The King's Oak
D3, 14-24, 1600 ISO for de som tenner på slikt
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger1446
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_292619} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (28)
Avsluttet .
Skal legge inn et tips til ledelsen her om en helt egen kamerakritikk ''for de som tenner på slikt''...
Svend Wiig L.
Hei Bjørn!

Håper du ''tenner'' andre også som ikke er opptatt av teknikk? men bildet!?
For meg står et ensomt tre i bakgrunnen med sine livslange erferinger i kontrast til menneske/tekniske utstyret som igjen symboliserer stress mas, kjas og mangel på innsikt!!??

Hva med deg/dere?

Mvh Svend
Erik J.
Jeg får ikke helt tak i hva du vil med dette, annet enn å teste det beste utstyret, som du vanligvis er helt rå på og til stor glede! Jeg har selv dilla på eik og vidvinkel, og går da vanligvis tett på- her syns jeg ikke at du har gått tett nok på, vidvinkelen har dratt med seg noen uvedkommende biler og strømledninger? Bevegelsen og bremselyset tilsier riktignok at dette ikke har vært helt ufarlig...
Birna R.
Hvis du mener å antyde at bildets elementer er tilfeldig i utvalg og plasering (''uvedkommende'') så er det nok helt feilaktig oppfattet.
Gunnar John C.
Et slående blikkfang av et bilde - spenstig komposisjon av farveflater og linjeføringer. Men tittelen drar i feil retning for min del. Selvom det er en eik tilstede her, så opplever ikke jeg den som hovedmotivet. Og du har ikke nettopp gitt den kongelige dimensjoner, synes jeg. Snarere opplever jeg treet her som et fordverget organisk ornament satt opp mot det industrielt hippe og strømlinjede.

Matrisen i lykten gjentar grenene i treet på en litt infam, arrogant måte. Ledningene - forsåvidt gir de interessant streng, sort kontrast til treet mot det blå, men jeg synes kanskje du allerede har nok kontrast som det er i hovedelementene. Best liker jeg spenningen mellom det blå og frie mot det røde, strenge.

Vennlig hilsen,
Gunnar
Birna R.
Treet heter faktisk Kongeeika, derav tittelen på bildet. Eika er fredet og har en lang historie mange hundre år bakover i tid.

Et hovedmotiv behøver ikke å være i forgrunnen elelr være avbildet størst. Det er spillet mellom forventning og hva som oppleves jeg var ute etter.
Jon-Petter T.
Spennende og spenstig bruk av vinkler og linjer!
fargene står også meget godt til hverandre.

Lekent gjort og moro å se på!

J-P

(ikke noe i veien med å bruke 1600 iso heller ser jeg....)
Erik J.
Beklager, ''uvedkommende'' var et klønete uttrykk! For all del, jeg mistenkte deg ikke et sekund for ikke å ha foretatt utvalg og plassering bevisst - men jeg hadde og har fortsatt vanskeligheter med å fange ideen, og mente i den sammenheng å innrømme egne begrensninger.
anders s.
hehe for di som tenner på slikt:-)
ja nå er jo jeg en canon-mann, men d3 er porno uansett:-)
angående bildet så vil jeg påstå at du har fått til et meget annerledes eikebilde.
kan ikke annet enn å si at dette var et skikkelig kulturkræsjbilde av ei meget flott eik:-)
ha en fin førjulsuke
mvh anders
Steinulf L.
Litt porno får vi tåle. En komposisjon og et utsnitt som får folk til å reagere. Det er bra.
Stig Børre E.
Tøft og potensiell helsefarlig perspektiv. Fare både for å bli overkjørt og eksosforgiftet...
Syns komposisjon og linjebruk er spreke saker. Fine triangler og gjentagelser. Inspirerende.

StigB
Edvin S.
Et bra bilde som skaper debatt ;-)
Jeg kan ikke si annet enn at jeg liker din komposisjon, bruk av farger og linjer, som virkelig løfter opp bildet til noe severdig. Teknikk som kun varer i noen år, mot en eik som har stått der i generasjoner og fortsatt har sin vitalitet i behold.
Flott og inspirerende ;-)

:: ~ Arne
Tove H.
Liker kontrasten mellom visdommens tre som utstråler ro og verdighet - og de aggresive bilene i front. Synes du illustrerer dette bra. Den røde ser ekstra ilter og utålmodig ut.
Hilsen Tove
Birna R.
Denne eikeklyngen (ved Nes gård i Maridalen) har jeg fotografert mange ganger. Kontrasten mellom det ærverdige treet og omgivelsene gir alltid grunnlag for visuelle utfordringer. Dette bildet bilde nr. 13025 ble tatt for 20 år siden. Så nåtidens bilde spinner videre på gamle tråder.
Erik J.
Se der ja! Den ideen har jeg ikke vanskeligheter med å catche! Med litt velvilje ser jeg sammenhengen, men 13025 er utvilsomt min favoritt!
Erik L.
Morsomt med bilder som skaper debatt. Noen må jo gå foran og eksperimentere litt.
Når det er sagt, så er jeg slik innrettet at det eneste jeg forsto av bildet var at kameraet feilaktig løste ut da det ble tatt ut av bagen.
Sorry.
Birna R.
'Art by Accident'' er en vanskelig måte å fotografere på. Bare prøv.

