Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_565437} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Et vakkert stykke Norge dette, - snøkledde trær i urørt natur. Fine blåtoner, og fint med en arbeidende hund i front:)
vh/Elisabeth
Christer S.
Flott komposisjon! Sporene som fører inn i motivet mens det lave lyset gir trær og snø det lille ekstra! Kun gaupa som manglet :)
Bjørn H.
Hærlig!
Walter S.
Dette er virkelig eventyrland!
Meget dynamisk og spenstig bilde fra de dype skogene, hvor gaupesporet leder ens blikk innover villmarken - inn dit hvor alt ser ut til å være meget statisk. Hundens iver og bevegelser gir ekstra spenning til din fortelling.
Det lave sidelyset gir lange skygger og mystikk til opplevelsen. Igjen er jeg imponert over strukturen på snøen og detaljrikdommen fra en såpass liten sensor.
Jeg ser at du har brukt "Cloudy weather" instilling til å påvirke hvitbalansen, noe som gir den lille varmen i bildet.
Herlig!
Mvh,
Walter
Steinar W.
Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Skulle gjerne hørt noen pirket litt også.
Og Walter: Jeg er langtfra noen ekspert, og tenker kanskje mulighet for iso 80 hjelper på kvalitet? Sånn i forhold til snøstruktur mener jeg. Du legger merke til mye du, det er bra, detaljer er viktig. Brukte 'cloud' mesteparten av dagen ettersom tåka stort sett var tilstedeværende. Og bildet ble fint det.
Steinar
Walter S.
Vel, du skal ikke utfordre fanden, vet du.
Hvis du spør om hva jeg ville ha gjort anderledes, så ville svaret blitt, at - la bildet få en omgang i "Input Levels" for å fjerne noe av gråheten. Det er som regel den som skjuler selve fargeprakten som bare sitter der og venter på å bli vekkket opp. Nesten som Tornerose, på en måte. Skjønner?
Ellers gjorde jeg et forsøk med o kutte litt på nedsiden, for å unngå at en linje (spor i snøen) tangerer 90º-vinkelen nederst til venstre. Det ble bra, men mistet kanskje noe av dynamikken.
Mvh,
Walter
Når det gjelder ISO så pleier jeg å bruke det som er den "native ISO" - altså den som sensoren er konstruert for.
I mitt tilfelle (Nikon D300s) er det ISO 200 som er det laveste, selv om jeg kan stille ned til ISO 100 vil jeg ikke gjøre det fordi sensoren er konstruert for ISO 200 som grunnlag, og gir best resultat akkurat der. Kjenner ikke til native ISO på din LX-3
Steinar W.
Jeg er ikke vant med mye bildekritikk, så det var moro. Jeg har prøvd å kutte litt, og syns sjøl det ikke ble noe bedre bilde av den grunn. Det var verdt et forsøk likevel.
Jeg har ikke photoshop, Walter, regner med det er der du refererer til 'Input levels', verktøy mot gråsjuke bilder? Noe man kan prøve tilsvarende i Lightroom?
Takk for ISO info jeg ikke var klar over, superamatør som jeg er : )
vh/Elisabeth
Meget dynamisk og spenstig bilde fra de dype skogene, hvor gaupesporet leder ens blikk innover villmarken - inn dit hvor alt ser ut til å være meget statisk. Hundens iver og bevegelser gir ekstra spenning til din fortelling.
Det lave sidelyset gir lange skygger og mystikk til opplevelsen. Igjen er jeg imponert over strukturen på snøen og detaljrikdommen fra en såpass liten sensor.
Jeg ser at du har brukt "Cloudy weather" instilling til å påvirke hvitbalansen, noe som gir den lille varmen i bildet.
Herlig!
Mvh,
Walter
Og Walter: Jeg er langtfra noen ekspert, og tenker kanskje mulighet for iso 80 hjelper på kvalitet? Sånn i forhold til snøstruktur mener jeg. Du legger merke til mye du, det er bra, detaljer er viktig. Brukte 'cloud' mesteparten av dagen ettersom tåka stort sett var tilstedeværende. Og bildet ble fint det.
Steinar
Hvis du spør om hva jeg ville ha gjort anderledes, så ville svaret blitt, at - la bildet få en omgang i "Input Levels" for å fjerne noe av gråheten. Det er som regel den som skjuler selve fargeprakten som bare sitter der og venter på å bli vekkket opp. Nesten som Tornerose, på en måte. Skjønner?
Ellers gjorde jeg et forsøk med o kutte litt på nedsiden, for å unngå at en linje (spor i snøen) tangerer 90º-vinkelen nederst til venstre. Det ble bra, men mistet kanskje noe av dynamikken.
Mvh,
Walter
Når det gjelder ISO så pleier jeg å bruke det som er den "native ISO" - altså den som sensoren er konstruert for.
I mitt tilfelle (Nikon D300s) er det ISO 200 som er det laveste, selv om jeg kan stille ned til ISO 100 vil jeg ikke gjøre det fordi sensoren er konstruert for ISO 200 som grunnlag, og gir best resultat akkurat der. Kjenner ikke til native ISO på din LX-3
Jeg har ikke photoshop, Walter, regner med det er der du refererer til 'Input levels', verktøy mot gråsjuke bilder? Noe man kan prøve tilsvarende i Lightroom?
Takk for ISO info jeg ikke var klar over, superamatør som jeg er : )
Ang. *Levels*, sjekk:
http://www.earthboundlight.com/phototips/photoshop-levels...1-2-3.html
og
http://gregrob.ca/photoshop/levels/index.html
Selv har jeg bare Ps Elements, men regner med at Lightroom har akkurat de samme verktøyene.
Mvh,
Walter