Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_508914} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Hei, rent og pent portrettbilde. Fint lys og skygge med fine nyanser. Hvordan har du plassert lyset her? En for bakgrunnen i softbox og en paraply pekende ned fra hennes høyre side? Strever selv med å få lukkertid over 1/160 uten at synkroniseringstiden blir feil og gir sorte felt på bildet. Det handler kanskje mer om mine triggers og blitzer som er av billig kvalitet.. Mvh. Trond
Bent U.
Hei Trond
Takk for at du tok deg tid til å gi meg en tilbakemelding.
På mitt Canon 7D er max synktid 1/250 sek, og fordi jeg kjører håndholdt og ikke bryr meg med å slå av øvrig lys i rommet velger jeg som regel å kjøre med kortest mulig synktid. På mitt 5D MKII må jeg øke denne tiden litt til 1/200 sek. Kjører med skyport mot Elinchrom blitsene. Disse synktider har aldri skapt noen problem for meg.
Lyset er her satt med blits mot bakgrunn, og en softboks inn fra modellens høyre side.
Mvh Bent
Trond O.
Hei, takker for at du tok deg tid til å svare på spørsmålene mine. Har selv 5d MKII og kommer som nevnt ikke over 1/160. Men det får nå bare la stå slik.
Så lyset mot bakgrunnen bruker du uten softbox? Alltid hatt en softbox på der også som jeg syntes har fungert bra.
Ser fra andre bilder at du også har brukt beauty-dish. Hva er funksjonen til den lysmessig?
Takk igjen for svar, lærerikt å se hvordan andre har satt opp lyssetting til forskjellige bilder. Mvh. Trond
Bent U.
Lys mot bakgrunn er i dette tilfelle brukt med softboks, men dette er vel mer tilfeldig. I dette tilfelle er bakgrunn utbrendt - det kommer jo litt ann på i hvilken setting dette skal brukes. Jeg har den senere tid dempet lyset litt, slik at bakgrunn ikke er fullt utbrent. Om du ønsker utbrendt så har ikke softboks noen spesiell funksjon. Om du ønsker nesten ubrendt kan det være greit å bruke softboks for å fordele lyse jevnere over hele bakgrunnen (eller annen innretning som sprer lyset).
En annen lyssetting som jeg ofte bruker er en reltivt kraftig beauty-dish høyt oppenfra, rett forfra, og deretter to softbokser rett inn nesten 90grader inn mot modell fra hver side. Det blir et jevnere lys, likt på begge sider, men likevel slik at du ved å justere styrke på softboksene fra siden slik at du likevel får skygger/konturer i ansiktet.
Det mange undervurderer er risiko for å få blitslys tilbake til objektivet. Jeg bruker ofte manuell lysmåler som jeg i forkant tester ut foran objektivet, slik at jeg er sikker på at jeg ikke for lys tilbake. Slikt lys er ikke ønskelig og reduserer fargetoner, skarphet mv betydelig. Jeg bruker også ofte sorte deksler mellom blitser og kamera for å unngå slikt motlys.
Beauty-dish gir forøvrig et litt hardere lys, men likevel en enkel måte for å få en grunnbelysning.
Et annet triks er å sette et eget innstillingslys (kun innstillingslys) direkte mot øyne for å få pupiller til å trekke seg sammen. Da får du et stort øye-eple som kan gi store fargenyanser. Portrett "is all about the eyes" som du sikkert vet.
Det er bare å spørre på PM om du lurer på noe mer.
Mvh Bent
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Takk for at du tok deg tid til å gi meg en tilbakemelding.
På mitt Canon 7D er max synktid 1/250 sek, og fordi jeg kjører håndholdt og ikke bryr meg med å slå av øvrig lys i rommet velger jeg som regel å kjøre med kortest mulig synktid. På mitt 5D MKII må jeg øke denne tiden litt til 1/200 sek. Kjører med skyport mot Elinchrom blitsene. Disse synktider har aldri skapt noen problem for meg.
Lyset er her satt med blits mot bakgrunn, og en softboks inn fra modellens høyre side.
Mvh Bent
Så lyset mot bakgrunnen bruker du uten softbox? Alltid hatt en softbox på der også som jeg syntes har fungert bra.
Ser fra andre bilder at du også har brukt beauty-dish. Hva er funksjonen til den lysmessig?
Takk igjen for svar, lærerikt å se hvordan andre har satt opp lyssetting til forskjellige bilder. Mvh. Trond
En annen lyssetting som jeg ofte bruker er en reltivt kraftig beauty-dish høyt oppenfra, rett forfra, og deretter to softbokser rett inn nesten 90grader inn mot modell fra hver side. Det blir et jevnere lys, likt på begge sider, men likevel slik at du ved å justere styrke på softboksene fra siden slik at du likevel får skygger/konturer i ansiktet.
Det mange undervurderer er risiko for å få blitslys tilbake til objektivet. Jeg bruker ofte manuell lysmåler som jeg i forkant tester ut foran objektivet, slik at jeg er sikker på at jeg ikke for lys tilbake. Slikt lys er ikke ønskelig og reduserer fargetoner, skarphet mv betydelig. Jeg bruker også ofte sorte deksler mellom blitser og kamera for å unngå slikt motlys.
Beauty-dish gir forøvrig et litt hardere lys, men likevel en enkel måte for å få en grunnbelysning.
Et annet triks er å sette et eget innstillingslys (kun innstillingslys) direkte mot øyne for å få pupiller til å trekke seg sammen. Da får du et stort øye-eple som kan gi store fargenyanser. Portrett "is all about the eyes" som du sikkert vet.
Det er bare å spørre på PM om du lurer på noe mer.
Mvh Bent