Galleriet er en klisjete orgie i kos og sosete ros, Bildekritikken er et trehodet døende monster...
Er så forbanna enig med meg selv og de som i dag på forumet har tatt til orde for en inndeling i Galleri og Bildekritikk, EN Bildekritikk.
DET må da i det minste fungere bedre enn noe som ikke fungerer i det hele tatt...
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_560871} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ja, utbruddet har her endt med nedrivelse av gardiner, kan det tolkes dithen? At du har lagt det inn på beauty kategorien må vel være en feil....eller ironisk ment, ikke det at bildet ikke har en form for skjønnhet i seg, men er ikke det jeg forbinder med det engelske ordet "beauty"...
Skjønner godt din frustrasjon, og må innrømme at jeg selv ikke er den flinkeste til å kommentere bilder, prøver, men synes det er vanskelig å få fram skikkelige konstruktive meninger om hva jeg føler for et bilde. Og BG med all sitt "kose-kos" og buddykommentarer er jeg temmelig lei av.
Så, bildet ditt vitner om dysterhet, irevslitne gardiner er tross alt fotogene, og ut av vinduet med sitt dugg aner jeg høst, likte godt det dystre, og ropet.......
mvh Ulv
Trond O.
Ut ifra forumdiskusjon og din beskrivelse, selvsagt sammen med Ulvs kommentar så synes jeg han har truffet beskrivelsen sin ganske bra.
Uten historie til bilde så ville det nok tatt lang tid og noen forklaringer før jeg hadde forstått betydningen av det. Så uten historie ville selve bildet nok stått litt tomt.
Som en demonstrasjonsbilde og kategorivalg, så skal jeg ikke kommentere teknikk o.l. Men synes det er på sin plass historie og diskusjonsmessig, og er utmerket til det. Mvh. Trond.
Fred S.
takk for kommentarer... En bør kanskje være litt kjent med horror-sjangeren innen film for å "kjenne igjen" det fjeset gardinet lager, den minner i alle fall meg om masken i filmserien "scream" ( ble laget minst tre scream-filmer). Denne masken var visst dessuten inspirert av et ikke ukjent maleri av Edvard Munch...
Ellers kan galleriet kalles et forum der det er mye skrik og lite ull, og til slutt, for å utmale ting litt dramatisk og pompøst, representerer bildet selvsagt mitt "indre skrik" over foto.no: Det er forseint å gjøre særlig mye med
kommentarnivået her inne, til det har "skrikerne" ( nydelig ! ..flotte farger ! ..."kunstnerisk "...skarpt ! ..) tatt over i alt for stor grad. Men noe må det da gå an å rette opp...
Jeg VAR innstilt på å delta i "dugnaden" som ble satt i gang for et par uker siden, gjorde det vel også, litt halvhjertet, men det ser ikke lyst ut...
fred s
Avsluttet .
Ja, der ser du,det gjelder å kunne se....skulle selvsagt ha oppdaget "skriket"...symbolikken ble enda klarere..
Ulven
Harald N.
Hei.
Eg ser at dette uttykkjer frustrasjon, eg har ikkje sett screamfilmar, men eg ser munch i bilete.
Eg har fulgt med på debatten om å blåse liv i Bildekritikken, all ros til deg og Ivan + nokre til som tek det alvorleg.
Hittil har eg lagt inn bilete i galleriet og og vore fornøg med å få tilbakemelding på bileta miene der.
Eg har vore innom biletkritikken men ikkje lagt inn kommentarar. Eg føler meg truffet når det blir snakk om kjappe og overflatiske kommentarar. Når eg nå har lagt inn nokre bilete på Kritikken har eg sett pris på dei grundige tilbakemeldingane eg har fått der; dei er lærerike og gjer ein meir bevisst på korleis ein skal presentert eit bilete.
