Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_326974} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Hei Jon-Petter!
Dette bildet liker jeg. Motivet og måten du har formidlet det på, vekker tanker. Bildet formidler ensomhet, melankoli og dysterhet.Fint at du har fått fram furene i mannens ansikt. God bruk av lys og skygge. Fin komposisjon.
Inger-Lise
Chr. G.
Godt å få dette dokumentert før industriarbeid, matpakke og termos er en saga blott. Ypperlig lys og jeg får en fornemmelse av å være tilstede - da uten antydning av de negative assosiasjonene som første taler sitter igjen med. Tvert i mot!
Jon-Petter T.
Takk så mye for kommentarer begge to!
Jeg må si at jeg la til tittelen etter at Inger-Lise skrev sin kommentar, så jeg kjenner meg absolutt igjen i hennes asosiasjoner rundt bildet.
Det stemmer også at de var litt melankolsk og kanskje også litt dystert, for dette var siste uka denne mannen jobbet der før arbeidsplassen hans ble lagt ned.
Som Chr. skriver så er dette her ganse så typisk for en tidsepoke. Jeg husker mine egne bestefedre som hver morgen dro på mekanisk verksted med veske med matboks og kaffe.
Det fine er jo det ritualet som matpakka og termosen står for. Det var en fristund og en pust i bakken, en stille stund eller ei skrøne med gutta. Klokka gikk -og det var mat, klokke gikk -og det var arbeid igjen.
Georg K.
I like this image - because of the mood - there is an element of desirable peace to the scene.
Of course possible to see all the signs of the evt. unpleasant surrounding - but the guy trying to circle the last coffee into the cup, while holding the smoke in the other hand - the place at the window, ensuring light and maybe even some entertainment - similar to my joy when fetching a place at the window in the coffeeshop when it's raining outside - and so on....
Strange it is that this image, which should make living from the guy portrait, shows so little of him - and adds the content, the mood and expression, explanation by the props.
But since this is what your choice is, I enjoy the almost soft surfaces ( like the metal of the thermos ) - apposed by the more often seen over-sharped images, trying to add authenticity.
Difficult light in a way - but in the end, even though I sort of like the result - I find it too dark to really take off. It is moody, it has this ''telling'' potential - but after getting the attention - the face in the dark doesn't really offer enough to make a lasting impression - while I very much believe that this image has the potential to be a real good image - also because it isn't that predictable as many others.
Anne Kari Berg K.
Flott portrett av en arbeidskar! Både i stil og motiv minner dette bildet meg om en del portretter fra fotografiets gullalder. Herlig med et bilde som til de grader ikke er arrangert.
Anne Kari
Jon-Petter T.
Takk for din bildekritikk Georg!
Setter veldig pris på dine kostruktive tanker rundt bildet.
Det du sier er langt på vei min egen oppfattelse av bildet. Jeg hadde det privilegiet å få være på jobben til denne mannen, se hva de gjorde og sitte sammen med dem i lunchpausen.
Selve situasjonen er viktig for meg, fordi den vitner om et rituale, noe han gjør hver eneste arbeidsdag når matsignalet går. Slikt sett blir matpausen noe spesiellt.
Som du er inne på har jeg valgt å gjøre bildet mørkt. Dels på grunn av de vanskelige lysforholdene, men også for å prøve å sentrere bildet om det vesentligste.
Om jeg har lykkes 100% vet jeg ikke, men jeg skal etter å ha lest din kommentar, forsøke å jobbe med en lysere versjon.
Anne Kari: tusen takk for inspirerende ord og betraktninger!
MVH
J-P
Avsluttet .
Tar av meg hatten . Praktfullt foto.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Dette bildet liker jeg. Motivet og måten du har formidlet det på, vekker tanker. Bildet formidler ensomhet, melankoli og dysterhet.Fint at du har fått fram furene i mannens ansikt. God bruk av lys og skygge. Fin komposisjon.
Inger-Lise
Jeg må si at jeg la til tittelen etter at Inger-Lise skrev sin kommentar, så jeg kjenner meg absolutt igjen i hennes asosiasjoner rundt bildet.
Det stemmer også at de var litt melankolsk og kanskje også litt dystert, for dette var siste uka denne mannen jobbet der før arbeidsplassen hans ble lagt ned.
Som Chr. skriver så er dette her ganse så typisk for en tidsepoke. Jeg husker mine egne bestefedre som hver morgen dro på mekanisk verksted med veske med matboks og kaffe.
Det fine er jo det ritualet som matpakka og termosen står for. Det var en fristund og en pust i bakken, en stille stund eller ei skrøne med gutta. Klokka gikk -og det var mat, klokke gikk -og det var arbeid igjen.
Of course possible to see all the signs of the evt. unpleasant surrounding - but the guy trying to circle the last coffee into the cup, while holding the smoke in the other hand - the place at the window, ensuring light and maybe even some entertainment - similar to my joy when fetching a place at the window in the coffeeshop when it's raining outside - and so on....
Strange it is that this image, which should make living from the guy portrait, shows so little of him - and adds the content, the mood and expression, explanation by the props.
But since this is what your choice is, I enjoy the almost soft surfaces ( like the metal of the thermos ) - apposed by the more often seen over-sharped images, trying to add authenticity.
Difficult light in a way - but in the end, even though I sort of like the result - I find it too dark to really take off. It is moody, it has this ''telling'' potential - but after getting the attention - the face in the dark doesn't really offer enough to make a lasting impression - while I very much believe that this image has the potential to be a real good image - also because it isn't that predictable as many others.
Anne Kari
Setter veldig pris på dine kostruktive tanker rundt bildet.
Det du sier er langt på vei min egen oppfattelse av bildet. Jeg hadde det privilegiet å få være på jobben til denne mannen, se hva de gjorde og sitte sammen med dem i lunchpausen.
Selve situasjonen er viktig for meg, fordi den vitner om et rituale, noe han gjør hver eneste arbeidsdag når matsignalet går. Slikt sett blir matpausen noe spesiellt.
Som du er inne på har jeg valgt å gjøre bildet mørkt. Dels på grunn av de vanskelige lysforholdene, men også for å prøve å sentrere bildet om det vesentligste.
Om jeg har lykkes 100% vet jeg ikke, men jeg skal etter å ha lest din kommentar, forsøke å jobbe med en lysere versjon.
Anne Kari: tusen takk for inspirerende ord og betraktninger!
MVH
J-P