Takhøyde
Tatt rett opp mot taket i La Sagrada i Barcelona. Resten av bygningen var sterkt preget av ombygninger, og av den grunn lite fotogent. Når arbeidet engang blir ferdig, vil det utvilsomt bli et meget spennende sted for fotografer med interesse for arkitektur.
I hjørnene oppe ser dere en strenge-liknende konstruksjon. Var i tvil om den burde vært klonet bort, men endte opp med å la den være for dokumentasjonens skyld.
Utstyr
  • Olympus E-3
  • Olympus 7-14mm
  • Brennvidde7mm
  • Blenderf/4.5
  • Lukker1/20s
  • Nei
  • Annet800 ISO. Frihånd.
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriArkitektur
  • Lastet opp
  • Visninger263
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_518138} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (11)
H. Christopher H.
Ganske kult bilde, men om jeg skal være litt kritisk så mangler det et fokuspunkt. Bildet ville tjent på at du jobbet litt mer med etterbehandlingen og gjorde noen beviste valg med hensyn til hva du vil få frem.

Mvh
Christopher
Bjørnar P.
Kan du presisere hva du har i tankene når du anbefaler å jobbe litt mer med etterbehandlinga? Det blir for generelt til at det gir meg noe å ta tak i.
Det jeg ønsker å få frem er det storslagne og spektakulære synet jeg så der og da.
En kirke med tradisjonelle, men også mange moderne element.
Kristinn G.
Før jeg kommenterer bildet: Forskjellen mellom en fotograf og en god fotagraf er et fotgrafen tar gode bilder af "fotogene objekter" men god fotograf får fram det flotte i det ufotogene (dette men t som spøk / sarkasme, men ingen spøk uten mening på samme måte som ikke noe bilde uten mening).

Positiv:
Bildet vakte min oppmerksomhet blant mange andre så jeg opnet det for vurdering.

Den sentreringen / desentreringen (Sirkel i takets mittpunkt fokus mot vinduene mot høyre side er pirrende. Tenkte på matematisk definisjon på simmetri og vakkerhet. Mye er riktig mye er galt relatert til den theorien.

Negativt:
Jo mer jeg ser på bildet jo mindre fornøyd blir jeg. Det er for sentret. Hva er meningen. Hvorfor avbilde det noe som representer den høyeste for for simmetri (eller skrives det (symmetri) på denne måten. Hvorfor ikke representere det reeelle livet (kirkerummet som trenger oppussing) fremmfor å brye opp det vakkre i arkitekturen.

Oppsummering:
Kanskje disse refleksjonene viser at bildet er et godt bilde... hvem vet?
Bjørnar P.
Kristinn: Dersom målet mitt for bildet var å dokumentere opppussinga, hadde jeg valgt et annet motiv, f.eks. lastebilen som var parkert midt i kirka eller de som jobbet med boremaskiner noen meter fra der jeg sto. Nå valgte jeg et av de få motivene hvor oppussinga ikke var synlig, fordi jeg i stedet ønsket å vise estetikken der den var til stede. At andre ville valgt annerledes, har jeg full respekt for.
Symmetrien er tilsiktet. Hensikten med den er, som du selv antyder, at det oppleves som vakkert, i alle fall for noen av oss.
Bjørn David B.
Synes du har fått til et flott og interessant foto. På miniatyren tenkte jeg at nå har Bjørnar vært ute og manipulert noe alldeles saftig. I det øyeblikket jeg åpnet fikk jeg tanker om at dette nok var en makrofotografert blomst med støvbærere som strekker seg oppover.
Jeg synes du har fått til et visbiuelt bra bilde. Motivet er interessant med stor detaljrikdom. 7mm gjøre en flott jobb med å gi et sug nedover mot "blomstens indre".
Anne Gunn P.
Her har du målt lyset på en god måte, selv om du har fått et par utbrente områder oppe til venstre, vanskelig å unngå. Ellers er taket, i all sin prakt, nydelig gjengitt gjennom din linse! Jeg har vært der selv en gang, katedralen er på grensen til vanvittig, men utvilsomt spennende for oss fotografer!

Mvh
Anne Gunn
Siri Elisabeth J.
Et stramt komponert bilde som jeg blir sugd inn i.Jeg liker at blikket mitt vandrer rundt i bildet og at jeg stadig ser noe nytt. Synes bildet blir bedre og bedre jo mer jeg ser på det.

Hilsen Siri.
Venche J.
Flott dokumentert i en stram og fin komposisjon.
Liker alle de flotte detaljene, lyset og fargene, og koser meg med å studere dem.

Uten stativ og håndholdt skjønner jeg at du har brukt de innstillingene du nevner, og jeg ville nok satset på stativ og mindre blender for ennå bedre dybdeskarphet, kanskje braketing også. Når det er sagt, så må man bruke de kunnskapene man har når overnevnte hjelpemidler mangler.

Dog et meget severdig bilde av et sted jeg gjerne skulle vært med kamera - og stativ. :)

Venche.
Kirsten H.
Denne kirken ble påbegynt i 1883 og er ikke ferdig bygget. Det du tror er oppussing, er nok vanlige byggearbeider.Dette kommer til å bli en av verdens vakreste kirker.

Jeg har undervist i arkitekturhistorie i mange år, og dette er et bilde jeg godt kunne brukt i undervisningen. Det er en god dokumentar på hvordan hvelvet ser ut innvendig.
mvh Kirsten
Bjørnar P.
Bjørn David: Koblingen mot en blomst og støvbærere er ikke så dum den. Hva vi opplever som pent og interessant rent visuelt er ofte uavhengig av om det er stort eller smått.

Anne Gunn: Utbrenthet i vinduene til venstre var umulig å unngå siden solen skinte inn der. HDR-teknikk kunne hjulpet, men var lite aktuelt siden jeg jobbet på frihånd.

Siri: Artig at du lar blikket gli rundt etter detaljer. Dersom jeg hadde erstattet vidvinkelen med en tele kunne jeg tatt hundrevis av gode bilder innenfor samme område. Neste gang jeg kommer dit skal jeg ha god tid, tele og stativ! :) Kommer sannsynligvis til å få kink i nakken etterpå, men det får stå sin prøve! :)

Venche: Stativ hadde gitt meg større sikkerhetsmargin mht lukkertid og gjort det mulig å bruke lavere ISO. For store forstørrelser kunne det gitt synlige forbedringer.
Ang. dybdeskarphet, så tror jeg ikke det er så mye å hente. f/4,5 på et 4/3-system gir samme dybdeskarphet som f/9 på "fullformat" under ellers like forhold, og erfaringsmessig holder det til de fleste motiv.
Brukte forøvrig alternative eksponeringer også (tar som regel 3 bilder i en serie med ulik eksponering), og valgte ut den eksponeringa som ga meg det beste utgangspunktet for etterbehandling. Å treffe blink med eksponeringa er meget viktig på slike motiv.

Kirsten: Opplysningene dine er korrekte nok de, men etter en så lang byggeperiode med flere arkitekter involvert antar jeg at deler av arbeidet er endring og / eller vedlikehold av tidligere arbeid også.
stephen b.
Et storslått motiv dokumentert på en god måte. Bilde har sug og god dybde. Synes også fokuset er der det skal være.

Ville rettet opp horisonten...
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu