Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriMennesker
  • Lastet opp
  • Visninger358
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_493412} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (18)
Ivan H.
Hei,

Første som opptar min oppmerksomhet er linjene som spiller på lag med skyggene. Så har du det røde i hjørnene som som også skaper en diagonal, gjennom hele bildet. Så blir man oppmerksom på folkene og studien av de.
Et godt gjennomført bilde, der komposisjonen er godt gjennomtenkt.
Liker også sølet i bunn, som mykner opp det ellers stilfulle.

Skal jeg komme med en mulig forbedring, ville jeg selv vurdert å dempet litt på fargene på folkene øverst i bildet. Den blå jakken er fremtredende. Noen tanker rundt det?

Bra, likte dette.

.Ivan
Avsluttet .
Ja det var effektfullt med de grafiske rutene mot de myke formene på menneskene... og kontrastene med allt den nøytrale gråskala mot de varme fargepunktene....flott bilde!

mvh tove
Wilko J.
Jeg ser noe fargemomenter oppe i venstre hjørne og nederst i høyre hjørne som er i forbindelse via ruteflatene....Skyggene som går paralelt med gulvet synes jeg er bildet. Bildet er nok så kvinnedomminert. At begge menn med mobil står i sin egen lyse rute er en artig del av det hele. Føler at nesten alle bidrar her....de to som forsvinner nederst blir erstattet...Likte komposisjonen...et foto som gir mye.

Mvh Wilko
Øyvind S.
Ganske så stilig der det er mennesker i hver sin trekant med hver sine gjøremål uten å bryte linjene, det ble ganske så effektfult spesielt i hovedlinjen mot døren. Skyggene bryter linjene å gir ekstra liv i bildet. Om jeg skulle peke på noe synes jeg det er noe mørkt i øvre høyre hjørne så da er det muligens greit med den turkise jakken..
Her var det mye å studere litt ovenfra..kan like dette..
Øyvind
Gunnar V.
Skikkeleg bra bilde. Flott at skyggene på folka går paralellt med underlaget. Synest dette var stilig :) Fint med gråtonene. M.h. Gunnar
Avsluttet .
Jeg synes bildet ditt er veldig bra Fred, og sier meg enig i rosen fra tidligere kommentarer!

Jeg ser at ingen har kommentert teknikken, og jeg har et par betraktninger her.
Jeg kan ikke forstå annet enn at du må ha jobbet en del med å lysne de delene av bildet som ikke er i sollys? Slike lysforhold er jo normalt svært vanskelig for kamera å takle, og jeg ser jo også på skyggene til personene i venstre del at sollyset skaper harde kontraster. På litt avstand ser arbeidet ditt kjempebra ut, mens går jeg litt nærmere finnes noe forbedringspotensial hvis du har planer om å printe ut i større format.

De svarte trekantene oppe til høyre lider en del av fargestøy. Jeg vet ikke hvilken teknikk du har brukt, men montro om resultatet hadde blitt bedre om du hadde tatt to eksporter fra RAW - med lysere eksponering og kraftigere støyreduksjon på den ene - og deretter satt sammen disse eksponeringene i photoshop etterpå.

Jeg antar du også har brukt et penselverktøy for å lysne den delen av menneskene som vender bort fra sola. Dette ser stort sett bra ut, men jeg synes at det er et tydelig lysere omriss rundt de tre med barnevogn i senter, nesten øverst i bildet. Jeg ser også en antydning til dette fenomenet rundt skulder til jente nr to fra venstre nederst i bildet, og bak ryggen til venstre "mobiltelefonmann".

Mvh Jens :-)
Fred S.
Hjertelig takk for kommentarer til alle seks.

Ivan: Den blå jakken registrerte jeg vel egentlig ikke før du nevnte den. Lurte mer på om jeg skulle gjøre noe med den røde personen like ved den blå. De "røde" hjørnene er jo som du sikkert skjønner grunnen til at jeg har beholdt bildet i farger.

Wilko: Artige funderinger rundt personene i bildet. Ser selv at bildet innbyr til slike tankeleker.

Tove: Ja, kontraster er et poeng her.

Øyvind: Det mørke hjørnet var det største "problemet" for meg. Jeg lurte lenge på om jeg skulle beskjære bildet øverst for å fjerne både det og den store ansamlingen av mennesker nær øverste bildekant, men da ville jeg i så fall ha mistet poenget med de røde hjørnene.

Gunnar: Jeg var heldig med skyggene ja; ren tilfeldighet at de gikk denne retningen da vi passerte stedet.

