Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_479670} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Eh... Beklager
Men hvorfor i huleste har du lagt dette bildet ut på bildekritikken? Det er en grusomt stygg montasje.
Ivan H.
Er vel for å få kritikk på montasjen?
Siden du synes den er grusom stygg, kan du jo gi en begrunnelse hvorfor.
.Ivan
Nandor T.
Vet ikke om du kjenner til arbeidene til Pierre&Gilles, Roy, men det er bilder/montasjer man enten digger eller hater. Jeg elsker dem. De kjennetegnes av drøyt sterke farger, klisjéer, osv. generellt sett endel overdrevne ting. Jeg selv har gjennom årene kjøpt alt av bøker de har gitt ut.
Jeg har naturligvis lagt det ut på bildekritikken for å få tilbakemelding av de som anser seg som kvalifisert/engasjert til å gi kritikk. Jeg tar imot all konstruktiv kritikk med åpne armer. Men "grusomt stygg montasje" uten utdypning er totalt verdiløst, det burde du vite Roy (f/22).
Dette er mitt første bilde så sterkt inspirert av dem. Jeg skjønner at det ikke er noe for allemann, men de med litt kunstretning ser jeg gjerne å få kommentarer fra, men naturligvis, alt kontruktivt tar jeg gjerne!
Jeg selv er i tvil i bildet ang. følgende:
det er muligens litt mye på bildets høyre side. Kylling, bie og duer. Mens venstresiden er sommerfuglen og månen som det bare synes litt av, kanskje den burde vært flyttet mer til venstre, evt burde bien vært flyttet i øvre venstre hjørne? Men så tenkte jeg at jeg må i slike bilder frigjøre meg fra det som liksom skal være "riktig" i et bilde, og det var slik jeg ønsket det. Tanken var vel at de tingene skjer "bak jenta", og foran henne er bare sommerfuglen.
Også litt i tvil om jeg burde latt blomstene komme i forgrunn på nedre halvdel av bildet, slik at jenta tilsynelatende sto i en hjerteformet ring av blomster.
KOM MED INNSPILL!
Gunvald S.
Jeg synes dette var et greit første forsøk jeg, slike montasjer er ikke enkle å få til - spesielt hvis man ønsker å fortelle et budskap vil jeg tro :p
Mine kommentarer etter å ha kikket litt på bildet er dog disse:
- Jeg er enig med deg Nandor at det blir litt mye på sidene. Skulle kanskje heller sett mer av duer/fugler e.l. som kanskje gjenspeiler figurene på genseren i større grad.
- Ja, blomstene i nedre kant burde definitivt synes bedre, slik at jenta i enda større grad "vokser ut" av hjertet.
- Dette er min helt personlige mening men jeg synes kanskje rosafargene til blomstene og genseren kunne vært avstemt noe, de ligger i nærheten av hverandre i tonalitet, men kanskje akkurat litt for langt unna?
- Og til sist så er det noe med cut-outen av selve jenta. Spesielt hodet/håret har veldig "rene" linjer, ville forventet litt mer hårstrå etc (hun kan dog være velfrisert til vanlig, hva vet jeg:). Og så er det noe mørke linjer/felter langs genseren som jeg kanskje ville tatt bort eller fargejustert mot bakgrunnen.
My few cents worth!
Lykke til!
Nandor T.
Takk Gunvald for god, konstruktiv og voksen kritikk.
Ja jeg vet at jeg burde vært mere nøye med å maskere jenta... I mitt neste Pierre&Gilles inspirerte bilde, skal jeg være mere nøye, bruke litt masker i forbindelse m kontrast osv. da blir det bra. Men jeg startet ut litt utålmodig her, og så ble det til at jeg ble sittende og lage dette bildet i ca. 4 timer.
Jeg koser meg i PS, så timene går fort.
Takker og bukker, folkens!
Roy Helge R.
Beklager en noe flåsete førsteinnlegg her, men jeg klarte ikke å styre meg når jeg så bildet rett etter at det ble lagt inn. Det var bare for mye som bød meg i mot, spesielt når det kom fra Nandor, som jeg generelt har stor sans for.
Jeg kjenner Gilles og har beundret håndverket hans flere ganger. Denne kjennskapen er kanskje det som gjorde at jeg hadde vanskelig for å se objektivt på et annet bilde som forsøker å bruke samme estetikk. Gilles sterkt homoerotiske eller homopornografiske bilder gir så sterke vibrasjoner at når noen setter barnebilder inn i samme ramme, så strider det mot magefølelsen. Det blir bare så feil og gir meg veldig ekle konnotasjoner. Men meg om det, en som ikke kjenner Gilles ser muligens bare det som faktisk er der.
Men så over til dette bildet direkte. Det som først og fremst slår meg er at hovedmotivet har en helt annen tekstur enn ramme og det omkringliggende. Det blir bare ikke pent når man klipper sammen disse skarpe blomstene, de veldig skarpe glitteret og et bilde som på ingen måte har den samme krystall-følelsen. Og selve klippingen er også veldig synlig, mørke kanter noen steder og mangelen av hår og detaljer i kanten ellers er skjemmende.
Bakgrunnsbildene du har valgt bærer preg av tilfeldighet. I Gilles bilder har de som regel symbolsk betydning eller han holder seg i alle fall til et tema. Her virker det som om du har brukt de første og beste elementene som så søte nok ut og kladdet det sammen til en bakgrunn. (Joda, jeg ser at alle er flygende organismer, det skal du ha, så det er vel en tanke bak det.)
Effektmakeriet er ikke så halvgalt, men det er tydelig at du forsøker å skjule noe nede under hendene med mye tettere grønne blad. At man skjuler noe med en effekt er ikke problematisk, men her virker det krampeaktig og skaper i seg selv en forstyrrelse. Ellers er hovedproblemet med effektene (blad/stjerneglimt) at de er så alt for skarpt tegnet i forhold til hovedmotivet. Det passer ikke sammen og jeg lar meg ikke lure til å tro noe annet.
Nandor T.
Hei Roy,
takker for konstruktiv kritikk.
Pierre&Gilles har flere barnebilder så jeg klarer å se på det som uskyldig. Samtidig er mitt bilde kun inspirert av dem, mao er ikke homoglorifiseringen/seksualfikseringen videreført hos meg.
Dette er mitt første bilde så tydelig inspirert av dem, og jeg vet selv at jeg har slurvet litt på maskeringen av jenta. Og det er greit, men det var alt det rundt jeg var interressert i å få irettesettelser på :-)
Bildet er generellt gjennomtenkt: jeg så det for meg slik i hodet før jeg lagde det. Det som ble tilfeldig, er kyllingen og duene i toppen. Resten er forhåndsplanlagt i min kreative arbeidsbok (kan anbefale alle å ha kreativ arbneidsbok hvor alle idéer og innfall noteres).
Ang teksturen i bildet av jenta og teksturen ellers, jeg ser poenget ditt Roy, og er tildels enig. Kunne vært verdt et forsøk siden det ikke fungerte så bra slik som jeg tenkte det. Jeg tenkte å gjøre fotoet av jenta til å ligne mer et maleri, og dermed distansere det litt fra virkeligheten, gjøre det litt mer uvirkelig altså. Siden montasjen skaper en noe uvirkelig setting. Skal ta med meg tipset i neste montasje.
Takker!
Roy Helge R.
Der ser du hvor godt jeg har satt meg inn i det hele.. Jeg hadde ikke fått med meg at det var et lag av to personer vi snakket om, har siden jeg første gang så bildene trodd at det var snakk om en person med en slags snodig fransk "von" mellom. Men sånn kan det gå når man er litt forutintatt.
Nandor T.
Vi alle lærer så lenge vi lever, Roy, og godt er det!
Pierre&Gilles ER rare, hehehe. Men så vakre ting de lager, synes nå jeg. Vet mange misliker bildene til P&G.
Vi tastes nok mer, Roy!
Ha en fin kveld.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Men hvorfor i huleste har du lagt dette bildet ut på bildekritikken? Det er en grusomt stygg montasje.
Siden du synes den er grusom stygg, kan du jo gi en begrunnelse hvorfor.
.Ivan
Jeg har naturligvis lagt det ut på bildekritikken for å få tilbakemelding av de som anser seg som kvalifisert/engasjert til å gi kritikk. Jeg tar imot all konstruktiv kritikk med åpne armer. Men "grusomt stygg montasje" uten utdypning er totalt verdiløst, det burde du vite Roy (f/22).
Dette er mitt første bilde så sterkt inspirert av dem. Jeg skjønner at det ikke er noe for allemann, men de med litt kunstretning ser jeg gjerne å få kommentarer fra, men naturligvis, alt kontruktivt tar jeg gjerne!
Inspirasjon er fra følgende bilder:
http://www.taschen.com/pages/en/catalogue/icons/all/45220...rs_sea.htm
http://4.bp.blogspot.com/_q40PWJDndM8/SQjVi2iyn0I/AAAAAAA...Gilles.jpg
http://frogsmoke.com/wp-content/uploads/2007/08/pierreb%2...gilles.jpg
Jeg selv er i tvil i bildet ang. følgende:
det er muligens litt mye på bildets høyre side. Kylling, bie og duer. Mens venstresiden er sommerfuglen og månen som det bare synes litt av, kanskje den burde vært flyttet mer til venstre, evt burde bien vært flyttet i øvre venstre hjørne? Men så tenkte jeg at jeg må i slike bilder frigjøre meg fra det som liksom skal være "riktig" i et bilde, og det var slik jeg ønsket det. Tanken var vel at de tingene skjer "bak jenta", og foran henne er bare sommerfuglen.
Også litt i tvil om jeg burde latt blomstene komme i forgrunn på nedre halvdel av bildet, slik at jenta tilsynelatende sto i en hjerteformet ring av blomster.
KOM MED INNSPILL!
Mine kommentarer etter å ha kikket litt på bildet er dog disse:
- Jeg er enig med deg Nandor at det blir litt mye på sidene. Skulle kanskje heller sett mer av duer/fugler e.l. som kanskje gjenspeiler figurene på genseren i større grad.
- Ja, blomstene i nedre kant burde definitivt synes bedre, slik at jenta i enda større grad "vokser ut" av hjertet.
- Dette er min helt personlige mening men jeg synes kanskje rosafargene til blomstene og genseren kunne vært avstemt noe, de ligger i nærheten av hverandre i tonalitet, men kanskje akkurat litt for langt unna?
- Og til sist så er det noe med cut-outen av selve jenta. Spesielt hodet/håret har veldig "rene" linjer, ville forventet litt mer hårstrå etc (hun kan dog være velfrisert til vanlig, hva vet jeg:). Og så er det noe mørke linjer/felter langs genseren som jeg kanskje ville tatt bort eller fargejustert mot bakgrunnen.
My few cents worth!
Lykke til!
Ja jeg vet at jeg burde vært mere nøye med å maskere jenta... I mitt neste Pierre&Gilles inspirerte bilde, skal jeg være mere nøye, bruke litt masker i forbindelse m kontrast osv. da blir det bra. Men jeg startet ut litt utålmodig her, og så ble det til at jeg ble sittende og lage dette bildet i ca. 4 timer.
Jeg koser meg i PS, så timene går fort.
Takker og bukker, folkens!
Jeg kjenner Gilles og har beundret håndverket hans flere ganger. Denne kjennskapen er kanskje det som gjorde at jeg hadde vanskelig for å se objektivt på et annet bilde som forsøker å bruke samme estetikk. Gilles sterkt homoerotiske eller homopornografiske bilder gir så sterke vibrasjoner at når noen setter barnebilder inn i samme ramme, så strider det mot magefølelsen. Det blir bare så feil og gir meg veldig ekle konnotasjoner. Men meg om det, en som ikke kjenner Gilles ser muligens bare det som faktisk er der.
Men så over til dette bildet direkte. Det som først og fremst slår meg er at hovedmotivet har en helt annen tekstur enn ramme og det omkringliggende. Det blir bare ikke pent når man klipper sammen disse skarpe blomstene, de veldig skarpe glitteret og et bilde som på ingen måte har den samme krystall-følelsen. Og selve klippingen er også veldig synlig, mørke kanter noen steder og mangelen av hår og detaljer i kanten ellers er skjemmende.
Bakgrunnsbildene du har valgt bærer preg av tilfeldighet. I Gilles bilder har de som regel symbolsk betydning eller han holder seg i alle fall til et tema. Her virker det som om du har brukt de første og beste elementene som så søte nok ut og kladdet det sammen til en bakgrunn. (Joda, jeg ser at alle er flygende organismer, det skal du ha, så det er vel en tanke bak det.)
Effektmakeriet er ikke så halvgalt, men det er tydelig at du forsøker å skjule noe nede under hendene med mye tettere grønne blad. At man skjuler noe med en effekt er ikke problematisk, men her virker det krampeaktig og skaper i seg selv en forstyrrelse. Ellers er hovedproblemet med effektene (blad/stjerneglimt) at de er så alt for skarpt tegnet i forhold til hovedmotivet. Det passer ikke sammen og jeg lar meg ikke lure til å tro noe annet.
takker for konstruktiv kritikk.
Pierre&Gilles har flere barnebilder så jeg klarer å se på det som uskyldig. Samtidig er mitt bilde kun inspirert av dem, mao er ikke homoglorifiseringen/seksualfikseringen videreført hos meg.
Dette er mitt første bilde så tydelig inspirert av dem, og jeg vet selv at jeg har slurvet litt på maskeringen av jenta. Og det er greit, men det var alt det rundt jeg var interressert i å få irettesettelser på :-)
Bildet er generellt gjennomtenkt: jeg så det for meg slik i hodet før jeg lagde det. Det som ble tilfeldig, er kyllingen og duene i toppen. Resten er forhåndsplanlagt i min kreative arbeidsbok (kan anbefale alle å ha kreativ arbneidsbok hvor alle idéer og innfall noteres).
Ang teksturen i bildet av jenta og teksturen ellers, jeg ser poenget ditt Roy, og er tildels enig. Kunne vært verdt et forsøk siden det ikke fungerte så bra slik som jeg tenkte det. Jeg tenkte å gjøre fotoet av jenta til å ligne mer et maleri, og dermed distansere det litt fra virkeligheten, gjøre det litt mer uvirkelig altså. Siden montasjen skaper en noe uvirkelig setting. Skal ta med meg tipset i neste montasje.
Takker!
Pierre&Gilles ER rare, hehehe. Men så vakre ting de lager, synes nå jeg. Vet mange misliker bildene til P&G.
Vi tastes nok mer, Roy!
Ha en fin kveld.