Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_606303} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Synes du har vært litt hard i etterbehandlingen her! Flott mønster uansett, nesten som blodårer dette!
John B.
Håkon Ø.
Flott utsnitt du har her Roar, men som John sier litt har på spakene i dag har gitt halow rundt hele bladet.
Carsten W.
Syns bildet er mer spennende i denne retningen.
Etterbehandlingen er røff og sannsynligvis hensikt, ikke sant?
Roar K.
Nå er ikke jeg så redd for halo og skygger som dukker opp som følge av etterarbeidet for jeg driver ikke så mye med perfekt foto, men lager bilder. Halo rundt mine blomsterbilder er ikke uvanlig - noen ganger som en slags brei tåke rundt blomsten hvilket i fotosammenheng og regler er like galt som det var å bruke sterke og lyse farger for impresjonistene spesielt da van Gogh første gang kom med sine sterke gulfarger. Noen ganger gjør jeg ting bevisst - andre ganger kommer det av seg sjøl som her. Ofte vil man se at jeg har beholdt en sterkt lysende halo rundt elementer - nærmest som en glorie.
Jeg har funnet ut at istedenfor å slite med å fjerne ting som kom fram grunnet etterarbeidet eller faktisk allerede var der i RAW fila hvis man ser nøye etter egentlig er svakheter i digital foto som like gjerne kan brukes som effekter selv om oppleste og vedtatte regler sier noe annet.
Jeg lager det jeg føler for så får andre like det eller la være.
Noe annet er det når jeg skriver kommentarer for da holder jeg meg til det som er opplest og vedtatt - ja, går ofte enda lenger for jeg bruker litt av regler hentet fra maleriet hva komposisjoner, perspektiver og spenninger i bildet etc. gjelder. Ofte er dette ting som amatørfotografen driter i, men er regler som malerne har brukt fra tidenes morgen for å bruke et forslitt uttrykk. I så måte er det ingen forskjell på maleri og foto. Men det finnes muligheter i fotografiet som maleren ikke har og omvendt.
I motsetning til mange andre lager jeg mine bilder i etterarbeidet mens andre gjør det meste i felten. Jeg skrur fint lite- retter heller opp under redigeringen og lager bilder slik maleren som går ut med sitt kamera og tar bilder for så å komme tilbake til atelieret å male bilder han/hun har i hodet som ikke stemmer med virkeligheten selv om fotografiet blir brukt som et utgangspunkt.
Selvfølgelig ender også jeg opp med bilder som er tilnærmet det jeg eksponerte ute. men langt fra alltid. Ofte gjør jeg som jeg vil uten at farger, skarphet, lys, kontrast osv. stemmer med virkeligheten - f.eks. en gråspurv i blått og rødt.
Roar
Berit A.
Og hurra for det. :))
Jeg liker dine varianter av bilder med etterbehandlingene som bare du kan få til. Selv om det fototekniske ikke alltid er der, så er det ditt bilde.
Slik som dette, synes det er et spennende både i farger og etterbehandling, og ikke minst et flott mønster i bladet, selv om "noen" har vært der og forsynt seg med en bit. Tror han eller hun også likte dette. :))
Jeg er sikkert ikke rette person til å uttale meg om fotografering, som bare knipser det jeg liker uten at det blir perkfekt,og for det meste uten stativ, men sånn er jeg. :/
Frode L.
Hei Roar.
Artig å lese det du skriver, og hurra for det som Berit skriver.
Her ser man alle livsnervene, både store og små, her ser vi hvordan et blad lever, inntil frosten kommer.
Frode.
Olav Bjarte K.
En fin læresetning fra deg her, Roar, - og med passe stor smell ;)
For meg er haloen rundt bladet helt grei, og jeg er/var sikker på at den er bevisst laget for å skape det eteriske inntrykket dette motivet gir, - til tross for at det er motsatt i sin egen grove struktur.
Sterkt!
Vennlig hilsen.
Jan G.
Roar, i malerkunsten er det slik at den ene ismen har avløst den andre, det har blitt spetakkel i salongene og akademiene når kunstnere har brutt med de rådende regler. Kunsthistorien er historien om kunstnere som gikk sine egen veier uten hensyn til den rådende smak. Jeg tviler på om det er så mange regler, også når det gjelder komposisjon, som er gyldige i dag og som har sitt opphav i den klassiske kunst. Det betyr ikke at ethvert brudd med regler er av det gode. Det er 14000 offisielle bildende kunstnere i Norge, bare de færreste, kanskje så få som 10, vil gå over i kunsthistorien.
Mvh Jan
Lars Ivarson F.
røft og tøft..omsynslaust til den alminnelege smak..ein ekte roar
Roar K.
Jan:
Grunnreglene består nok fremdeles. men smaken den er som baken og det vil nok aldri forandre seg.
Roar
Roar K.
Takker så mye for kommentarer.
Roar
Bjarte W.
Jeg må si at jeg liker at du 'lager' bildene dine selv, gjerne med store avvik fra virkeligheten. Det krever en viss selvtillit for å gjøre det. Når det gjelder dette bildet, så synes jeg det er helt greit. Personlig ville jeg dempet de lyse litt, men det er meg.
- Bjarte
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
John B.
Etterbehandlingen er røff og sannsynligvis hensikt, ikke sant?
Jeg har funnet ut at istedenfor å slite med å fjerne ting som kom fram grunnet etterarbeidet eller faktisk allerede var der i RAW fila hvis man ser nøye etter egentlig er svakheter i digital foto som like gjerne kan brukes som effekter selv om oppleste og vedtatte regler sier noe annet.
Jeg lager det jeg føler for så får andre like det eller la være.
Noe annet er det når jeg skriver kommentarer for da holder jeg meg til det som er opplest og vedtatt - ja, går ofte enda lenger for jeg bruker litt av regler hentet fra maleriet hva komposisjoner, perspektiver og spenninger i bildet etc. gjelder. Ofte er dette ting som amatørfotografen driter i, men er regler som malerne har brukt fra tidenes morgen for å bruke et forslitt uttrykk. I så måte er det ingen forskjell på maleri og foto. Men det finnes muligheter i fotografiet som maleren ikke har og omvendt.
I motsetning til mange andre lager jeg mine bilder i etterarbeidet mens andre gjør det meste i felten. Jeg skrur fint lite- retter heller opp under redigeringen og lager bilder slik maleren som går ut med sitt kamera og tar bilder for så å komme tilbake til atelieret å male bilder han/hun har i hodet som ikke stemmer med virkeligheten selv om fotografiet blir brukt som et utgangspunkt.
Selvfølgelig ender også jeg opp med bilder som er tilnærmet det jeg eksponerte ute. men langt fra alltid. Ofte gjør jeg som jeg vil uten at farger, skarphet, lys, kontrast osv. stemmer med virkeligheten - f.eks. en gråspurv i blått og rødt.
Roar
Jeg liker dine varianter av bilder med etterbehandlingene som bare du kan få til. Selv om det fototekniske ikke alltid er der, så er det ditt bilde.
Slik som dette, synes det er et spennende både i farger og etterbehandling, og ikke minst et flott mønster i bladet, selv om "noen" har vært der og forsynt seg med en bit. Tror han eller hun også likte dette. :))
Jeg er sikkert ikke rette person til å uttale meg om fotografering, som bare knipser det jeg liker uten at det blir perkfekt,og for det meste uten stativ, men sånn er jeg. :/
Artig å lese det du skriver, og hurra for det som Berit skriver.
Her ser man alle livsnervene, både store og små, her ser vi hvordan et blad lever, inntil frosten kommer.
Frode.
For meg er haloen rundt bladet helt grei, og jeg er/var sikker på at den er bevisst laget for å skape det eteriske inntrykket dette motivet gir, - til tross for at det er motsatt i sin egen grove struktur.
Sterkt!
Vennlig hilsen.
Mvh Jan
Grunnreglene består nok fremdeles. men smaken den er som baken og det vil nok aldri forandre seg.
Roar
Roar
- Bjarte