Gutt i sone 5
Leser om sonesystemet i Ansel Adams bok ''the negative'' for tida, derav tittelen
Utstyr
  • nikon fm2
  • nikkor
  • Brennvidde50mm
  • Blender-
  • Filmtypeagfapan 100
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriDiverse
  • Lastet opp
  • Visninger71
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_304} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (4)
Anders F. R.

Gutten er kanskje i sone 5, men det ser for meg ut som høyre kant av bildet er i sone -2 og veggen bak ''statuene'' er i sone 12, for å overdrive litt. Det jeg mener er m.a.o. at det er alt for stor kontrast mellom det mørkeste som er gjengrodd, og det lyseste som er utbrent. Det kan jo være scanneren/skjermen som gjør det, men bildet hadde tjent på å bli kopiert med mindre kontraster.
Som øvelse i sonesystemet kan bildet sikkert være nyttig.
A S.

Alt for store kontraster. En liten blits ville sikkert ikke følt seg uvelkommen i dette miljøet...
Avsluttet .

Min første reaksjon var den samme som både Anders og Arvids, men etter å ha lest begrunnelsen for bildet synes jeg det blir bra. For meg så illustrerer bildet alle sonen som Adams snakker om i en jevn overgang fra helt utbrent til helt svart hvor gutten havner i en perfekt eksponering. Bra! (var det forresten det som VAR tanken? ;-) )
Olav S.

Tanken bak bildet var å plassere gutten midt mellom lyst og mørkt. Kontrastene er nok litt overdrevet i den digitale vesjonen (jpeg), men hensikten var faktisk å få en tilnæma fullstendig svertnig av høyre del av bildet. Etterbelysningen tilsvarer 1- 11/2 blendersteg. Jeg kan til en viss grad være enig i at det kanskje ble litt vel mye.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu