Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_534355} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
oi....her skulle eg skrive "dette var et sykt rått bra bilde"..............det tiltalte meg direkte med det samme eg så thumbnailen..............klikker på bildet..........og skvetter litt til.........det ligger på bildekritikken.....og du er i gruppe 64..........*puh*.....
Så hva eg skal eg si her da?
At den hvite "stolpen" i midten er for midtstillt....feks....?
Nei, vet du hva......det blir for dumt......stolpen og dens plassering i bildeflaten er viktig for symmetri bl.a.
Liker også linjene i bildet.........
Kort sagt; eg liker dette bildet, og trenger ingen ABC for å utdype det noe nærmere.
Mvh Inger Anne
Bjørn J.
Drister meg på en kommentar: Øverste del av lyssøylen i midten er veldig lys. Dette drar blikket mitt hit. Samtidig vil blikket mitt ned i bunnen av trappa. Dermed flakker blikket ørlite. Ellers liker jeg det.
Inger Anne Maritsdotter V.
Dess meir eg ser på dette bildet, dess meir tenker eg at den lyssøyla i midten er heilt essensielt for bildet, og dybden, for ikkje å snakka om perpektivet.
Inger Anne
Olav Ø.
Dramatisk og fint bilde. Flott mønster med rekkverket.
mvh. olav
Avsluttet .
Dette var stilig! Dramatisk og effektfullt med alle linjer og lys og skyggevirkninger!
Hilsen
Tove
Thorbjørn R.
Mange takk for kommentarene.
Inger Anne: Takk for en ekte og spontan kommentar :-)
Bjørn-Kristian: Søylen blir litt lys, ja. Men desverre lite å gjøre med det.
Er det ingen som ser de tre som går i trappa der nede? De var helt avgjørende for at jeg valgte dette opptaket. Jeg brukte noen timer på denne lokaliteten :-)
Erik J.
Jeg så på dette bildet flere ganger og liker godt måten du har utyttet form og linjer. Jeg avsto likevel fra kommentar, fordi jeg følte at bildet kunne vært enda bedre hvis noe levende var med i bildet. Men først etter å ha lest din egen kommentar så jeg de tre, og da steg bildet mange hakk i min vurdering.
Avsluttet .
Nei jeg så ikke de tre som gikk/går i trappa før du skrev det selv. Selv ikke i mediumsformat på skjermen. De er kanskje for små til at de påvirker motivet tilstrekkelig, eller i grenselandet, men når en først oppdager dem, er de selvfølgelig viktige for opplevelsen av dimensjonene, og gjør at dette blir litt mere enn en komposisjons og linjestudie. Altså, bra komposisjon,linjeføringer og innhold med den lyse stange som en "ledetråd" fra topp til bunn.
Inger Anne Maritsdotter V.
Eg såg heller ikkje dei tre i trappa før du fortalde om det i kommentaren din :-)
Men forstår godt kvifor du valgte denne bildekompen.
Liker dette bildet meir, og meir.
Mvh Inger Anne
Marit O.
Tøft komp,mange fine linjer og bra dybdefølelse
og langt der nede ser jeg 3 armer som stikker frem,det hevde bilde for min del
Thorbjørn!
Riktig fin helg!
Mvh
Marit
Håvard F.
Lekkert i form og farger. Fin dybde. Et tiltalende bilde :)
mvh
Håvard
Inger-Lise S.
For et sug! Og dybden..Ikke behagelig om man ikke liker høyder, men flott så det holder. Skikkelig stilig dette. Pluss for de 3 armene.Det skaper ytterligere spenning i bildet.
Meget bra!
Inger-Lise
Avsluttet .
Jeg ser et bilde av en trapp med en lyskjegle i midten, og deler av tre mennesker nederst. Antar at hensikten din er å avbilde en interessant arkitektur på en estetisk tiltalende måte. I såfall synes jeg du har lykkes meget godt.
Hovedbestanddelene er trappen, lyskjeglen og de tre menneskene. Blikket suges nedover trappen hjulpet av lyskjeglen. At man oppdager tre mennesker symmetrisk plassert er et positivt overraskelsesmoment, og gjør bildet enda mer interessant. Ingen elementer oppfattes som overflødige eller forstyrrende. Linjene i rekkverket forsterker dybdefølelsen ettersom de alle peker inn mot senter. Liker også hvordan du har lent deg såpas langt over rekkverket at du også ser innsiden av etasjen under deg, og de tre nedre etasjene går helt i linje med utsiden av rekkverket.
Det røde rekkverket er også en litt artig detalj man legger merke til etterhvert. Det skinner såpass klart, og det virker for meg som om du har fremhevet fargemetningen noe her? Ganske stilig.
Eksponeringen virker helt optimal, og det slår meg at trappetrinnene nedover inneholder mye detaljer, og at du kanskje har lysnet noe her i etterarbeidet. Valg av stor dybdeskarphet er svært egnet, og jeg tipper at du må ha hatt ganske lang eksponeringstid og/eller høy ISO for å oppnå dette. Stativ? Bildestøy er uansett ikke synlig for meg, og skarpheten synes glimrende.
Kontrastene synes også velgenet. Myke nok til å få frem harmoniske toneforløp, og harde nok til å skape litt trøkk.
Hva tenker du om svart/hvitt her? Motivet er såpass "grafisk" at jeg synes det kan være svært egnet. Da vil du også nøytralisere den oransje veggen som trekker litt oppmerksomhet bort fra "spiralen".
Det virker for meg som om du virkelig har lagt deg litt flid i dette bildet, og jeg antar det heller ikke var slik at de tre menneskene tilfeldigvis sto akkurat sånn når du lente deg over og tok bildet. Har ekstra sans for bilder som de ligger litt tanke og arbeid bak.
Meget severdig dette her, Thorbjørn!
Mvh Jens :)
Thorbjørn R.
Takk til dere siste, og særlig til Jens for en grundig og velskrevet kommentar.
Ja, jeg har lysnet litt i etterarbeidet - og det framprovoserte noe støy. Heldigvis gjaldt dette ikke detaljkritiske deler av bildet, slik at støyen kunne fjernes uten for store negative konsekvenser. Jeg benyttet ISO 1000 da jeg ønsket minst mulig blender (pga ønske om dybdeskarpet). Jeg endte på blender 9 og en lukkertid på 1/20 sekund. Bildet er tatt uten stativ, men med god støtte mot rekkverket. Med blender 9 på et 14mm objektiv (på fullformat), ble dybdeskarpheten tilstrekkelig - synes jeg.
Jeg brukte vel et par timer i denne trappeoppgangen og har den i mange varianter (uten mennesker, mennesker høyere opp, "bevegeleseuskarpe" bevegelser. For å være ærlig (og det skal man jo være), så var jeg ikke spesielt oppmerksom på menneskene på dette bildet i opptaksøyeblikket. Gleden var desto større da jeg ved gjennomgang av materialet oppdaget den (etter min mening) optimale plasseringen de har.
Jo, sorthvitt kunne nok være et alternativ her - som du sier på grunn av det grafiske og kontrastene. Men jeg var redd for at menneskene der nede skulle være vanskeligere å oppdage da.
Igjen - takk for konstruktiv og inspirerende kommentar.
Thorbjørn
Avsluttet .
Grattis med bildet på 1x.com :)
Thorbjørn R.
Takk for det :-)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Så hva eg skal eg si her da?
At den hvite "stolpen" i midten er for midtstillt....feks....?
Nei, vet du hva......det blir for dumt......stolpen og dens plassering i bildeflaten er viktig for symmetri bl.a.
Liker også linjene i bildet.........
Kort sagt; eg liker dette bildet, og trenger ingen ABC for å utdype det noe nærmere.
Mvh Inger Anne
Inger Anne
mvh. olav
Hilsen
Tove
Inger Anne: Takk for en ekte og spontan kommentar :-)
Bjørn-Kristian: Søylen blir litt lys, ja. Men desverre lite å gjøre med det.
Er det ingen som ser de tre som går i trappa der nede? De var helt avgjørende for at jeg valgte dette opptaket. Jeg brukte noen timer på denne lokaliteten :-)
Men forstår godt kvifor du valgte denne bildekompen.
Liker dette bildet meir, og meir.
Mvh Inger Anne
og langt der nede ser jeg 3 armer som stikker frem,det hevde bilde for min del
Thorbjørn!
Riktig fin helg!
Mvh
Marit
mvh
Håvard
Meget bra!
Inger-Lise
Hovedbestanddelene er trappen, lyskjeglen og de tre menneskene. Blikket suges nedover trappen hjulpet av lyskjeglen. At man oppdager tre mennesker symmetrisk plassert er et positivt overraskelsesmoment, og gjør bildet enda mer interessant. Ingen elementer oppfattes som overflødige eller forstyrrende. Linjene i rekkverket forsterker dybdefølelsen ettersom de alle peker inn mot senter. Liker også hvordan du har lent deg såpas langt over rekkverket at du også ser innsiden av etasjen under deg, og de tre nedre etasjene går helt i linje med utsiden av rekkverket.
Det røde rekkverket er også en litt artig detalj man legger merke til etterhvert. Det skinner såpass klart, og det virker for meg som om du har fremhevet fargemetningen noe her? Ganske stilig.
Eksponeringen virker helt optimal, og det slår meg at trappetrinnene nedover inneholder mye detaljer, og at du kanskje har lysnet noe her i etterarbeidet. Valg av stor dybdeskarphet er svært egnet, og jeg tipper at du må ha hatt ganske lang eksponeringstid og/eller høy ISO for å oppnå dette. Stativ? Bildestøy er uansett ikke synlig for meg, og skarpheten synes glimrende.
Kontrastene synes også velgenet. Myke nok til å få frem harmoniske toneforløp, og harde nok til å skape litt trøkk.
Hva tenker du om svart/hvitt her? Motivet er såpass "grafisk" at jeg synes det kan være svært egnet. Da vil du også nøytralisere den oransje veggen som trekker litt oppmerksomhet bort fra "spiralen".
Det virker for meg som om du virkelig har lagt deg litt flid i dette bildet, og jeg antar det heller ikke var slik at de tre menneskene tilfeldigvis sto akkurat sånn når du lente deg over og tok bildet. Har ekstra sans for bilder som de ligger litt tanke og arbeid bak.
Meget severdig dette her, Thorbjørn!
Mvh Jens :)
Ja, jeg har lysnet litt i etterarbeidet - og det framprovoserte noe støy. Heldigvis gjaldt dette ikke detaljkritiske deler av bildet, slik at støyen kunne fjernes uten for store negative konsekvenser. Jeg benyttet ISO 1000 da jeg ønsket minst mulig blender (pga ønske om dybdeskarpet). Jeg endte på blender 9 og en lukkertid på 1/20 sekund. Bildet er tatt uten stativ, men med god støtte mot rekkverket. Med blender 9 på et 14mm objektiv (på fullformat), ble dybdeskarpheten tilstrekkelig - synes jeg.
Jeg brukte vel et par timer i denne trappeoppgangen og har den i mange varianter (uten mennesker, mennesker høyere opp, "bevegeleseuskarpe" bevegelser. For å være ærlig (og det skal man jo være), så var jeg ikke spesielt oppmerksom på menneskene på dette bildet i opptaksøyeblikket. Gleden var desto større da jeg ved gjennomgang av materialet oppdaget den (etter min mening) optimale plasseringen de har.
Jo, sorthvitt kunne nok være et alternativ her - som du sier på grunn av det grafiske og kontrastene. Men jeg var redd for at menneskene der nede skulle være vanskeligere å oppdage da.
Igjen - takk for konstruktiv og inspirerende kommentar.
Thorbjørn