Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_291057} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Dette var da ''knall'' i flere betydninger!
Farger, komp, perspektiv, farger og attpåtil en rød buss i bevegelse som bryter den fargerike, ''stille'' veggen, ''klint'' nede i ve. hjørne!!
Linjeføringen nede, midten og på venstre side av bildet er viktige elementer for blikkføringen og for helheten!!
Grattis! En klar anbefaling!!
Mvh Svend
Avsluttet .
Til spot og spe, eller kunst eller lidenskap eller sykdom eller hærverk.
Vanskelig å si om detta fenomenet.
Tror heller det er utrykk for den tiden vi lever i og de er oppvokst i.
Etter min mening så gir det seg etter hvert.
Flott presentert her, Gunnar.
Brah vinkling.
Elsker 20 bussen.
Hallo fra Eivind.
Brit M.
Herlig komposisjon, med en firkant i ene hjørnet (bussen) og en sirkel i det diagonale hjørnet. Meget fargerikt og lekkert. Særpreget og arkitektonisk presisjon nok til en anbefaling syns jeg.
Brit
Ivar B.
Frekk og velfungerende komposisjon som gir spenning. Den svarte tykke streken og linjen i veggen mot bussen er god, og blikket ledes fint ut til bussen. Fin urban formidling. Mvh Ivar.
Gunnar John C.
Mange takk for entusiasme, anbefalinger og fine personlige betraktninger, Svend, Eivind, Brit og Ivar - det er virkelig så inspirerende!
Bussen, Svend, ja jeg prøvde å sette det trivielle bylivet mot en kontrast. Hærverk, Eivind, ja men heldigvis på det som visstnok er Oslos eneste lovlige taggevegg, i Hausmannsgate. Brit - artig at du la merke til (halv)sirkelen mot firkanten. Det var ikke planlagt ved opptaket, men et ''opportunistisk klipp''. Og Ivar, karakteristikken som litt frekk treffer gledelig noe av det jeg søkte etter.
Beste hilsen,
Gunnar
Avsluttet .
Utrolig spenstig komposisjon som går rett hjem hos meg! Meget kreativt! :)
Erik
Tove H.
Liker farger, komp og perspektiv! Sprekt! Går rett hjem hos meg også!
Hilsen Tove
Yngve Sem P.
Som komposisjon funker dette veldig godt, flotte linjer og godt perspektiv.
Som fortelling må jeg si at det ikke gir meg så mye. Dette fremstår for meg hovedsaklig som en avbildning av et kunstverk (joda, det kan diskuteres...) med et bevisst kamerastandpunkt. Den lille fliken av buss endrer ikke mye på det.
Men bussen tilfører en del til bildet komposisjonsmessig, absolutt. Og jeg liker fargene også :)
Gunnar John C.
Mange takk for velvillige og hyggelige kommentarer, Erik, Tove og Yngve!
Jeg setter pris på at du bringer opp det interessante spørsmål om gjengivelse av andres arbeid i fotografi, Yngve, og skal ikke polemisere mot en fair innvending her. Men - mye i våre omgivelser og motiver er jo man-made, og selv en bygning er et åndsverk?
Vennlig hilsen,
Gunnar
Gunnar John C.
Etter etpar dagers ettertanke, Yngve, er jeg litt opptatt av at dette faktisk ikke ''hovedsaklig er en avbildning av et kunstverk'', selvom du ser det slik. Fra min side er det et forsøk på å uttrykke samspillet mellom et et kunstverk og den byen det er en del av. Det er et forsøk på å sette grafittien inn i en levende sammenheng, i et ''eget bilde''.
Jeg hører svært gjerne andres meninger om dette - som Yngve sier: det kan diskuteres.
Vennlig hilsen,
Gunnar
Yngve Sem P.
Jeg tenkte vel mest på at det kan diskuteres om hvorvidt grafitti er kunst eller ikke, men det er egentlig en annen debatt. Jeg ser poenget ditt, Gunnar, skal man virkelig skjære dette inn til beinet, er det fryktelig mye som har blitt lagt hånd på av mennesker, og hvor vi har etterlatt oss spor, men som ikke kan betegnes som kunst av den grunn, selvsagt. Det ville blitt grenseløst :)
Jeg ser ikke ditt bilde som en ren avbildning av et kunstverk, det er mulig jeg burde formulert meg annerledes. Bruken av bussen og det spennende vinkelvalget er bevisste grep. Jeg ser selvsagt at det har et budskap, noe du også forklarer godt.
Det er et dristig forsøk med såpass mye tyngde på grafittien her, og all honnør til deg for det. Personlig synes jeg grafittien er tøff, men bildet griper meg ikke utfra budskapet om en urban sammensmelting, kanskje fordi jeg kjenner motivet godt. Grafittien er simpelthen for dominerende for meg, og fremstår som en trussel, som et onde. Noe noen vil mene at det er, i realiteten. Men ikke jeg, i en slik kontrollert form, vel og merke.
Det blir vel en smaksak, til syvende og sist :)
Gunnar John C.
Takk for velvillig og reflektert tilbakespill, Yngve.
Jeg synes det ligger en interessant problemstilling i *grader av og former for bruk og gjengivelse av andres arbeid i egne bilder* som kanskje kunne være et tema for diskusjonsforumet.
Vennlig hilsen,
Gunnar
Odd Tore S.
Det var et bilde med sug!
Jeg synes at du har gitt det et personlig preg med vinklingen her og med bussen som avslutning. Kontrasten mellom grafitti og buss er slående. Men, som du også sier selv, en konservativt antrukket person i bussens plass hadde gjort bildet enda sterkere.
