''I have been following the Tri-X debate with interest. The first rolls of this film that I exposed were in 1957 - it was recommended to be rated at 200 ASA at the time and it was regarded by the professionals with great suspicion; ''can't be any good, grain must be golf ball sized'' etc. At that time there were some fast films available, Ilford's HPS (truly golf ball sized grain), Super XX and some Ferrania emulsions, but the Tri-X in D76 1:1/10 minutes was a revelation. Smooth grain, nice midtones and you could push and pull it in every which way. I have stayed with the Tri-X ever since, I have developed it in just about every kind of developer made (either by me or by others). I have exposed it from 25 ASA to 6400 ASA, it has been hyper-sensitized with mercury and other less toxic chemicals, pre-flashed, post-flashed (not intentionally!) and stored in every which way you can store film and it always gives you a neg.''
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_27214} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Et nydelig bilde og uttrykk, av en eller annen grunn får jeg litt 60-talls ''følelse''-
personene i bakgrunnen er akkurat så uskarpe som de må være for å bli en del av komposisjonen. Flott fanget situasjon!
Carsten A.
He-he, 60-tallsfølelse? Trekk fra 10 år!
MVH CA
Marius J.
tja, et av dine få bilder jeg ikke falt for :-) Kornene og lyset i hennes ansikt trekker ned synes jeg, men veldig bra ''dratt'' ut fra folkemengden i bakgrunnen. Kjenner ikke filmen som er brukt, regner med at kornene ligger der og jeg er vel ganske sikker på at dette er slik du ønsker å vise bildet. Falt bare ikke helt i smak av nevnte grunner !
Tom A. T.
Herlig bilde som på en utmerket måte frilegger modellen mot en akkurat passe uskarp folkemengde i bakgrunnen. Syntes at kornene fungerer fint med motivet.
Meget bra bilde!
mvh Tom T
Haiman A.
Jeg er egentlig veldig glad i bilder som er utbrente. Men ikke i så små mengder. Som vist her. Kun deler av ansiktet. MEN... Her synes jeg at det fungerer utmerket. Jeg tror nok at det er p.g.a. at bildet ellers er veldig kornete. Noe som passer fint i forhold til atmosfæren i bildet.
Tror nok ikke at bildet hadde vært like bra dersom det hadde vært helt kornfritt.
Selvom jeg synes at bildet er bra, er det noe som ikke stemmer helt 100%. Som f.eks den damen i bakrunnen med hvite klær. Virker noe forstyrrende.
Tror du hadde tjent på om du hadde ''dempet'' den hvitfargen litt, CA.
::Haiman::
Rune Edvin H.
Synes bildet er fint. Hadde kanskje gjort seg med litt mindre korning.
Rune
Vemund L.
Om kornene, så passer de aldeles udmerket. Jeg må inrømme en mistanke om at de ikke stammer fra optaket, men det er ikke viktig. Ressulatet teller, og hvor de kommer fra, er revnende likegylig. AV ren nysgerrighet, så spør jeg likavell: Er de fram filmen?
Om bildet, så funker det som bare rakkerne. bildet oser av steming, jeg får umiddelbare assosiasjoner til bilder fra krigen og etterkrigstiden. Den flotte modellen har et utseende som passer stilen i bildet som hånd i hanske. Udmerket. Dette likte jeg.
Vemund
Arve k.
Ja..ja måpende mennesker, korningen er et filter som erstateter difushete, som er helt ok.
Men
Ikke av dine TK-6. Men bra gjennomført
AK.
Avsluttet .
Liker bildet veldig godt, men jeg synes ''mengden'' godt kunne vært et lite hakk skarpere...
MVH Bjørn A.
Marcelo V.
Jeg liker veldig godt at både jenta og resten av ''bakgrunen'' ser i samme retning, skaprheten og den kornete presentasjonen. Det som jeg synes er et minus er den sorte ''strekken'' som går langs panna og nedover mot øyet.
Hilsen
Marcelo
Carsten A.
HA: Damen i bakgrunnen er dempet endel allerede, skal se på om det gjør seg bedre med mer demping.
REH: Mindre korning er nok ikke noe alternativ her! Filmen er (var) rått kornet, jeg har faktisk gjort mitt beste for å dempe korningen.
VL: Kornene er ekte nok, en 30 DIN (=800 ASA, nå ISO) film i siste halvdel av 1950-årene var ikke bare sensasjonelt, men også utrolig kornet! Så kornene er ''ekte'' nok, tror ikke det hadde vært noen grei sak å lage slikt i PS. Men det som ikke er 100% ekte er toneskalaen, for denne filmen hadde en lei tendens til å lage flate høylys. Men slikt ordnes jo (forholdsvis) greit med filmscanning og digital bildebehandling.
MV: Akkurat det så jeg ikke, men slikt kan jo forholdsvis enkelt ordnes.
MVH CA
Aleksander J.
Alldeles utsøkt!
Ronny J.
Liker bildet, men ''duskene'' på flettene ser veldig sorte ut i forhold til resten av håret. Ihvertfall på min skjerm.
Bildet minner meg om et bilde jeg så av Anne Frank en gang, faktisk så tror jeg at de ligner litt også.
RJ
Audun R.
Kontrasten er litt slapp i enkelte deler av bildet (på min skjerm), håret på jenta er f.eks. noe flatt og grått. Ellers fint lys, og med dette fine lyset skiller ansiktet seg godt fra mengden (noe som jeg synes er viktig for dette bildet). Skulle gjerne sett at det var et element lengre til høyre i bildet, for eksempel kunne damen med det lyset antrekket i bakgrunnen befunnet seg nede i høyre hjørne.
MVH Audun
stian w.
veeldig pent og bra.
Tom B.
Du verden ! Et kjempebilde ! jeg synes det er personene i bakgrunnen som hever dette over det ''vanlige bra''. Særlig herremannen med solbrillene gir bildet den ekstra dimensjonen.
TomB.
Roy S.
Likte dette godt. Enig med TB ang. bakgrunnen som hever bildet atskillig. Får en følelse av spenning og forventning.
Ketil Knudsen J.
Eder og ære til dete flotte bildet med et litt gammelt preg. Slike bilder er det vi andre kan lære av.
Takker også for kritikk, og tips til min bilder.
MVH Ketil
Trine S.
Jeg har sett dette bildet før, og likte det da som nå. Det skaper nyskjerrighet; hva ser de på, og hva tenker hun på mens hun ser. Hun har et tankefullt uttrykk, ser nesten forelsket ut. Bakgrunnen er passe ''blurret'' til at man ser hva som er der, men samtidig tar det ikke oppmersomheten bort fra henne.
;-)Trine
Carsten A.
Nja Trine, du har sett denne (hoved)personen, og (noen av) menneskene rundt, men ikke akkurat dette, se bilde nr. 7650
Dette er naboopptaket på filmen - som jeg bestemt ikke har kopiert eller vist tidligere, negativet har ligget rolig i snart 50 år nå. Grunnen til det er at det er omtrent umulig å kopiere med tradisjonelle kopieringsmetoder!
MVH CA
Trine S.
Du har selvfølgelig rett. Likte faktisk dette enda bedre enn 7650. Det er noe tidløst over dette.
Frank W. G.
Må bare si at dette er mesterlig. Blikket, og håpet i blikket er veldig bra. Det er noe positivt over det hele. At de andre i bakgrunnen følger like spent med gjør jo dette bare veldig interessant.
At det er laget i s/h er flott, men jeg ville likt å sett det i farger også. Om det eksisterer da. Du må gjerne sende meg det.
Mvh Frank
Marcus R.
Ja dette var flott!
MVH
MR
Carsten A.
FWG: Farger? I 1950-årene lå fargefilmen gjerne på DIN 12°(12 ISO), noen svært dårlige filmer gikk helt til DIN 18° (ISO 50) - f.eks. Ferrania, om en fremkalte selv (11 bad) og presset. Jeg kunne ikke da, og kan det forøvrig slett ikke nå, fotografere med en 180mm håndholdt med største blender 5.6, slik det er gjort her, uten ganske hurtig film. Ilford HPS (med golfball-korn) holdt DIN 30° (800 ISO) - dengang som nå ideelt for håndholdte opptak med middelslange teler. Og DIN 30° var altså sensasjonelt hurtig den gangen.
MVH CA
Avsluttet .
Korningen er jo utdypet tilstrekkelig så den skal jeg ikke kommentere :-)
For meg er det blikket og ''Mona Lisa'' smilet som spisser bildet. Fine kontraster i ansiktet hennes. Du sier ikke noe om hvem hun er??
''Kong Olav'' i bakgrunnen er også med på å løfte bildet.
Ivar
Avsluttet .
Om komposisjon, korn, stemning og bakgrunn etc. er det bare å tiltre den ros som er fremkommet ovenfor. Men jeg har lyst til å fremheve den nydelige gråtoneskalaen, som tydelig avtegner alle nyanser mellom det helt mørke - som i bakgrunnen - og høylysene i hennes ansikt. Minner en del om de gamle flamske malere (ta en titt på Rembrandts bruk av lys og skygge), og jeg synes at CA har gjort det meget flott. Forøvrig en generell takk til CA for alltid å ville dele av sin (omfattende) kunnskap på en saklig, informativ og språklig presis måte!
Carsten A.
Takk RM, i slike ulvetider setter jeg særlig stor pris på en slik kommentar!
MVH CA
Frank W. G.
Oppfattet ikke at det var fra 50-tallet før nå. Så da så... Skjønner da problestillingen vedrørende mitt spørsmål.
Takk for fyldig opplysning.
Mvh Frank
Lars L.
Hmm...i mengden av velbegrunnet beundring legger jeg meg likevell ikke flat. For meg (altså en subjektiv bedømining) har ikke bildet de samme kvaliteter som bilde nr. 7650. Sammenliknet med 7650 synes jeg at ''reparasjonen'' av den flate toneskalaen er blitt for omfattende. På meg virker den ikke naturlig. Toneskalaen er behagelig og overgangene myke (en tanke softet muligens), men etter min smak for myke. Jeg sitter også med følesen av at kornstrukturen her er blitt mer synlig enn i bildet 7650. Dette minner meg desverre litt om de tilfeller innen platebransjen der man har forsøkt å fjærne sus og annen ulyd fra gamle optak når det skal gis ut på nytt. Ofte er mer en suset og skurret gått tapt.
Komposisjonen er jo velbalansert, men for meg kommer den fortsatt ikke opp mot 7650, som jeg mener viser langt mer av miljøet rundt noe som virkelig styrker bildet. Og som også gjør at de tekniske svakheter med film og utstyr blir mindre synlige. Her driver jeg mye sammenlikning, men det faller naturlig da bildet 7650 for meg er et av dottens aller beste fotografier.
Mats N.
SÅÅÅ vacker, både motivet och det mesta av
utförandet!
Hennes blick, det modulerade ljuset i ansiktet och
komp/utsnitt är inget annat än bra.
Vad jag dock vill anmärka på är att hela bilden,
utom just kvinnan i förgrunden, är allt för
jämngrå.Litt blass om man säger, i synnerhet då
kvinnan är så väl återgiven mht ljusets spel.
Ändå hög klass allt inräknat.
Carsten A.
LL: Tror nok ikke det kan være tvil om at du har rett. Og det er selvsagt en grunn til at bilde nr. 7650 har vært kopiert (med ulike metoder) og brukt i en drøss av forskjellige sammenhenger (utstillinger, komkurranser, inn- og utland) fra like etter opptaket og fram til nå. Og jeg syns din sammenligning er både verdifull og naturlig her.
Jeg har dog lyst til å si at særlig digitaliseringen av disse to bildene er blitt nokså forskjellig utført. Det bedre bildet (7650) er scannet på en mye dårligere scanner med mye dårligere programvare, mens dette er scannet på en mye bedre scanner med mye bedre programvare. Personlig syns jeg begge bildene har hver sine kvaliteter i utførelsen. Begge er såpass bra (syns jeg selv) at jeg vil ta bryet med å scanne/bildebehandle dem pånytt og helt fra grunnen av. Jeg har lært mye nytt (særlig om sv/hv scanning) siden det første bildet ble laget, og under arbeidet med dette bildet fant jeg også fram til enkelte ting som kan komme til nytte. Kommentarene her har også pekt på svakheter (det gjelder forresten begge bildene), og det er utmerket å kunne ta med seg slikt når begge bilder (og at par andre fra samme opptaksrunde) skal gjennom en helt ny runde.
MVH CA
Lars L.
Betviler ikke at dette er bedre scannet. De fleste av oss har fått med oss dine kunnskaper innen feltet :-) Nå som utstyret er i orden kan vi vente oss det som er å få ut av negativet til det andre omtalte bildet. Jeg gleder meg. Bare du ikke mykner/''softer'' det for mye, jeg er ''alergisk'' mot det :-) Synes desverre at en del av dine bilder er en tanke for hart ''angrept''. Men det er altså nok en subjektiv bedømning.
Forøvrig har jeg ikke sett bildet 7650 andre steder enn her på doten så i mitt hode er det kunne denne versjonen jeg kjenner. Jeg kan godt skjønne at det har vært mye brukt opp gjenno årene. Forøvrig har Cartier-Bresson et bildet fra trav eller galopp banen i Paris som likner en del, dog uten den sentrale hovedperson, men det er av nyere dato en ditt tror jeg. Begge har ''det avgjørende'' øyeblikk i seg.
Toini B.
Det meste er sagt, men dette bildet likte jeg skikkelig godt. Et riktig flott bilde er det!
mvh
toini
Lars-Anders M.
Bra bilde Carsten.
Hans- Georg S.
Det meste er sagt, meget bra både i teknisk utførelse og innhold.
Stein Rune B.
Fenomenalt.
Du er best i Norge med S/H teknikk.
Toini B.
Vender stadig tilbake til dette bildet!! Synes det er utrolig bra..uttrykket på jenta, personene i bakgrunnen og selvfølgelig kornigheten..Et knallbra bilde!!
toini:)
Carsten A.
Korning man ser på versjon 2 er nok mest et forsøk på reduksjon av filemens korn snarere enn tilført korn, noe en antyder i en kommentar foran.
MVH CA
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
personene i bakgrunnen er akkurat så uskarpe som de må være for å bli en del av komposisjonen. Flott fanget situasjon!
MVH CA
Meget bra bilde!
mvh Tom T
Tror nok ikke at bildet hadde vært like bra dersom det hadde vært helt kornfritt.
Selvom jeg synes at bildet er bra, er det noe som ikke stemmer helt 100%. Som f.eks den damen i bakrunnen med hvite klær. Virker noe forstyrrende.
Tror du hadde tjent på om du hadde ''dempet'' den hvitfargen litt, CA.
::Haiman::
Rune
Om bildet, så funker det som bare rakkerne. bildet oser av steming, jeg får umiddelbare assosiasjoner til bilder fra krigen og etterkrigstiden. Den flotte modellen har et utseende som passer stilen i bildet som hånd i hanske. Udmerket. Dette likte jeg.
Vemund
Men
Ikke av dine TK-6. Men bra gjennomført
AK.
MVH Bjørn A.
Hilsen
Marcelo
REH: Mindre korning er nok ikke noe alternativ her! Filmen er (var) rått kornet, jeg har faktisk gjort mitt beste for å dempe korningen.
