Kan dere med litt fantasi se at det likner på en solnedgang? :)
Jeg har for øvrig fulgt 3 gamle komposisjons-regler ganske slavisk her (egentlig en av reglene to ganger).
Klarer noen å se dem? To av dem burde være ganske enkelt, men er litt spent om noen finner den siste...
Moro hvordan to slitne lag med malig og en rusten skrue kan bli presentert. Jeg liker veldig godt mønstrene i malingen og fargene.
Bildet inngår i albumet Fra den Andre Siden - Hva du ser, eller hva du tror du ser, er kanskje ikke det du egentlig ser.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_280890} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Hei Willy, flott og spennende bilde. Ser du har lagt inn mye flott, har dessverre ikke hatt overskudd til å kommentere så mye pga jobb. Når det gjelder reglene du har brukt, er det tydelig at du har brukt tredjedels regelen på skruen og horisonten. Det blir to. Den tredje regelen tipper jeg er Lonardo Pisano sine Fibonacci tall med forhold: 0,1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21 osv. Dette fordi størrelses forholdet på bildet ditt er 5 : 8. Tipping fra min side. ☺
Hilsen Atle.
Willy N.
Hei Atle!
Takk for kommentarer og raske slutninger!
Meget godt observert og tenkt.
Fibonacci-tallrekken er nesten riktig.
Men legg merke til at bildestørrelsen er 809x500 og ikke 800x500.
Etterhvert som Fibonacci tallene blir større vil forholdet mellom tallene nærme seg (1 + sq(5)) / 2 (en pluss roten av fem dele på to) som tilsvarer omtrent 1,618.
Dette forholdstallet kalles ''golden ratio'' eller ''det gylne snitt'' på norsk.
Grekerne og italienerne kjente lenge til dette tallet og brukte det flittig både i kunst og arkitektur.
Mange ting i naturen har også dette forholdstallet.
For de som ikke har regnet det ut ennå så er 809/500 = 1,618
Atle J. G.
Kult og original bilde. Dette kan det lages i mange versjoner. Minner meg litt om en maler jeg har møtt en gang. Han brukte en planke til å male på og brukte kvistene (altid kun 1 av gangen) som sol. Stripene til årringene ble som regel skyene.
Mvh AJG
Willy N.
Hmm, når jeg tenker meg om får jeg lyst til å dra opp dit igjen og ta et nytt bilde.
Er ikke helt fornøyd med skarpheten her og den hvite veggen i bakgrunnen ødelegger litt av illusjonen.
Skal prøve med blitz og se om jeg klarer å få bakgrunnen til å bli grå eller svart.
Geir B.
Spennede bilde med fin struktur i øvre del og en fin sol :-)
Jeg ser du bruker det gylne snitt til definere billedfomatet. Men jeg synes du også skulle forsøke å plassere ''solen'' i det gylne snitt og la linjen følge ''den gylne linje''.
Det spennende med det gylne tall er at når 809/500=1,618 så er 500/809=0,618 - det er derfo ganske enkelt å bestemme plasseringen.
Her er min egen ''mal''som jeg av og til bruker selv: bilde nr. 255888
mvh
Geir
Jani F.
Hei Willy! Her har du klart å fange eit skikkelig kunstverk! Liker linjeføringen, den grove strukturen og dei rustne fargane. Veldig bra sett og flott og gjennomtenkt utsnitt. Det gylne snitt skaper fin balanse i bildet ditt. Mvh Jani...:)
Willy N.
For å sikre nattesøvnen var jeg oppe på Fløien og tok dette bildet på nytt.
Det var bekmørkt og jeg måtte gå en halv kilometer utenfor lysløypa med lommelykt i hånden.
Da jeg kom fram til stedet, var det selvsagt ikke lys der heller slik at jeg måtte jobbe i nesten stummende mørke.
Fordelen nå er at jeg hadde med meg ekstern blitz, paraply og stativ til disse.
Var også bikkjekaldt og holdt på fryse av meg både fingrer og tær!
Det er helt utrolig hva vi fotografer er villig til å utsette oss selv for i jakten på et bedre bilde.
Anyway, jeg har lagt ut to nye versjoner:
V2: Denne var mer slik jeg ønsket at V1 skulle være. Brukte min kjære Tamron 90mm Macro slik at jeg kunne fokusere nært og dermed slapp å croppe så forbasket mye. Dessuten ble det MYE skarpere, spesielt på skruen.
Fikk også veggen i bakgrunnen til å bli mørk grå slik at ideen i bildet kommer tydeligere fram.
V3: Her brukte jeg den innebygde blitzen i kamera som hovedlys og brukte den eksterne blitzen med et blått filter til å lyse opp bakgrunnen.
Siden lyset kom rett på virker ting veldig flatt pluss at skruen reflekterte mye lys tilbake til linsa. Men jeg liker den blå fargen veggen fikk. Ser nesten ut som vann eller hav.
Hadde jeg hatt to eksterne blitzer hadde alt vært perfekt. Da kunne jeg ha fått belyst skruen som i V2 og fått den blå fargen på bakgrunnen som i V3.
Både V2 og V3 ble uansett bedre enn V1, men jeg tror jeg foretrekker V2.
Kan i alle fall sove godt i natt :)
Jani F.
Hei Willy! Så du har vore på Fløyen og luska i stummande mørke, mens BRANN vant og det var yrande folkeliv i sentrum:)
Du har gjort ein god jobb her, spanande å høyre korleis du har gjort det i høve lyssetting, syns ofte dette er litt vanskeleg.. Versjon #3 er for meg den beste, syns det grå feltet i versjon#2 vart litt for ''glatt''. Versjon #3 får fram det rustne, røffe på ein god måte, flotte farger! Mvh Jani
Willy N.
Jani, det var masse rødkledde folk i byen og på Festplassen har noen satt opp en stor TV som viste noe grønt.
Skjønte ikke helt hva det var så jeg stakk.
Stig Børre E.
Kult.
Kreative saker dette. Ser helt klart en solnedgang her.
Foretrekker v2.
StigB
Tom E.
Trenger ikke så mye fantasi en gang :-) Er helt med på tittelen din her.
V2 for meg. Syns fargetonene og kontrasten er mest harmonisk her.
Mvh TomE
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Hilsen Atle.
Takk for kommentarer og raske slutninger!
Meget godt observert og tenkt.
Fibonacci-tallrekken er nesten riktig.
Men legg merke til at bildestørrelsen er 809x500 og ikke 800x500.
Etterhvert som Fibonacci tallene blir større vil forholdet mellom tallene nærme seg (1 + sq(5)) / 2 (en pluss roten av fem dele på to) som tilsvarer omtrent 1,618.
Dette forholdstallet kalles ''golden ratio'' eller ''det gylne snitt'' på norsk.
Grekerne og italienerne kjente lenge til dette tallet og brukte det flittig både i kunst og arkitektur.
Mange ting i naturen har også dette forholdstallet.
For de som ikke har regnet det ut ennå så er 809/500 = 1,618
Mvh AJG
Er ikke helt fornøyd med skarpheten her og den hvite veggen i bakgrunnen ødelegger litt av illusjonen.
Skal prøve med blitz og se om jeg klarer å få bakgrunnen til å bli grå eller svart.
Jeg ser du bruker det gylne snitt til definere billedfomatet. Men jeg synes du også skulle forsøke å plassere ''solen'' i det gylne snitt og la linjen følge ''den gylne linje''.
Det spennende med det gylne tall er at når 809/500=1,618 så er 500/809=0,618 - det er derfo ganske enkelt å bestemme plasseringen.
Her er min egen ''mal''som jeg av og til bruker selv: bilde nr. 255888
mvh
Geir
Det var bekmørkt og jeg måtte gå en halv kilometer utenfor lysløypa med lommelykt i hånden.
Da jeg kom fram til stedet, var det selvsagt ikke lys der heller slik at jeg måtte jobbe i nesten stummende mørke.
Fordelen nå er at jeg hadde med meg ekstern blitz, paraply og stativ til disse.
Var også bikkjekaldt og holdt på fryse av meg både fingrer og tær!
Det er helt utrolig hva vi fotografer er villig til å utsette oss selv for i jakten på et bedre bilde.
Anyway, jeg har lagt ut to nye versjoner:
V2: Denne var mer slik jeg ønsket at V1 skulle være. Brukte min kjære Tamron 90mm Macro slik at jeg kunne fokusere nært og dermed slapp å croppe så forbasket mye. Dessuten ble det MYE skarpere, spesielt på skruen.
Fikk også veggen i bakgrunnen til å bli mørk grå slik at ideen i bildet kommer tydeligere fram.
V3: Her brukte jeg den innebygde blitzen i kamera som hovedlys og brukte den eksterne blitzen med et blått filter til å lyse opp bakgrunnen.
Siden lyset kom rett på virker ting veldig flatt pluss at skruen reflekterte mye lys tilbake til linsa. Men jeg liker den blå fargen veggen fikk. Ser nesten ut som vann eller hav.
Hadde jeg hatt to eksterne blitzer hadde alt vært perfekt. Da kunne jeg ha fått belyst skruen som i V2 og fått den blå fargen på bakgrunnen som i V3.
Både V2 og V3 ble uansett bedre enn V1, men jeg tror jeg foretrekker V2.
Kan i alle fall sove godt i natt :)
Du har gjort ein god jobb her, spanande å høyre korleis du har gjort det i høve lyssetting, syns ofte dette er litt vanskeleg.. Versjon #3 er for meg den beste, syns det grå feltet i versjon#2 vart litt for ''glatt''. Versjon #3 får fram det rustne, røffe på ein god måte, flotte farger! Mvh Jani
Skjønte ikke helt hva det var så jeg stakk.
Kreative saker dette. Ser helt klart en solnedgang her.
Foretrekker v2.
StigB
V2 for meg. Syns fargetonene og kontrasten er mest harmonisk her.
Mvh TomE