Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_432665} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Rød snø.., dette tok umiddelbart innersvingen på meg med sitt enkle tydelige innhold og den ubestemmelige røde fargen som gjennomsyrer det hele. Jeg har ingen god forklaring på hvorfor det engasjerer så mye, kan være at det er den spesielle og uvanlige fargen som gjør forskjellen, vet ikke. Et motiv fullt av tolkningsmuligheter, og at innholdet heller ikke ser helt nytt ut, forsterker inntrykket. Fargen kan fort være noe man liker eller ikke liker, en billig effekt. (kanskje) Jeg synes det krydrer innholdet og liker det jeg ser.
Roger H.
Hei Kjell
Takk for at bildet engasjerer, det er jo litt utenom mine "vanlige". Setter pris på det.
Torild H.
Komposisjon tykkjer eg er fortreffelig, (begynner vel å kjenna dine komposisjonsgrep etterkvart?)
Elles er vel bruk av fargen -rødt- det påfallande her.Rødt og gult gjer ein signaleffekt, ein ser fargene og objektet raskt. Derfor er desse fargane bra til plakater, skilt o.l. Bakdelen imidlertid er at ein kan verta fort ferdig med bildet. Kanskje en litt mer snedig, særegen farge heller hadde gjort seg like godt? Bare ein tanke...og kanskje er det for min del er meir snakk om å nullstille seg før ein betrakter eit bilde, for å få fullt utbytte av det?
Torild
Roger H.
Takker for tankene rundt farger Torild. Det er nok noe i det du sier. Takk for inspill.
Ivan H.
Hei,
Ja, hva skal man si om dette da, Roger..
Bildet er utfordrende, tenker da på fargen. Men rødfargen er så sterk her at jeg ser liksom forbi den og leter etter en historie.
Det som dukker opp i hodet mitt, er en ensom mann på vei hjem til seg selv. Det er julaften, og de to andre i bakgrunnen har hverandre og en familie som venter på de.
Rødfargen forsterker tanken om jul her, samt at når den er så sterk på hovedpersonen, gir det meg et negativt inntrykk av mannen. Ikke at han er negativ, men at han er trist og ensom..
At mannen ser ned, forsterker inntrykket av å være ensom.
Så spørs det om tankene mine treffer noe av det du er ute etter, eller har jeg bare god fantasi?
Mvh
Ivan
Roger H.
Her tenkte jeg ikke på julen Ivan, men at mannen ser trist og ensom ut,ja der er du inne på noe.
Fikk det bare for meg at bildet måtte ha denne fargen.
Takker så mye for kommentar.
Avsluttet .
Hei Roger
Jeg henger meg på i Torild sine tanker omkring dette. Skal ikke nevne rødfarven så mye, du fikk sikkert et tegn i gjerningsøyeblikket:)
Komposisjonen er i mine øyne genial. Enkelheten ispedd med få elementer som denne eldre herren og to joggere på stien nedenfor.
Alt det andre flyter ut i en fin helhet, i parken, med trær, og bygningene bakenfor.
Så, komposisjonen tiltaler meg. Hvorfor du fikk denne ideen om rødfarven, er det vel ingen som kan svare på.
Sært ihvertfall:)
Så, meget severdig. Kjekt å se et slikt godt bilde fra deg igjen.
De gir meg som regel noe ekstra. Må bruke litt tid.
mvh arild
Roger H.
Takker så mye Arild. Bra du fikk noe ut av dette og.
Som jeg sier ovenfor, det måtte bli denne fargen.
Takk igjen.
Håvard F.
Rødlige toner i bildet. Mannen er knallrød... Godt komponert. De 2 i de fjerne som rusler er også flott i bildeflata.
Jeg tenker han står å studerer. Får følelsen av det. Det røde får meg til å tenke sinne og aggresjon. Kanskje han er fortvilet for noe... Han betrakter verden rundt seg, men står selv stille...
Jo... spennende og annerledes Roger.
mvh
Håvard
Roger H.
Hei Håvard. Takk til deg og for det du så i bildet.
Setter pris på det.
Trygve A.
Et skikkelig blikkfang, dette.
Jeg har vært innom flere ganger, og prøvd å se 'bak' rødfargen.
Min foreløpige konklusjon er at du ikke har fått maksimalt ut av dette.
Først til det positive med bildet som det er:
Historien med den ensomme mannen mot de to i bakgrunnen står på egne ben, og den sterke rødfargen viser hvem som er hovedperson.
Dessverre finner jeg for mye å trekke for, til at dette fremstår som helt vellykket:
For det første fremstår alt annet enn hovedpersonen som temmelig blasst.
Det kan selvfølgelig være bevisst, men jeg synes mer kontrast hadde gjort seg i resten av bildeflaten.
For det andre er jeg ikke enig med de som mener komposisjonen er helt vellykket - jeg ville definitivt kuttet til venstre for de to trærne bak de to i bakgrunnen.
For det tredje - du sier ikke noe om hvilket medium som er brukt i opptaket, og jeg har heller ikke gjort noen forsøk på å finne det ut via 'EXIF' eller annet, men rammen rundt bildet fremstår for meg som en smule kunstig.
Og endelig - jeg synes bildet gjør seg vel så godt i både Svart/hvitt og andre toner, og er dermed ikke helt enig i fargevalget heller.
På den annen side - hadde det ikke vært for rødfargen, hadde jeg kanskje gått rett forbi...
MVH ...Trygve
Roger H.
Hei Trygve
Takk for grundig evaluering av bildet.
Jeg har bevisst fremhevet hovedpersonen og fremstillt omgivelsene nesten utvisket. Mer kontrast hadde vel ødelagt bildet sånn som jeg ser det.
Hvis jeg hadde kuttet bildet på venstre side som du mener tror jeg bildet ville mistet noe av den frie komposisjonen (det er vel bare øyet som ser).
Angående det tekniske som du spør om så er det Kodak Tri X film. Negativet er fotografert på lysbordet med D300 og Micro Nikkor 60mm f:2,8. Tilsvarer 90mm på 35mm film. Da jeg som regel foretrekker det fremfor scanner.
Fargen er selvfølgelig laget i PS.
Rammen rundt bildet kommer av at jeg har med litt mer en det som er selve negativet, mulig jeg har overdrevet litt her.
Du sier bildet gjør seg godt i S/H og andre toner.
At rødfargen fikk deg til å stoppe ved bildet mitt og tok deg tid til å skrive en kreatriv kritikk setter jeg stor pris på.
Der er jeg ikke helt sikker på hva du mener med hvilken toner du mener kunne fungere best her.
Jeg legger gjerne ut en V2 hvis du har en idè om det.
vh Roger
Tone A.
Dette bildet har eg sett på fleire gonger, spesielt pga dei friske rødtonane på den gamle mannen. Desse friske rødtonane gjentek seg jo også i rammen.
Blikket fell på mannen og posituren hans. Han ser nedover og er ørlite luta i ryggen.Eg får kjensla av at har er trist, noko som dei svarte korna i alt det rødtona forsterkar.
Han ser ikkje snøen som fell, barnet og den vaksne som går i rask gange."Rød snø"var også det som fall meg inn som tittel først, men med dei mest friske rødtonane på mannen i forgrunnen fekk bildet eit anna uttrykk.
Snøen som fell mjukar opp bildet og gjer bygningane i bakgrunnen duse.Melankolien er det som slår meg først her pga mannen sin positur, med manglande glede over snøen. Mest som det nettopp har snøa her og at paret går i eit hjulspor.Trea ber også preg av nysnø med greiner som har litt nedadhengande greiner.Den store steinen gir bildet litt dybde.Her kan ein tolka og grubla, men med dei mest sterke rødtonane på mannen så blir han hovedmotivet her.
:) Tone
Roger H.
Hei Tone
Takk til deg og for en tilbakemelding som er innspirerende for meg.
Fine tanker du har om innhold og farge.
vh Roger
Thorbjørn R.
Før jeg klikket meg inn på bildet, så tenkte jeg at rødfargen nok ville bli i særeste lagetm. Men etter å ha kommet inn på bildet - og studert dette nærmere, så synes jeg fargen sitter som støpt. For øvrig et knakende bra bilde. Du får fram en ubestemmelig stemning her - og bildet kan gi grunnlag for mange historier, noe Hr. Holmedals utmerkede tolkning viser.
Mvh Thorbjørn
Roger H.
Takker så mye for kommentaren Thorbjørn.
Setter pris på det du så her.
Inger-Lise S.
Et meget bra bilde, med god plassering av elementer og personer. Jeg blir litt forundret over at rødfargen sitter så godt, men det gjør den virkelig:) Godt dette!
Inger-Lise
Roger H.
Takk Inger-Lise. Bra du likte fargen. Som jeg sier ovenfor så måtte bildet ha denne fargen. Det var en tanke som slo meg.
Takk igjen.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Takk for at bildet engasjerer, det er jo litt utenom mine "vanlige". Setter pris på det.
Elles er vel bruk av fargen -rødt- det påfallande her.Rødt og gult gjer ein signaleffekt, ein ser fargene og objektet raskt. Derfor er desse fargane bra til plakater, skilt o.l. Bakdelen imidlertid er at ein kan verta fort ferdig med bildet. Kanskje en litt mer snedig, særegen farge heller hadde gjort seg like godt? Bare ein tanke...og kanskje er det for min del er meir snakk om å nullstille seg før ein betrakter eit bilde, for å få fullt utbytte av det?
Torild
Ja, hva skal man si om dette da, Roger..
Bildet er utfordrende, tenker da på fargen. Men rødfargen er så sterk her at jeg ser liksom forbi den og leter etter en historie.
Det som dukker opp i hodet mitt, er en ensom mann på vei hjem til seg selv. Det er julaften, og de to andre i bakgrunnen har hverandre og en familie som venter på de.
Rødfargen forsterker tanken om jul her, samt at når den er så sterk på hovedpersonen, gir det meg et negativt inntrykk av mannen. Ikke at han er negativ, men at han er trist og ensom..
At mannen ser ned, forsterker inntrykket av å være ensom.
Så spørs det om tankene mine treffer noe av det du er ute etter, eller har jeg bare god fantasi?
Mvh
Ivan
Fikk det bare for meg at bildet måtte ha denne fargen.
Takker så mye for kommentar.
Jeg henger meg på i Torild sine tanker omkring dette. Skal ikke nevne rødfarven så mye, du fikk sikkert et tegn i gjerningsøyeblikket:)
Komposisjonen er i mine øyne genial. Enkelheten ispedd med få elementer som denne eldre herren og to joggere på stien nedenfor.
Alt det andre flyter ut i en fin helhet, i parken, med trær, og bygningene bakenfor.
Så, komposisjonen tiltaler meg. Hvorfor du fikk denne ideen om rødfarven, er det vel ingen som kan svare på.
Sært ihvertfall:)
Så, meget severdig. Kjekt å se et slikt godt bilde fra deg igjen.
De gir meg som regel noe ekstra. Må bruke litt tid.
mvh arild
Som jeg sier ovenfor, det måtte bli denne fargen.
Takk igjen.
Jeg tenker han står å studerer. Får følelsen av det. Det røde får meg til å tenke sinne og aggresjon. Kanskje han er fortvilet for noe... Han betrakter verden rundt seg, men står selv stille...
Jo... spennende og annerledes Roger.
mvh
Håvard
Setter pris på det.
Jeg har vært innom flere ganger, og prøvd å se 'bak' rødfargen.
Min foreløpige konklusjon er at du ikke har fått maksimalt ut av dette.
Først til det positive med bildet som det er:
Historien med den ensomme mannen mot de to i bakgrunnen står på egne ben, og den sterke rødfargen viser hvem som er hovedperson.
Dessverre finner jeg for mye å trekke for, til at dette fremstår som helt vellykket:
For det første fremstår alt annet enn hovedpersonen som temmelig blasst.
Det kan selvfølgelig være bevisst, men jeg synes mer kontrast hadde gjort seg i resten av bildeflaten.
For det andre er jeg ikke enig med de som mener komposisjonen er helt vellykket - jeg ville definitivt kuttet til venstre for de to trærne bak de to i bakgrunnen.
For det tredje - du sier ikke noe om hvilket medium som er brukt i opptaket, og jeg har heller ikke gjort noen forsøk på å finne det ut via 'EXIF' eller annet, men rammen rundt bildet fremstår for meg som en smule kunstig.
Og endelig - jeg synes bildet gjør seg vel så godt i både Svart/hvitt og andre toner, og er dermed ikke helt enig i fargevalget heller.
På den annen side - hadde det ikke vært for rødfargen, hadde jeg kanskje gått rett forbi...
MVH ...Trygve
Takk for grundig evaluering av bildet.
Jeg har bevisst fremhevet hovedpersonen og fremstillt omgivelsene nesten utvisket. Mer kontrast hadde vel ødelagt bildet sånn som jeg ser det.
Hvis jeg hadde kuttet bildet på venstre side som du mener tror jeg bildet ville mistet noe av den frie komposisjonen (det er vel bare øyet som ser).
Angående det tekniske som du spør om så er det Kodak Tri X film. Negativet er fotografert på lysbordet med D300 og Micro Nikkor 60mm f:2,8. Tilsvarer 90mm på 35mm film. Da jeg som regel foretrekker det fremfor scanner.
Fargen er selvfølgelig laget i PS.
Rammen rundt bildet kommer av at jeg har med litt mer en det som er selve negativet, mulig jeg har overdrevet litt her.
Du sier bildet gjør seg godt i S/H og andre toner.
At rødfargen fikk deg til å stoppe ved bildet mitt og tok deg tid til å skrive en kreatriv kritikk setter jeg stor pris på.
Der er jeg ikke helt sikker på hva du mener med hvilken toner du mener kunne fungere best her.
Jeg legger gjerne ut en V2 hvis du har en idè om det.
vh Roger
Blikket fell på mannen og posituren hans. Han ser nedover og er ørlite luta i ryggen.Eg får kjensla av at har er trist, noko som dei svarte korna i alt det rødtona forsterkar.
Han ser ikkje snøen som fell, barnet og den vaksne som går i rask gange."Rød snø"var også det som fall meg inn som tittel først, men med dei mest friske rødtonane på mannen i forgrunnen fekk bildet eit anna uttrykk.
Snøen som fell mjukar opp bildet og gjer bygningane i bakgrunnen duse.Melankolien er det som slår meg først her pga mannen sin positur, med manglande glede over snøen. Mest som det nettopp har snøa her og at paret går i eit hjulspor.Trea ber også preg av nysnø med greiner som har litt nedadhengande greiner.Den store steinen gir bildet litt dybde.Her kan ein tolka og grubla, men med dei mest sterke rødtonane på mannen så blir han hovedmotivet her.
:) Tone
Takk til deg og for en tilbakemelding som er innspirerende for meg.
Fine tanker du har om innhold og farge.
vh Roger
Mvh Thorbjørn
Setter pris på det du så her.
Inger-Lise
Takk igjen.