Skal Kritikken fungerre støttar eg forslaget om å slå saman dei tre gruppene, ein ting til kan vere å måtte kommentere minst to bilete når ein legg inn eit.
Eg er ikkje like flink til å kommentere som visse andre, men det er nok ei trening i det.
Biletgalleriet er populært og bør vere som det er.
Mvh Harald
Rita H.
Ved føste øyekast var det ikke noe skrik å se, men så dukket det plutselig frem, og du har så rett - det ligner veldig.
Gamle gardiner i et like gammelt vindu er fotogene greier - her skulle jeg ønske den veggen var borte, men det er ikke bare å flytte en vegg.
Dette er tydeligvis din måte å vise frustrasjon over BK og BG og sammen med teksten får du frem budskapet.
Skal en dra det enda lenger kan en alltids knytte dette gamle vinduet med tilbehør til gamle og et nytt foto.no - hvordan gjøre det flott å bedre, det er ikke bare å kjøpe nytt når det er mennesker en "handler" med.
Den dagen utspillet kom om dugnad var det en utrolig aktivitet på BK, og det sier seg selv at en ikke kan holde det intense temoet oppe, men om alle som legger ut bilder vil kommentere noen - kanskje ikke hver dag, men i hvert fall oftere enn aldri, så vil det hjelpe veldig.
Hilsen Rita
Kirsten H.
Jeg henger meg på Haralds kommentar når det gjelder galleriet/bildekritikken. Jeg har brukt galleriet som en slags opplæring, og har satt pris på å bli heiet fram og oppmuntret av "venner". Det fungerer veldig godt for nybegynnere.
Jeg ser på bildet ditt, og jeg leser det du har skrevet. Jeg forstår din frustrasjon, og håper det kan legges til rette for at de mer drevne fotografene også føler at de blir sett og ivaretatt. Vi ønsker jo alle respons på det vi driver med.
Bildet ditt ser for meg velkomponert og harmonisk ut til tross for budskapet. skal du virkelig skape grøss og uhygge, mener jeg du må ta kraftigere virkemidler i bruk. Vi har blitt så blaserte gjennom media og film at vi knapt grøsser lengre. Et bilde som dette kan fungere i en sammensetning der man bruker lyd/musikk til å understreke budskapet. Men alene......?
Mvh Kirsten
Fred S.
tusen takk for kommentarer:
Harald: Greit at du føler deg truffet, men du har i det minste innsett at du trenger å utvikle deg mht å skrive mer kritiske kommentarer. Det synes jeg forresten er naturlig; du Er joallerede en svært habil fotograf , og da bør en jo også satse på egenutvikling mht evnen til å gi kritikk.
Rita: Jeg satte pris på Ivans initiativ mht til bildedugnaden på BK; jeg har forsøkt å følge opp, og kommer også til å gjøre det så lenge det er antydninger til at f/64 er liv laga. Jeg begrenser imidlertid for framtida kommentarene mine til å gjelde bilder som gir meg noe, for det er mange bilder på f/64 som gir meg null og niks.
Kirsten: Jeg vet selv at det er hyggelig å bli heiet fram og oppmuntret av "venner". og det er kanskje en nødvendig del av prosessen her inne. Jeg har selv opplevd gleden ved å få haugevis med kommentarer fra "venner", men opplevde ganske fort at det var direkte kjedelig å få de samme kommentarene fra stort sett de samme menneskene gang etter gang etter gang....
Håper derfor at du og andre av de mer reflekterte på galleriet tar det samme spranget som f.eks. Harald har tatt. Da må jeg forresten legge til at det ville ha vært enklere å ta det "spranget" hvis en kun hadde EN bildekritikk å forholde seg til, ikke et valg mellom tre.
Dette bilder er ferskt, men har nå lagt ut et gammelt bilde som allerede ligger et sted bak i "haugen"; det viser bedre "effekten" av denne gardinenen.
fred s
Lars Ivarson F.
går for v2..ikkje berre slapp og morkna gardin, men eit uttrykk og ei haldning..kall det gjerne komposisjon..viktig det :-))
Gunnar John C.
Det er først etter at jeg har sett v2 at jeg fortstår v1 :) V2 har et sjarmerende burlesk drag, akkurat passelig overdrevet i uttrykket. Skriket - innenfra og ut - er husets.
V1 synes jeg ikke helt kommer over oppmerksomhetsterskelen for det velbrukte tema kaffekrok i slitent hus. Skriket utenfra er knapt merkbart i sammenlikning med V2.
Men jeg tror jeg oppfatter at dette mest er ment som et innlegg i BG-debatten, Fred. Slik sett er det en forfriskende selvrefererende variant, vel så uttrykksfull og velplassert som de skriftlige sukkene på diskusjonssidene :)
Vennlig hilsen,
Gunnar
Bente S.
Jeg har dessverre ikke fått med meg debatten, så godt jeg så den her. Du sier det slik også jeg oppfatter det. Bildekritikken skjer det lite på -og når en ønsker dialog rundt et bilde skjer det ingenting. Så dermed havner en på Galleriet. Der skjer det ting, men mye er avhengig av "gjenger" og dermed får mange mye oppmerksomhet og andre ingen ting. Flere nye gir heller ikke tilbakemelding og da "gidder" en liksom ikke å gi heller. Personlig føler jeg at jeg er klar for en mer tilsiktet kritikk for å bli bedre og det får jeg ikke på Galleriet i dag. (Dette er en prosess og ikke alle er klar for det med en gang. Samtidig har jeg fått trent på å bli bedre til å gi kritikk og kan føle at jeg kan bidra med noe på Bildekritikken også. (En treningssak).
Støtter opp om at mer må skje på Bildekritikken.
Takk for "skriket!" og fokus på forbedringer!
Til bildet ditt:
Du har lagt ut - for meg - to vidt forskjellige bilder. Jeg faller for versjon 1 og konsentrerer meg om det.
Ansiktet i gardinen så jeg med en gang, men jeg så gleden, øynene som strålte. Samtidig står dette i stor kontrast til gråtonene og forfallet. Jeg føler her er et tosidig budskap - en maske - som en klovn som smiler og har tåre på samme tid. Kanskje det har noe med valgene en tar - hva er meningen med livet liksom. Kanskje det ikke er materielle ting som er viktigst, men å finne glede ved det man har.....
Så dukket tittelen og teksten opp og jeg ble forvirret. Tittelen har nok med fortvilelsen din å gjøre og ikke selve bildet, slik jeg ser det, for jeg finner ikke noe skrik i bildet.
Bare bildet i seg selv gir meg tanker rundt fraflytting fra distriktene. Og om eldre som må flytte fra sine hjem og at ingen tar over husene...
Jeg liker komposisjonen med kutt rundt rammen. S/h forsterker forfallet.
Hadde jeg tatt bildet ville jeg gått litt til høyre for å unngå å få med utbygget, det hadde roet bildet litt og du hadde fått bedre frem ansiktet i gardinen.
Bente
Bente S.
Jeg har dessverre ikke fått med meg debatten, så godt jeg så den her. Du sier det slik også jeg oppfatter det. Bildekritikken skjer det lite på -og når en ønsker dialog rundt et bilde skjer det ingenting. Så dermed havner en på Galleriet. Der skjer det ting, men mye er avhengig av "gjenger" og dermed får mange mye oppmerksomhet og andre ingen ting. Flere nye gir heller ikke tilbakemelding og da "gidder" en liksom ikke å gi heller. Personlig føler jeg at jeg er klar for en mer tilsiktet kritikk for å bli bedre og det får jeg ikke på Galleriet i dag. (Dette er en prosess og ikke alle er klar for det med en gang. Samtidig har jeg fått trent på å bli bedre til å gi kritikk og kan føle at jeg kan bidra med noe på Bildekritikken også. (En treningssak).
