Krigens taper
Enda ett i Kosovo serien
Bildet inngår i albumet Mennesker -
Utstyr
  • Minolta 505si
  • Minolta zoom
  • Brennvidde50mm
  • Blender-
  • Filmtype100 iso
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriDiverse
  • Lastet opp
  • Visninger219
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_5936} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (10)
Erik S.

Jeg har et ganske likt motiv hjemme, bare at gutten er byttet ut med en ku. Go vegetarian var punchlinen i det bildet. Dette er på en måte enda mer alvorlig. Et veldig alvorlig bilde, sterkt utrykk.
Johnny J.

Du kunne jo ha fått med hele gutten ?
Eivind A.

Bare fordi man reiser ned til Kosovo og tar bilder av barn bak piggtråd, betyr det ikke at bildene er gode, gjør det?

For å være litt mer konstruktiv: Tror du kunne hatt en stolpe i piggtrådgjerdet på hver side av gutten, i stedet for bare én midt i. Det hadde hjulpet på komposisjonen.

Ellers: ''Gjesp.'' (sitat fra Bjørkum, men jeg våger meg å bruke det i dette tilfellet)

mvh, EHA
Eivind A.

Jeg kom på en ting til nå, før alle hiver seg over meg:

Kanskje dette er den beste formen for dokumentasjon. Rent, faktisk, ærlig og naturlig. De fleste liknende bilder vi har sett har båret mer preg av fargelegging fra fotografer. Dvs. at de alltid vil prøve å gjøre et bilde ''verre'', f.eks. ved å bruke sort/hvitt og andre virkemidler.

Dette har du unngått. Fint!
Carsten A.

Hva sier dette bildet uten teksten ? Lite, etter min mening. Jeg ser ingen grunn til at det skal gjøres såpass svakt rent teknisk heller.
MVH CA
Avsluttet .

Gutten ser ikke ut til åvære en typisk taper eller offer, med renvasket genser og pen på håret. Hvilken krig er det? Eplekriget?
Paal A.

Krigen i Kosovo er over, og iallefall da kosovoalbanske innbyggerene har fått et mye bedre liv etter at undertrykkerene trakk seg tilbake.
Derfor syns jeg gutten bak piggtråd gir feil signaler, det er vel nå denne gutten (Kosovoalbaner vil jeg tro) har fått en fremtid.

E.H.Amundsen: Morsom selvmotsigelse du kommer med:
''fargelegging'' av fotografier, f.eks. ved å bruke sort/hvit.

Jeg skjønner hva du mener. Men synes at dette bildet er veldig fargelagt. Nettopp fordi det fremstiller gutten som en fange bak piggtråd. Og ikke en fri gutt.
Stein Michael H.

Et fint og ærlig bilde! Komposisjonen er ikke helt fin etter min smak, men som E.H.A. sier så kan dette være et virkemiddel i seg selv! Og til P.A.: Med fargelegging mener han sikkert ikke det bokstavelig. Men heller at fotografen skildrer det slik han føler det istedenfor å skildre virkeligheten. ''At han farger det med sine personlige meninger'', eller noe???
Thomas A.

Lenge siden jeg har tatt del i diskusjonen bak mitt eget bilde, og det er jo litt dumt! Vet ikke om P.A leser dette men en liten forklaring til hvorfor gutten står bak piggtråden kan jo være på sin plass!

Denne gutten tilhører en serbisk minoritet i ett land preget av hat, bildet ble tatt under ett oppdrag som gikk ut på å hindre kosovoalbanere å innta en serbisk skole! I området rundt skolen bodde det kun serbere, men bare ett par steinkast unna bodde det kun kosovoalbanere! Jeg mener tittelen er på sin plass og tror også piggtråden er det!

Når det gjelder at krigen i kosovo er over så er jeg helt uenig! Selv om de serbiske styrkene trakk seg ut etter press fra NATO så var aldri ''krigen'' i Kosovo over! Den skiftet bare side på hvem som undertrykte hvem!
Paal A.

Med ordet krigen mente jeg Natos krigføring mot de Serbiske undertrykkene i Kosovo. Den krigen er over. Selv om landet er fortsatt er fullt av konflikter.

Jeg skønner bildet bedre etter T. Aas sin forklaring. Synd at bildet ikke klarer å formidle dette alene.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu