Korsmesterens merke
''Korsmesteren hadde i tidlig middelalder sitt eget merke, initial. Han var leder for byggelauget. Mesteren som hugget til steinene på Domkirken, arbeidet også på Lincolnkatedralen i England.

Dagens Domkirke er skjev pga at den er bygd på ruinene fra Olav Kyrres Kristkirke fra 1070. Den gikk omtrent til dit tverrskipet går idag. Olav Kyrre bygde den som domkirke, etterhvert ble den også pilgrimskirke. Kirken måtte utvides.
Til dette oppsto det flere problemer. Man måtte skaffe husrom til håndverkere, ikke bare steinhuggere, men smeder som skulle lage verktøy, tømrere som skulle lage stillaser og heiseanordninger, disse var importert fra Europa. Vi hadde ikke tradisjon for å bygge i stein i Norge. Det trengtes et stort apparat for å få alt dette på plass, og det kostet penger. Derfor måtte man vente til finansene var på plass.
Høyalteret måtte også stå der den første Olavs grav var. Derfor måtte den nye katedralen ville ligge der den gamle lå, med alteret i øst.

Hvor korsmesteren kom fra, vet man ikke, men vi vet at han bygget på Lincolnkatedralens gavlbygg i 1140-årene, muligens kom han til Trondheim rett etter dette.


Domkirkens historie fra Olavs tid, da de smuglet den døde kongen opp Nidelva i båt om natten, og fram til vår tid, er fascinerende. De begravde ham på sandbanken rett oppom Kjøpmannsgata, elva gikk lengre opp da. Noen sier ved biblioteket, andre sier der Olavs kilde er.


Ellers:
1140-tverrskipet påbegynt

1161-Johanneskapellet innviet av erkebiskop Eystein

1175-nordre tverrskip forhøyet med en etasje til

1183-søndre '''', kapitelhuset (romansk), kapitelhvelv (gotisk), oktogonens yttermurer, langkorets yttermurer


1188-Eystein dør

1208-oktogon og langkor ferdig, høygotisk stil

1230-ca-vestskipet

1248-grunnstein for vestfronten

1319-kirken ferdig, den siste norske konge dør

1328-brann! Alt trevirke ødelagt

1432-brann! interiør ødelagt

1531-brann! vestskipet faller, bare yttermurer står igjen

1537-reformasjonen

1586-Nidarosdomen var ikke lenger katedral, men en protestantisk sognekirke

1600-tallet-interiøret forsnyes i barokk stil

1708-brann! restaurert i akantusbarokk

1719-brann! restaurert i rokokko

1819-Carl Johan krones-empirestil

1869-Kirken skal restaureres og rekonstrueres tilbake til middelalderens gamle og ærverdige skikkelse


En liten kuriositet: Da de skulle restaurere tårnet, fant de mange figurer fra middelalderen som var brukt til fyll i tårnet, disse står det en del av i Domkirkens museum og utstillingslokaler...

Bildet inngår i albumet Nidarosdomen -
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2007-10-31 21:09:19
    Versjon #2
  • Lagt inn: 2007-10-31 23:02:21
    Versjon #3
  • Lagt inn: 2007-10-31 23:03:18
    Versjon #4
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriArkitektur
  • Lastet opp
  • Visninger240
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_284891} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (6)
Anders M.
Du skal ha stor ære for en meget utfyllende undertekst... :) Du har fått frem en nydelig struktur og en interessant vinkel er brukt, men synes korset kommer frem i for liten grad. Det skyldes nok plasseringen i bildet og mulig også vinkelen uten å være bastant på det. :) Interressant lesing var det uansett...

Mvh Anders
Brit M.
Takk for interessant kommentar, Anders. Jeg tenkte først på å beskjære til høyre for å få korset mer synlig, men syntes at tegningene i muren balanserte den andre siden av skillet. Korset er i sentrum, men fanger ikke øyet så klart, kanskje.

Brit
Avsluttet .
Morsomt at du har skrevet så mye av historikken. Modig av deg å ta med så mye av det som er rundt korset, når du samtidig tydelig vil henlede oppmerksomheten mot dette merket. Jeg foreslår at du beholder tegningene til høyre hvis du beskjærer fordi de også gir bildet liv
Hilsen Elinor
Brit M.
Takk for kommentar, Elinor! Jeg syns det er viktig å vise vinduet på denne bildet, når jeg snakker om korset, da får korset en stedsreferanse. Jeg har nå beskjært på høyreside. Jeg også falt for høyresiden, men slik er det, blir med på et annet bilde.

Brit
Gunnar John C.
Det er et dramatisk perspektiv du har valgt. Jeg synes det er visuelt spennende, samtidig som det er en fin og original gjengivelse av et monument. Virkelig et bilde i seg selv, ikke bare en avbildning.

Kuttene i versjon 2 synes jeg strammet opp fint, selvom den rette kanten kanskje kunne unngått å forlate bildet eksakt i nedre høyre hjørne? I versjon 2 har du også plassert Korsmesterens merke på et gunstigere sted i bildeflaten, synes jeg.

I versjon 2 er andelen av ''design'' og andelen av ''tidens tann'' i en interessant balanse som gir bildet en ekstra dimensjon, og jeg synes disse to store trekantene spiller nydelig sammen.

Vennlig hilsen,
Gunnar
Brit M.
Takk for fin kommentar, Gunnar. La ikke merke til at kanten ble så usymmetrisk. Jeg har nå lagt inn to versjoner til. Hvilken er mest interessant?
Takk igjen for gode ord, glad du likte det.

Brit
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu