta av seg hatten. Maksimal utnyttelse, spør du meg!

Per E.
Anne-Lise S.
1000 takk til dere, Morten og Per Einar! :-) Det er ikke alltid man trenger mange ord, Morten, om enn jeg setter pris på din detaljerte tilbakemelding også, Per Einar! :-)

Ha en flott dag!

Anne-Lise
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu