Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_340560} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Fikk din epost der du ønsket tilbakemelding ang. dette bildet.
Det finnes jo ikke noe rett og galt, men ut fra det som er en generell oppfatning av klassisk korrekt portrettfotografering, gir grunnlag for å kommentere noen forhold her...
a) HELT sort bakgrunn kan være litt tungt, og jeg anbefaler å lysne litt, evt. sette et lys som gir en bakgrunn med gradering eller struktur.
b) Blitzer UTEN diffusor/softbox eller paraply eller annen form for spredning gir svært harde blitzskygger, men kan brukes med hell når man etterligner sollys - i så tilfelle må de kommer fra en høy vinkel, dvs. ikke de, men DEN, ettersom vi har bare en sol...
c) Generelt sett anbefaler jeg å la det sterkeste lyset (hovedlyset) komme fra en bratt vinkel. Vi er vant til at lys kommer fra oversiden, og det ser mest naturlig ut. (Himmelen, sola, innendørsbelysning, m.m.)
d) For å skape liv i slike portretter anbefaler jeg å bruke et hårlys/rimlight/baklys, kall det hva du vil, men et lys som lyser MOT kamera, dvs. mot fotoobjektet fra baksiden.
e) Bildet er "komprimert i hjel". Det mangler toner og blir litt "flekkete". Komprimer minst mulig i forhold til hva som er tillatt når du laster opp bilder på slike fotosider.
f) Komposisjon: Utsnittet er forsåvidt interessant, men det er litt skakt pga. det store sorte feltet til venstre. Det kan også være en fin effekt, men etter min oppfatning burde i så tilfelle det mørke feltet vært lysere eller med struktur. (Som sagt) Øyne plassert riktig (gyldne snitt).
Anbefalt eksperiment til deg:
- Ikke skyt blitzene dine direkte mot motivet, men bounce via tak/vegger. Har du to blitzer uten reflektor, så lys den ene RETT OPP eller litt til siden, og bruk den andre til å lyse opp BAKGRUNNEN, slik at bakgrunnen sender lys tilbake som rimlight. Dette gir en veldig lys bakgrunn, men et fantastisk gjenskinn i hud/hår mot kantene (rimlight). Pass på at blitzpærene IKKE treffer hovedmotivet direkte noen steder, men at hovedmotivet KUN lysest opp av bouncen.
Alternativt triks er å ta bilde MOT et vindu, og bruke begge blitzene til å gi lys ovenfra og fra siden, evt. glemme blitzene, plassere motivet foran vinduet, og skyte inn på skrå, evt. parallelt med vindusflaten.
Dette er på en måte steg 1 innen portrettfotografering, og du vil bli overrasket over resultatene;-)
Ronny A.
Tusen takk, Rolf-Ørjan, for flotte tips! Skal se hva jeg får til:-)
Ronny
Svend Wiig L.
Hei Ronny!
Gode tipps du her fikk av R-Ø!
For min del; fatte meg i korthet:
Liker motiv, ide og lyset inn på modellen.
Rene prtrettbilder som dette er svært vanskelig å få betraktere til å begeistres!
En renhet preger bildet; derfor villet jeg tatt ned blusen under bildekant.
Ikke alltid nødvendig å ha modellen seende inn i kameraet. Blikket og hodepartiet blir noe for høyrevent. Noe i mellom for å få en mer blikk men samtidig noe drømmende.
Hodets stilling kan du også jobbe med da helheten blir noe mer dynamisk, hvis du forstår!?
Bakgrunnen er også med, med det mener jeg, som R-Ø nevner noe struktur.
Et godt utgangspunkt dette med ei flott modell Ronny!
Mvh Svend
Totalt
Ronny A.
Takk Svend.
Mottar alltid gode råd med stor takk:-) Holder på og oppgraderer dataparken f.t. så jeg er kun inne på dotten via en bærbar (vanskelig og bedømme da, dårlig skjerm). Min stasjonære, som jeg bruker til redigering mm har gått i stå - på tide med noe nytt - denne gangen med tegnebrett -kjenner antydning til "musesyke"...
Ronny
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Det finnes jo ikke noe rett og galt, men ut fra det som er en generell oppfatning av klassisk korrekt portrettfotografering, gir grunnlag for å kommentere noen forhold her...
a) HELT sort bakgrunn kan være litt tungt, og jeg anbefaler å lysne litt, evt. sette et lys som gir en bakgrunn med gradering eller struktur.
b) Blitzer UTEN diffusor/softbox eller paraply eller annen form for spredning gir svært harde blitzskygger, men kan brukes med hell når man etterligner sollys - i så tilfelle må de kommer fra en høy vinkel, dvs. ikke de, men DEN, ettersom vi har bare en sol...
c) Generelt sett anbefaler jeg å la det sterkeste lyset (hovedlyset) komme fra en bratt vinkel. Vi er vant til at lys kommer fra oversiden, og det ser mest naturlig ut. (Himmelen, sola, innendørsbelysning, m.m.)
d) For å skape liv i slike portretter anbefaler jeg å bruke et hårlys/rimlight/baklys, kall det hva du vil, men et lys som lyser MOT kamera, dvs. mot fotoobjektet fra baksiden.
e) Bildet er "komprimert i hjel". Det mangler toner og blir litt "flekkete". Komprimer minst mulig i forhold til hva som er tillatt når du laster opp bilder på slike fotosider.
f) Komposisjon: Utsnittet er forsåvidt interessant, men det er litt skakt pga. det store sorte feltet til venstre. Det kan også være en fin effekt, men etter min oppfatning burde i så tilfelle det mørke feltet vært lysere eller med struktur. (Som sagt) Øyne plassert riktig (gyldne snitt).
Anbefalt eksperiment til deg:
- Ikke skyt blitzene dine direkte mot motivet, men bounce via tak/vegger. Har du to blitzer uten reflektor, så lys den ene RETT OPP eller litt til siden, og bruk den andre til å lyse opp BAKGRUNNEN, slik at bakgrunnen sender lys tilbake som rimlight. Dette gir en veldig lys bakgrunn, men et fantastisk gjenskinn i hud/hår mot kantene (rimlight). Pass på at blitzpærene IKKE treffer hovedmotivet direkte noen steder, men at hovedmotivet KUN lysest opp av bouncen.
Alternativt triks er å ta bilde MOT et vindu, og bruke begge blitzene til å gi lys ovenfra og fra siden, evt. glemme blitzene, plassere motivet foran vinduet, og skyte inn på skrå, evt. parallelt med vindusflaten.
Dette er på en måte steg 1 innen portrettfotografering, og du vil bli overrasket over resultatene;-)
Ronny
Gode tipps du her fikk av R-Ø!
For min del; fatte meg i korthet:
Liker motiv, ide og lyset inn på modellen.
Rene prtrettbilder som dette er svært vanskelig å få betraktere til å begeistres!
En renhet preger bildet; derfor villet jeg tatt ned blusen under bildekant.
Ikke alltid nødvendig å ha modellen seende inn i kameraet. Blikket og hodepartiet blir noe for høyrevent. Noe i mellom for å få en mer blikk men samtidig noe drømmende.
Hodets stilling kan du også jobbe med da helheten blir noe mer dynamisk, hvis du forstår!?
Bakgrunnen er også med, med det mener jeg, som R-Ø nevner noe struktur.
Et godt utgangspunkt dette med ei flott modell Ronny!
Mvh Svend
Totalt
Mottar alltid gode råd med stor takk:-) Holder på og oppgraderer dataparken f.t. så jeg er kun inne på dotten via en bærbar (vanskelig og bedømme da, dårlig skjerm). Min stasjonære, som jeg bruker til redigering mm har gått i stå - på tide med noe nytt - denne gangen med tegnebrett -kjenner antydning til "musesyke"...
Ronny