Uten at jeg har lest andres kommentarer, får jeg med meg at det vel har vært en tendens til å diskusjon om avbildning av kunst her. For meg er dette et helt klart tilfelle av at fotografen ved sin målbevisste bruk av vinkling og ekstraelement har bidratt så mye med seg selv at det ikke er i nærheten av å komme i kategorien avbilding av kunst. v2 ville nok havnet der sett med mine øyne, men den tar jeg som en ren dokumentar. Men om den hadde vært en del av en setting som tilførte miljø og andre momenter i tillegg til selve kunsten ville jeg gått med på den også, så lenge fotografens personlige bidrag hadde vært det som dominerte bildet.
Odd Tore
anne g.
hmmm, gunnar- fascinerende bilde- bussen -samspillet! stusser på kompen, men finn ut at den må vær sånn. skikkelig sprekt!! mvh anne
Linde G.
Hei
Versjon 1 er et fint bilde, selv om jeg blir litt svimmel av å se på det for lenge. Graffiti er moro å fotografere fordi de byr på så masse flotte farger. Buss var helt ok det, så fikk man et holdepunkt. Tøfft er det iallefall.
Hilsen
Linde Gilberg
Gunnar John C.
Hjertelig takk for gode og velvillige kommentarer, Odd Tore, Anne og Linde. Jeg synes stadig at spørsmålet som Odd Tore belyser er svært interessant, og slett ikke enkelt å gi noe generelt svar på.
Godt nyttår!
Gunnar
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Dette var da ''knall'' i flere betydninger!
Farger, komp, perspektiv, farger og attpåtil en rød buss i bevegelse som bryter den fargerike, ''stille'' veggen, ''klint'' nede i ve. hjørne!!
Linjeføringen nede, midten og på venstre side av bildet er viktige elementer for blikkføringen og for helheten!!
Grattis! En klar anbefaling!!
Mvh Svend
Vanskelig å si om detta fenomenet.
Tror heller det er utrykk for den tiden vi lever i og de er oppvokst i.
Etter min mening så gir det seg etter hvert.
Flott presentert her, Gunnar.
Brah vinkling.
Elsker 20 bussen.
Hallo fra Eivind.
Brit
Bussen, Svend, ja jeg prøvde å sette det trivielle bylivet mot en kontrast. Hærverk, Eivind, ja men heldigvis på det som visstnok er Oslos eneste lovlige taggevegg, i Hausmannsgate. Brit - artig at du la merke til (halv)sirkelen mot firkanten. Det var ikke planlagt ved opptaket, men et ''opportunistisk klipp''. Og Ivar, karakteristikken som litt frekk treffer gledelig noe av det jeg søkte etter.
Beste hilsen,
Gunnar
Erik
Hilsen Tove
Som fortelling må jeg si at det ikke gir meg så mye. Dette fremstår for meg hovedsaklig som en avbildning av et kunstverk (joda, det kan diskuteres...) med et bevisst kamerastandpunkt. Den lille fliken av buss endrer ikke mye på det.
Men bussen tilfører en del til bildet komposisjonsmessig, absolutt. Og jeg liker fargene også :)
Jeg setter pris på at du bringer opp det interessante spørsmål om gjengivelse av andres arbeid i fotografi, Yngve, og skal ikke polemisere mot en fair innvending her. Men - mye i våre omgivelser og motiver er jo man-made, og selv en bygning er et åndsverk?
Vennlig hilsen,
Gunnar
Jeg hører svært gjerne andres meninger om dette - som Yngve sier: det kan diskuteres.
Vennlig hilsen,
Gunnar
Jeg ser ikke ditt bilde som en ren avbildning av et kunstverk, det er mulig jeg burde formulert meg annerledes. Bruken av bussen og det spennende vinkelvalget er bevisste grep. Jeg ser selvsagt at det har et budskap, noe du også forklarer godt.
Det er et dristig forsøk med såpass mye tyngde på grafittien her, og all honnør til deg for det. Personlig synes jeg grafittien er tøff, men bildet griper meg ikke utfra budskapet om en urban sammensmelting, kanskje fordi jeg kjenner motivet godt. Grafittien er simpelthen for dominerende for meg, og fremstår som en trussel, som et onde. Noe noen vil mene at det er, i realiteten. Men ikke jeg, i en slik kontrollert form, vel og merke.
Det blir vel en smaksak, til syvende og sist :)
Jeg synes det ligger en interessant problemstilling i *grader av og former for bruk og gjengivelse av andres arbeid i egne bilder* som kanskje kunne være et tema for diskusjonsforumet.
Vennlig hilsen,
Gunnar
Jeg synes at du har gitt det et personlig preg med vinklingen her og med bussen som avslutning. Kontrasten mellom grafitti og buss er slående. Men, som du også sier selv, en konservativt antrukket person i bussens plass hadde gjort bildet enda sterkere.
Uten at jeg har lest andres kommentarer, får jeg med meg at det vel har vært en tendens til å diskusjon om avbildning av kunst her. For meg er dette et helt klart tilfelle av at fotografen ved sin målbevisste bruk av vinkling og ekstraelement har bidratt så mye med seg selv at det ikke er i nærheten av å komme i kategorien avbilding av kunst. v2 ville nok havnet der sett med mine øyne, men den tar jeg som en ren dokumentar. Men om den hadde vært en del av en setting som tilførte miljø og andre momenter i tillegg til selve kunsten ville jeg gått med på den også, så lenge fotografens personlige bidrag hadde vært det som dominerte bildet.
Odd Tore
Versjon 1 er et fint bilde, selv om jeg blir litt svimmel av å se på det for lenge. Graffiti er moro å fotografere fordi de byr på så masse flotte farger. Buss var helt ok det, så fikk man et holdepunkt. Tøfft er det iallefall.
Hilsen
Linde Gilberg
Godt nyttår!
Gunnar