Tåke og yr
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2003-01-25 18:41:46
    Versjon #2
  • Lagt inn: 2003-01-25 20:03:20
    Versjon #3
Utstyr
  • Canon D60
  • Sigma 28mm
  • Brennvidde28mm
  • Blenderf/2.8
  • Lukker1/100s
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger586
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_41958} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (52)
Steinulf L.
Vakkert. Ikke lett å fange tåke og yr som du har gjort her.
Alf Jacob N.
Dette likte jeg! Hvordan ville det være med en blåtone istedet for gultonen tror du?
Alf J.
Jan Ove H.
Fin stemning
Jan Ove
Jarle W.
Meget fin monokrom fargeskala, god dybdefølelse. De skrå kvistene på bakken forstyrrer de fine vertikale linjene som trestammene skaper, ellers et flott bilde.

mvh Jarle
Fred S.
Mye blått her på dotten, derfor synes jeg det er kjempeherlig at du våger deg på denne gulbrune tonen, som faktisk kler motivet som hånd i hanske, etter min mening. Mjukt og vakkert.
vh freds
monica p.
Kjemperomantisk bilde, men det kunne vært moro og sett det i en blåtone også, det er jeg enig med Alf J i.
Pål Otto S.
Fint bilde, Reidun !

Hmmm... lurte faktisk på å ta en tur ut i tåka sjøl i dag, men syntes fargene ble så grå og kjedelige. Tenkte ikke på at det kunne gjøres på denne måten. Har ikke begynt å lære PS ennå :o)

Bildene på dot'en blir foreløpig brukt mest som inspirasjonskilde, så vær så snill og fortsett med å ta fine bilder dere :o))
Tore B.
Du får det til du. Her går jeg og er sur på det dårlige været. Null fotovær tenker jeg, men du beviser at alt vær er fotovær. Er veldig glad i blått, men er enig med Fred i at du bryter en trend her med å velge gult. Flott.

Tore
Lone Heleén B.
Hei!Nydelig,kjempefin stemning i bilde.. :)

Mvh.Lone.
Reidun G.
Ja da har jeg lagt ut et i blått også, liker selv originalen best :-)
Reidun
Stig S.
Tore sier det meste for meg denne gangen. Godt å slippe det blå for en gangs skyld ;-) Flott!

--stig--
Tom A. T.
Enig med deg selv ;o).. originalbildet er desidert best etter min mening. Den gule tonen skaper en herlig og litt uvant stemning.
mvh Tom T
Reidun G.
Takk skal dere ha alle sammen,
nå har jeg lekt meg med en ''tegnet'' variant også (photoshop)
Reidun
Tove H.
Nyyyydelig. Likte v1 og 3 best.
Flott !
tove
Rune N.
Takk, Reidun. Må bare innse at jeg er for mye av en ''godværsfotograf''. Ser at jeg får komme meg ut, og at jeg ikke minst må lære meg PS. Liker versjon 3 best.

mvh
Rune
Tor H.
Fint bilde og originalvare smaker best(ver. 1) :-) Flink fotograf!!
Avsluttet .
Sitter som et skudd denne, Reidun. Veldig flott. Hvordan er den i sort-hvitt?

-k
Hans-Einar O.
Nydelig naturstemning! Likte også v1 og 3 best.
Mvh Hans
Eskil O.
Lekker stemning som vanlig, likte orginalen best.
Elisabeth W.
Fin gråværsstemning, best i originalform.

-- Elisabeth
Lars Chr W.
Enig med Fred Strømme!
Frank W. G.
Pent utført dette her, Reidun. Du har klart å få fram en fin stemning her. Nå vet jeg ikke hva det finnes på høyresiden, men kunne kanskje foretrukket noe mer der. Ellers ingen ting å utsette på dette her. Bra!!
Likte best i prioritert rekkefølge vers. 1, 3 og 2

Frank
Reidun G.
Takk skal dere ha alle sammen.
Til Frank, en stygg skitten bilvei.
Reidun
Mehrzad G.
Vakkert og god stemning! Likte originalen best.

mvh Mehrzad
Birna R.
Ja, tja, er ikke dette temmelig rakt på da? Jeg mener, kunne du ikke ha gjort mer ut av motivet? Det blir så planløst komposisjonsmessig og med altfor mange uvedkommende detaljer som påkaller oppmerksomhet (kvist og kvas både her og der). PS-erier avhjelper ikke grunnproblemet. Selv om lufta omkring våre byer (spesielt Oslo hvor jeg bor) kan fortone seg som en gulbrun suppe grunnet forurensning, så er ertesuppe-pregingen på dette bildet også *litt* for mye av det gode.

