Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_275033} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Da eg allerede har lagt kommentar på bildet under galleriet, bare kopierer eg inn teksten her:
Dette er et av de beste S/H bildene eg har sett her på en god stund. Det fungerer 100% med sin enkelhet.
Bildet får en klar anbefaling fra meg.
mvh
Gunnar
Harald H.
Takk for kritikk. Beklager rotet med bildegalleriet vs bildekritikken. La det ut feil sted først, og skjønner at det ikke er så lett å flytte på bilder mellom disse galleriene.
Legger også ved en kommentar som kom inn da bilde lå i bildegalleriet:
__
Arne Mork Lagt inn idag kl. 15:46
Dette hadde virkelig litt av Cartier Bresson følelsen av et fanget øyeblikk. Frekk og svært effektfullt perspektiv som gir ytterligere dybde og står godt til den kraftige vidvinkelfølelsen. Bildet er deilig enkelt og svært severdig. Klar anbefaling.
- Arne
Avsluttet .
Ja det er jo et kjempe bilde. Så enkelt så rent, detaljene i betongen, mannen som sitter der,den svake skyen, de perfekt oppstillte stolene, alt stemmer.
mvh
Stian
aase r.
Ble paff når jeg ikke fant igjen bildet på galleriet. Heldigvis fant jeg det igjen her. For dette er virkelig severdig og sitter igjen på netthinna. Henger meg også på kommentarene til Arne og Gunnar. Klar anbefaling fra meg også!
MVH
Aase
Avsluttet .
Hei,
Du har tatt et kjempebra bilde, så det er vel bare å si seg enig med alt det ovennevnte. Hvor er dette?
MVH Vetle BF
john-arne w.
TØFT dette greide du bra. ett veldig bra S/H-bilde. likte først ikke at du hadde delt bildet sånn 50/50, men etter å ha sett på det ei stund så mener jeg dette absolutt gjør seg 50/50. ett bilde i all sin enkelhet. de stripene som kommer ut ifra hver sin side,(vegbanen) og med det mellomrommet skaper en bra efekt. og de stolene er bare helt hærlig. og med den mannen som ett naturlig blikkfang skaper en fin balanse i bildet. skal man klage litt, så kansje hjørnene nede burde vært skarpe? men som sagt,godt jobba, jeg tror og dette vil gjøre seg i en stor forstørrelse....
hilsen john...
Dan S.
er enig med Gunnar..dette er vel blant de beste so/hv bilder jeg har sett.alt stemmer etter min mening i dette bildet..dette er min første anbefaling her inne.mvh Dan Sandmoen
Ingvill Helen K.
Stilig!
Erik J.
Dette var riktig bra og ga en klar ''sesongen er over'' følelse..
Aud Elise S.
Kjempebra dette her! Liker formatet som understreker rekken av stoler.
Personen ute til høyre er prikken over I´en : ) Anbefales.
Harald H.
Takk for hyggelige kritikker.
VBF: Bildet er tatt i Nice i Frankrike.
JAW: Ja jeg var også litt usikker på om 50/50 deling var riktig, men ''regelen'' mot 50/50 må jo også brytes av og til. Uskarpheten i hjørnene er lite å gjøre med i etterkant. Siden kamera lå helt nede på bakken, klarte jeg ikke å få til full dybdskarphet. Selv med minst mulig blender og riktig fokus, må det bli noen cm som ikke er i fokus når DOF skal gå mot uendelig.
Geir B.
Iøynefallende bilde med sterk komposisjon.
Et spørsmål: Jeg trodde midt-deling ( 50/50 ) var det sterkeste kompositoriske grep man kunne gjøre - enten det var gjort horisontalt eller ( som her ) horrisontalt. At det eksisterer en ''regel'' MOT dette kjenner jeg derfor ikke til.
På den andre siden: Å velge en midt-deling krever veldig mye av selve hoved-motivet ( rent visuelt ), og derfor er en deling i hht. det gylne snitt ( ofte forenklet til ''tredeling'' ) noe som mye oftere brukes.
Dette bildet er også fremdeles iøynefallende hvis man beskjærer litt fra toppen ( deling langs det gylne snitt ) slik at det blir litt roligere flatedeling - mens en beskjæring fra bunnen ikke funker, fordi da vil strukturen i den viktige forgrunnen forsvinne.
:-)
mvh
Geir
Espen Gresvik S.
Dette bilde er virkelig klassisk. Veldig bra og jeg liker det virkelig.
egs :)
Harald H.
GB: Mulig jeg uttrykte meg uklart. Jeg prøvde å henvise ''regelen'' rule of thirds (http://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_thirds), hvor en, som du også beskriver, legger horrisonten i en av linjene til det gylne snitt. Rule of thirds kan da sees på som en kontrast til 50/50 eller (som jeg mulig litt dårlig beskrev den som) en regel ''mot'' 50/50.
Fred S.
Misunner deg dette motivet, det er jo som sendt fra en klar rivierahimmel.
Todelingen er grei for min del, derimot skulle jeg gjerne ha sett større skarphet på den krakelerte forgrunnen, dette er et bilde som hadde blitt enda bedre med all-over skarphet.
Men en kan ikke få alt; knall dette.
vh fred
Geir B.
Takk for oppklarende svar, Harald.
Men jeg tror ikke man nødvendigvis behøver å se på ''rule of thirds'' som en ''kontrast'' til 50/50 -> de er begge 2 mulige tilnærminger til komposisjon som man bevisst ( eller ubevisst ) kan bruke, altså nesten som 2 sider av samme sak.
Her kan du se prinsippet for det gylne snitt vist sammen med en 2:3- deling og en 3:5-deling ( V2 ) - en 1:1-deling ( 50/50 ) vil da være en linje horrisontalt og en linje vertikalt gjennom billedflatens sentrum.
Mycket vacker! Älskar den här bilden, ett riktigt konstverk.
Mvh. Mats
Caroline M. S.
He, he - morsomt bilde! :-D Bra teknisk og OK komp også.
line j.
utrolig bra bilde.
elsker enkelheten og de rette linjene.
fantastisk
Odd Tore S.
Jeg synes at dette bildet kler den ganske symmetriske løsningen du har valgt. Resultatet ble i alle fall spektakulært på en stillfarende måte.
Hadde du hatt med en person i motsatt ende kunne det vært en illustrasjon av den norske folkesjela også.
Litt skarpere i hjørnene i nedkant ville vært enda bedre, men du er kanskje inne på et av 10-22s svake felter her? Skjønt jeg husker ikke at det var så påfallende???
Odd Tore
Jarle L.
Enkelt og et fint format. Et godt ekempel på ''less is more''.
Trygve A.
Må bare slutte meg til hyllesten her.
Kameravinkelen er helt perfekt, med sammenfall av linjene til horisonten, rekkverket og stolsetene.
Meget bra !
MVH ...Trygve
Harald H.
Hei igjen.
Takk for hyggelige kritikker.
OTS: Er nok ikke hjørneskaprheten til efs-10-22 som gjorde utslaget. Mener det er DOF som ikke strekker seg helt inn til frontelementet.
Marcus B.
Den är verkligen kanon den här bilden! Jag har sett den förut men glömde kommentera den då. Det ser tveklöst ut som en bild massor av människor skulle vilja ha på väggen. Mig själv inkluderat.
Vad är det den föreställer egentligen, en utsiktsplats över en strand kanske?
Kanonbra i alla fall.
Mvh
/Marcus
Atle Q.
storartet...
Arne S.
Jupp!
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Dette er et av de beste S/H bildene eg har sett her på en god stund. Det fungerer 100% med sin enkelhet.
Bildet får en klar anbefaling fra meg.
mvh
Gunnar
Legger også ved en kommentar som kom inn da bilde lå i bildegalleriet:
__
Arne Mork Lagt inn idag kl. 15:46
Dette hadde virkelig litt av Cartier Bresson følelsen av et fanget øyeblikk. Frekk og svært effektfullt perspektiv som gir ytterligere dybde og står godt til den kraftige vidvinkelfølelsen. Bildet er deilig enkelt og svært severdig. Klar anbefaling.
- Arne
mvh
Stian
MVH
Aase
Du har tatt et kjempebra bilde, så det er vel bare å si seg enig med alt det ovennevnte. Hvor er dette?
MVH Vetle BF
hilsen john...
Personen ute til høyre er prikken over I´en : ) Anbefales.
VBF: Bildet er tatt i Nice i Frankrike.
JAW: Ja jeg var også litt usikker på om 50/50 deling var riktig, men ''regelen'' mot 50/50 må jo også brytes av og til. Uskarpheten i hjørnene er lite å gjøre med i etterkant. Siden kamera lå helt nede på bakken, klarte jeg ikke å få til full dybdskarphet. Selv med minst mulig blender og riktig fokus, må det bli noen cm som ikke er i fokus når DOF skal gå mot uendelig.
Et spørsmål: Jeg trodde midt-deling ( 50/50 ) var det sterkeste kompositoriske grep man kunne gjøre - enten det var gjort horisontalt eller ( som her ) horrisontalt. At det eksisterer en ''regel'' MOT dette kjenner jeg derfor ikke til.
På den andre siden: Å velge en midt-deling krever veldig mye av selve hoved-motivet ( rent visuelt ), og derfor er en deling i hht. det gylne snitt ( ofte forenklet til ''tredeling'' ) noe som mye oftere brukes.
Dette bildet er også fremdeles iøynefallende hvis man beskjærer litt fra toppen ( deling langs det gylne snitt ) slik at det blir litt roligere flatedeling - mens en beskjæring fra bunnen ikke funker, fordi da vil strukturen i den viktige forgrunnen forsvinne.
:-)
mvh
Geir
egs :)
Todelingen er grei for min del, derimot skulle jeg gjerne ha sett større skarphet på den krakelerte forgrunnen, dette er et bilde som hadde blitt enda bedre med all-over skarphet.
Men en kan ikke få alt; knall dette.
vh fred
Men jeg tror ikke man nødvendigvis behøver å se på ''rule of thirds'' som en ''kontrast'' til 50/50 -> de er begge 2 mulige tilnærminger til komposisjon som man bevisst ( eller ubevisst ) kan bruke, altså nesten som 2 sider av samme sak.
Her kan du se prinsippet for det gylne snitt vist sammen med en 2:3- deling og en 3:5-deling ( V2 ) - en 1:1-deling ( 50/50 ) vil da være en linje horrisontalt og en linje vertikalt gjennom billedflatens sentrum.
bilde nr. 255888
mvh
Geir
Mvh. Mats
elsker enkelheten og de rette linjene.
fantastisk
Hadde du hatt med en person i motsatt ende kunne det vært en illustrasjon av den norske folkesjela også.
Litt skarpere i hjørnene i nedkant ville vært enda bedre, men du er kanskje inne på et av 10-22s svake felter her? Skjønt jeg husker ikke at det var så påfallende???
Odd Tore
Kameravinkelen er helt perfekt, med sammenfall av linjene til horisonten, rekkverket og stolsetene.
Meget bra !
MVH ...Trygve
Takk for hyggelige kritikker.
OTS: Er nok ikke hjørneskaprheten til efs-10-22 som gjorde utslaget. Mener det er DOF som ikke strekker seg helt inn til frontelementet.
Vad är det den föreställer egentligen, en utsiktsplats över en strand kanske?
Kanonbra i alla fall.
Mvh
/Marcus