Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_434002} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Her kom du for seint til toget Tove. Flott formidlet en regntung dag da ingen ønsker å stå på perrongen.Liker godt utsnittet og det vanskelige motivet du formidlet. Brukte hele ettermiddagen på å finne ut hva det var.Håper jeg har rett tovemor.
Bra drivdalsgubben ikke har ansvaret for vekslerne.
Ha en flott fotohelg!!
Mvh
Odd E.
Tone A.
Dette bildet har eg sett på fleire gonger,og som Odd E.ser eg også eit tog. Får mest kjensla av å sitja i eit anna tog ein regntung dag, der ein ser ut på den tome perrongen og toget utan passasjerar. Med bruken av DOF på vindauget med dropane, vert bakgrunnen meir spanande med sitt linjespel.Toget og perrongen heller litt mot venstre og kuttet avvindauget i venstrekanten irriterar litt.Skal du først kutta i venstrekanten kunne også eit kutt i høgrekanten gjort seg,pga at nå dreg kanten av perrongen blikket.
Med den gråtona og høge himmelen, forsterkar du det regntunge. Vassdropane har strekar i ulike retningar,så her bles det også.Trass midtdeling fungerar den høge himmelen godt her med dei svake skyene i høgresida, og melankolien i bildet.Dei mørktona rødtonane er det einaste som gir litt kontrast.For meg er dette eit bilde kor det er eit gammalt tog som er parkert for godt, dei tome vindauga gjer mykje i bildet.
Eit bilde kor melankolien rår og berre regndråpane med sine ulike former gir liv.
:) Tone
Inger-Lise S.
Hei Tove!
Her liker jeg godt inndelingen i bildeflaten. Jeg har også sansen for formatet.
Vind og regn og togtur i et hustrig vær..Du får formidlet stemningen godt.Du ser gjennom regnvått glass, enten fra et annet tog eller innenfra stasjonen.
Jeg syns kuttingen av vinduet til venstre er et pluss, ikke minst når høyre side av perrongen naturlig kuttes. Det gir en slags balanse..
Den lille skjevheten retter du greit opp ved å rotere bildet litt mot høyre i PS.
Et dagligdags motiv påny fra deg , som kan tolkes som melankolsk.
Jeg forsto først ikke hva du ville formidle, men tror Tone fant svaret i melankolien i bildet ditt.
Hilsen Inger-Lise:)
Liv F. D.
Hei Tove,
et fint komponert bilde med regndråpene på ruta. Fint komponert med kvadratiske vinduer både over i det røde (som jeg tror er toget) og den grå under. Likte godt bildeformatet du har valgt.
mvh
Liv ")
Avsluttet .
Det er fryktelig sært og forferdelig irriterende, dette bilde som du henger opp her Tove.
Jeg føler at du bryter alle lover som fins hehe. Vel, skal man først gjøre det, så bra at du gjør det endeligt og totalt.
Man bruker da ikke et stående format på et slikt motiv. Du kutter ukonsentrert og direkte formidler du en likegyldighet til fotografi.
Men, alle de ordene med en undertone. Fordi det fenger, det gir oss noe å gruble på, hvorfor du ergrer oss med slikt.
Rett og slett et frekt bilde. Om det ikke hadde gitt meg noe, hadde heller ikke kommentaren min blitt så lang som nå.
Og, regnet på ruta di, den høye himmelen, et glimt av et tog, og noen europaller fungerer godt som parrong:)
Jaja, undrenes tid er ikke forbi. Meget tøft jobba ifra din side. Elsker det. Alt. Jo, må innrømme jeg trengte litt tid til å fordøye det, men du har IGJEN skapt noe visuelt ubegripelig lett forståelig, frekt som jeg liker.
Først trodde jeg at det ville komme en uff-kommentar fra meg. Men dette liker jeg.
Særdeles sært, og til å spise opp.
mvh arild
Tove H.
Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger! Jeg tenkte som deg om kutting av vidu, Inger Lise. Men kan nok diskuteres.
Og lot det være litt skeivt med vilje, for meg skapte det litt dynamikk...mener vel det enda, men skal tenke mer over det...
At du likte lovbruddene, ble jeg glad for å høre, Arild!
Det er et tog - tatt fra et annet tog. Melankoli er nevnt. Men tenkte også at det lignet litt på en gammel nagativ-film....- så nostalgi og melankoli la jeg i bildet.
Er takknemlig og glad for at dere tok dere tid og formidlet ris og ros, det var sikkert ikke noe lett bilde å kommentere.
Hilsen Tove
Hans Christian G.
Hei Tove
Et fint bilde, men for meg dreier ikke dette bilde seg om bakgrunnen, det dreier seg om dråpene på ruten, tonene og stripene det lager mot bakgrunnen. I og med at bakgrunnen er såpass uskarp kunne bakgrunnen vært hva som helst, det viktige med bakgrunnen er hvordan gråtonene fungerer som bakgrunn for dråpene på vinduet. Så kan man diskutere hvor spennende det er å se på dråper på vindu mot uskarp bakgrunn..... Jeg synes de andre bildene dine er veldig spennende Tove, du har veldig mange gode ideer, men jeg er nok ikke like positiv til dette bilde som de andre her. Muligens fordi jeg har sett så mange lignende type bilder før....
Hans Christian G.
Hei Tove
Et fint bilde, men for meg dreier ikke dette bilde seg om bakgrunnen, det dreier seg om dråpene på ruten, tonene og stripene det lager mot bakgrunnen. I og med at bakgrunnen er såpass uskarp kunne bakgrunnen vært hva som helst, det viktige med bakgrunnen er hvordan gråtonene fungerer som bakgrunn for dråpene på vinduet. Så kan man diskutere hvor spennende det er å se på dråper på vindu mot uskarp bakgrunn..... Jeg synes de andre bildene dine er veldig spennende Tove, du har veldig mange gode ideer, men jeg er nok ikke like positiv til dette bilde som de andre her. Muligens fordi jeg har sett så mange lignende type bilder før....
Håvard F.
Hans Christian er nok inne på noe.. Kanskje man har sett et slikt bilde før... ofte.. Jeg også tar slike.
Allikevel så stopper jeg opp ved dette fotoet, fordi det gjør meg nyskjerrig. Jeg lurer jo på hva som befinner seg der borte - utenfor fokus.
Det er noe ved bildet som gjør at jeg stopper opp og undres. Det er bra!
mvh
Håvard
Tove H.
Tusen takk for flere gode tilbakemeldinger!
Skjønner hva du mener, Hans Christian, hårfin balanse her mot det veldig tradisjonelle... . Glad du og Håvard likevel stoppet opp!
Hilsen Tove
Hans Christian G.
Mitt andre poeng er dette med uskarp bakgrunn. Uskarp bakgrunn fungerer ved portretter, sportsfotografi og lignende bilder hvor det faktum at bakgrunnen er uskarp gjør at fokuset kommer på objektet alene. Da skal bakgrunnen fungere kun som toner som skal fremheve fokuspunktet.
I andre sammenhenger fungerer det veldig sjelden. Jeg synes du er nære her med at det kan fungere, man skimter noe som kan minne om et tog i bakgrunnen og det kan gi en viss assosiasjon. Men hovedinntrykket blir at det er uskarpt, en slags fotografisk øvelse i hvordan et uskarpt tog ser ut. Dette hindrer mine videre assosiasjoner og tankerekker fordi denne uskarpheten blir liggende på hjernehinnen.....hehe...vel vel, prøver å forklare, ikke alltid like lett, men håper du forstår....
Tove H.
Synes du forklarer veldig godt! Takk for grundighet!
Ja, da var jeg nære på iallefall. Var så opptatt av assosiasjon til gammel film-negativ...at det ikke bare var tog som skulle/kunne assosieres...iallefall noe mer enn tog...en følelse av noe forgangent... Skal ta med meg forklaringen din, for om det er uskarpheten som blir liggende på netthinnen, ja, da er jeg ikke i mål. Glad for at du tok deg så god tid ved bildet!
Hilsen Tove
Hans Christian G.
Jeg ser assosiasjon til gamle film-negativ, en slags nostalgisk følelse du prøver å formidle, og jeg tror at mange som ser dette bildet, også utfra tidligere kommentarer, får disse assosiasjonene. Muligens det er en forskjell i hvordan man ser på fotografi, om man ser på fotografi som et "drømmende" medium eller ikke. Også mulig det er jeg som har sett, vurdert og kommentert altfor mange bilder....hehe....
Tove H.
Ja.... jeg bruker nok ofte fotografi som "drømmende" medium....
- nøkternt sett har du jo helt rett i alt du sier. Likevel følte jeg for å bryte så mange regler her, for å få den stemningen jeg ville ha....! Men ser det nesten tipper / evt tipper over til noe vi kan kalle "godt forsøk" Tar med meg tankene.... Tusen takk, veldig glad for at du vil tenke høyt om dette!
Hilsen Tove
Hans Christian G.
Hei igjen Tove, bare en siste kommentar til dette bilde. Jeg ser ikke at du bryter med mange regler her, jeg vil heller si at "dråper på vindu" bilder er noe de fleste av oss "kunst-aspirerende" fotografer har prøvd på et eller annet tidpunkt i karrieren. og når man fokuserer på dråpene blir nødvendig også bakgrunnen uskarp.
Du har midtstilt horisonten som er litt uvanlig men i og med at toget og all bakgrunn er uskarp betyr ikke det så mye her. Dråpene øverst på ruten er med på å balansere bilde i og med at det er det vi først (burde) fokuserer på da dråpene er skarpe.
Ja, toget og bakgrunnen er uskarp, men som sagt så blir den ofte det ved å ta nærbilder av dråper i dette tillfellet.
Hans
Hans Christian G.
Hei igjen Tove, bare en siste kommentar til dette bilde. Jeg ser ikke at du bryter med mange regler her, jeg vil heller si at "dråper på vindu" bilder er noe de fleste av oss "kunst-aspirerende" fotografer har prøvd på et eller annet tidpunkt i karrieren. og når man fokuserer på dråpene blir nødvendig også bakgrunnen uskarp.
Du har midtstilt horisonten som er litt uvanlig men i og med at toget og all bakgrunn er uskarp betyr ikke det så mye her. Dråpene øverst på ruten er med på å balansere bilde i og med at det er det vi først (burde) fokuserer på da dråpene er skarpe.
Ja, toget og bakgrunnen er uskarp, men som sagt så blir den ofte det ved å ta nærbilder av dråper i dette tillfellet.
Hans
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Bra drivdalsgubben ikke har ansvaret for vekslerne.
Ha en flott fotohelg!!
Mvh
Odd E.
Med den gråtona og høge himmelen, forsterkar du det regntunge. Vassdropane har strekar i ulike retningar,så her bles det også.Trass midtdeling fungerar den høge himmelen godt her med dei svake skyene i høgresida, og melankolien i bildet.Dei mørktona rødtonane er det einaste som gir litt kontrast.For meg er dette eit bilde kor det er eit gammalt tog som er parkert for godt, dei tome vindauga gjer mykje i bildet.
Eit bilde kor melankolien rår og berre regndråpane med sine ulike former gir liv.
:) Tone
Her liker jeg godt inndelingen i bildeflaten. Jeg har også sansen for formatet.
Vind og regn og togtur i et hustrig vær..Du får formidlet stemningen godt.Du ser gjennom regnvått glass, enten fra et annet tog eller innenfra stasjonen.
Jeg syns kuttingen av vinduet til venstre er et pluss, ikke minst når høyre side av perrongen naturlig kuttes. Det gir en slags balanse..
Den lille skjevheten retter du greit opp ved å rotere bildet litt mot høyre i PS.
Et dagligdags motiv påny fra deg , som kan tolkes som melankolsk.
Jeg forsto først ikke hva du ville formidle, men tror Tone fant svaret i melankolien i bildet ditt.
Hilsen Inger-Lise:)
et fint komponert bilde med regndråpene på ruta. Fint komponert med kvadratiske vinduer både over i det røde (som jeg tror er toget) og den grå under. Likte godt bildeformatet du har valgt.
mvh
Liv ")
Jeg føler at du bryter alle lover som fins hehe. Vel, skal man først gjøre det, så bra at du gjør det endeligt og totalt.
Man bruker da ikke et stående format på et slikt motiv. Du kutter ukonsentrert og direkte formidler du en likegyldighet til fotografi.
Men, alle de ordene med en undertone. Fordi det fenger, det gir oss noe å gruble på, hvorfor du ergrer oss med slikt.
Rett og slett et frekt bilde. Om det ikke hadde gitt meg noe, hadde heller ikke kommentaren min blitt så lang som nå.
Og, regnet på ruta di, den høye himmelen, et glimt av et tog, og noen europaller fungerer godt som parrong:)
Jaja, undrenes tid er ikke forbi. Meget tøft jobba ifra din side. Elsker det. Alt. Jo, må innrømme jeg trengte litt tid til å fordøye det, men du har IGJEN skapt noe visuelt ubegripelig lett forståelig, frekt som jeg liker.
Først trodde jeg at det ville komme en uff-kommentar fra meg. Men dette liker jeg.
Særdeles sært, og til å spise opp.
mvh arild
Og lot det være litt skeivt med vilje, for meg skapte det litt dynamikk...mener vel det enda, men skal tenke mer over det...
At du likte lovbruddene, ble jeg glad for å høre, Arild!
Det er et tog - tatt fra et annet tog. Melankoli er nevnt. Men tenkte også at det lignet litt på en gammel nagativ-film....- så nostalgi og melankoli la jeg i bildet.
Er takknemlig og glad for at dere tok dere tid og formidlet ris og ros, det var sikkert ikke noe lett bilde å kommentere.
Hilsen Tove
Et fint bilde, men for meg dreier ikke dette bilde seg om bakgrunnen, det dreier seg om dråpene på ruten, tonene og stripene det lager mot bakgrunnen. I og med at bakgrunnen er såpass uskarp kunne bakgrunnen vært hva som helst, det viktige med bakgrunnen er hvordan gråtonene fungerer som bakgrunn for dråpene på vinduet. Så kan man diskutere hvor spennende det er å se på dråper på vindu mot uskarp bakgrunn..... Jeg synes de andre bildene dine er veldig spennende Tove, du har veldig mange gode ideer, men jeg er nok ikke like positiv til dette bilde som de andre her. Muligens fordi jeg har sett så mange lignende type bilder før....
Et fint bilde, men for meg dreier ikke dette bilde seg om bakgrunnen, det dreier seg om dråpene på ruten, tonene og stripene det lager mot bakgrunnen. I og med at bakgrunnen er såpass uskarp kunne bakgrunnen vært hva som helst, det viktige med bakgrunnen er hvordan gråtonene fungerer som bakgrunn for dråpene på vinduet. Så kan man diskutere hvor spennende det er å se på dråper på vindu mot uskarp bakgrunn..... Jeg synes de andre bildene dine er veldig spennende Tove, du har veldig mange gode ideer, men jeg er nok ikke like positiv til dette bilde som de andre her. Muligens fordi jeg har sett så mange lignende type bilder før....
Allikevel så stopper jeg opp ved dette fotoet, fordi det gjør meg nyskjerrig. Jeg lurer jo på hva som befinner seg der borte - utenfor fokus.
Det er noe ved bildet som gjør at jeg stopper opp og undres. Det er bra!
mvh
Håvard
Skjønner hva du mener, Hans Christian, hårfin balanse her mot det veldig tradisjonelle... . Glad du og Håvard likevel stoppet opp!
Hilsen Tove
I andre sammenhenger fungerer det veldig sjelden. Jeg synes du er nære her med at det kan fungere, man skimter noe som kan minne om et tog i bakgrunnen og det kan gi en viss assosiasjon. Men hovedinntrykket blir at det er uskarpt, en slags fotografisk øvelse i hvordan et uskarpt tog ser ut. Dette hindrer mine videre assosiasjoner og tankerekker fordi denne uskarpheten blir liggende på hjernehinnen.....hehe...vel vel, prøver å forklare, ikke alltid like lett, men håper du forstår....
Ja, da var jeg nære på iallefall. Var så opptatt av assosiasjon til gammel film-negativ...at det ikke bare var tog som skulle/kunne assosieres...iallefall noe mer enn tog...en følelse av noe forgangent... Skal ta med meg forklaringen din, for om det er uskarpheten som blir liggende på netthinnen, ja, da er jeg ikke i mål. Glad for at du tok deg så god tid ved bildet!
Hilsen Tove
- nøkternt sett har du jo helt rett i alt du sier. Likevel følte jeg for å bryte så mange regler her, for å få den stemningen jeg ville ha....! Men ser det nesten tipper / evt tipper over til noe vi kan kalle "godt forsøk" Tar med meg tankene.... Tusen takk, veldig glad for at du vil tenke høyt om dette!
Hilsen Tove
Du har midtstilt horisonten som er litt uvanlig men i og med at toget og all bakgrunn er uskarp betyr ikke det så mye her. Dråpene øverst på ruten er med på å balansere bilde i og med at det er det vi først (burde) fokuserer på da dråpene er skarpe.
Ja, toget og bakgrunnen er uskarp, men som sagt så blir den ofte det ved å ta nærbilder av dråper i dette tillfellet.
Hans
Du har midtstilt horisonten som er litt uvanlig men i og med at toget og all bakgrunn er uskarp betyr ikke det så mye her. Dråpene øverst på ruten er med på å balansere bilde i og med at det er det vi først (burde) fokuserer på da dråpene er skarpe.
Ja, toget og bakgrunnen er uskarp, men som sagt så blir den ofte det ved å ta nærbilder av dråper i dette tillfellet.
Hans