India har et av de mest utbygde jernbanenett i verden og billettsystemet er datastyrt. Det finnes ulike klasser, og plassbestilling kan foretas på internett eller SMS. Indian Railways frakter syv milliarder mennesker årlig. På stasjonene iler selgere og tiggere av alle slag om bord for så å gå av toget på neste stasjon. På økonomiklasse gjelder det om å trenge seg til en plass.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_591319} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Et fortellende bilde med fin undertekst. Grei snapshot.
: ) Solvår
Carsten W.
Ohja, den legendariske indiske togbruk.
Jeg aldri opplevd dette men jeg syns at man fa god kontakt til folk der inne.
Bildet virker litt blått. Prøvde du gullfilteren?
Harald N.
God reiseskildring der tekst og bilete utfyller kvarandre.
Mvh Harald
Avsluttet .
Gjenkjennelig klaustrofobisk situasjon.
Har aldri likt de gittrene foran vinduene når jeg reiser.
De synes jeg alltid gir en ubehagelig følelse ved at de begrenser fluktmulighetene ved en eventuell "situasjon".
En kompakt bilde.
Jeg tror jeg må finne meg en annen vogn.
Bra!
Heidi N.
Fortellende og godt bilde. Hadde nok ikke greid å oppholde meg under sånne forhold.... Gjorde seg med gulfilteret. Bildet fikk en mer naturlig farge.
Heidi
Fred S.
teknisk bærer det litt preg av et raskt knips, men motivmessig er dette interessant, og det samme vil jeg si om komposisjonen, med midtstillingen av karene mellom vognene, og ansiktene bak gitrene på begge sider.
Og blåfargen er selvsagt ikke noe minus....
vh fred s
Marit O.
Fred sier det bra her og jeg er enig med han Jan !
Mvh
Marit
Roar K.
Joda, kjenner disse. Reiste mellom 500 og 600 mil med dem i -72 - 73. Bare trebenker den gang - satt på trebenker og sov på trebenker. Eneste madrassen jeg hadde var en afgancoat jeg fikk sydd meg i Istanbul.
Prøver å unngå disse nå hvis mulig. Betaler heller litt ekstra - det er jo så billig likevel. Måtte likevel tilbringe 4-5 timer tur retur i slike i januar da det på den turen ikke var mulig med annet.
Tiggere hopper av og på og rapper med seg at som ligger løst så det var en av grunnene til at kamera var nedpakket da jeg kunne trengt det i løpet av reisa.
India har forstått hva jernbane kan brukes til. 70 vogner og mer er ikke uvanlig. Jeg har nevnt tog med lastebiler tidligere. Jernmalmtransport opp Dudsagar Falls med kanskje så mye som 30 vogner med det heavy stoffet opp den bratte fjellsia til Deccan platået med 2 lok foran, ett i midten og 2 lok bak.
Jo, "fattiglandet" India har forstått det mens et av verdens rikeste land etter folketallet heller krangler om prestisje framfor å gjøre noe med den forurensingen de skryter av at de skal fikse. Hva med bare å kjøre bilen inn på et tog - enten det nå er privatbilen eller traileren og så sitte avslappet og nyte utsikten mens man kanskje tar lunchen i restaurantvognen framfor å stresse på hølete veier med tælahiv?
Roar
Håkon Ø.
Her var det trangt ja, en flott skildring av forskjellen på å være rik og fattig. I India så er det vel et av de (mange) landene som det syntes best. Et flott bilde som viser situasjonen fult ut.
Sissel Elisabeth H.
Som sild i tønne! Litt annerledes enn vi er vant til her som sikkerheten står i høysete. Fin dokumentasjon fra transportmiddelet i India. V2 med gulfilter.
Mvh,
Sissel Elisabeth
Terje J.
Tekninsk litt "snapshot" men det gjør ikke mye. Du har klart å balansere bildet fint. God blikkontakt med personene som sitter. Flotte farger og en heftig situasjon. Meget bra! Mvh Terje
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
: ) Solvår
Jeg aldri opplevd dette men jeg syns at man fa god kontakt til folk der inne.
Bildet virker litt blått. Prøvde du gullfilteren?
Mvh Harald
Har aldri likt de gittrene foran vinduene når jeg reiser.
De synes jeg alltid gir en ubehagelig følelse ved at de begrenser fluktmulighetene ved en eventuell "situasjon".
En kompakt bilde.
Jeg tror jeg må finne meg en annen vogn.
Bra!
Heidi
Og blåfargen er selvsagt ikke noe minus....
vh fred s
Mvh
Marit
Prøver å unngå disse nå hvis mulig. Betaler heller litt ekstra - det er jo så billig likevel. Måtte likevel tilbringe 4-5 timer tur retur i slike i januar da det på den turen ikke var mulig med annet.
Tiggere hopper av og på og rapper med seg at som ligger løst så det var en av grunnene til at kamera var nedpakket da jeg kunne trengt det i løpet av reisa.
India har forstått hva jernbane kan brukes til. 70 vogner og mer er ikke uvanlig. Jeg har nevnt tog med lastebiler tidligere. Jernmalmtransport opp Dudsagar Falls med kanskje så mye som 30 vogner med det heavy stoffet opp den bratte fjellsia til Deccan platået med 2 lok foran, ett i midten og 2 lok bak.
Jo, "fattiglandet" India har forstått det mens et av verdens rikeste land etter folketallet heller krangler om prestisje framfor å gjøre noe med den forurensingen de skryter av at de skal fikse. Hva med bare å kjøre bilen inn på et tog - enten det nå er privatbilen eller traileren og så sitte avslappet og nyte utsikten mens man kanskje tar lunchen i restaurantvognen framfor å stresse på hølete veier med tælahiv?
Roar
Mvh,
Sissel Elisabeth