Støtter opp om at mer må skje på Bildekritikken.
Takk for "skriket!" og fokus på forbedringer!
Til bildet ditt:
Du har lagt ut - for meg - to vidt forskjellige bilder. Jeg faller for versjon 1 og konsentrerer meg om det.
Ansiktet i gardinen så jeg med en gang, men jeg så gleden, øynene som strålte. Samtidig står dette i stor kontrast til gråtonene og forfallet. Jeg føler her er et tosidig budskap - en maske - som en klovn som smiler og har tåre på samme tid. Kanskje det har noe med valgene en tar - hva er meningen med livet liksom. Kanskje det ikke er materielle ting som er viktigst, men å finne glede ved det man har.....
Så dukket tittelen og teksten opp og jeg ble forvirret. Tittelen har nok med fortvilelsen din å gjøre og ikke selve bildet, slik jeg ser det, for jeg finner ikke noe skrik i bildet.
Bare bildet i seg selv gir meg tanker rundt fraflytting fra distriktene. Og om eldre som må flytte fra sine hjem og at ingen tar over husene...
Jeg liker komposisjonen med kutt rundt rammen. S/h forsterker forfallet.
Hadde jeg tatt bildet ville jeg gått litt til høyre for å unngå å få med utbygget, det hadde roet bildet litt og du hadde fått bedre frem ansiktet i gardinen.
Bente
Gunnar John C.
Godt poeng fra Bente - innenfra og ut er det mer glede enn skrekk i gardinansiktet. Utenfra og inn er det noe helt annet. I seg selv et interessant poeng med potensiale for generalisering.
Gunnar
Fred S.
Takk for nye kommentarer.
Lars I: kommentaren din ble litt for "dypsindig" for meg, tar ikke poenget ditt
Gunnar: Ja, bildet er først og fremst et påskudd til å legge ut noe en forsåvidt kan kalle et debattinnlegg; noen dypere tolkning av bildet forventer jeg ikke. Det hender at jeg forsøker å legge opp til debatt under bilder ( rettere sagt, det hendte stadig vekk for en del år tilbake...).
Det kan være fruktbart, slik jeg f.eks. delvis opplever tilbakemeldingene her. Debatter på forumet har desverre en tendens til å spore av, ikke minst pga litt for mange stand up-komikere.
Bente:Jeg skriver over at jeg ikke forventer noen dypere tolkning av bildet; men når du forsøker deg på det syns jeg selvsagt at det er kjempefint. Alt kan egentlig tolkes...
Også jeg synes at det du opplever som et smil fra innsiden har noe for seg, men som sagt, jeg har ingen annen tanke med bildet enn at det gir påskudd til å starte en debatt. Tror ikke jeg ville ha lagt ut bildet ellers.
Fint du er enig med meg ang. bildekritikken, også fint at du gjør en innsats her ved å skrive flere kommentarer. Hvis flere gjør det kan kanskje tredeligen av kritikken "reddes", uansett er jeg mest stemt for en sammenslåing av "det trehodete monsteret"
Galleriet er en annen historie. Som du sier er den preget av "gjenger", eller slik jeg ser det, EN gjeng som dominerer i alt for stor grad. De fleste "medlemmene" i denne gjengen er ikke interessert i nivået på foto.no, de er opptatt av seg selv, og hvor mange kommentarer de kan få på bildene sine. Det målet ( mange kommentarer) oppnår de ved å spy ut et ras med ukritiske og innholdsløse kommentarer til de andre i "gjengen".
Her ligger det største problemet på foto.no
fred s
Bjørnar P.
Et bilde med en tanke bak. Som debattinnlegg betraktet blir det litt fjernt for meg, men du skal ha ros for å ha prøvd på noe som vanskelig som et bildemessig innlegg i en verbal debatt.
Dersom jeg skal prøve meg på en sammenfatning av det andre har skrevet her og i forumet, vil jeg si at det dreier seg om vi legger ut bilder for å forbedre vår evne til å ta gode bilder eller for å forbedre vårt eget selvbilde. Noen tar seg nær av negative kommentarer, og kommentarene på bildegalleriet bærer preg av at de som kommenterer kjøre safe for å ikke tråkke noen på tærne. Dermed blir læringsutbyttet skadelidende.
Dersom jeg skal vurdere bildet ditt isolert fra denne debatten (litt usikker på om du ønsker det...) vil jeg si at originalen og v2 er veldig ulike. Personen innfører en ny dimensjon til bildet. Jeg opplever bildene derfor mer som unike bildet enn som varianter av samme bilde.
Litt småskummel stemning i begge, men ikke mer enn at jeg ser det humoristiske i dem også. Jeg ser mer en maske enn et ansikt her, og "skriket" kan for meg like gjerne oppfattes som en stort glis. For meg gir bildet derfor vel så mye assosiasjoner til karneval som til skrekkfilmer. (Nå er jo begge laget for å underholde, så det går kanskje ut på ett likevel?)
Innramminga (bokstavelig talt i dette tilfellet)synes jeg kunne vært mer gjennomført ved at gardina hadde lukket bildet oppe på originalen. Teknisk godt gjennomført.
Lars-Anders M.
Denne dugnaden har gått meg helt forbi.
Bildet ditt. Jeg kan ikke se att det er to versjoner av samme bilde.
V2. Jeg ser to ansikt. Ett i mønsteret som dannes av gardiner og det andre på kvinnen. Hun ser skremt ut.
For meg ser det ut som om du vil formidle noen form for forfølgelse. Og da har du likkets.
Mvh
LAM
Avsluttet .
Sprukket, slitt og revet.
Innesteng, alene i selvalgt isolasjon og deperasjon, fortsetter han hærverket på seg selv.
Uten å forstå et kvekk av hva som foregår kaster han, som ved et øyeblikks innskytelse, blikket ut av stengelet og sin egen pålagte paranoia.
Men det er bare kortvarig.
Var det ikke noen som sprang forbi?
Hvor er haglen? (orginalen)
Moralen i bildet: Vi må styrke vår evne til å gi, og bli enda flinkere til å ta imot.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Skjønner godt din frustrasjon, og må innrømme at jeg selv ikke er den flinkeste til å kommentere bilder, prøver, men synes det er vanskelig å få fram skikkelige konstruktive meninger om hva jeg føler for et bilde. Og BG med all sitt "kose-kos" og buddykommentarer er jeg temmelig lei av.
Så, bildet ditt vitner om dysterhet, irevslitne gardiner er tross alt fotogene, og ut av vinduet med sitt dugg aner jeg høst, likte godt det dystre, og ropet.......
mvh Ulv
Uten historie til bilde så ville det nok tatt lang tid og noen forklaringer før jeg hadde forstått betydningen av det. Så uten historie ville selve bildet nok stått litt tomt.
Som en demonstrasjonsbilde og kategorivalg, så skal jeg ikke kommentere teknikk o.l. Men synes det er på sin plass historie og diskusjonsmessig, og er utmerket til det. Mvh. Trond.
Ellers kan galleriet kalles et forum der det er mye skrik og lite ull, og til slutt, for å utmale ting litt dramatisk og pompøst, representerer bildet selvsagt mitt "indre skrik" over foto.no: Det er forseint å gjøre særlig mye med
kommentarnivået her inne, til det har "skrikerne" ( nydelig ! ..flotte farger ! ..."kunstnerisk "...skarpt ! ..) tatt over i alt for stor grad. Men noe må det da gå an å rette opp...
Jeg VAR innstilt på å delta i "dugnaden" som ble satt i gang for et par uker siden, gjorde det vel også, litt halvhjertet, men det ser ikke lyst ut...
fred s
Ulven
Eg ser at dette uttykkjer frustrasjon, eg har ikkje sett screamfilmar, men eg ser munch i bilete.
Eg har fulgt med på debatten om å blåse liv i Bildekritikken, all ros til deg og Ivan + nokre til som tek det alvorleg.
Hittil har eg lagt inn bilete i galleriet og og vore fornøg med å få tilbakemelding på bileta miene der.
Eg har vore innom biletkritikken men ikkje lagt inn kommentarar. Eg føler meg truffet når det blir snakk om kjappe og overflatiske kommentarar. Når eg nå har lagt inn nokre bilete på Kritikken har eg sett pris på dei grundige tilbakemeldingane eg har fått der; dei er lærerike og gjer ein meir bevisst på korleis ein skal presentert eit bilete.
Skal Kritikken fungerre støttar eg forslaget om å slå saman dei tre gruppene, ein ting til kan vere å måtte kommentere minst to bilete når ein legg inn eit.
Eg er ikkje like flink til å kommentere som visse andre, men det er nok ei trening i det.
Biletgalleriet er populært og bør vere som det er.
Mvh Harald
Gamle gardiner i et like gammelt vindu er fotogene greier - her skulle jeg ønske den veggen var borte, men det er ikke bare å flytte en vegg.
Dette er tydeligvis din måte å vise frustrasjon over BK og BG og sammen med teksten får du frem budskapet.
Skal en dra det enda lenger kan en alltids knytte dette gamle vinduet med tilbehør til gamle og et nytt foto.no - hvordan gjøre det flott å bedre, det er ikke bare å kjøpe nytt når det er mennesker en "handler" med.
Den dagen utspillet kom om dugnad var det en utrolig aktivitet på BK, og det sier seg selv at en ikke kan holde det intense temoet oppe, men om alle som legger ut bilder vil kommentere noen - kanskje ikke hver dag, men i hvert fall oftere enn aldri, så vil det hjelpe veldig.
Hilsen Rita
Jeg ser på bildet ditt, og jeg leser det du har skrevet. Jeg forstår din frustrasjon, og håper det kan legges til rette for at de mer drevne fotografene også føler at de blir sett og ivaretatt. Vi ønsker jo alle respons på det vi driver med.
Bildet ditt ser for meg velkomponert og harmonisk ut til tross for budskapet. skal du virkelig skape grøss og uhygge, mener jeg du må ta kraftigere virkemidler i bruk. Vi har blitt så blaserte gjennom media og film at vi knapt grøsser lengre. Et bilde som dette kan fungere i en sammensetning der man bruker lyd/musikk til å understreke budskapet. Men alene......?
Mvh Kirsten
Harald: Greit at du føler deg truffet, men du har i det minste innsett at du trenger å utvikle deg mht å skrive mer kritiske kommentarer. Det synes jeg forresten er naturlig; du Er joallerede en svært habil fotograf , og da bør en jo også satse på egenutvikling mht evnen til å gi kritikk.
Rita: Jeg satte pris på Ivans initiativ mht til bildedugnaden på BK; jeg har forsøkt å følge opp, og kommer også til å gjøre det så lenge det er antydninger til at f/64 er liv laga. Jeg begrenser imidlertid for framtida kommentarene mine til å gjelde bilder som gir meg noe, for det er mange bilder på f/64 som gir meg null og niks.
Kirsten: Jeg vet selv at det er hyggelig å bli heiet fram og oppmuntret av "venner". og det er kanskje en nødvendig del av prosessen her inne. Jeg har selv opplevd gleden ved å få haugevis med kommentarer fra "venner", men opplevde ganske fort at det var direkte kjedelig å få de samme kommentarene fra stort sett de samme menneskene gang etter gang etter gang....
Håper derfor at du og andre av de mer reflekterte på galleriet tar det samme spranget som f.eks. Harald har tatt. Da må jeg forresten legge til at det ville ha vært enklere å ta det "spranget" hvis en kun hadde EN bildekritikk å forholde seg til, ikke et valg mellom tre.
Dette bilder er ferskt, men har nå lagt ut et gammelt bilde som allerede ligger et sted bak i "haugen"; det viser bedre "effekten" av denne gardinenen.
fred s
V1 synes jeg ikke helt kommer over oppmerksomhetsterskelen for det velbrukte tema kaffekrok i slitent hus. Skriket utenfra er knapt merkbart i sammenlikning med V2.
Men jeg tror jeg oppfatter at dette mest er ment som et innlegg i BG-debatten, Fred. Slik sett er det en forfriskende selvrefererende variant, vel så uttrykksfull og velplassert som de skriftlige sukkene på diskusjonssidene :)
Vennlig hilsen,
Gunnar
Støtter opp om at mer må skje på Bildekritikken.
Takk for "skriket!" og fokus på forbedringer!
Til bildet ditt:
Du har lagt ut - for meg - to vidt forskjellige bilder. Jeg faller for versjon 1 og konsentrerer meg om det.
Ansiktet i gardinen så jeg med en gang, men jeg så gleden, øynene som strålte. Samtidig står dette i stor kontrast til gråtonene og forfallet. Jeg føler her er et tosidig budskap - en maske - som en klovn som smiler og har tåre på samme tid. Kanskje det har noe med valgene en tar - hva er meningen med livet liksom. Kanskje det ikke er materielle ting som er viktigst, men å finne glede ved det man har.....
Så dukket tittelen og teksten opp og jeg ble forvirret. Tittelen har nok med fortvilelsen din å gjøre og ikke selve bildet, slik jeg ser det, for jeg finner ikke noe skrik i bildet.
Bare bildet i seg selv gir meg tanker rundt fraflytting fra distriktene. Og om eldre som må flytte fra sine hjem og at ingen tar over husene...
Jeg liker komposisjonen med kutt rundt rammen. S/h forsterker forfallet.
Hadde jeg tatt bildet ville jeg gått litt til høyre for å unngå å få med utbygget, det hadde roet bildet litt og du hadde fått bedre frem ansiktet i gardinen.
Bente
Støtter opp om at mer må skje på Bildekritikken.
Takk for "skriket!" og fokus på forbedringer!
Til bildet ditt:
Du har lagt ut - for meg - to vidt forskjellige bilder. Jeg faller for versjon 1 og konsentrerer meg om det.
Ansiktet i gardinen så jeg med en gang, men jeg så gleden, øynene som strålte. Samtidig står dette i stor kontrast til gråtonene og forfallet. Jeg føler her er et tosidig budskap - en maske - som en klovn som smiler og har tåre på samme tid. Kanskje det har noe med valgene en tar - hva er meningen med livet liksom. Kanskje det ikke er materielle ting som er viktigst, men å finne glede ved det man har.....
Så dukket tittelen og teksten opp og jeg ble forvirret. Tittelen har nok med fortvilelsen din å gjøre og ikke selve bildet, slik jeg ser det, for jeg finner ikke noe skrik i bildet.
Bare bildet i seg selv gir meg tanker rundt fraflytting fra distriktene. Og om eldre som må flytte fra sine hjem og at ingen tar over husene...
Jeg liker komposisjonen med kutt rundt rammen. S/h forsterker forfallet.
Hadde jeg tatt bildet ville jeg gått litt til høyre for å unngå å få med utbygget, det hadde roet bildet litt og du hadde fått bedre frem ansiktet i gardinen.
Bente
Gunnar
Lars I: kommentaren din ble litt for "dypsindig" for meg, tar ikke poenget ditt
Gunnar: Ja, bildet er først og fremst et påskudd til å legge ut noe en forsåvidt kan kalle et debattinnlegg; noen dypere tolkning av bildet forventer jeg ikke. Det hender at jeg forsøker å legge opp til debatt under bilder ( rettere sagt, det hendte stadig vekk for en del år tilbake...).
Det kan være fruktbart, slik jeg f.eks. delvis opplever tilbakemeldingene her. Debatter på forumet har desverre en tendens til å spore av, ikke minst pga litt for mange stand up-komikere.
Bente:Jeg skriver over at jeg ikke forventer noen dypere tolkning av bildet; men når du forsøker deg på det syns jeg selvsagt at det er kjempefint. Alt kan egentlig tolkes...
Også jeg synes at det du opplever som et smil fra innsiden har noe for seg, men som sagt, jeg har ingen annen tanke med bildet enn at det gir påskudd til å starte en debatt. Tror ikke jeg ville ha lagt ut bildet ellers.
Fint du er enig med meg ang. bildekritikken, også fint at du gjør en innsats her ved å skrive flere kommentarer. Hvis flere gjør det kan kanskje tredeligen av kritikken "reddes", uansett er jeg mest stemt for en sammenslåing av "det trehodete monsteret"
Galleriet er en annen historie. Som du sier er den preget av "gjenger", eller slik jeg ser det, EN gjeng som dominerer i alt for stor grad. De fleste "medlemmene" i denne gjengen er ikke interessert i nivået på foto.no, de er opptatt av seg selv, og hvor mange kommentarer de kan få på bildene sine. Det målet ( mange kommentarer) oppnår de ved å spy ut et ras med ukritiske og innholdsløse kommentarer til de andre i "gjengen".
Her ligger det største problemet på foto.no
fred s
Dersom jeg skal prøve meg på en sammenfatning av det andre har skrevet her og i forumet, vil jeg si at det dreier seg om vi legger ut bilder for å forbedre vår evne til å ta gode bilder eller for å forbedre vårt eget selvbilde. Noen tar seg nær av negative kommentarer, og kommentarene på bildegalleriet bærer preg av at de som kommenterer kjøre safe for å ikke tråkke noen på tærne. Dermed blir læringsutbyttet skadelidende.
Dersom jeg skal vurdere bildet ditt isolert fra denne debatten (litt usikker på om du ønsker det...) vil jeg si at originalen og v2 er veldig ulike. Personen innfører en ny dimensjon til bildet. Jeg opplever bildene derfor mer som unike bildet enn som varianter av samme bilde.
Litt småskummel stemning i begge, men ikke mer enn at jeg ser det humoristiske i dem også. Jeg ser mer en maske enn et ansikt her, og "skriket" kan for meg like gjerne oppfattes som en stort glis. For meg gir bildet derfor vel så mye assosiasjoner til karneval som til skrekkfilmer. (Nå er jo begge laget for å underholde, så det går kanskje ut på ett likevel?)
Innramminga (bokstavelig talt i dette tilfellet)synes jeg kunne vært mer gjennomført ved at gardina hadde lukket bildet oppe på originalen. Teknisk godt gjennomført.
Bildet ditt. Jeg kan ikke se att det er to versjoner av samme bilde.
V2. Jeg ser to ansikt. Ett i mønsteret som dannes av gardiner og det andre på kvinnen. Hun ser skremt ut.
For meg ser det ut som om du vil formidle noen form for forfølgelse. Og da har du likkets.
Mvh
LAM
Innesteng, alene i selvalgt isolasjon og deperasjon, fortsetter han hærverket på seg selv.
Uten å forstå et kvekk av hva som foregår kaster han, som ved et øyeblikks innskytelse, blikket ut av stengelet og sin egen pålagte paranoia.
Men det er bare kortvarig.
Var det ikke noen som sprang forbi?
Hvor er haglen? (orginalen)
Moralen i bildet: Vi må styrke vår evne til å gi, og bli enda flinkere til å ta imot.