Ikke det at nøye planlagte opptak alltid er så mye enklere (å gjennomføre) . Men det er lettere å få til det resultatet man ønsker :)
Line Kristin W.
Gjenstridig og sta står den der, eika,
Rasler iltert med bladene når vinden puster.
Men bak den røffe, rue barken
skjules edel kjerneved.

Det er julekveld og fullmånenatt,
du skal se heksene danser eika God Jul.

- Line :-)

Odd Tore S.
Jeg regner med at Line også tenker på eika som står bak kameraet her, og jeg derfor vil gjøre hennes fire første linjer også til mine.
Nå tenner jeg ikke på 14-24, men dine ærlige betraktninger har nok hatt mye å si da jeg gikk tilbake til Nikon etter 15 år med Canon.
God jul!
Odd Tore
Georg B.
Det er i beste, klisjefylte forstand inspirerende å se bildene dine, BR, men morsomst av alt å lese dine kommentarer. Hva med en ny underavdeling: ''Billedkritikkritikken''? Jeg tør ikke si noe stygt om bildene (hvilket det sikkert heller ikke er noen grunn til, synes du vel?).
Birna R.
Vil du, så tør du nok :) Mange har gjort det før deg vet du.

Jeg synes personlig at en diskusjon mellom fotograf og kritikere burde være en selvfølge. Ikke slik at fotografen skal ''forsvare'' sitt verk, men mer at meningsutveksling kan være klargjørende og interessant for begge parter. Det er denne del av bildekritikken jeg synes er den beste i et videre perspektiv. Der hvor vi kommer ''under'' og ''bakenom'' ordene og kan gå løs på meninger, budskap og holdninger. Men, til dette trengs to sider i debatten dllers har det liten hensikt. Ikke slik at fotografen selv *må* være representant for en av sidene (en kritiker kan være et t alternativ), men det må være reelle uenigheter som man diskuterer ellers blir det bare sandpåstrøing og skulderklapping.
Rune L.
Det iallfall ikke opplagt at en betrakter av dette bildet skal få noen assosiasjoner av bildets tittel/treets navn, dets alder og historie. Hvis nå det er en del av forutsetningen for å forstå evt. budskap fra dettet, så blir jo det llitt vanskelig. Fargekombinasjonene her og silhuetten av treet var det som fanget min oppmerksomhet.

Jeg har tidligere oppfattet deg slik at dine bilder skal vise hvordan du subjektivt oppfatter virkeligheten. Skjønner derfor ikke at du finner på å beholde høyspentkabler på bildene bare av hensyn til din antatt objektive oppfatningen om skillet mellom virkelighet og drøm.

Selv mener jeg at om man skal avbilde den objektive virkeligheten, så må man forsøke å gjengi motivet mest mulig slik det er. Med sine detaljer, farger og det gjeldende lyset som er der og da. Etter min mening viser bilder hvor man fjerner elementer virkeligheten slik den ville sett ut uten de - mener også det er like mye virkelighet. Men er enig i at man da lyver om ''nåtiden'' bildet ble knipset i, som man også gjør i alle tilfeller hvor bildet ikke gjengir lys- og fargeforhold presist som det var i eksponeringstidspunktet enten man nå fanger synlig lys, IR- eller UV-lys.

Ellers godt å se at produsentene etterhvert og i stadig større grad klarer å fjerne støy som følge av høy iso.

Mvh
Rune
Thore G.
Ganske kjedelig, passer kanskje best i familie albumet.

Mangler også kreativ bruk av blitz!
Lars-Anders M.
Jo Eika varer sikkert lengre en bilens lys. Slik tolker jeg det. Men eiken liker sikker varmen av CO2 effekten.

Forby hytter og eloppvarming av dem Da blir det ikke så lang kø på Norske veier i påsken og vi får mindre forurensing. Vad venter vi på. noe må skje!
Torunn B.
Spenstig og dramatisk med klare fine farger og herlig uskarphet i kontrast til det skarpe og lekne treet bak. Jeg klarer ikke (og gidder ikke) ikke å komme på noe mer filosoferende, for jeg syns bildet er helt flott. Det eneste jeg kanskje ville ha gjort var å ta vekk de to ledningene oppe til høyre, men det er bare pirk, og kanskje helt unødvendig.

Hilsen Torunn.
Ronny A.
Hei Bjørn.
En original idé, men ville personlig fjernet høyspentledningene i bilde, da de ikke tilfører bilde noe. Noe støy i bilde som også kunne ha vært fjernet, samt en rød "ulltråd" i underkant av bilen (sikkert fra baklyset) Personlig ville jeg ha flyttet meg noe til venstre, da bil til høyre tar vel mye plass i kompen.
mvh Ronny
Birna R.
Jeg jobbet ganske hardt for å komme i eksakt den posisjonen som bildet er tatt i. Det inkluderer definitivt kraftledningene, de er ett bærende element så og si. Å fjerne dem er og var meg fremmed.
Eli B.
Hei Bjørn, dette er et utrolig spennende bilde. Spesielt og det skiller seg ut. Treet får du godt frem likeså bilene, og vinkelen som danner en "V" som treet gror opp i fra mellom den kjørende og parkerte bilden gjør bildet ekstra spennende. Her er kontrastene store, mellom gammelt tre og unge biler. Og den kjørende bilden har det så travelt at den ikke oppfatter at det finns et slikt tre en gang. Her kan fantasien bare renne inn. Flott!

mvh Eli
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu