Skum"kopp" i vann.
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2013-10-02 15:54:00
    Versjon #2
  • Lagt inn: 2013-10-02 15:56:04
    Versjon #3
  • Lagt inn: 2013-10-02 15:56:15
    Versjon #4
Utstyr
  • Sony alpha 100
  • Kit 18-55
  • Brennvidde35mm
  • Blenderf/5.6
  • Lukker0,8s
  • Nei
  • AnnetISO 100
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger62
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_645174} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (11)
Erlend S.

En digresjon, basert på ditt innlegg om rawproblematikk. Dersom du hadde ønsket deg detaljer i skumtoppen som her er hvit og detaljløs, så kunne dette vært hentet inn fra rawfil i egnet program ved å dra opp skyveren for "higlightpreservation".
En mørkere eksponering kunne tilført enda større muligheter i så henseende, og her kunne du i tillegg dradd opp slideren for å lysne i mørket for å motkompensere for en mørkere eksponering.

Fint motiv!
Anne-Grete og Kim H.

Hei. Tusen takk for tilbakemelding. Dette bildet er tatt med mitt gamle Sony alpha100.ingen raw fildette, men jeg skal prøve det du sier i lightroom så kanskje jeg kan få det til bedre. Jeg har irritert meg litt på lite detaljer i skumkoppen, for denne brenner veldig ut. Takker for tilbakemelding. Ja takk er fornøyd med motivet. :)
Erlend S.

Utbrenning i det hvite er kanskje det vanligste problemet i digitalbilder. Det lønner seg ofte å ta ett par eksponeringsvarianter der du minuskompenserer en god del. Det er fullt mulig å lysne i ett mørkt bilde, men det som er for lyst kan ofte være informasjonstomt i lyset, og da er bare detaljløs gråhet å finne dersom nman skrur det ned.
I jpg så er alt du ikke ser kastet, mens rawfila kan inneholde en del informasjon ovenfor det lyse som du kan se med en gang.
Dette bildet ser ut til å være eksponert ca 1 blender for lyst til å kunne gjengi skumdetaljer. Kompensering med ca minus 1, og rawlagring hadde trolig gjort susen.
Anne-Grete og Kim H.

hei igjen. interessant det du sier her. Jeg skal jobbe litt med det i lightroom¨og se om jeg kan forbedre det litt. Lærer noe nytt hver dag. tusen takk for tips.
Erlend S.

Har du rawfila på dette, så har du noe å skru på. De kan forresten være fint å dobbeltlagre raw +jpg, for å ha muligheten til å ta for seg rawfila.
Problemet på dette opptaket var nok at det er mye mørkt i bildet, som har lurt lysmåleren til å lysne for å kompensere/normalisere.
Erlend S.

Dessverre så tror jeg at kameraet har lysnet eksponeringen for mye, slik at du heller ikke kommer helt i mål selv om du har rawfila.
Anne-Grete og Kim H.

Hei.Dette er ikke raw fil dessverre.
Har dobbeltlagret raw+jpg på det nye Nikon, men dette er tatt for ei stund sia med et gammelt sony. hva ville du hatt lysmåleren på her? punkt? sto vell på standard matrisemåling denne gangen her..
Erlend S.

Det er greit nok å ha den på matrisemåling, men du må være bevisst lysheten på det som blir målt. En stor dominerende del av det målte areal er mørkt berg og vann, ergo vil lysmåleren lure deg til å overeksponere. Tenk deg at du ønsker at denne mørke helheten skal ligge på ca minus 1. Da Ev-kompenserer du med minus 1, og kommer godt ut av det.
Et av mine kameraer er Nikon D800, ut i fra den så tror jeg at Nikon ikke tåler særlig med overeksponering, og at man ofte må sikre seg på minussiden. Sony kjenner jeg ikke.
På stilleståended motiv er det lurt å ta to tre alternativer. F.eks Normal, minus 2/3 og minus 1 1/3. Hvis man ønsker en lys helhet så er det greit å ta alternativer på plussiden også.

Problemet med matrisemåling er at kameraet kalkulerer litt, og graden av avvik fra nullkompensering er litt mindre forutsigbart.

Spot er fint men litt mer arbeidskrevende. Da er det best å eksponere manuelt, og på bestemt iso (ikke auto-iso). Med spot kunne du målt det mørke, og skumtoppen, og kanskje funnet at det mørke skulle ligget på minus 1 2/3 og skumtoppen på +1. Jeg gjetter at dersom du hadde tatt spotmåling på skumtoppen på din gjeldende eksponering, så kunne den ha vist +2 eller litt mer. Da ville den ha avslørt at tegningen ville forsvinne.

Jeg bruker altså matrise som grunninnstilling til auto-arbeid, kombinert med Ev-kompensering.

Spot bruker jeg med manuelt og fast iso.

Spot er utrolig bra å bruke mye, særlig det første året med kameraet, for det gir veldig god trening, tilbakemelding og forståelse.
Anne-Grete og Kim H.

Hei. Jeg har brukt bestemt iso ja. Tror det her er med iso 100. Har prøvd meg litt i ettertid med slik autobracketing på bilder som er tatt med kort lukkertid, men etter det jeg har forstått så kan kun det brukes med kontinuerlig fotografering og da ikke me lang lukkertid!?? Jeg skal forsøke meg ved neste anledning til å bruke -1 etc med kompenseringen. Man lærer noe nytt hver dag. Tusen takk for supre tilbakemeldinger. Kjempefint og lærerikt. :)
Anne-Grete og Kim H.

Det ser jo nesten litt uekte ut denne "koppen", men jeg synes det var litt artig uansett så måtte legge den ut for kommentar:)
Erlend S.

100 iso er ett fint utgangspunkt med lite støy og god toneskala. Iallfall når man har stativ eller sterkt lys. Noen ganger kan behov for kortere lukkertid gjøre at man kommer bedre ut med en god del høyere iso.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu