Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_586367} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Jeg liker bildene godt hver for seg - men er litt usikker på sammenstillingen her. Jeg blir sittende å lete etter referanser, uten å lykkes.
Mvh Thorbjørn
Torild H.
Strandmiljø - felles for bildene, men utan tekst kan ein ikkje vite om bildene er frå same strand, utan at det egentlig skulle ha noko å sei for sjølve opplevinga av heilskapen. At horisontlina løper saman gjennom bildene tykkjer eg er bra her, eit stabilt og bindane element.
Presentasjonen, eit utsnitt av to forskjellige opptak tykkjer eg er ein spennande måte å jobba på, det finnes vel ikkje ein "mal" eller oppskrift for arbeidsmåte og resultatet skal bli? Tykkjer du har lukkast her, for min del studera kvart bilde for seg, samanliknar dei to, freista å finna felles elementer osv.
Avsluttet .
Du gjør det ikke bestandig lett for betrakteren (i dette tilfelle meg)å tolke dine bilder...her ser jeg to bilder av elementer i forskjellige perspektiver, men som allikevel på grunn av horisonten glir inn i hverandre.
Har overhode ingen erfaring med Holgakameraer, men går utifra at det sorte/refleksene kommer av enkelheten, og etter som jeg skjønner er en del av dette kameraets sjarm(?).
Så, igjen, for meg et bilde, delt i to, som bør betraktes mange ganger for å få det rette visuelle inntrykk.
mvh Ulv
Roger H.
Takk for det Thorbjørn,setter pris på at du likte bildene hver for seg.
Du har rett i at det ikke er noen "mal" Torild, for hvordan et bilde blir til. Selv mener jeg og at et diptych kan bestå av to helt forsjellige opptak.
Det som jeg synes er spennende med Holgaen Ulv, er at resultatet ikke er gitt før jeg har fremkalt filmen. En Holga er ikke helt lystett, derfor må jeg teipe åpningen rundt baklokket med sort teip. Men det blir aldri helt tett alikevel.
Takk til dere tre for synspunkter og inspirerende kommentarer.
Knut Georg F.
Slike grå, uskarpe og litt "traurige" bilder har jeg også fra 60-tallets besøk på Skagen, men klarte ikke å samle det historiske og det "moderne" fyret på samme negativ. Høy nostalgifaktor for meg, ellers er jeg som Ulv litt forundret over hengivenheten til gammel teknologi - det hører liksom en annen tid til.
Mvh Knut
Roger H.
Takk for det Knut. Var i Skagen noen dager i påsken i år og tok en del bilder.
Torbjørn V.
Knut: Det er ikke alltid at et skritt bakover er et tilbakeskritt...noen ganger må man bruke tid på den gamle teknologien for å få et bedre grep på den nye teknologien;-)
Jeg for min del, med mine preferanser, faller for enkelheten i slike bilder og motiver. Jeg var aldri i Skagen på 60-tallet siden det var forut for min tid, men jeg dras lett 5-6 år tilbake til sist jeg var i området når jeg ser på dette.
Mvh Toby
Avsluttet .
En spesiell presentasjon kan en trygt si at dette er. Den kraftige bilderammen som skiller motivene dominerer mye av inntrykket, og er det første som blikket festes til. Deretter er det de to strandmotivene fra Skagen. At det er Skagen er underordnet, men det er to ulike uttrykk fra en strand som gjør det interessant og helhetlig sett til et sterkt visuelt inntrykk. Om det er innholdet eller presentasjonen, eller kanskje begge deler, som dominerer mest her er jeg usikker på. Noen veggpryd er det ikke, men som sagt interessant og engasjerende i "RogerH stil"
Roger H.
Torbjørn, Takk for det du sier om teknikken. Du har et poeng der. For meg har vel ikke det digitale vært det helt store fremskrittet egentlig.
Kjell, takk for en interessant kommentar. Setter pris på at du og finner interesse i to ulike bilder satt sammen.
Torbjørn V.
Roger, det er jeg enig i. Dessverre har det blitt slik at jeg for det meste fotograferer digitalt for tiden...synd egentlig, men mørkerommet er brukt som lagerrom det siste året. Planen er å få gang på det igjen om ikke lenge. Uansett har jeg mulighet for å fremkalle film og scanne og jeg har en pen Yashica GTn liggende som skal utprøves snart;-)
Roger H.
Bra du følger med Torbjørn. Et spennende kamera du har der. Ser frem til å se bilder derfra.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Mvh Thorbjørn
Presentasjonen, eit utsnitt av to forskjellige opptak tykkjer eg er ein spennande måte å jobba på, det finnes vel ikkje ein "mal" eller oppskrift for arbeidsmåte og resultatet skal bli? Tykkjer du har lukkast her, for min del studera kvart bilde for seg, samanliknar dei to, freista å finna felles elementer osv.
Har overhode ingen erfaring med Holgakameraer, men går utifra at det sorte/refleksene kommer av enkelheten, og etter som jeg skjønner er en del av dette kameraets sjarm(?).
Så, igjen, for meg et bilde, delt i to, som bør betraktes mange ganger for å få det rette visuelle inntrykk.
mvh Ulv
Du har rett i at det ikke er noen "mal" Torild, for hvordan et bilde blir til. Selv mener jeg og at et diptych kan bestå av to helt forsjellige opptak.
Det som jeg synes er spennende med Holgaen Ulv, er at resultatet ikke er gitt før jeg har fremkalt filmen. En Holga er ikke helt lystett, derfor må jeg teipe åpningen rundt baklokket med sort teip. Men det blir aldri helt tett alikevel.
Takk til dere tre for synspunkter og inspirerende kommentarer.
Mvh Knut
Jeg for min del, med mine preferanser, faller for enkelheten i slike bilder og motiver. Jeg var aldri i Skagen på 60-tallet siden det var forut for min tid, men jeg dras lett 5-6 år tilbake til sist jeg var i området når jeg ser på dette.
Mvh Toby
Kjell, takk for en interessant kommentar. Setter pris på at du og finner interesse i to ulike bilder satt sammen.