Stemningen er fin og det er bra å ha med kamera ut i møkkavær, det skal du ha, men kravene til bildene kan ikke endres selv om været er ufyselig. Sorry.
Reidun G.
Herr Rørslett
Planløst komposisjonsmessig, javel - jeg skulle heller like å få et råd om hvordan dette burde vært løst.Til din orientering kan jeg si at på høyre siden befinner det seg en skitten veikant og en bilvei. Og hva gjør man med kvist og kvast ?
Reidun
Birna R.
Gå tettere innpå. Alltid en grei løsning. Tenke på hva bildet skal formidle.

Jeg kan ikke fortelle deg om hvordan DU skal se et bilde, Reidun. Det må du gjøre selv. Kikk en gang til på bildet ditt og se om du ville ha gjort noe annerledes, om du visste at noen etterpå sa dette ikke var gjennomtenkt.
Jóhann Á.
Hei Reidun!
Jeg liker bildet godt! For meg så funker denne komposisjonen fint og jeg går så absolutt for originalen.
Det kan godt hende at det finnes andre muligheter i motivet, men denne varianten var knallbra!!
Stig S.
Planløst komposisjonsmessig? Vi har vel alle våre ulike måter å tenke komp, mulig (sannsynlig) at en proff tenker anderledes enn en glad amatør, men har en sterk følelse av at både du Reidun, og vi andre, forsøker så godt vi kan nettopp å tenke komposisjon. Det samme gjelder vel mht. hva en ønsker å formidle.

Når det gjelder tonene i bildet, så konstaterer jeg at de fleste over har uttalt seg positivt om bildet, så der er vel Reidun tross alt inne på noe?

Forøvrig fint at du som er kritisk, Bjørn, kommer med utfyllende kommentarer; det lærer vi av!

Holder fremdeles en knapp på originalen, Reidun - v.3 blir litt mye PS for meg ;-) Stå på - synes du er flink!!

--stig--

Reidun G.
Takk alle sammen,
god at vi ikke er like alle. Jeg kommer nok til å ha herr Rørsletts kommentarer i hodet neste gang jeg er ute :-)
Reidun
Birna R.
Bare du finner din egen løsning så er det helt greit for min del ....
Carsten A.
Kompen er vel ikke så god her. Når det gjelder presentasjonen, syns jeg bruntoningem passer svært dårlig på et bilde som dette.

Jeg leste bildet inn i PS og foretok full desaturering, hvilket isolert er en vinning. Toneskalen er imidlertid ikke godt utnyttet, bildet trenger en gode del massering av toneskalaen. Nå har det hverken hvitt eller svart, og de lette mellomtonene som karakteriserer en tåkestemning i landskap kommer ikke ordentlig fram uten at de blir en god del løftet (kurveverktøy eller levels). Histogrammet viser at alt for mye av toneområdet er samlet i midten, for å si det samme med andre ord.
MVH CA
Reidun G.
Takk CA
Her har du gitt meg nyttig lærdom, nå er det ''bare'' kunsten å kunne utnytte og utøve den som gjenstår :-).
Reidun
Nils B.
Kommer sent inn, men føler at bildet fortjener en kommentar fra Stavanger også. Spennende lesning over denne kommentaren og lærerikt er det også. Min første tanke til orginalbildet var at det virket litt skittent, og faktisk litt kjedelig. Den blå blir for blå, og den siste likte jeg ikke i det hele tatt. Men med gode råd fra erfarne fotografer så er dette en av de beste kommentarrekkene på lang lang tid. All honør til de som sier sinn ærlige mening.
mvh Nils
Tom E. F.
Kommenterer ikke farger og komp., men du kunne kanskje kjøre kontrasten opp +20 og brightness ned med -15, Reidun. Forsøkte dette, og selv om tåkete bilder vel må bli noe ''blasse,'' så synes jeg det tross alt dette ga bedre dybde og ''tyngde'' - uten at stemningen ble ødelagt. Takker mao for den!
mvh Tom E. F.
Carsten A.
En bør unngå å bruke de forenklete hjelpemidlene ''contrast'' og ''brightness'', særlig den siste, som bare øker/senker alle toner, nivået i bunn like mye som nivået for mellomtoner og høylys. ''Contrast'' og ''brightness'' kan til nød forsvares om de benyttes på mindre, avgrensete områder, men burde egentlig vært bannlyst. Brukes ''brightness'' på hele filen for å løfte tonenivået, løfter en samtidig rent svart opp til en eller annen gråverdi, og brukes ''brightness'' på hele filen for å senke tonenivået, blir toner i høylysområdet grå, alle spisslys forsvinner.

Bruk levels og/eller kurveverktøyet, det er ikke vanskelig og en unngår å ødelegge nivå i bunn eller topp.
MVH CA
Tom E. F.
CA: Har du prøvd akkurat dette på DETTE bildet? (Vet jo at ulike bilder krever ulike teknikker).
Akkurat her var det en grei ''oppskrift'' til å få fram mitt poeng på en måte som vel alle kan få til.
Må skynde meg å si at jeg overhode ikke har grunn til å ''mistenke'' Reidun G. for at hun ikke besitter en ekspertise som langt overgår min når det gjelder digital bildebehandling.
mvh Tom E. F.
Carsten A.
Som alt påpekt ligger alt for mye av toneområdet midt i histogrammet. Såvel på venstre som høyre side mangler toner, eller mao: Bildet har hverken skikkelig svart eller skikkelig hvitt. Det sier seg da selv at å bruke ''brightness'' på et slik bilde gjør vondt verre. Samtidig som en kan oppnå en viss forbedring av de lysere områdene, blir de allerede for svake mørke områdene bare mer grå. Histogrammet vil vise en toneforskyvning mot høyre, til tross for at det altså bl. a. var behov for å strekke tonene mot venstre (og for den saks skyld også mot høyre). Igjen det samme sagt med andre ord.

Jeg syns altså ikke at dette var 'en grei ''oppskrift'' `.
MVH CA
John G.
Har ikke lest alle kommentarene, men fikk iallfall med meg mye matnyttig på slutten her! Har selv blitt mye flinkere med levels, og det er slett ikke dumt...
Så til bildet; helt på det jevne, Reidun, men ikke veldig spennende. Ikke misforstå. Alt MÅ ikke være spennende, men det er jo den siste lille prikken vi alle etterstreber! Og den er ikke enkel, så da så :-)...
John :-)
Reidun G.
Jeg suger til meg, fortsett gutter.
Av en eller annen grunn bruker jeg aldri brightness og contrast, jeg mener å ha lest at det er et verktøy man bør unngå.
Ca skriver ''bildet trenger en gode del massering av toneskalaen'' - kan du forklare dette litt nærmere ?, hvordan man teknisk kan gjøre det ?
Reidun
Tom E. F.
Reidun, i digital fotobehandling skal man etter min mening aldri si ''aldri.'' To bilder er aldri like. (Er de det, får bilde nr 2 trøbbel med copyright´n). Det finnes mange ulike verktøy, skjermer og øyne som ser. En teknikk som brukes på ett bilde, er ikke nødvendigvis vellykket - brukt på et annet. Et bilde som skal vises på foto.no - komprimert ned til maksgrense 150 kB, kan ikke behandles likt med ett som er flere titalls MB og skal trykkes i CMYK-farger. Uansett valgt teknikk og fremgangsmåte må dette bli opp til hver enkelt situasjon og til hvilket formål bildet er tenkt brukt. Jeg er som sagt ingen ekspert, men jeg vil passe meg vel for å være kategorisk og si at bilder skal ''tråkles'' gjennom bestemte ''siler'' som én eller flere ganger har gitt vellykket resultat. Dette at hvert bilde er unikt, er jo det som gjør det så spennende!
I akkurat dette tilfelle (med ditt bilde #1), har jeg sagt mitt allerede. Jeg har ingen fasit til hva som gjør bilder gode, hvem skal forresten dømme om det? Det er vel like mange meninger om dette som det er registrerte brukere av dette forum. Vi må altså fortsatt stå på for å lære!
mvh Tom E. F.
Arild S.
Artig med masse kommentarer på bildet.. lærerikt.
Jeg har lest ALLE sammen.

Stemningsfullt bilde som hever seg med CA's forslag til 'masering' av toneforløpet - etter min mening. Kan desverre ikke hjelpe deg med det tekniske i PS, men i PSP (inne i histogram-menyen) er det bare å flytte hendlene til det området der tonene begynner.. og slutter. Da begynner toneområdet i det svarte.. og går helt opp til hvitt.

Ellers enig med Tom E... heldigvis ingen fasitsvar på hvordan et bilde skal se ut når det er ferdigbehandlet.. derfor er det så bra med dette forumet.. hvor du får gode råd og kan teste selv .. og så selv velge om det var et godt råd eller ikke.

:) Arild
Carsten A.
TG: AS har egentlig sagt det sentrale. Her bør en bruke levels (og følge nøye med på histogrammet) i hovedsak som AS skriver. Etter det jeg skjønner er levels/histogram temmelig likt i PSP og PS. Flytt venstre pil i levels (IKKE den som står under ''output levels'' i PS) mot høyre til der toneområdet begynner (eller slutter!), og gjør det samme med høyre pil, flytt mot venstre. Dersom du vil endre på nivået til mellomtonene flytter du midtre pil til venstre (lysere) eller til høyre (mørkere), vel og merke UTEN at tonene i begge endre blir påvirket. På denne måten er en sikret at bildet både får partier (store eller små) med 100% svart og 100% hvitt. Bruker du bare ''brightness'' må du velge om du vil erstatte svart med grått eller hvitt med grått.

Om du nå klikker OK, tar ned levels, for så å ta levels opp igjen, ser du at tonene har fordelt seg på en helt annen måte i histogrammet (den grafiske fremstillingen av tonefordelingen). Histogrammet skal nå angi toner over det hele, helst slik at tonenivået ikke ''klatrer'' hverken på høyre eller venstre ''vegg''. Og dette skal du selvsagt også få et klart inntrykk av når du kritisk betrakter bildet på skjermen.

Alt du kan gjøre med levels kan også gjøre med kurveverktøyet, men med kurveverktøyet kan du få til enda mer fint avstemte tonekorrigeringer. De fleste oppfatter vel kurveverktøyet som litt mer avansert og vanskelig enn levels - men det er egentlig bare å leke seg med det, gjerne på kopier slik at en ikke roter til skikkelige bilder.

Det er riktig at det ikke er mange spørsmål som har fasitsvar når det gjelder bildebehandling. Men her er likevel noen:

Ikke bruk ''brightness''.
Filstørrelsen betyr ikke noe for tonejusteringen,
Pikselantallet betyr ikke noe for tonejusteringen.

At det kan gis rimelig sikre svar på hva en ikke bør gjøre eller ikke bør la seg forvirre av er ikke det samme som at en har fasitsvar på hvordan bilder skal eller bør behandles. Men absolutt alt er ikke usikkert og gjenstand for skjønn.

JPEG-komprimeringen betyr heller ikke noe for tonejusteringen (men for hard komprimering kan føre til at bildet ser grumset ut med ''vinger'' rundt fine detaljer). For bilder som skal vises på web (eller skrives ut med fotoprinter) er det heller ingen grunn til å ta hensyn til hva som eventuelt skjer når et bilde overføres til CMYK for trykk.

Og har du lest en fremstilling der det frarådes å brukes ''brightness'' og ''contrast'', har du lest gode råd.
MVH CA
Reidun G.
Jeg vil få lov å takke alle - og spesielt CA, som har tatt seg tid til å forklare så grundig.
Reidun
Tore B.
Hopper inn med en liten kommentar til CA sin siste kommentar. Tror du vet ganske mye om PS Reidun, men vil bare nevne den beste måten å bruke levels, curves og andre justeringer på. Istedet for å gjøre dette direkte på laget, oppretter du et ''adjustment layer''. På denne måten kan du enkelt gå inn å endre i levels/curves (etc) i etterkant. Du kan også lage flere lag med curves, for så å slå på en og en , og se hvem som er best.

Tore
Carsten A.
TB: Det du skriver er selvsagt riktig. På den annen side bygger ditt svar litt mer på spesielle forutsetninger enn jeg gjorde. Levels og/eller kurveverktøy kan en finne i ulike program (f.eks. PS 5.0 LE), mens ''adjustment layers'' er spesifikt for PS fullversjoner (PS 5 - 7). Måten å bruke levels og/eller kurveverktøy blir ellers den samme uansett om det skjer på en ''adjustment layer'', originalen eller en vanlig layer.

Men den arbeidsmåten du beskriver, dvs. å bruke layers (uansett om dette er ''adjustment layers'' eller kopi fra en annen layer) er meget fornuftig, både ved tone- og fargejustering. Selv pleier jeg i vanskelige tilfeller å utprøve USM omtrent på denne måten (desverre ingen mulighet for å bruke en ''adjustment layer'' for USM).
MVH CA
Tore B.
CA:Det har du helt rett i. Gikk kun utifra at vedkommende hadde fullversjon. Resultatet blir som du sier det samme, men det sparer en for tid, samt at man kan hente det opp fra disk/harddisk med alle layere inntakt, for deretter å gjøre endringer. Med ''adjustment layers'' er det også veldig enkelt å ''tegne'' i ''Adjustment layeret'', for å enkelt å markere hvilke områder som skal bli berørt av endringen.
En utfyllende kommentar til ditt svar hadde kanskje vært en bedre formulering ;-)

Tore
Reidun G.
Bare til orientering, jeg har oppgradert til versjon 7 - engelsk (betalt)
Reidun
Pål Otto S.
... og så jeg som syntes dette var et dritlekkert bilde.... ja, ja :oD

POS
Reidun G.
Jammen det er lov det Pål Otto :-), jeg er fremdeles fornøyd med bildet mitt, det er slik jeg følte det var akkurat der og da - og da lar jeg ''lov og rett'' hvile.
Reidun
Eskil O.
Man skal sannelig holde tunga bra rett i munnen hvis man ikke skal snuble, enig med deg Reidun, er du fornøyd selv har du kommet langt, jeg liker bildet ditt fremdeles, syns du er flink.

Eskil.
Lars-Anders M.
Meget bra. Stå på.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu