Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_5980} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Kjempe fine kontraster, steinene med sine rette linjer, motkurvene i bladet, de fluoriserende fargene, i skarp kontrast til det døde brune eikeløvet. Forresten, det ser jeg nå, et fotspor, haha, en fotograf som var litt tidlig ute?? Dette bildet kunne jeg godt tenkt meg å ha på veggen her hjemme. Dette her er fotografi som kunst form, kjempe bra.
Birna R.
Skjønner hva du tenker på Fredrik, men nei, sporene var nok fra ambulansepersonalet. Det finnes nok av motiver uten å måtte ''lage'' dem, og i dette tilfellet sto det noen eiketrær med visne blader i nærheten. Og faktisk en god del lauv på landingsplassen (Ullevål), sikkert blåst ned av helikopteret. Det var bare å finne et passende utsnitt og fyre løs. Og med D1 klarer jeg stort sett brukbare frihåndsbilder på 1/15 sek, det var det lenge siden jeg klarte med andre kameraer ...
Fredrik T.
Ja, det ser jeg 1/15s, det så å si umulig frittstående med et vanlig emulsjons kamera.
I hvertfall ikke lett. Hvorfor greier du det med D1 da, er det forsinkelsen eller hva er det??
Birna R.
Simpelthen fordi eksponeringen skjer samtidig over hele chip'en, med elektronisk lukker som ikke avgir noen vibrasjoner. Jeg har klart brukbar skarphet på lengre tider enn 1/15 også, se f.eks. nattbildet av lønn som jeg la inn i går, tatt med 105 mm på 1/6 sek. Selvsagt går det ikke like bra hver gang, men såpass ofte at bildet stort sett havner i ''boks'' ( i brikke?).
Perra M.
Lite för starka färger för min smak men gillar din ide. MVH/PM
Mats N.
OK m. starka färger för mej, men den gulgröna är inte så ''vacker'' kanske.Fräck bild oansett!
BR : Menar du att vibrationen från slutarlamellerna ville ''forstyrre'' mer än vibr. från spegeln när den fälls upp..?På tider längre än kortaste blixtsynk är väl slutaren helt öppen större delen av exponeringens varaktighet?
Men jag vet ju hur svårt det är att hålla tillräckligt stadigt, och kan bara konstatera att här har du lyckats mkt väl på så lång tid som 1/15, bra i sig...
MVH/Mats N.
Birna R.
Vel, en slik landingsplattform for et ambulansehelikopter er malt for å synes i all slags vær. Så inn i h... selvlysende og glorete er faktisk fargene, det får man bare ta med på kjøpet. Og i dette tilfellet var det regnværsgrått, så fargemetningen ble ikke akkurat mindre. Disse overmettede neonfargene var dessuten det som trakk meg til stedet.
Ang. lukker og vibrasjoner på D1: jeg har fundert mye på dette. Riktig at hele bilderuten eksponeres under ett på et vanlig kamera på slike lange tider, så det *burde* ikke være noen forskjell. Men det tok meg ikke langt tid etter at jeg gikk over til D1 å oppdage at jeg fikk skarpe bilder håndholdt på tider som før var umulige. Forklaringen ligger nok i det at en ''normal'' lukker har relativt stor masse og denne massen skal først aksellere, så bråstoppe rett etter at speilet går opp. Trolig tilføres kamerahuset endel bevegelsesenergi som ikke kan ''drepes'' umiddelbart. På D1 er den en meget lett hjelpegardin som spretter til side i det speilet går opp, og massen på dette systemet er opplagt mye mindre enn en tradisjonell gardinlukker. Derav mindre vibrasjoner. Noen annen forklaring finner jeg ikke, men som sagt, effekten er påtakelig og jeg benytter meg ofte av det. Utrolig hvor man kan ta bilder med en D1 og optikk med lysstyrke f/1.2-f/1.4, mv. Med min 14 mm har jeg meget skarpe bilder på 2 sek., håndholdt ...
Ann F.
Alt det tekniske ovenfor legger jeg til side og konsentrerer meg om bildet:
jeg ville tatt vekk det rødorange i øverste del samt alt f.o.m. streken i høyre billedkant.
Da hadde jeg likt det - enkelt og ''frekt''. Kunne faktisk tatt med mye mer av sporet etter skosålen.
Mvh Ann
Birna R.
Ann: greit forslag, men jeg oppfatter at forslaget gjør bildet direkte kjedelig. Ta det inn i PS og gjør endringen, så ser du nok det samme. De ekstreme fargekontrastene var viktige i bildene jeg tok (10-15 stk. i alt, til dels svært ulike det som er vist her).
Thorfinn B.
3xGyldne snitt og sterke farger. Alt er helt opplagt. Dette er jo reineste kameraklubbstil Bjørn..., så da får vi bare ønske deg velkommen til OKK! he he
Birna R.
TB: skal dette være en oppfordring? Forøvrig har jeg faktisk *vært* medlem av OKK, uten at jeg mistet bildesynet av den grunn....
Thorfinn B.
kan jeg lese mellom linjene her et anstrengt forhold til kameraklubber. Dette er faktisk for mange, en av få muligheter til å treffe andre med samme hobby samt lære. Uten OKK og andre viktige klubber, hadde det ikke vært mange på sidene her trur jeg...! En oppfordring! Ja du og alle andre er hjertelig velkommen. Vi trenger selsagt folk med meninger.... he he. Når var du OKK-medlem?
Birna R.
TB: I 1975-76, om jeg minnes korrekt. En del år siden, ja, men jeg tar i prinsippet samme bilder nå som den gang (med annet verktøy, selvsagt - man må jo følge med tiden). Den største forskjellen er vel at jeg nå tjener bra på det som den gang bare var en glødende ''hobby''.
Carsten A.
Har sett på dette noen ganger nå, og blir nok stående ved førsteinntrykket, en fiks komposisjon, men i likhet med Perra Mäki syns jeg fargene blir litt for påtrengende.
MVH CA
Birna R.
CA: lite å gjøre med det, når jeg for en gangs skyld avbilder ''virkeligheten''. Akkurat slik var det. For meg var det de grelle fargene som gjorde at jeg fattet interessen for motivet i første omgang.
Lars-Anders M.
Meget bra observert. Dette bilde legger man merke till. Bra.
Jóhann Á.
Her ble det mye teknisk !
Jeg liker de klare fargene i bildet. Står i klar kontrast til det høstbrune bladet. Jeg ville ha kuttet bildet slik at det røde ville ha dekkt øverkanten av bildet. Siden ville jeg ha fjernet gressstråene i mellom hellene og satset allt på bladet. Kannskje kunen bladet blitt snudd og flyttet litt til venstre for å veie opp mot krysset på høyre siden?
Dag T.
Nei, dette bildet skal være som det er. Igjen er det spørsmål om å beskjære bildet inntil det pregløse. Beskjæring av fotsporet og den grønne ''utstikkeren'' oppe til høyre forenkler bildet, slik tradisjonen er i amatørmiljøet, men det gjør bildet mer kjedelig. Komposisjon er vanskelig, og den enkleste måten for oss uskolerte å håndtere det på er å forenkle. Det bør imidlertid ikke bli et mål i seg selv.
Dette bildet er på kanten til å være for enkelt allerede, men det har flere elementer, farger og linjer som spiller sammen og utfyller hverandre, og hever det over det meste av tilsvarende bilder. Særlig fargene er helt topp.
Carsten A.
BR: Virkelig eller uvirkelig, jeg *syns* altså bare at fargene ble for påtrengende (for meg). Mang andre har åpenbart et annet syn - sånn er det bare!
Noe mer enn bare en ''fiks'' komposisjon, så er det sagt, det var litt vel negativt fra min side.
MVH CA
Torbjørn V.
Dette likte jeg!
:-)
Jan Rune B.
Jeg synes det er de sterke fargene som gjør bildet, bladet blir nesten kjedelig her.
Linjene i bildet minner om maleren Mondrian? som malte svarte streker loddrett og vannrett og fylte enkelte ruter med farge.
Et spennede bilde som huskes.
JRB ::)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
I hvertfall ikke lett. Hvorfor greier du det med D1 da, er det forsinkelsen eller hva er det??
BR : Menar du att vibrationen från slutarlamellerna ville ''forstyrre'' mer än vibr. från spegeln när den fälls upp..?På tider längre än kortaste blixtsynk är väl slutaren helt öppen större delen av exponeringens varaktighet?
Men jag vet ju hur svårt det är att hålla tillräckligt stadigt, och kan bara konstatera att här har du lyckats mkt väl på så lång tid som 1/15, bra i sig...
MVH/Mats N.
Ang. lukker og vibrasjoner på D1: jeg har fundert mye på dette. Riktig at hele bilderuten eksponeres under ett på et vanlig kamera på slike lange tider, så det *burde* ikke være noen forskjell. Men det tok meg ikke langt tid etter at jeg gikk over til D1 å oppdage at jeg fikk skarpe bilder håndholdt på tider som før var umulige. Forklaringen ligger nok i det at en ''normal'' lukker har relativt stor masse og denne massen skal først aksellere, så bråstoppe rett etter at speilet går opp. Trolig tilføres kamerahuset endel bevegelsesenergi som ikke kan ''drepes'' umiddelbart. På D1 er den en meget lett hjelpegardin som spretter til side i det speilet går opp, og massen på dette systemet er opplagt mye mindre enn en tradisjonell gardinlukker. Derav mindre vibrasjoner. Noen annen forklaring finner jeg ikke, men som sagt, effekten er påtakelig og jeg benytter meg ofte av det. Utrolig hvor man kan ta bilder med en D1 og optikk med lysstyrke f/1.2-f/1.4, mv. Med min 14 mm har jeg meget skarpe bilder på 2 sek., håndholdt ...
jeg ville tatt vekk det rødorange i øverste del samt alt f.o.m. streken i høyre billedkant.
Da hadde jeg likt det - enkelt og ''frekt''. Kunne faktisk tatt med mye mer av sporet etter skosålen.
Mvh Ann
MVH CA
Jeg liker de klare fargene i bildet. Står i klar kontrast til det høstbrune bladet. Jeg ville ha kuttet bildet slik at det røde ville ha dekkt øverkanten av bildet. Siden ville jeg ha fjernet gressstråene i mellom hellene og satset allt på bladet. Kannskje kunen bladet blitt snudd og flyttet litt til venstre for å veie opp mot krysset på høyre siden?
Dette bildet er på kanten til å være for enkelt allerede, men det har flere elementer, farger og linjer som spiller sammen og utfyller hverandre, og hever det over det meste av tilsvarende bilder. Særlig fargene er helt topp.
Noe mer enn bare en ''fiks'' komposisjon, så er det sagt, det var litt vel negativt fra min side.
MVH CA
:-)
Linjene i bildet minner om maleren Mondrian? som malte svarte streker loddrett og vannrett og fylte enkelte ruter med farge.
Et spennede bilde som huskes.
JRB ::)