Av høstens fargeprakt foretrekker jeg asketreets (Fraxinus excelior) beskjedne fargeskifte. Trærne begynner forvandlingen fra sin mellomgrønne farge, går så over til gulgrønn (Lime), for deretter å stå noen dager som knallgule før de kler av seg. De tar ikke turen innom oransje og rødt. Her ble jeg lokket til en kort sideallè hvor de gulgrønne trærne tok morgenbadet i strålene fra ei morgenkvikk sol.
Bildet inngår i albumet " Herregårdslandskapet i Rygge " - En bildevandring i Norges mest storslagne og gjennomførte herregårdslandskap. Den 13. sept. 2013 ble, - i middelalderen som nabogårder, seinere sammenslått som gods, - gårdene Værne Kloster (Johannitterkloster - som etterhvert utover i middelalderen helt eller delvis eide 186 gårder, så krongods og deretter herregård) og Huseby (Middelalders maktsentrum) fredet av Kongen i Statsråd. I dette store landbrukspregede rommet ligger det også fire naturreservater og et stort antall fornminner. Noen steinkast syd for Værne ligger Evje Herregaard med sitt noe mer beskjedne uttrykk. Denne gården inngår ikke i landskapsvernområdet med unntak av to reservater; bøkelunden Kajalunden og Vardåsen.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_608950} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Fin dybde i originalen. Asketreets lysegrønne høstfarge kommer fint fram i begge versjoner.
mvh Kirsten
Olav Bjarte K.
Takk for den, Kirsten, og for at du har "fattet budskapet" i disse to bildene ;) !
Vh.
Lars Ivarson F.
samd med kirsten..to fine
Jostein G.
Hei !
Jeg syntes ikke disse ble helt vellykket. I orginalen føler jeg litt sånn at trærne nesten faller over meg...litt spesiell følelse, men det jeg tror gjør dette, er vidvinkelen i linsa. Tror det hadde vært bedre med litt lengre avstand ifra motivet og med en brennvidde rundt 100 f.eks. Man vet jo at portretter f.eks. ikke bør tas for nært...for å unngå fortegninger som...påtrengende nesetipp. Tror det er litt sånn effekt her i orginalen. De tre store fuglekassene er ikke noe som høyner bildet i orginalen syntes jeg...da budskapet her er en begynnende høstfarge i løvverket hos asken---veien og alle'n morgenlyset. Litt samme effekt i V2. Ikke de helt store og spennende høstfarger i V2. Ikke den mest spennende kompen heller. Greit bilde, men ikke så mye svung i det syntes jeg.
Mvh Jostein
Olav Bjarte K.
Takk for en fyldig og fin kommentar, Jostein!
Bildene er ikke tatt med vidvinkel, men en 50 mm på ff, tiltet oppover. Avstanden til trekronene er derfor større enn avstanden til rothalsene (De nærmeste trærne svære). Bildene er gitt en standard linsekorreksjon i LR. Forslag om kort tele er ofte i tankene mine for å komme oppunder hengende greiner,- for å skape en separat romfølelse, men dette har jeg aldri fått noe vellykket resultat av. Jeg har sett eksempler på at det kan bli svært så bra. Jeg skal prøve 100 mm-forslaget ditt i allèer hvor det er mer plass bak meg.
Fuglekassene kunne ha vært klonet bort, jeg ser dette poenget, men dette verktøyet er noe jeg ytterst sjelden griper til.
Derimot er en del av poenget i denne vesle serien fargene i V#2, asketreet utvikler ikke flere farger enn det som vises i dette bildet, - det er like før bladene faller av.
Vh.
Jostein G.
Hei ! Ja det er en noe besnærende romfølelse i bildet. Syntes du er inne på noe her. Likevel det er noe med at man ledes innover i bildet av veien og forsvinningspunktet ligger lavt i bildet, samtidig som du har med trærne høyt høyt over dette. Klarer ikke helt å forklare det men ble litt svimmel av trærne oppover her og føler nærmest som om de bøyer seg over meg her somsagt. Når du er så nært på, blir jo den perspektiviske forminskningen desto sterkere ved overlappingen...dette oppleves sterkt av greinene som kommer inn ifra høyre og gir stor romeffekt. Et interesant bilde å analysere på eller fundere rundt! Jeg snakker selvsagt om orginalen.
Mvh Jostein
Walter S.
Etterhvert velkjente stier i riktig flott og sterkt lys, noe som er en utfordring i seg selv. Askens limegrønne farge er bra gjengitt. Jeg velger meg originalen her, hvor trestammene nesten fremtrer som 3-dimensjonalt. Friske farger!
Mvh,
Walter
Olav Bjarte K.
Takk for kommentaren, Walter!
Vh.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
mvh Kirsten
Vh.
Jeg syntes ikke disse ble helt vellykket. I orginalen føler jeg litt sånn at trærne nesten faller over meg...litt spesiell følelse, men det jeg tror gjør dette, er vidvinkelen i linsa. Tror det hadde vært bedre med litt lengre avstand ifra motivet og med en brennvidde rundt 100 f.eks. Man vet jo at portretter f.eks. ikke bør tas for nært...for å unngå fortegninger som...påtrengende nesetipp. Tror det er litt sånn effekt her i orginalen. De tre store fuglekassene er ikke noe som høyner bildet i orginalen syntes jeg...da budskapet her er en begynnende høstfarge i løvverket hos asken---veien og alle'n morgenlyset. Litt samme effekt i V2. Ikke de helt store og spennende høstfarger i V2. Ikke den mest spennende kompen heller. Greit bilde, men ikke så mye svung i det syntes jeg.
Mvh Jostein
Bildene er ikke tatt med vidvinkel, men en 50 mm på ff, tiltet oppover. Avstanden til trekronene er derfor større enn avstanden til rothalsene (De nærmeste trærne svære). Bildene er gitt en standard linsekorreksjon i LR. Forslag om kort tele er ofte i tankene mine for å komme oppunder hengende greiner,- for å skape en separat romfølelse, men dette har jeg aldri fått noe vellykket resultat av. Jeg har sett eksempler på at det kan bli svært så bra. Jeg skal prøve 100 mm-forslaget ditt i allèer hvor det er mer plass bak meg.
Fuglekassene kunne ha vært klonet bort, jeg ser dette poenget, men dette verktøyet er noe jeg ytterst sjelden griper til.
Derimot er en del av poenget i denne vesle serien fargene i V#2, asketreet utvikler ikke flere farger enn det som vises i dette bildet, - det er like før bladene faller av.
Vh.
Mvh Jostein
Mvh,
Walter
Vh.