Jens: Takk for rosende ord, men du tillegger meg nok mye kunnskap som jeg desverre ikke sitter inne med. Jeg fotograferer stor sett på "intuisjon", alltid i JPEG, og jeg bruker nesten aldri PS-pensler eller tilsvarende verktøy rett og slett fordi jeg ikke kan bruke dem, og er for makelig til å prøve å lære å bruke denslags. Bilder er, med justeringer i levels og shadows/highlights, slik det kom ut fra kameraet, som er samme "flisa" jeg brukte på forrige bilde.

fred s

Eli R.
Kjent scene fra Sergels Torg i Stockholm. Hvis de ikke har samme gulv flere steder.

Blikket mitt flakker rundt etter "historien". Jeg prøver å se hva du vil fortelle. Kanskje det er de to mennene med mobil? Jeg er ikke sikker. Jeg klarer ikke å se hva du vil fortelle så for meg fremstår dette som et helt tilfeldig øyeblikk.

Og så har jeg en hang-up på "halve mennesker" i bilder :-)
ketil g.
For meg blir dette et klart svar på europeeres rasjonalisme. Mennesker i fri dressur som dog beveger seg over et forutsigbart mønster.
Skyggene utdyper denne følelsen og de røde feltene gir bildet et ekstra løft.

ketil
ingebjørg fyrileiv g.
Dette minner litt om reinsdyrbildet ditt (bare at menneskene er oppløste og uten herren i front); bildet har en flate med ulike grupperinger som en fatter interesse for. Etter å ha sveia over bildet første gang, går jeg inn i en videre studering, og oppdager stadig nye ting. De som trykker på mobilen er jo fiffige, og jeg liker de to som går i samme rytme ut av hjørnet nede til høyre.

Jeg skulle ønska at det var litt mer folk "her nede" og ikke så mange der borte. Da hadde bildet vart lengre om jeg kunne lett etter flere detaljer. Samtidig er det ikke sikkert det ville fungert likevell, grunnet kaos og rot i trekantene.

Den røde firkanten oppi der og kåpa nerri her gir en fin tenkt diagonal gjennom bildet. Elementene gir ellers bildet et helhetlig preg som igjen hentes opp her og der.

Men i motsetning til reinsdyra, så er jeg ikke så begeistra for dette bildet, opplevelsesmessig. Kanskje fordi det mangler et par artige folk/positurer, eller kanskje jeg rett og slett savner herren i front.

Ingebjørg
Fred S.
Takk for kommentarer:
Eli R: Ja, det er Sergels Torg, så langt er jeg med deg. Så forteller du at du leter etter en historie i bildet mitt, men finner ingen. Vel, da måtte jeg kikke på dine bilder, for å lære hvordan en historie fortelles. "Jøss, tenkte jeg, når jeg leser at du er en "award winning photographer with a distincy style,(and)killer visual insticts..."
En del bra bilder, men de forteller ikke en historie i hverken større eller mindre grad enn bildet mitt: Det er bilder av mennesker på vandring/reise i bymiljø. Hvis en vil kan en lage seg sine egne historier av noen av motivene, eller en kan la være, og nettopp det samme kan en gjøre med bildet mitt. Så fortell meg hvorfor dine bilder forteller historier, og dette ikke gjør det.
Siden du forteller om dine hang-ups, kan jeg forresten også røpe et av mine; jeg har ingen sans for dette å ta bilder (med telelinse) av mennesker på buss/trikk/tog/gate og så offentliggjøre bildene på f.eks. foto.no med "offeret" lett gjenkjennelig. Men jeg regner med at du rekker å spørre om det er ok....?

Ketil G: Hvem vet hvor rasjonelle de er. Kanskje noen lider av Tourettes syndrom og har store problemer med å bevege seg fra rute til rute på Sergels Torg. Er forresten europeere så rasjonelle ? Ta nå nordmenn, f.eks......

Ingebjørg: Vet du likte reinsdyrene mine, så da regner jeg med at du i alle fall til en viss grad liker dette også. Ellers synes jeg det er nok folk her nede, nettopp pga sammenstimlingene i bakgrunnen.
Ellers interessant at du savner "en herre i front", Ingebjørg.

fred s
Harald N.
Dette var nå flott, Godt dokumentert kvardagsbilete
frå storbyen. Fint med linjene og paralelle skuggar.
Lyset er og som det skal vere.

Mvh Harald
ketil g.
Du stiller spørsmål om europeeres rasjonalitet:
Matematikk, kollektivtransport, fast arbeidstid, musikk/noter, folkedans (steril og med fastlagte regler), i motsetning til hva det var.....en stadig utviklende kultur.Osv.Dette er menneskeskapt og en nødvendighet for at europeere kunne overleve og heve seg over eldre kulturer.
Regler styrer aktivitetene, mens sørlige menneskers kulturer har atskillig mer fokus på dagen i dag. Maten henger i trærne og blir du sulten spiser du, eller du går på jakt.
I motsetning til en europeer som har planlagt sin aktivitet for måneder og år framover.

ketil
Øyvind H.
dette syns jeg var utrolig bra! Linjene, skyggene og menneskene var fint plassert. De små fargeflekkene rundt omkring gjorde seg for blikkets vandring. Kanskje en kunne ha rettet det opp en smule slik at øverste linje vart vannrett? Usikker. Et flott fotografi.
Men anbefaler virkelig å skyte i RAW, det er ikke vanskelig å behandle det i ettertid og så har en så mye større muligheter. Du kan jo skyte med jpeg som kopi i tillegg.
Thorbjørn R.
Skygger, linjer og fargekontraster gjør dette visuelt meget tiltrekkende.

Innoldsmessig er dette en fin avstandsbetraktning av Stockholmsborgernes hverdag. Noen haster forbi, andre taster SMS, atter andre slår av en prat. Bildet har bra "holdbarhet".

Mvh Thorbjørn
Eli R.
Hei Fred,
Siden du angriper og gjør narr av meg og mine bilder så regner jeg med at jeg har fornærmet deg eller såret deg på noen måte.

Jeg vil bare beklage det, det var ikke min intensjon.

At ikke JEG klarer å se hva du vil fortelle betyr ikke at ikke andre klarer det.
Fred S.
Eli R: Beklager at du måtte vente på svar, men her kommer en slags "forklaring", og samtidig muligens en beklagelse på at jeg har "angrepet" deg. Det kommer litt an på, men jeg tar først det hele etappevis. (Jeg ble forresten definitivt ikke såret, men litt overrumplet, så irritert, og så forbanna, men det siste var ikke pga kommentaren din...)
1: Dette med å fortelle en historie er ikke noe jeg har vært særlig opptatt av. Det kommer sikkert av at jeg mest fotograferer natur, og føler vel at naturbildene mine kommuniserer på sitt vis, men selvsagt ikke i den forstand at de "forteller en historie" på den måten du sikkert mener.
Når det gjelder bildet over tenkte jeg da heller ikke noe over en eventuell "historiefortelling", jeg var mer opptatt av fordelingen av mennesker i rutene på Sergels torg. Jeg opplevde vel også at noen av de som kommenterte bildene hadde laget sine egne historier, gjennom å betrakte grupper eller individer i bildet, og syntes at det var jo fint.
Så kom da du med påstanden om at bildet ikke fortalte en historie. Tre andre kommentarer gitt samtidig tydet på at du var ute på et lite "forteller/forteller ikke hisorier-raid", for under to av disse bildene opplyste du at de fortalte en historie; et bilde av en jente og en sliten tannbørste, og et par på sykkel. Begge bildene var gode nok på sitt vis, men at de fortalte/forteller en historie i større grad enn bildet mitt kan jeg fremdeles ikke begripe. Derfor spurte jeg deg om dine kriterier for når et bilde formidler en historie/ikke gjør det. Jeg syntes uansett at kommentaren din var en smule meningsløs,jeg ble irritert, men skjøntge at du var/er opphengt i dettte med historier. Og det er jo egentlig ikke noe dårlig kriterium å bedømme bilder etter, selv om det ikke kan være det eneste.

B.Så kikket jeg på dine bilder for å se om de kunne si meg noe om dette å fortelle historier. Der fant jeg det bildet som gjorde meg forbannet, igjen: Jeg hadde nemlig sett på det før, lest kommentarene under, og hadde lyst å si min mening om hva jeg så, og oppfattet som et "overgrep". Jeg droppet kommentarene, da jeg tenkte at bildet kanskje kunne være arrangert: Bildet viser en eldre dame på trikk eller buss, vi ser "Rikshospitalet" skrevet i bakgrunnen, og et par kommentarer spiller nettopp på dette med sjukehus på en måte jeg reagerte på. Nå har selvsagt ikke dette noe med bildet mitt å gjøre, men årsaken til svarkommentaren min, og "angrepet" mitt, som du kaller det, ligger her.
Hvis dette bildet, og andre bilder en ser fra tid til annen på dotten, er lagt ut uten at personen(e) på bildet har gitt samtykke til det, mener jeg det er ille. Vi bor i et lite land, og når personen er lett identifiserbar kan i siste instans "modellen" selv bli klar over at hun /han ligger til almenn beskuelse på en fotoside. Når kommentarene under attpåtil funderer over vedkommendes helstilstand fordi noen har lest "rikshospital" på veggen bak, blir det hele direkte spekulativt.
Kanskje er bildet, og andre bilder av andre personer på trikk/buss du har liggende, arrangert, og i så fall beklager jeg "angrepet". I motsatt fall kan jeg ikke annet enn å si at jeg ikke skjønner at noen kan tillate seg å legge ut bilder av vilt fremmede mennesker på denne måten.

Nok om det, egentlig er vel dette noe som best passer i forumet,(der tilsvarende saker har vært diskutert før), men ikke alle dette muligens gjelder deltar på forumet, så vidt jeg vet.
Du må i alle fall gjerne komme og si at dette har null og niks med din kommentar til mitt bildet å gjøre, men som sagt, det var nevnet bilde som utsløste den kanskje litt for agressive tonen i kommentaren min.

3: En ting skal du uansett ha: Jeg her kikket nærmere på bildene dine i dag, og særlig noen av de siste du har lagt ut FORTELLER fine historier, og er dessuten fotografiske perler rent komp.messig. Så du ER flink.

fred s
Eli R.
Hei Fred, jeg så svaret ditt i dag.

Historier - Jeg har begynt å gå på workshops og alle lærerne er så hissige på det med en historie. "Eli - fortell meg hvorfor jeg skal gidde å se på bildet ditt. Hva vil du fortelle? Hvorfor skal jeg bry meg?"
Et tema er også åpne og lukkede bilder. Det skal visstnok være litt rom for tolkning men på den annen side ikke for mye.

Når det gjelder naturbilder så sier de at man feks også kan lese mye følelser og historier i rene naturbilder. Uten at jeg har satt meg inn i det. De understreker at man ikke må tro at det ikke er fortellinger der. Reidar Netlands tåkebilder er et godt eksempel for meg.

Jeg har ikke ment å påstå at bildet ditt ikke fortalte noen historie. Derfor skrev jeg ”Jeg klarer ikke å se...” for å understreke at dette er bare en persons opplevelse. Jeg pleier å være nøye med å formulere at det bare er min personlige opplevelse jeg forteller. Det er nok å tenke at ”hun der tar faktisk feil”. (En kar skrev for eksempel under et av mine bilder at ”bildet ditt er dessverre ødelagt av...” angående noe som jeg hadde fått ros for andre steder) Jeg skriver hvilke assosiasjoner jeg får av et bilde – ikke hvordan bildet ditt er.

Så var det mine bilder. Bildet av damen på trikken til Rikshospitalet er ikke avtalt. Det er - som du antar - et gatefotografi. Jeg stilte meg opp med vidvinkel og lang lukkertid og prøvde å få personene skarpe. Så det går kanskje 50 skudd før det er ett bilde som sitter. Så det er et bilde jeg er stolt av og syns er flott selv. Andre trenger ikke være enige i det.

Når det gjelder det med å legge ut bilder av andre på nett så er det mange oppfatninger om det, og på den annen side er det norsk lov og rettspraksis. En kar fra en avis fortalte oss i klubben at hvis man feks tar bilde av et kyssende par på gaten så er det deres eget problem juridisk at de har gjort dette på et offentlig sted. De kommer ingen vei i et rettsal.

Så har vi dit jeg tror du vil. Det juridiske kan deles i to. Hva som er lov og også etisk. Deretter hva som er lov og likevel uetisk. Jeg oppfatter det slik at du opplever feks ”Rikshospitalet” bildet som uetisk å legge ut enten det er lovlig eller ikke.

Grensen mellom hva som er etisk og uetisk kan være flytende og folk vil ha forskjellig mening. Hva som jeg baserer min avgjørelse på er en vurdering av om jeg føler at jeg fremstiller personen i et dårlig lys. Det ønsker jeg ikke. Jeg vil for eksempel ikke ta bilder av tiggere på gaten og jeg tar ikke bilder av møkkete fattige barn. Jeg tar ikke bilder av folk som skjemmer seg ut i fylla. Hvis man gjør narr av andre i bildene sine så slår det bare tilbake på en selv syns jeg. Jeg spør gjerne venner om råd hvis jeg føler meg usikker.

Hvis jeg syns jeg har fått et bra bilde av en fremmed så går jeg ofte bort og viser frem det bildet når det er mulig. Og jeg er stadig forbauset over hvor positivt det blir mottatt, og hvor ofte de gjerne vil ha bildet tilsendt på e-post.

Jeg syns det ville være veldig trist om all gatefotografi forsvant fordi man antok at alle ville mislike å komme på trykk på den måten.Om man misliker det selv er ikke det samme som at andre gjør det.

- Eli
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu