Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_623955} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Her hadde det gjort seg med noen mennesker jmf tittelen til bildet. Nå fremstår det bare som et produktfoto. Svært uskarpt også.
Jeg ville rettet opp. Bildet ser ut til å tilte ned til venstre.
Tor Inge O.
Bildet er vel egentlig temmelig kjedelig med en båt som fyller nesten hele bildeflaten. Ville forankret båten på et annet sted . Syntes komposisjonen ble veldig uryddig med det uskarpe berget som konkurrerer om oppmerksomheten.
mvh
Tor Inge
Knut B.
mine herre kan dere gjør en ting for meg. Tegn et ramme på et ark Lag en horisont igjenn arket Lag en linje som ligger i skrått på denne linjen. Plaser en båt langs denne linjen hvordan vil båten ligge i blide. Så plasser du ting runt båten som fjener horisonten dermed ser du at dersom du da visre blide du ser du at bildet blir riktig selv om båten haller til venstre. Så er båten alikevell riktig i perspektivet.
Så tar du orginalbidet og minkser det til 1/10 av det som var. og deretter frjerner 40% av bildeinfoen og så maser dere om at bildet er uskapt. Idioti
tom mamen b.
Yanmarin lager veldig bra båter, synd at kvaliteten på bildet ikke svarer til båtens kvalitet.
Knut Botnmark: du står for meg som en gammel, bitter gubbe (jeg antar at du og jeg er bortimot jevngamle - det går faktisk an å være positiv, hyggelig og blid) som lider på vegne av det du mener er misbruk av din fars fotografiske arv i form av masser av negativ og kopier til offentlige etater (arkiv, museer etc) - jeg har lest din tråd om respekt for fotografer på Foto.no. dine påstander der er helt absurde og faller på sin egen urimelighet. jeg har selv lang erfaring fra både bildearkiv og museer og VET hvilke forpliktende skjemaer man må fylle ut når man mottar en fotosamling som regel som gave fra fotografen eller dennes etterkommere. dersom du har trodd at et vrkiv eller museum "masseproduserer" kopier av negativer etter eget forgodtbefinnende - så tar du skammelig feil. arkiv og museer er offentlige instanser og får økonomiske midler over stats/kommunebudsjett - og du bør vite hva det innebærer! arkiv og museer forplikter seg til å ta vare på og passe på fotografisk materiell under de til enhver tid rådende verdier man har forsket seg fram til via ABM-utvikling (Arkiv - Bibliotek - Museum), DVs i klimastyrte magasin med en konstant temperatur på 13 grader + og en luftfuktighet på 30 %, nitratfilm (eksplosjons og brannfarlig film) i brannsikre skap og fotografisk materiale angrepet av diverse, - f.eks sølvfilm forsvarlig fra annet ikke-skadet materiale. alt dette er bedre enn at negativer og positiver ligger i esker på loft eller i kjeller som ofte har fukt og temperaturproblemer.
men jeg skjønner at dette er du ikke opptatt av siden du kritiserer på det sterkeste din opplevelse fra offentlig arkiv (var det Akershus fylkesmuseum - jeg kjente fotografen som arbeidet der for ca 10 år siden, en MEGET DYKTIG og prisbelønnet fotograf)
Knut Botnmark - jeg synes du på det sterkeste bør revurdere dine fotografiske påstander og innta en mer ydmyk holdning ovenfor nybegynnere i faget, som du oppfører deg nå vil jeg anta at din salige far snur seg i sin grav.
men vennlig hilsen
Tom Mamen Braastad
Morten W.
Båten er uskarp. Ser du virkelig ikke det, Botnmark?
Knut B.
Det er fint at du tror du ser det. Men hva er det som gjør at den virker uskarp. Kan det være glansen som sola leger op den blanke overflaten. Den ligger jo i solen. Å ta bilde av en blank fin båt i solen er et ganske håpløst prosjekt skal du ha den knivskap. All refleks fra sjø og båt ødelegger det. Viste du det ikke. Jeg viste det men tok blidet likevell.
Morten W.
Du kommer med de snodigste påstander. Legg ut det oppskarpete jeg sendte deg, da vel! Tør du? Men jeg advarer deg: Flagget er også blitt skarpt. Kan du da forklare det?
Bjørn Åge O.
Det er mye som skulle ha gjort seg. Flott bilde men kunne ønsket båten noe skarpere, men du verden for en flott plass, ser ut som du har funnet roen får dagen.
Avsluttet .
Et harmoniskt bilde som formidler ro og frihet :)
Fin komposisjon. Fint lys, farger og speilinger :)
Mvh Liv
Morten W.
SITAT: "Å ta bilde av en blank fin båt i solen er et ganske håpløst prosjekt skal du ha den knivskap. All refleks fra sjø og båt ødelegger det. Viste du det ikke. Jeg viste det men tok blidet likevell". Sitat slutt.
Jeg har sett hundrevis av skarpe båtbilder i sommersol. Det du skriver er det underligste jeg noensinne har sett skrevet. Samtidig sitter du på det oppskarpede bilde jeg sendte deg og faktisk ser det motsatte av hva du skriver. Et skarpere bilde, og dermed et riktigere bilde.
For bildet er OK eksponert, det manglet kun litt oppskarping. Litt gjengrodd i skyggepartiet, riktignok.
Så er det opptil den enkelte og teste dette selv ved å dra bildet ditt inn i en bildebahandler.
Men nå skal du få fred fra meg også, Botnemark. Man kan ikke argumentere mot en mann som fornekter på den tragiske måten du gjør. For du ser bare formler og tall og de underligste ting, men glemmer at foto er glede for de fleste her inne. Fange øyeblikket.
Men jeg ønsker deg lykke til videre på en ny sti, om det er mulig.
Les Geir Brekkes utmerkede artikler her inne,og lær....kveruleringer og fornektelser av konstruktive kommentarer bringer deg nok ikke videre. Da det gjelder bildet, er det som andre har nevnt uskarpt, samt for meg et meget "kjedelig" motiv/bilde.
mvh Ulv
Knut B.
Hei Ulv
Jeg kan forteller eeg at på årginalbildet er båten mye skarpere en på det som ligger på nettet. og se litt på bidet, Sjøen forann båten og berget bak båten er skarpere enn båten? Hav kommmet det av? Hvordan vil du forkare det?
Hva er et kjedelgi motiv Jeg du får i oppdrag for å ta blide av et hus. Huset er 19 etasjer høyt hvordan skal du kunne gjøre det ute at man kan si at det er kjedelig. For båten var det snakk om at en kunne satt en person i båten. Skulle dette væer en toppløs vakker kvinne eller en sjekket gammel mann i annerakk? Siden jeg har tatt bildet og båten er min hentet nypolert fra forhandler bare få uker før bildet ble tatt. For meg har bildet nostalgisk verid. Jeg har et bilde av min fars båt tatt på begynnesn av 60 tallet liggende på samme plass. tatt tatt fra samme vinkel. Der er sikket også et kjedelig motiv for deg. Kan du gi meg svar på dette? For det å kalle noe kjedelig uten å begrunne kaller jeg å rakke ned på anders blider, Svar meg? og si meg hva som er kjedelig med bilde? og hva som skal til for å få det minder kjedelig?
Avsluttet .
For å si det rett ut, jeg gidder ikke å kverulere mer rundt dette bildet.
Knut B.
Nri gordi det du som Kvervulerer og ikke meg. For alt det du ikke har interesse for er kjedelig derfor er det å kalle noe kjedelig en karaterstikk av deg og ikke bildet. Du har ikke noe forhold til bildet og derfor er det kjedelig for deg. Så slutt å blamere deg selv på denne måten.
Erik H.
Huff Knut - dette blir jo bare dumt! Jeg har masser av bilder av mine barn som gir meg mange gode minner og som har fanget øyeblikk som er helt spesielle for meg. Men jeg aksepterer, ja endog har full forståelse for, at dette kan fortone seg som kjedelig for andre. Det vekker ikke følelser for andre enn meg og min familie.
Ett par av disse kan derimot vekke følelser/interesse hos andre, dersom det er noe helt spesielt med uttrykket, lyset, stedet, vinkelen (gjerne en kombinasjon av flere av disse) eller annet.
Mitt poeng er; selv om du eller jeg har følelser for et bilde er det jo ikke sikkert at andre automatisk får det?
Du er jo en mann med meninger, og bra er det! Da er det vel bare å akeptere at andre også har det? Selv om meningene ikke samsvarer med dine?
Tor Inge O.
+1
Hei !
Foreslår at du tar en vri på din måte å kommunisere på. På mediet her er vi vant til å ha en hyggelig tone og det at du har fått så øra flagre må du skjønne ligger hos deg selv. Håper at du legger om til en mer ydmyk stil og jeg er sikker på at du vil få et helt annet utbytte av dotten. Vi har alle hatt utbytte av konstruktiv kritikk og utviklet oss over tid som fotografer.
Lykke til med et nytt år og håper du som er så interessert i foto kan få glede av å utveksle erfaringer med oss andre.
mvh
Tor Inge
Sissel Kleivdal H.
Jeg slutter meg til Oldervik sin kommentar,som også formidler det som jeg formidlet til deg,i kommentarer under ditt bilde "Soloppgang ved Frøylandsvatnet".
Du ønskes vel..
Skulle ønske jeg turde si,som jeg mener,"legg deg flat".Der sa jeg det:)
Klem
Sissel
Avsluttet .
Det at jeg hadde lest på side 120 om retningen på bevegelsen, som symboliserer frihet eller å være bundet, i boken Fotolære Yrkeslære for fotografer av Jost J Marchesi, som Knut Botnmark fortalte om, gjorde at jeg oppfattet at bildet formidler frihet.
Men ikke alle fotografer eller bilde-betraktere vet om, eller bruker denne effekten. Og ettersom jeg forsto, så vil den motsatte retningen bety det samme andre steder i verden avhengig av i hvilken retning havet er. Effekten av retningen på bevegelse i bildet var ny for meg.
Jeg leste bl.a. om bildeformatenes effekter, og forsto at breddeformatet i bildet her forsterker inntrykket av ro.
Noen ganger er en tittel og evt i tillegg en tekst om bildet som forteller om fotografens opplevelse, nødvendig for at andre skal oppfatte opplevelsen som fotografen ønsker å formidle.
Ikke alle kan like alle bilder, og ingen kan lage et bilde som alle liker. Og det er bra! :)
Ellers ville det blitt svært kjedelig.
Jeg synes at det er fint å lære om komposisjon.
Mvh Liv
Knut B.
Når noen skriver en kommentar hvor en sier at bilde er kjedelig. For har en ikke forhold til et motiv så blir det kjedelig for den som er på bildet. Altså har en ikke annet å se så la være.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Jeg ville rettet opp. Bildet ser ut til å tilte ned til venstre.
mvh
Tor Inge
Så tar du orginalbidet og minkser det til 1/10 av det som var. og deretter frjerner 40% av bildeinfoen og så maser dere om at bildet er uskapt. Idioti
Knut Botnmark: du står for meg som en gammel, bitter gubbe (jeg antar at du og jeg er bortimot jevngamle - det går faktisk an å være positiv, hyggelig og blid) som lider på vegne av det du mener er misbruk av din fars fotografiske arv i form av masser av negativ og kopier til offentlige etater (arkiv, museer etc) - jeg har lest din tråd om respekt for fotografer på Foto.no. dine påstander der er helt absurde og faller på sin egen urimelighet. jeg har selv lang erfaring fra både bildearkiv og museer og VET hvilke forpliktende skjemaer man må fylle ut når man mottar en fotosamling som regel som gave fra fotografen eller dennes etterkommere. dersom du har trodd at et vrkiv eller museum "masseproduserer" kopier av negativer etter eget forgodtbefinnende - så tar du skammelig feil. arkiv og museer er offentlige instanser og får økonomiske midler over stats/kommunebudsjett - og du bør vite hva det innebærer! arkiv og museer forplikter seg til å ta vare på og passe på fotografisk materiell under de til enhver tid rådende verdier man har forsket seg fram til via ABM-utvikling (Arkiv - Bibliotek - Museum), DVs i klimastyrte magasin med en konstant temperatur på 13 grader + og en luftfuktighet på 30 %, nitratfilm (eksplosjons og brannfarlig film) i brannsikre skap og fotografisk materiale angrepet av diverse, - f.eks sølvfilm forsvarlig fra annet ikke-skadet materiale. alt dette er bedre enn at negativer og positiver ligger i esker på loft eller i kjeller som ofte har fukt og temperaturproblemer.
men jeg skjønner at dette er du ikke opptatt av siden du kritiserer på det sterkeste din opplevelse fra offentlig arkiv (var det Akershus fylkesmuseum - jeg kjente fotografen som arbeidet der for ca 10 år siden, en MEGET DYKTIG og prisbelønnet fotograf)
Knut Botnmark - jeg synes du på det sterkeste bør revurdere dine fotografiske påstander og innta en mer ydmyk holdning ovenfor nybegynnere i faget, som du oppfører deg nå vil jeg anta at din salige far snur seg i sin grav.
men vennlig hilsen
Tom Mamen Braastad
Fin komposisjon. Fint lys, farger og speilinger :)
Mvh Liv
Jeg har sett hundrevis av skarpe båtbilder i sommersol. Det du skriver er det underligste jeg noensinne har sett skrevet. Samtidig sitter du på det oppskarpede bilde jeg sendte deg og faktisk ser det motsatte av hva du skriver. Et skarpere bilde, og dermed et riktigere bilde.
For bildet er OK eksponert, det manglet kun litt oppskarping. Litt gjengrodd i skyggepartiet, riktignok.
Så er det opptil den enkelte og teste dette selv ved å dra bildet ditt inn i en bildebahandler.
Men nå skal du få fred fra meg også, Botnemark. Man kan ikke argumentere mot en mann som fornekter på den tragiske måten du gjør. For du ser bare formler og tall og de underligste ting, men glemmer at foto er glede for de fleste her inne. Fange øyeblikket.
Men jeg ønsker deg lykke til videre på en ny sti, om det er mulig.
PS
Det finnes masse på nett om oppskarping av bilder. Her er noe:
http://www.nettkommunikasjon.no/Photoshop-Oppskarping-Uns...p-Mask.htm
mvh Ulv
Jeg kan forteller eeg at på årginalbildet er båten mye skarpere en på det som ligger på nettet. og se litt på bidet, Sjøen forann båten og berget bak båten er skarpere enn båten? Hav kommmet det av? Hvordan vil du forkare det?
Hva er et kjedelgi motiv Jeg du får i oppdrag for å ta blide av et hus. Huset er 19 etasjer høyt hvordan skal du kunne gjøre det ute at man kan si at det er kjedelig. For båten var det snakk om at en kunne satt en person i båten. Skulle dette væer en toppløs vakker kvinne eller en sjekket gammel mann i annerakk? Siden jeg har tatt bildet og båten er min hentet nypolert fra forhandler bare få uker før bildet ble tatt. For meg har bildet nostalgisk verid. Jeg har et bilde av min fars båt tatt på begynnesn av 60 tallet liggende på samme plass. tatt tatt fra samme vinkel. Der er sikket også et kjedelig motiv for deg. Kan du gi meg svar på dette? For det å kalle noe kjedelig uten å begrunne kaller jeg å rakke ned på anders blider, Svar meg? og si meg hva som er kjedelig med bilde? og hva som skal til for å få det minder kjedelig?
Ett par av disse kan derimot vekke følelser/interesse hos andre, dersom det er noe helt spesielt med uttrykket, lyset, stedet, vinkelen (gjerne en kombinasjon av flere av disse) eller annet.
Mitt poeng er; selv om du eller jeg har følelser for et bilde er det jo ikke sikkert at andre automatisk får det?
Du er jo en mann med meninger, og bra er det! Da er det vel bare å akeptere at andre også har det? Selv om meningene ikke samsvarer med dine?
Foreslår at du tar en vri på din måte å kommunisere på. På mediet her er vi vant til å ha en hyggelig tone og det at du har fått så øra flagre må du skjønne ligger hos deg selv. Håper at du legger om til en mer ydmyk stil og jeg er sikker på at du vil få et helt annet utbytte av dotten. Vi har alle hatt utbytte av konstruktiv kritikk og utviklet oss over tid som fotografer.
Lykke til med et nytt år og håper du som er så interessert i foto kan få glede av å utveksle erfaringer med oss andre.
mvh
Tor Inge
Du ønskes vel..
Skulle ønske jeg turde si,som jeg mener,"legg deg flat".Der sa jeg det:)
Klem
Sissel
Men ikke alle fotografer eller bilde-betraktere vet om, eller bruker denne effekten. Og ettersom jeg forsto, så vil den motsatte retningen bety det samme andre steder i verden avhengig av i hvilken retning havet er. Effekten av retningen på bevegelse i bildet var ny for meg.
Jeg leste også mye annet interessant i kapittel 7 i den nevnte boken som Knut B. tipset om. Boken kan leses gratis på Nasjonalbibliotekets sider: http://www.nb.no/
http://www.nb.no/nbsok/nb/4752eb5bc0b764f2720be934565299a...ang=no#110
Jeg leste bl.a. om bildeformatenes effekter, og forsto at breddeformatet i bildet her forsterker inntrykket av ro.
Noen ganger er en tittel og evt i tillegg en tekst om bildet som forteller om fotografens opplevelse, nødvendig for at andre skal oppfatte opplevelsen som fotografen ønsker å formidle.
Ikke alle kan like alle bilder, og ingen kan lage et bilde som alle liker. Og det er bra! :)
Ellers ville det blitt svært kjedelig.
Jeg synes at det er fint å lære om komposisjon.
Mvh Liv