Samarbeidet arbeiderne seg imellom var viktig for at Kanalen skulle fungere optimalt. Her ser vi bomdragerne løfte opp tømmeret på vogna. Her var det nok mange kraftfulle karer som var vant med å ta i et tak. Kanalen hadde to sjefer: Flodmann og Gustav Ørn. Disse navnene er hentet fra virkelige papirer fra kanaltida. Disse skikkelsene har også en markant rolle i teaterforestillingen. Det var disse som holdt kustus på arbeiderne.
Av flere arbeidsfolk på kanalen finner vi bakstjenter, den folkekjære smeden og belgpojken hans, spelbas (han som hadde ansvaret for å sette i gang vannhjulet som dro vogna oppover), skogsarbeidere, gravearbeidere. I tillegg gikk det rykter om ei barsk kokke som ikke lot seg styre av yre karer.
Mer info om Kanalspillet: http://www.kanalspillet.no (nye forestillingsdatoer er ikke oppdatert).
Bilde nr. 3 fra serien om Støa Kanal
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_288278} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
kulturhistorie er alltid spennende ,så takk skal du ha for at du deler den med oss her inne på dotten. synes bildet illustrerer på en god måte hva som foregikk i støa kanal i gamle dager. sånn som feks gammaldagse klær trekker opp kvaliteten på bildet en god del. men jeg tror nok at en s/h versjon ville ha passet bedre inn her enn farger . bra bilde mvh anders
Fred S.
Grei rekonstruksjon av fordums fløterliv. Vinkelen du har valgt viser kroppsholdningene bra, men ideelt sett ville jeg ha valgt et adskillig lavere ståsted. Men jeg regner med at du er publikummer på et eller annet lokalt spel her, og at du ikke hadde muligheter til å flytte så mye på deg.
vh fred
Håvard S.
Takk for kjappe kommentarer Anders og Fred.
Anders: Skal prøve å få lagt ut en s/h-versjon.
Fred: Her sitter jeg på første rad og går jeg nærmere faller jeg uti kanalen:)
HåvardS
Rune S.
Vakker, tøff og fortellende kulturhistorie i fine farger. Liker stemningen. Flott fanget i rette øyeblikk. Må ha vært mange kraftkarer her i glansdagene, pluss en del svinn i skader og død. Sikkert et bra bilde i svarthvitt og ev. sepia også.
Mvh
Rune S
Håvard S.
Takk for fin kommentar Rune. Lagt ut sepia og s/h.
Synes nesten sepia-versjonen ble best av disse tre versjonene.
Bra dere kommer med innspill. Tusen takk.
Mvh. HåvardS
Espen R.
Hei Håvard
Flott og dokumentarisk bilde, som jeg synes funker best i b/w, blir mer passende synes jeg. Kanskje dratt enda mer i spakene på den versjonen, og forsterket de lyse tonene noe for å gi det mer punch. Men absolutt severdig.
vh
Espen
Rune S.
Jeg synes også sepian ble best, men det er vel en smaksak. Jeg ville også ha lysnet litt, f.eks med Shadow/Highligth!?
Mvh
Rune S
Håvard S.
Takk for kjappe tilbakemeldinger.
Har prøvd å forsterke de lyse tonene i sepiaversjonen.
Ble kanskje hakket vassere enn første versjonen av sepia'n.
Rune S.
Jeg synes #4 ble flott! Går sikkert å pirkejobbe her og der med dodge og burn på lav %:-)
Mvh
Rune S
John H.
Hei
Liker både fargeversjonen og sepia. 2 forskjellige uttrykk. Fargeversjonen dokumenterer fortellingen og dramatiseringen av en arbeidskultur som er over og sepiaversjonen passer fint som illustrasjon av svunne tider. Godt dokumentert. Men av og til lurer jeg på om vi ikke glemmer vår samtid og tar for få sosialrealistiske bilder. Det er ett tankekors at vi er så opptatt av fauna og fugler men glemmer dagliglivet. Har enda ikke sett ett eneste portett av kassadama på Rema eller graveren på kirkegården.
PS. Fine bilder du har i mappa di.
John
anders s.
synes versjon4 ble den beste. s/h ble ikke så bra som jeg hadde håpet på.
mvh anders
Monika Frisvold V.
Hei
Et fortellende bilde som det oser historie av..
V4 var den som falt mest i smak... Det var ikke bare å bestille bil for å frakte tømmer.... meget severdig bilde...
Ha en fortreffelig dag..
mvh monika
Håvard S.
Takk for tilbakemeldinger atter en gang Rune, John, Anders og Monika.
Utrolig inspirerende og dere bidrar til at bildene får et bedre uttrykk.
Mvh. HåvardS
Thorbjørn R.
Artig situasjon. Jeg synes motivet kler sepia godt. Er nok enig med Fred Strømme i at et lavere kamerastandpunkt hadde vært det ideelle.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
vh fred
Anders: Skal prøve å få lagt ut en s/h-versjon.
Fred: Her sitter jeg på første rad og går jeg nærmere faller jeg uti kanalen:)
HåvardS
Mvh
Rune S
Synes nesten sepia-versjonen ble best av disse tre versjonene.
Bra dere kommer med innspill. Tusen takk.
Mvh. HåvardS
Flott og dokumentarisk bilde, som jeg synes funker best i b/w, blir mer passende synes jeg. Kanskje dratt enda mer i spakene på den versjonen, og forsterket de lyse tonene noe for å gi det mer punch. Men absolutt severdig.
vh
Espen
Mvh
Rune S
Har prøvd å forsterke de lyse tonene i sepiaversjonen.
Ble kanskje hakket vassere enn første versjonen av sepia'n.
Mvh
Rune S
Liker både fargeversjonen og sepia. 2 forskjellige uttrykk. Fargeversjonen dokumenterer fortellingen og dramatiseringen av en arbeidskultur som er over og sepiaversjonen passer fint som illustrasjon av svunne tider. Godt dokumentert. Men av og til lurer jeg på om vi ikke glemmer vår samtid og tar for få sosialrealistiske bilder. Det er ett tankekors at vi er så opptatt av fauna og fugler men glemmer dagliglivet. Har enda ikke sett ett eneste portett av kassadama på Rema eller graveren på kirkegården.
PS. Fine bilder du har i mappa di.
John
mvh anders
Et fortellende bilde som det oser historie av..
V4 var den som falt mest i smak... Det var ikke bare å bestille bil for å frakte tømmer.... meget severdig bilde...
Ha en fortreffelig dag..
mvh monika
Utrolig inspirerende og dere bidrar til at bildene får et bedre uttrykk.
Mvh. HåvardS