Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_313922} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Gode, sterke kontraster med bruddet i flagget. Liker denne..
mvh Espen
Svend Wiig L.
Hei Erik!
Herlige kontraster og nostalgi/nasjonalisme med flagget!
Det brune på taket er jeg dog noe usikker på!?
Det at bilene er plassert på en fotgjengerovergang med de hvite stripene passer jo godt!
Det som fasinerte meg mye og som jeg brukte litt tid på var gjenspeilet av miljøet i dekk-kapselen...! Prøvde å finne deg her...men ga opp!!
Bedre utsnitt her enn forrige!
Imponerende (eller min mangel på det) teknisk hva angår skarphet og ikke minst kontrastvirkningen!
Sikkert bare en knapp på PS!?
Supert Erik!
Mvh Svend
Ole-Kristian T.
Stilig motiv som du har behandlet på en spennende måte; likte kontrastene og utsnittet veldig godt. Jeg ville nok hatt alt i s/hv., men ang. fargene, hva med det lyseblå på flagget, er det jeg som har gått glipp av noe? og det brune på taket?
Odd Tore S.
Du er i veteranbilhjørnet for tiden!
Stilig sak dette, svart og blankt. For min del kunne hele bildet vært i gråtoner, den brune solskjermen som stikker opp burde i alle fall vært ikke-brun.
Reg nr A-1 er opplagt kongelig. Jeg vet at kongehuset hadde en Buick 1939 Convertible, men den mener jeg bestemt å huske at ble totalhavarert ved en avsporing på Hval stasjon på 50-tallet, da den havnet oppned ved siden av toget. Jeg var selv og beskuet den, far var baneformann på den strekningen på den tiden.
Så kanskje har den gjenoppstått, kanskje har en annen tatt dens plass.
I alle fall er det en meget stilig modell, som jeg forsøkte å få tak i et eksemplar av selv mens jeg bodde i USA. Liten og trang grill ga gjerne kjøleproblemer.
Flaggstender festet med sugekopp virker ikke helt kongelig. Jeg mener at de pleide å ha stendere skudd fast i skjermfalsen eller på støtfangeren, men det kan ha vært møllangrep i hukommelsen min.
Odd Tore
anders s.
bilporno dette her
polerte detaljer så langt øyet kan se:-)
hadde sansen for dette bildet
mvh anders
peter b.
Hei Erik,
Stilig nostalgisk. Teknisk veldig bra gjennomført. Er enig med enkelte her at bildet i sin helhet burde vært i sort/hvitt.
Herlige linjer og kontrast. Bra med den mørke bakgrunn. Og du får fram den perfekte polishen. Og sist men ikke minst, et godt utsnitt.
Godt jobbet.
Hilsen
Peter
Erik J.
Takk for tilbakemeldinger! Ole-Kristian, Odd Tore og Peter vil alle ha svart hvitt, og jeg er ikke helt uvillig på det. Men faktisk er dette et fargebilde som aldri ble konvertert til gråskala! Jeg har bare formørket bakgrunnen, solskjermen og flagget er det eneste med farge her. Men at flagget i glansvasken (knapp i PS, Svend) fikk litt misfarging hadde jeg ikke sett, så takk Ole-Kristian!
Svend: det du kan se i hjulkapselen og skjermen er Oslo Rådhus.
Ellers lar jeg meg igjen imponere av Odd Tores sakkunnskap! Bilen er registrert som A1, og jeg visste slett ikke at det var fake! Men sugekoppen sier sitt.
Jeg har lagt inn en s/h versjon. Lett sak å ta vekk fargene, og solskjermen tjener på det. Men selv foretrekker jeg versjonen hvor solskjermen er desaturert, og hvor flagget er fargekorrigert og saturert.
Odd Tore S.
Det er ikke sikkert at den er fake.
Spørsmålet er om den som sporet av, ble restaurert, om kongehuset hadde flere enn én av denne typen, eller om den er fake. Er den restaurert, er det rimelig at eieren ikke vil ha skrammer i lakken etter klemskruer.
Uansett, heller ikke veteranbiler får A-1 uten videre.
En- og tosifrete reg nr godtas kun om det kan vises til godtagbar historisk relevans (tidligere eier og reg eller maken til samme biltype med dette reg nr).
Hvilken anledning var dette?
v3 var ikke dum!
Odd Tore
Erik J.
Den virket ekte, og anledningen var innspilling av Max Manus i Rådhuset på tirsdag. Også de tidligere bilene kommer fra innspilling av denne filmen, men fra Neuberggt./Elstergt. en uke tidligere. Jeg fokuserte mest på bilene, ikke på hakekorsene. Kommentarene på dette bildet har gitt klare forbedringer: den beste er etter min mening v4 som ligger på min portfolio, hvor solskjermen også er formørket.
Svend Wiig L.
Herlig lesning Odd og Erik...
Smiler litt her..
Yngve Sem P.
Flott polert gjengivelse, nydelige kontraster. Stoffligheten i bildet står utrolig godt til det adelige eierskapet bilen er i. Kunne vært fint med en sjåfør (i sort) her, synes jeg. V3 for meg.
Sugekoppdetaljen som Odd Tore nevner vil nok få scripten/art director til å vri seg. Har alltid hatt sans for den type ''bloopers'' så takk for den. Hvis det stemmer, da.
Får håpe feil av mer graverende art blir fraværende når filmen står ferdig.
Konge !
Knut-Inge J.
Dette er lekkert - som resten av portfolien din. Dersom eg ein eller annan gong - av ein eller annan ukjent årsak - skulle pensjonera meg frå Tri-X og kjemikalier, så måtte dette uttrykket du får til her, bli det ambisjonsnivået eg ville strekka meg etter :-)
Odd Tore S.
Jeg tror at denne bilen er en ''vanlig'' veteranbil som har fått kongelig reg nr for anledningen. Mener å ha lest om den før et eller annet sted. Den har en nokså spesiell støtfanger foran, typisk amerikansk ekstrautstyr.
Jeg har muligens et bilde av den originale kongebilen i en bok om krigen. Skal sjekke den.
Etter det jeg har fått fortalt, er ikke dette maken til bilen Olav kjørte i rett etter frigjøringen. Det skal ha vært en mørkebrun Buick ~ 37 modell som sto på museum i Horten.
Det blir mye ikke-foto ut av slike bilder!
Odd Tore
Erik J.
Takk for nye innspill som gleder.. Til Odd Tore og din research: se detaljen på bakdøra som jeg har lagt inn over.
Odd Tore S.
Jeg har sjekket ''så vi vant vår rett'', bildebok fra krigen.
A-1 vises forfra på ett bilde. Så godt som alle detaljer stemmer, inklusive doble reservehjul i forskjermene, søkelys og støtfanger med tre ekstra rør. Vimplene sitter på stenger på forskjermen. Bildet er for lite til å si noe om fester.
Det er derfor mye som tyder på at dette kan være den ekte A-1 og at den fortsatt tilhører kongehuset, siden den også har H5 emblem med krone.
Emblemet så temmelig uproft ut, og burde vel vært H7 under filmingen.
Bilen i boka har doble ekstralys bak støtfangeren foran. Det ser det ikke ut til at denne har.
Det har blitt importert minst en slik til Norge fra USA på slutten av 90-tallet. Den hadde samme søkelykt, men annen støtfanger og ikke doble reservehjul. Sånt fikses rimelig enkelt ved restaurering om man har penger.
Men nå heller jeg til ekte kongelig, og at bilen som havarerte på Hval på vei til festspillene i Bergen enten var maken eller ble reparert. Kongehuset var gira på amerikanere.
Eller at klisteret i hjernen mn har tørket og begynt å sprekke opp.
Odd Tore
Erik J.
Takk igjen, Odd Tore, du imponerer! Jeg traff tilfeldigvis en eier av en av de andre bilene som har deltatt i filmen i et selskap i går. Han kunne fortelle at denne bilen ble gitt som en gave til Kronprins Olav og Kronprinsesse Märtha under et besøk på GM fabrikken i 1939. Den ble tatt ut av kongens garasje for filmingen - altså den ekte A1.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
mvh Espen
Herlige kontraster og nostalgi/nasjonalisme med flagget!
Det brune på taket er jeg dog noe usikker på!?
Det at bilene er plassert på en fotgjengerovergang med de hvite stripene passer jo godt!
Det som fasinerte meg mye og som jeg brukte litt tid på var gjenspeilet av miljøet i dekk-kapselen...! Prøvde å finne deg her...men ga opp!!
Bedre utsnitt her enn forrige!
Imponerende (eller min mangel på det) teknisk hva angår skarphet og ikke minst kontrastvirkningen!
Sikkert bare en knapp på PS!?
Supert Erik!
Mvh Svend
Stilig sak dette, svart og blankt. For min del kunne hele bildet vært i gråtoner, den brune solskjermen som stikker opp burde i alle fall vært ikke-brun.
Reg nr A-1 er opplagt kongelig. Jeg vet at kongehuset hadde en Buick 1939 Convertible, men den mener jeg bestemt å huske at ble totalhavarert ved en avsporing på Hval stasjon på 50-tallet, da den havnet oppned ved siden av toget. Jeg var selv og beskuet den, far var baneformann på den strekningen på den tiden.
Så kanskje har den gjenoppstått, kanskje har en annen tatt dens plass.
I alle fall er det en meget stilig modell, som jeg forsøkte å få tak i et eksemplar av selv mens jeg bodde i USA. Liten og trang grill ga gjerne kjøleproblemer.
Flaggstender festet med sugekopp virker ikke helt kongelig. Jeg mener at de pleide å ha stendere skudd fast i skjermfalsen eller på støtfangeren, men det kan ha vært møllangrep i hukommelsen min.
Odd Tore
polerte detaljer så langt øyet kan se:-)
hadde sansen for dette bildet
mvh anders
Stilig nostalgisk. Teknisk veldig bra gjennomført. Er enig med enkelte her at bildet i sin helhet burde vært i sort/hvitt.
Herlige linjer og kontrast. Bra med den mørke bakgrunn. Og du får fram den perfekte polishen. Og sist men ikke minst, et godt utsnitt.
Godt jobbet.
Hilsen
Peter
Svend: det du kan se i hjulkapselen og skjermen er Oslo Rådhus.
Ellers lar jeg meg igjen imponere av Odd Tores sakkunnskap! Bilen er registrert som A1, og jeg visste slett ikke at det var fake! Men sugekoppen sier sitt.
Jeg har lagt inn en s/h versjon. Lett sak å ta vekk fargene, og solskjermen tjener på det. Men selv foretrekker jeg versjonen hvor solskjermen er desaturert, og hvor flagget er fargekorrigert og saturert.
Spørsmålet er om den som sporet av, ble restaurert, om kongehuset hadde flere enn én av denne typen, eller om den er fake. Er den restaurert, er det rimelig at eieren ikke vil ha skrammer i lakken etter klemskruer.
Uansett, heller ikke veteranbiler får A-1 uten videre.
En- og tosifrete reg nr godtas kun om det kan vises til godtagbar historisk relevans (tidligere eier og reg eller maken til samme biltype med dette reg nr).
Hvilken anledning var dette?
v3 var ikke dum!
Odd Tore
Smiler litt her..
Sugekoppdetaljen som Odd Tore nevner vil nok få scripten/art director til å vri seg. Har alltid hatt sans for den type ''bloopers'' så takk for den. Hvis det stemmer, da.
Får håpe feil av mer graverende art blir fraværende når filmen står ferdig.
Konge !
Jeg har muligens et bilde av den originale kongebilen i en bok om krigen. Skal sjekke den.
Etter det jeg har fått fortalt, er ikke dette maken til bilen Olav kjørte i rett etter frigjøringen. Det skal ha vært en mørkebrun Buick ~ 37 modell som sto på museum i Horten.
Det blir mye ikke-foto ut av slike bilder!
Odd Tore
A-1 vises forfra på ett bilde. Så godt som alle detaljer stemmer, inklusive doble reservehjul i forskjermene, søkelys og støtfanger med tre ekstra rør. Vimplene sitter på stenger på forskjermen. Bildet er for lite til å si noe om fester.
Det er derfor mye som tyder på at dette kan være den ekte A-1 og at den fortsatt tilhører kongehuset, siden den også har H5 emblem med krone.
Emblemet så temmelig uproft ut, og burde vel vært H7 under filmingen.
Bilen i boka har doble ekstralys bak støtfangeren foran. Det ser det ikke ut til at denne har.
Det har blitt importert minst en slik til Norge fra USA på slutten av 90-tallet. Den hadde samme søkelykt, men annen støtfanger og ikke doble reservehjul. Sånt fikses rimelig enkelt ved restaurering om man har penger.
Men nå heller jeg til ekte kongelig, og at bilen som havarerte på Hval på vei til festspillene i Bergen enten var maken eller ble reparert. Kongehuset var gira på amerikanere.
Eller at klisteret i hjernen mn har tørket og begynt å sprekke opp.
Odd Tore