Et annet ståsted en mitt bilde nr. 702577. Lavere i terrenget og med en forgrunn som blikket fester seg på og vandrer ut i bilde. Samme brennvidde, men her gjør mitt ståsted det slik at alt blir mere kompakt.Tap av sjøutsikt som forteller litt om fjellformasjonen som strekker seg helt ut til havet i Lofoten. En vurderingssak som tas stilling til under opptak av hva som en ønsker å fortelle i bildematerialet.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_642018} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Dette bildet har en langt mer interessant og variert forgrunn enn ditt forrige bilde. Det passer dermed bedre for bruk med så kort brennvidde.
Flat lys og mulig litt overeksponering gjør at det fremstår litt kontrastløst
Roger K.
Takker for kommentar, Tor. Eksponeringen er riktig og lysforholdene får ta skylden for resten. Selvfølgelig kunne jeg undereksponert litt her. Når det fotograferes midt på dagen så er nok ikke lysforholdene perfekte på en slik dag.
Så når det gjelder bruk av objektiver til landskapsfoto. Brennvidder på 14-24mm er jo noe som bør ligge i sekken når du går ut i landskapet/naturen. Hvor og når slike brennvidder som 14, 24 og for den saks skyld 50mm kan tas i bruk er jo kanskje en diskusjonssak og vurderingssak. Det handler også om hva betrakter ønsker å se og like mye som hva fotograf ønsker å vise. Nå bruker nu jeg et stort skala av brennvidder, men gjør meg opp en mening hva jeg skal konsentrere meg om før turen tas. I en trang fjord med heftige Lofotfjell på begge sider mener jeg at 14mm brennvidde kommer til sin rett. Samtidig så ser vi også at standpunktet for opptak er av stor betydning. Når det gjelder som betrakter så er det ikke lett synes jeg å se hva andre burde ha tatt med og ikke i sin komposisjon samt standpunkt for opptak. Dette pga at jeg ikke kjenner til hva som ligger utenfor brennviddevalg til fotograf. Jeg synes det er flott at du tar opp dette da det nok alltid vil være spørsmål om bruk av hva og hvor av objektiver.
Roger
Tor Einar K.
Takk for en grundig redegjørelse der jeg er enig i dine vurderinger.
Faren med ekstrem vidvinkel er at man forstørrer ensartede flater og reduserer detaljer av interesse. I eksempelet med trang Lofotfjord er det lett å få en enorm blå himmel og havflate mens de imponerende fjellformasjonene blir redusert til et tynt magebelte på bildet.
Jeg er selv en ivrig bruker av 14-24 og synes det kommer best til sin rett i trange interiører og bakgater med mye detaljer. Til lanskapsbilder savner jeg min gamle 17-35 som for meg hadde et mer anvendelig brennviddeomfang samt bedre motlysegenskaper.
Bruker jeg 14 mm ute i naturen er det ofte tett på et hovedmotiv(tre, busk, blomst o.l.) med landskapet som et imponerende bakteppe.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Flat lys og mulig litt overeksponering gjør at det fremstår litt kontrastløst
Så når det gjelder bruk av objektiver til landskapsfoto. Brennvidder på 14-24mm er jo noe som bør ligge i sekken når du går ut i landskapet/naturen. Hvor og når slike brennvidder som 14, 24 og for den saks skyld 50mm kan tas i bruk er jo kanskje en diskusjonssak og vurderingssak. Det handler også om hva betrakter ønsker å se og like mye som hva fotograf ønsker å vise. Nå bruker nu jeg et stort skala av brennvidder, men gjør meg opp en mening hva jeg skal konsentrere meg om før turen tas. I en trang fjord med heftige Lofotfjell på begge sider mener jeg at 14mm brennvidde kommer til sin rett. Samtidig så ser vi også at standpunktet for opptak er av stor betydning. Når det gjelder som betrakter så er det ikke lett synes jeg å se hva andre burde ha tatt med og ikke i sin komposisjon samt standpunkt for opptak. Dette pga at jeg ikke kjenner til hva som ligger utenfor brennviddevalg til fotograf. Jeg synes det er flott at du tar opp dette da det nok alltid vil være spørsmål om bruk av hva og hvor av objektiver.
Roger
Faren med ekstrem vidvinkel er at man forstørrer ensartede flater og reduserer detaljer av interesse. I eksempelet med trang Lofotfjord er det lett å få en enorm blå himmel og havflate mens de imponerende fjellformasjonene blir redusert til et tynt magebelte på bildet.
Jeg er selv en ivrig bruker av 14-24 og synes det kommer best til sin rett i trange interiører og bakgater med mye detaljer. Til lanskapsbilder savner jeg min gamle 17-35 som for meg hadde et mer anvendelig brennviddeomfang samt bedre motlysegenskaper.
Bruker jeg 14 mm ute i naturen er det ofte tett på et hovedmotiv(tre, busk, blomst o.l.) med landskapet som et imponerende bakteppe.