VL: Kornene er ekte nok, en 30 DIN (=800 ASA, nå ISO) film i siste halvdel av 1950-årene var ikke bare sensasjonelt, men også utrolig kornet! Så kornene er ''ekte'' nok, tror ikke det hadde vært noen grei sak å lage slikt i PS. Men det som ikke er 100% ekte er toneskalaen, for denne filmen hadde en lei tendens til å lage flate høylys. Men slikt ordnes jo (forholdsvis) greit med filmscanning og digital bildebehandling.
MV: Akkurat det så jeg ikke, men slikt kan jo forholdsvis enkelt ordnes.
MVH CA
Bildet minner meg om et bilde jeg så av Anne Frank en gang, faktisk så tror jeg at de ligner litt også.
RJ
MVH Audun
TomB.
Takker også for kritikk, og tips til min bilder.
MVH Ketil
;-)Trine
Dette er naboopptaket på filmen - som jeg bestemt ikke har kopiert eller vist tidligere, negativet har ligget rolig i snart 50 år nå. Grunnen til det er at det er omtrent umulig å kopiere med tradisjonelle kopieringsmetoder!
MVH CA
At det er laget i s/h er flott, men jeg ville likt å sett det i farger også. Om det eksisterer da. Du må gjerne sende meg det.
Mvh Frank
MVH
MR
MVH CA
For meg er det blikket og ''Mona Lisa'' smilet som spisser bildet. Fine kontraster i ansiktet hennes. Du sier ikke noe om hvem hun er??
''Kong Olav'' i bakgrunnen er også med på å løfte bildet.
Ivar
MVH CA
Takk for fyldig opplysning.
Mvh Frank
Komposisjonen er jo velbalansert, men for meg kommer den fortsatt ikke opp mot 7650, som jeg mener viser langt mer av miljøet rundt noe som virkelig styrker bildet. Og som også gjør at de tekniske svakheter med film og utstyr blir mindre synlige. Her driver jeg mye sammenlikning, men det faller naturlig da bildet 7650 for meg er et av dottens aller beste fotografier.
utförandet!
Hennes blick, det modulerade ljuset i ansiktet och
komp/utsnitt är inget annat än bra.
Vad jag dock vill anmärka på är att hela bilden,
utom just kvinnan i förgrunden, är allt för
jämngrå.Litt blass om man säger, i synnerhet då
kvinnan är så väl återgiven mht ljusets spel.
Ändå hög klass allt inräknat.
Jeg har dog lyst til å si at særlig digitaliseringen av disse to bildene er blitt nokså forskjellig utført. Det bedre bildet (7650) er scannet på en mye dårligere scanner med mye dårligere programvare, mens dette er scannet på en mye bedre scanner med mye bedre programvare. Personlig syns jeg begge bildene har hver sine kvaliteter i utførelsen. Begge er såpass bra (syns jeg selv) at jeg vil ta bryet med å scanne/bildebehandle dem pånytt og helt fra grunnen av. Jeg har lært mye nytt (særlig om sv/hv scanning) siden det første bildet ble laget, og under arbeidet med dette bildet fant jeg også fram til enkelte ting som kan komme til nytte. Kommentarene her har også pekt på svakheter (det gjelder forresten begge bildene), og det er utmerket å kunne ta med seg slikt når begge bilder (og at par andre fra samme opptaksrunde) skal gjennom en helt ny runde.
MVH CA
Forøvrig har jeg ikke sett bildet 7650 andre steder enn her på doten så i mitt hode er det kunne denne versjonen jeg kjenner. Jeg kan godt skjønne at det har vært mye brukt opp gjenno årene. Forøvrig har Cartier-Bresson et bildet fra trav eller galopp banen i Paris som likner en del, dog uten den sentrale hovedperson, men det er av nyere dato en ditt tror jeg. Begge har ''det avgjørende'' øyeblikk i seg.
mvh
toini
Du er best i Norge med S/H teknikk.
toini:)
MVH CA