Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_347351} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Lekkert Ivar. Bildet formidler ro og harmoni, med den iltre oransje bøya som et uromoment. Knall komp og utsnitt. Godt jobbet med tonene.
StigB
Glenn A.
Jeg syntes dette var tøft. Hadde forsøkt å fjerne bøya i PS. Godt jobbet!
Stig Børre E.
Bøya er halve bildet og vel så det!
StigB
Avsluttet .
Et enkelt og vakkert bilde.
Uten bøya blir bilde roligere og også mere vanlig,noe som godt kan gå ann.Men jeg ville som Stig Børre beholdt den for dermed lager du et bilde litt utenom det vanlige og det liker jeg.
Den frisker opp og tilfører bildet spenning.Blir to forskjellige bilder med og uten.
Nydelige farger og god dybde.
Tone
Gaute Lind F.
Enig med Stig Børre og Tone, bøya må være med. Bra komp. Du får med alle pålene og du har valgt rett tid med tanke på flo go fjære. Stilig at skjellene er like over vannet.
Beklager at jeg ikke har noe kritikk som du kan jobbe vidre med og utvikle deg på.
Avsluttet .
Bøya er helt vesentlig i dette bildet, det røde ankerpunktet for øyet som skaper interessen og topper opplevelsen.
Kjetil K.
Veldig behagelig og direkte øyegodt! :)
-Kjetil-
Andreas B.
Har du mulighet til oppgi litt mer informasjon om lukkertid, blender osv, og om du har måttet jobbe mye med det i ettertid slik at amatører som jeg kan lære litt?
Stig S.
Meget bra, Ivar! Strukturen i pålene mot vannets glatte overflate, fargene, fjellene i horisonten, og ikke minst: bøyen som bryter det hele: flott!!
--stig--
Ivar B.
Takk for kommentarer alle sammen.
Ser at det er litt forskjellige meninger om bøya. Slik jeg ser det selv, så er den et viktig positivt irritasjonsmoment som er med å skape en spenning som bildet trenger.
Andreas. Oppskriften er som følgende. Jeg ønsket at omgivelsene, altså vann og himmel skulle være rene og diffuse. Lang lukkertid var derfor viktig for å blure vann og skyer en tanke. Jeg brukte et gråfilter som tar tre blendertrinn slik at lukkertiden ble lengst mulig. Jeg blendet ned til f14 for økt dybde og lengre lukkertid. Dette gav likevel ikke det uttrykket jeg ville. Jeg brukte derfor multieksponering med 10 bilder i kameraet. Hvert bilde på 1/20 sek. Da flytter vann og skyer seg littt for hvert bilde som tas og man får en fin bluring av vann og himmel. Jeg brukte også et gradert gråfilter ND6 som dempet den øverste himmelen. Etterarbeidet er standard som levels, curves og oppskarping. Jeg har også tatt ned fargemetningen en tanke bortsett fra på den røde blåsa.
Takk igjen alle sammen.
Kjell Sigurd S.
Genialt. Bøyen må selvsagt med. Midtstilling og kvadratisk format - akkurat slik jeg liker det. Myke fine valører men bildet tåler muligens noe mer kontrast.
Du savner vel Oslo tenker jeg :-)
Kjell S
Robin J.
Flott plassering av pålene. Fint kvadratisk format. Bøya må selvsagt være der etter mitt skjønn:) Mvh RJ
anders s.
artig med fargeklatten i bildet (bøya)
stilfullt bilde dette her ivar
ha en flotters kveld videre
mvh anders
Stine J.
Enkelt og stilfullt. Føler en ro når jeg ser slike bilder. Bøya gir litt liv og dybde.
mvh Stine
Geir A. G.
Takk for den utførlige beskrivelsen av teknikken!! Jeg satt nemlig og lurte på det samme som Andreas. Hadde aldri drømt om at det kunne ligge en såpass omstendelig prosess bak et så enkelt bilde. Interessant og lærerikt!
Når det gjelder bildet syntes jeg først det var noe kjedelige greier, men så var jeg plutselig ikke sikker likevel - og da er det jo noe ved det... Og nå blir det i grunnen bedre for hver gang jeg ser på det!
christian m.
Hei Ivar.
Et knall godt bilde med god komp,jeg syntes bøya må være med.
Mvh Christian.
Svend Wiig L.
Hei Ivar!
Bøya er den som skaper det lille ekstra i positiv forstand til et ellers rolig og godt utført arbid, igjen!
Er nok en av de som liker ekstra detaljer.
På min skjerm, virker tonener og kontraster bra nok men hvilke resultater det gir bildet noe mer kontrast, tja, kanskje noe mer "spenst" men pass på da å behold bøyas rettferdighet...!
Bra!
Mvh Svend
Hans Jacob H.
Bøya bærer bildet, vil jeg si. Fin stemning, men bildet skjemmes endel av tydelige oppskarpingskonturer rundt stolpene.
Kjartan T.
Det er fint, det er godt, det er ro og stemning, det er rett og slett et premiebildet i fotoklubben. Ofte har du bilder som fenger meg med noen nye tanker, men denne gang føler jeg at du går på godt trampede stier. Der de flinkeste gutta har vært mange ganger før.
Thorbjørn R.
Enkel og virkningsfull komposisjon. Bøya har en fin plassering "på toppen" av trestokkene. Flotte fargetoner.
Mvh Thorbjørn
ingebjørg fyrileiv g.
Dette er rolig, stemningsfullt og veldig behagelig å betrakte. Jeg liker tonene, og den forsiktige sløringa i sjøen veldig godt. Bøya må være, og plasseringa er fin samtidig som det er bra at den ikke er helt midtstilt. At pålene er "begrodd" gjør veldig mye for bildet.
vh ingebjørg
Øyvind S.
Lekkert bilde, dyktig fremførelse av dette håndarbeidet....en av dine beste..
Øyvind
Eirik F.
Jeg liker slike uttrykk, Michael Kenna er en av mine favoritt fotografer.
Jeg liker bildet ditt og syntes du har lykkes.
Et par ting bare. Mulig dette er "pixelpeeping", men la gå. Pålene har på min skjerm en hvit pixel ramme rundt seg, spesielt den nærmeste og den som er lengst fra. Kan dette skyldes oppskarping eller multieksponering? Eller kanskje det kun er min skjerm som viser jpg-filen feil?
Bilde har en støvflekk i øvre høyre hjørne, i den lyse delen av himmelen.
Marit O.
Bøya tilfører det lille ekstra her Ivar,et aldeles
nydelig bilde flott komponert og fint formidlet!
Ha en fin dag!
Mvh Marit
Ivar B.
Takk for kommentarer alle sammen.
Jeg ser at pålene har ganske stygge oppskarpningskonturer. Skal se på dette.
Takk igjen alle sammen. Mvh ivar.
Erik J.
Lekkert, og jeg liker godt den duse effekten i vann og skyer som den arbeidskrevende teknikken din bidrar med, kanskje nettopp pga denne fine effekten blir de påpekte pålekonturene så tydelige. Forøvrig var portrettintervjuet av deg fint! Du trenger slett ikke reise til fjells, du finner bra bilder hvor som helst!
John H.
Hei
Bildet underbygger og bekrefter hederen du er gitt med flott portrett på dotten. Gratulerer. Flott stemningsbilde som er preget av ro. Liker hele oppbyggingen av bildet og de gamle pålene står der de skal. Blåsen er fargeklatten som skaper ekstra spenning. De softe tonene i bildet er herlig. Fint at du deler teknikken med oss.
John
Håvard S.
Hei Ivar!
Gratulerer med flott portrett!
Interessant lesning...
Dette bildet er meget stemningsfullt og med herlige toner. Bildet fungerer nok både med og uten bøyen.
Likte godt det kvadratiske formatet.
Den mørke skyen helt øverst i bildet gjør mye for innramminga av motivet!
Hilsen Håvard
Arvid M.
Heisann Ivar!
Eg har vore fråverande ei stund, men jammen har du vore kreativ og fått fram fleire flotte bilder!
Dette lika eg veldig godt! Fint med den duse overgangen sjø/himmel og flott plassering av stolpane.. Men prikken, er den raude blåsa :)
mvh Arvid
Ben B.
Fint og dust. Litt synd med den oransje bøyen, som jeg synes forstyrrer litt. Har du skarpet opp litt vel mye? Mener å se det rundt kanten på pålene.
Ben B.
Glemte å si at bildet kunne blitt tatt for å være ett maleri ved første øyekast. Og det er positivt ment :)
Fred S.
absolutt pent, artig å studere det og sammenligne med egne forsøk på samme type motiv, og også interessant å lese om den ganske så omstendelige veien fram til ferdig bilde. Ser forresten at du har en litt skjemmende "oppskarpings" -halo rundt pålene; bruker å få denslags jeg også, men med adskillig enklere framgangsmåte....
Liker skjellene lang nederste kant av pålene , mens bøya hadde gjort seg like bra uten rødfargen.
vh fred
Thorfinn B.
et godt eksempel på et bilde med det lille ekstra som gjør hele bildet :-)
Thorfinn B.
og da mener jeg selvsagt bøya, som jeg nå ser at andre mener er forstyrrende...
Frode F.
Det meste er vel sagt, jeg må bare få stille meg i rekken av gratulanter. Godt jobbet, et drømmemotiv du har gjort mye ut av :) Stilig.
FF
Thomas R.
Har ikke sett dette før nå. Bra bilde, bøya skal selvfølgelig være der.
Jeg synes nok at oppskarpingen er noe hard. Det kan også forklare hvorfor horisonten blir litt masete.
Jeg tror jeg ville brukt et enda heftigere gråfilter og betydelig lenger eksponering.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
StigB
StigB
Uten bøya blir bilde roligere og også mere vanlig,noe som godt kan gå ann.Men jeg ville som Stig Børre beholdt den for dermed lager du et bilde litt utenom det vanlige og det liker jeg.
Den frisker opp og tilfører bildet spenning.Blir to forskjellige bilder med og uten.
Nydelige farger og god dybde.
Tone
Beklager at jeg ikke har noe kritikk som du kan jobbe vidre med og utvikle deg på.
-Kjetil-
--stig--
Ser at det er litt forskjellige meninger om bøya. Slik jeg ser det selv, så er den et viktig positivt irritasjonsmoment som er med å skape en spenning som bildet trenger.
Andreas. Oppskriften er som følgende. Jeg ønsket at omgivelsene, altså vann og himmel skulle være rene og diffuse. Lang lukkertid var derfor viktig for å blure vann og skyer en tanke. Jeg brukte et gråfilter som tar tre blendertrinn slik at lukkertiden ble lengst mulig. Jeg blendet ned til f14 for økt dybde og lengre lukkertid. Dette gav likevel ikke det uttrykket jeg ville. Jeg brukte derfor multieksponering med 10 bilder i kameraet. Hvert bilde på 1/20 sek. Da flytter vann og skyer seg littt for hvert bilde som tas og man får en fin bluring av vann og himmel. Jeg brukte også et gradert gråfilter ND6 som dempet den øverste himmelen. Etterarbeidet er standard som levels, curves og oppskarping. Jeg har også tatt ned fargemetningen en tanke bortsett fra på den røde blåsa.
Takk igjen alle sammen.
Du savner vel Oslo tenker jeg :-)
Kjell S
stilfullt bilde dette her ivar
ha en flotters kveld videre
mvh anders
mvh Stine
Når det gjelder bildet syntes jeg først det var noe kjedelige greier, men så var jeg plutselig ikke sikker likevel - og da er det jo noe ved det... Og nå blir det i grunnen bedre for hver gang jeg ser på det!
Et knall godt bilde med god komp,jeg syntes bøya må være med.
Mvh Christian.
Bøya er den som skaper det lille ekstra i positiv forstand til et ellers rolig og godt utført arbid, igjen!
Er nok en av de som liker ekstra detaljer.
På min skjerm, virker tonener og kontraster bra nok men hvilke resultater det gir bildet noe mer kontrast, tja, kanskje noe mer "spenst" men pass på da å behold bøyas rettferdighet...!
Bra!
Mvh Svend
Mvh Thorbjørn
vh ingebjørg
Øyvind
Jeg liker bildet ditt og syntes du har lykkes.
Et par ting bare. Mulig dette er "pixelpeeping", men la gå. Pålene har på min skjerm en hvit pixel ramme rundt seg, spesielt den nærmeste og den som er lengst fra. Kan dette skyldes oppskarping eller multieksponering? Eller kanskje det kun er min skjerm som viser jpg-filen feil?
Bilde har en støvflekk i øvre høyre hjørne, i den lyse delen av himmelen.
nydelig bilde flott komponert og fint formidlet!
Ha en fin dag!
Mvh Marit
Jeg ser at pålene har ganske stygge oppskarpningskonturer. Skal se på dette.
Takk igjen alle sammen. Mvh ivar.
Bildet underbygger og bekrefter hederen du er gitt med flott portrett på dotten. Gratulerer. Flott stemningsbilde som er preget av ro. Liker hele oppbyggingen av bildet og de gamle pålene står der de skal. Blåsen er fargeklatten som skaper ekstra spenning. De softe tonene i bildet er herlig. Fint at du deler teknikken med oss.
John
Gratulerer med flott portrett!
Interessant lesning...
Dette bildet er meget stemningsfullt og med herlige toner. Bildet fungerer nok både med og uten bøyen.
Likte godt det kvadratiske formatet.
Den mørke skyen helt øverst i bildet gjør mye for innramminga av motivet!
Hilsen Håvard
Eg har vore fråverande ei stund, men jammen har du vore kreativ og fått fram fleire flotte bilder!
Dette lika eg veldig godt! Fint med den duse overgangen sjø/himmel og flott plassering av stolpane.. Men prikken, er den raude blåsa :)
mvh Arvid
Liker skjellene lang nederste kant av pålene , mens bøya hadde gjort seg like bra uten rødfargen.
vh fred
FF
Jeg synes nok at oppskarpingen er noe hard. Det kan også forklare hvorfor horisonten blir litt masete.
Jeg tror jeg ville brukt et enda heftigere gråfilter og betydelig lenger eksponering.