Stich forsøk - hjelp ønsket !
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriDiverse
  • Lastet opp
  • Visninger268
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_40642} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (4)
Tom B.

I dag fikk jeg lyst til å prøve et canon stich program jeg har ramla over. Jeg satte igang og ble overrasket over hvordan programmet ''tok over''. Plutselig satte det bare i gang å ''stiche'' uten at jeg fikk lov til å holde i rattet.
Greit nok, men resultatet viser jo tydelig skjøter.
Har noen ideer/kunnskap om hvordan dette kan rettes på eller unngås. Må man ta hensyn til dette under eksponering eller kan man gjøre noe i PS eller stich-programmet.
Kjekt å vite - denne slags kan jo være nyttig av og til...
TomB.
elisabeth t.

Jeg vet desverre ikke hvordan jeg skal hjelpe deg, men det var morsomt å se hvordan teknikken fugerte, fint bilde også : )
Carsten A.

Dette - panoramaopptak - er en gjenganger fra den tradisjonelle ''analoge'' teknikken. Sammenføyningene den gang gikk manuelt, med fine skarpe kniver, pirkearbeid med sammenliming osv.

Om vi ser bort fra perspektiv (det kan fort bli rariteter i forgrunnen), er det likevel mulig å trekke ut to vesentlige erfaringer fra den gamle teknikken:

Når kameraet er plassert på stativ, og en har forsikret seg om at de ulike opptaksvinkler ikke skaper perspektivforvirring (enten ved at det er en serie med fjernmotiv ELLER kametaet dreies om objektivets ''sentrum'') påsees flg:

1)
Det finnes fram til én eksponering for hele serien. Automatikk må være bannlyst. En fast, gjerne manuell eksponering, et eller annet kompromiss mellom det mørkeste og lyseste.

2)
For å kunne gjennomføre en best mulig tilpassing, tas det bare sikte på å bruke ca. 60-70% av hvert opptak. Dvs. ca. 15-20% av hvert opptak skal bort, omtrent likt på høye og venstre side. Selv med god optikk er det et vist lysavfall mot sidene som kan gjøre skjøtene tydelige.

Hvor smart det er å få det gjort med program-automatikk er ikke godt å si. Men jeg vil anta at manuell sammenføyning er langt å foretrekke. Med overlapping kan en da velge konturer etc. som gjør sammenføyninger mindre synlige. Dessuten, ved manuell sammenføyning er det mulig å foreta (ør)små nivåendringer - som holder selv for et kritisk blikk.

Mye arbeid? Tja, gode bilder har da aldri gjort seg selv, har de?
MVH CA
Kjetil N.

Meget lærerik kommentar fra CA når det gjelder opptaket.

Etter du har tatt bildene kan du også gjøre en del triks i PS når du setter bildene sammen.

Du kan stille lyshet, kontrast og farger på bildene så de passer bedre sammen. Det kan lønne seg å bruke en maskering som graderes mot den kanten som skal ligge inntil det bildet som skal matches.

Du kan være nødt til å skalere enkelte av bildene vertikalt (bruk distort) for at de skal matche de bildene de grenser til. Dette gjelder særlig horisont, overgang land/sjø og liknende markerte linjer.

Til slutt må gå over skjøtene med kloneverktøyet. På store flater bør du bruke en stor pensel som ikke er alt for soft (da blir det bare grøt).

Detaljerte områder bør klones med en mindre (og skarpere) pensel. Pass på at du ikke kloner svært gjenkjennbare elementer direkte.

(I bilde nr. 32802 har jeg stitchet 3 bilder sammen, og du ser i forgrunnen et eksempel på det siste punktet. Enkelte steinmønster gjentar seg. Mye arbeid hvis det skal unngås.)

Håper dette var til hjelp.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu