AnnetBildet er tatt i råformat (NEF) og ''fremkalt'' i Photoshop. Fargebalanse er satt til dagslys. Noen små justeringer er gjort i levels. Ellers nokså nær slik det kommer ut av kamera.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_298128} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ja!! her har du virkelig fått frem hva perlemorskyer er. LEkkert bilde med flotte farger, og en forgrunn som ikke forstyrrer. Tvert imot skaper den dybde.
Hilsen Unni
Geir B.
Hei Unni. Takk for positiv kommentar. Jeg glemte helt å vise til et bilde jeg tok for tre år siden, der jeg skriver litt mer om hva perlemorskyer er, og hvorfor fargespillet oppstår. Se bilde nr. 154938 med forklaring rett under bildet og diskusjonen som utspant seg som følge av kommentarer.
MVH
Geir
Bjørnar H.
Kjempeflott gjengivelse. Vi må ha tatt bilde av samme skyen med noen øyeblikks mellomrom og litt forskjellig vinkel. Jeg sto ved Telenorbygget på Fornebu og knipset bilde nr. 356563 med en liten Ixus, men fikk ikke på langt nær samme dynamikk i fargene som du har her (forskjell på kompaktkamera og speilrefleks, vil jeg tro).
Unni F.
Kikket innpå de ''gamle'' bildene dine av perlemorskyer og lest kommentarene. Det var jo avanserte greier...skjønner folk har kunnskaper om fenomenene, det er artig å få et lite innblikk. Vi andre får nok bare oppleve bildene uten å vite hva de egentlig handler om. Jeg har selv prøvd å fotografere perlemorskyer tidligere men da ble skyene for lyse. Prøver igjen neste gang jeg har sjansen. Tips til eksponering? Ser du har brukt 1/30 her men hvilken ISO??
Har vi ikke nordlys så har vi ihvertfall perlemorskyer...
Hilsen Unni
Avsluttet .
Flott fanget med fin dynamikk i skyen.
Ang. Unnis spørsmål, så er nok beste måten å fange disse på å forsøke rett etter solnedgang før resten av himmelen blir for mørk, benytte en lav iso og en relativt stor blender (avhengig av evt. forgrunn riktignok). Sjekk histogrammet for å kontrollere at skyen(e) ikke er utbrent. Selv (jeg har lagt ut et annet perlemorsky-bilde her) måtte jeg legge en del arbeid i Lightroom for å få noe som lignet på det jeg så (curves/saturation etc). Ut-av-kamera ble skyene relativt bleke.
Geir B.
Hei alle sammen. Tusen takk for kommentarer. Til Bjørnar: Jeg synes bildet ditt ble veldig bra. Det er korrekt eksponert og fargespillet kommer fint frem. Det er noe mer støy i ditt bilde enn i mitt. Vi har begge brukt ISO 400, så man må regne med mere støy fra et kompaktkamera enn fra en DSLR. Jeg har kjørt noe støyfjerning i Photoshop for å glatte ut støyen litt. Alt i alt synes jeg du har fått til et imponerende bilde med kompakt-kameraet ditt. Jeg glemte stativet hjemme i går da jeg dro ut. Så jeg måtte litt opp med ISO-verdien. Man bør absolutt ha stativ og kjøre på laveste ISO-verdi (ISO 100 på mitt kamera).
Til Unni: Tips til eksponering: Det er bare å sørge for at skyen ikke blir utbrent. Perlemorskyer lyser godt opp i forhold til omgivelsene, særlig etter solnedgang. Bare la omgivelsene bli så mørke de vil. Det er perlemorskyen du vil ha frem. Bruk histogrammet og sjekk at det ikke går i veggen til høyre. Jeg regner med at du også har en funksjon der de utbrente partiene blinker svart. Dette må absolutt unngås. Jeg har faktisk noen partier der den røde kanalen er utbrent, så jeg burde nok ha eksponert enda litt mindre. Jeg brukte f/9 for å få litt dybeskarphet. Lukkertid 1/30 sek. Objektivet har VR (Vibrasjonsreduksjon), og den satte jeg på ''normal''. Dette hjelper godt når man ikke har stativ. Jeg bruker spot-måling for å finne riktig eksponering av skyen. Gjennomsnittsmåling fører til utbrente bilder.
Jeg la ut et annet bilde der jeg kjørte på ISO 200. Her et det betraktelig mindre støy. Se her: bilde nr. 356551.
Til Tomas: Enig at bildene gjerne kommer litt blasse ut av kameraet. Man må kjøre opp fargemetningen en del. Men at himmelen er mørk er ikke så farlig. Den kan gjerne være svart. Det viktigste er å få frem fargespillet i skyen. Se f.eks. dette bildet her: bilde nr. 158505. Det bildet ble tatt nesten to timer etter solnedgang.
MVH
Geir
Bjørnar H.
Takk for tilbakemeldingen om bildet mitt, Geir. Stativ er et must, som du sier, men jeg hadde helt glemt at mitt lå baki bilen. Brukte en søyle som vertikal støtte for kameraet, noe som ikke er helt 100% stødig. Med stativ kunne jeg kanskje ha kjørt ISO helt ned i 80 og sluppet mye støy. DSLR står på handlelisten når feriepengene kommer ;-)
Unni F.
Geir: jeg har de funksjonene du beskriver jeg også, på min 5D. Histogrammet har jeg brukt mye og de utbrente feltene blinker svart ja. Men hva skjer med omgivelsene ved spotlysmåling? jeg synes det med lysmåling er en ''nøtt'' jeg sjelden klarer å knekke når det er vanskelige lysforhold. Synes spotlysmåling gir trøbbel med omgivelsene...så jeg velger ofte gjennomsnitt. Enten blir det for mørkt rundt eller for dårlig lystegning i de lyse partiene. Har prøvd med RAw format men det hjelper lite. Hadde visst trengt et lite kurs jeg....i en del tekniske begreper og måter å få til ting på.
Men på dette bildet er jo de svarte trærne foran veldig fint, silhuett er en effekt som passer her, men det gjør jo ikke det bestandig.
Hilsen Unni
Geir B.
Hei Unni. Jeg skjønner veldig godt problemet ditt. Det hele skyldes at et kamera ikke har samme dynamiske omfang som det menneskelige øye. Øyet kan tilpasse seg lyse og mørke partier på en helt annen måte enn et foto-apparat. Så man må bestemme seg for hva som er viktig å få med seg i et bilde. I tilfellet med perlemorskyene er det fargespillet som er viktig. Da får det stå sin prøve om trær og andre ting i forgrunnen blir kullsvarte. I andre tilfeller er det kanskje noe i skyggen som er viktig, og da må man leve med at himmelen blir utbrent. Spot-måling er greit når det er noe i bildet man absolutt vil ha riktig eksponert. Derfor har jeg brukt spot-måling mot perlemorskyene. I andre tilfeller er det mer naturlig å bruke gjennomsnitts-måling eller senter-veiet måling.
Jeg tror ikke det finnes noen fasit her. Man må bare tilpasse seg den enkelte situasjon.
Man kan også prøve å ta flere bilder av samme motiv med forskjellig eksponering, og så legge disse oppå hverandre i Photoshop. Det forenkler arbeidet hvis du bruker stativ, slik at bildene ikke er forskjøvet i forhold til hverandre. Se her for et eksempel: bilde nr. 294174. Jeg har ikke brukt HDR men layer masks og gradienter. Jeg synes det gir bedre resultat. Se her også: bilde nr. 235456.
Noen ganger kan resultatet av slik manipulering se veldig kunstig ut, i andre tilfeller ser det naturlig ut. Her er et eksempel med perlemorskyer: bilde nr. 154938.
Håper dette hjelper litt.
MVH
Geir
susanne j.
Hej har du brugt filter til dette billede ? Kunne du se det med øjnene . mvh Sus
Geir B.
Hei Susanne.
Jeg har ikke brukt filter.
Disse skyene kan man se med det blott øye.
MVH
Geir
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Hilsen Unni
MVH
Geir
Har vi ikke nordlys så har vi ihvertfall perlemorskyer...
Hilsen Unni
Ang. Unnis spørsmål, så er nok beste måten å fange disse på å forsøke rett etter solnedgang før resten av himmelen blir for mørk, benytte en lav iso og en relativt stor blender (avhengig av evt. forgrunn riktignok). Sjekk histogrammet for å kontrollere at skyen(e) ikke er utbrent. Selv (jeg har lagt ut et annet perlemorsky-bilde her) måtte jeg legge en del arbeid i Lightroom for å få noe som lignet på det jeg så (curves/saturation etc). Ut-av-kamera ble skyene relativt bleke.
Til Unni: Tips til eksponering: Det er bare å sørge for at skyen ikke blir utbrent. Perlemorskyer lyser godt opp i forhold til omgivelsene, særlig etter solnedgang. Bare la omgivelsene bli så mørke de vil. Det er perlemorskyen du vil ha frem. Bruk histogrammet og sjekk at det ikke går i veggen til høyre. Jeg regner med at du også har en funksjon der de utbrente partiene blinker svart. Dette må absolutt unngås. Jeg har faktisk noen partier der den røde kanalen er utbrent, så jeg burde nok ha eksponert enda litt mindre. Jeg brukte f/9 for å få litt dybeskarphet. Lukkertid 1/30 sek. Objektivet har VR (Vibrasjonsreduksjon), og den satte jeg på ''normal''. Dette hjelper godt når man ikke har stativ. Jeg bruker spot-måling for å finne riktig eksponering av skyen. Gjennomsnittsmåling fører til utbrente bilder.
Jeg la ut et annet bilde der jeg kjørte på ISO 200. Her et det betraktelig mindre støy. Se her: bilde nr. 356551.
Til Tomas: Enig at bildene gjerne kommer litt blasse ut av kameraet. Man må kjøre opp fargemetningen en del. Men at himmelen er mørk er ikke så farlig. Den kan gjerne være svart. Det viktigste er å få frem fargespillet i skyen. Se f.eks. dette bildet her: bilde nr. 158505. Det bildet ble tatt nesten to timer etter solnedgang.
MVH
Geir
Men på dette bildet er jo de svarte trærne foran veldig fint, silhuett er en effekt som passer her, men det gjør jo ikke det bestandig.
Hilsen Unni
Jeg tror ikke det finnes noen fasit her. Man må bare tilpasse seg den enkelte situasjon.
Man kan også prøve å ta flere bilder av samme motiv med forskjellig eksponering, og så legge disse oppå hverandre i Photoshop. Det forenkler arbeidet hvis du bruker stativ, slik at bildene ikke er forskjøvet i forhold til hverandre. Se her for et eksempel: bilde nr. 294174. Jeg har ikke brukt HDR men layer masks og gradienter. Jeg synes det gir bedre resultat. Se her også: bilde nr. 235456.
Noen ganger kan resultatet av slik manipulering se veldig kunstig ut, i andre tilfeller ser det naturlig ut. Her er et eksempel med perlemorskyer: bilde nr. 154938.
Håper dette hjelper litt.
MVH
Geir
Jeg har ikke brukt filter.
Disse skyene kan man se med det blott øye.
MVH
Geir