Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_74393} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Fint bilde med en fin komp.
Synd med det utbrente partiet oppe i bilde.
Kanskje litt kutting oppe hadde gjort seg.
Tom:)
Jon Fredrik S.
Takk for kommentarer.
Jeg har allerede kuttet litt i toppen, og vil nok ikke kutte mer. Synes ikke det er så plagsomt med det utbrente her, selv om det hadde vært fint med litt mer tegning.
Mvh JFS
Carsten A.
Mye bra her, men enig med Tom R. om det utbrente partiet, som desverre ødelegger mye for meg her. Beskjæring er en løsning. maskering en annen.
Litt vel mye USM-konturer på sune steder.
MVH CA
Jon Fredrik S.
CA: Takk for konstruktiv tilbakemelding.
Det utbrente partiet er uten tegning også i RAW-filen, men det kan selvsagt gjøres noe med likevel. Beskjæring har jeg fortsatt ikke så lyst til å begi meg ut på, bildet er allerede skåret slik som jeg synes det passer best.
Når det gjelder USM-konturene, ser jeg det. Jeg skulle ha vært litt lettere på labben, evt tilført det kun på forgrunnen, eller i det minste i mindre grad dypere i bildet. Dette er heldigvis lett å ordne i den endelige versjonen som eventuelt må lages for print.
Mvh JFS
Avsluttet .
Fin dybde i bildet. Liker denne typen motiver og ser du har nese for komposisjon. Den lyse delen av berget nede til venstre sørger for at det ikke tipper over.
Utbrenthet og USM er nevt. Med det kameraet du har kunne nok mer vært gjort på opptaksstedet.
Vh Svenn
Jon Fredrik S.
SD: Takk for nyttig kommentar. Du har nok rett i at mer kunne vært gjort under opptak. Likevel synes jeg det er vanskelig å ikke få utbrente høylys når deler av motivet er så mørkt som skyggepartiene til venstre her. En mulig løsning er naturligvis flere eksponeringer.
Mvh JFS
Avsluttet .
Ja det er egentlig det jeg siktet til. Flere eksponeringer med noen undereksponerte og layers i redigeringen.
Du er dyktig med komposisjon i kystlandskapet Jon Fredrik.
VH svenn
Trond H.
Ga meg umiddelbare assosiasjoner til sommerferien på Risør...
Bra skildret, og synes det er fornuftige råd som har kommet opp i kritikken. Synes komposisjonen er det sterkeste elementet i bildet.
MVH TH
Mike T.
Hei Jon Fredrik,
også jeg liker komposisjonen. Jeg tror at den ville tape gjennom beskjæring. USM plager meg ikke, kunne vært bevisst gjort fra din side.
Lurer på hvorfor du valgte ISO 200 og ville satt pris på en forklaring.
Hilsen Mike
Carsten A.
JFS: Jeg syns ikke graden av USM generelt er for stor. Derfor er det en mulighet å skjerme de mest utsatte partiene for USM. De mest utsatte partiene er jo akkurat i overgangen mørk stein/lys himmel el. lyst vann. Selv gjør jeg ofte dette, som regel i form av at jeg manuelt velger de kritiske overgangsområdene, setter en passende feather, og så legger disse områdene opp på en layer med ''layer via copy''. Da kan du skarpe opp den underliggende layer uten problemer, og forøvrig velge å gi den overliggende layer full eller redusert opacity (full eller redusert skjerming). En variant er å velge de kritiske overgangsområdene, deretter ta inverse, og så kjøre USM. Greit om du er sikker, men metoden med layer via copy gir litt større kontroll.
Lykke til, bra bilde som fortjener en perfekt presentasjon.
For min del ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å maskere det utbrente himmelområdet, men det er jo noe hver og en får ta standpunkt til for eget bilde.
MVH CA
Carsten A.
PS til MT: På D100 er 200 ISO laveste følsomhet, og forsåvidt også den innstilling som gir minst støy ( i praksis lite eller intet) og generelt den følsomhetsinnstilling som gir høyest bildekvalitet med dette kameraet.
MVH CA
Brita Helen E.
Flott bilde med en herlig fin dybde.. :) Fint med bergene som gjør at en blir sugd inn i bildet.. Jeg likte det!!
Mvh Brita...
Jon Fredrik S.
CA: Tusen takk for flere tips. Jeg benytter omtrent den fremgansgsmåten du beskriver ved noen anledninger.
Vanligvis ''merger'' jeg alle lagene først, før jeg bruker USM. Deretter legger jeg på et eget lag som jeg kjører USM på, og legger på en ''layer mask'' på denne. Så kan jeg tegne inn med sort eller hvitt, alt etter hvor jeg vil ha USM og ikke. Andre ganger har jeg hatt nytte av å legge en gradert maske over, slik at forgrunnen får meget usm, og bakgrunnen lite eller intet.
På dette bildet hadde jeg ikke gjort det, og jeg ser at fremgangsmåtene du beskriver, eller teknikkene jeg nevner ovenfor, med hell kunne vært brukt her.
MT: CA har svart på det du spurte om.
BHE og TH: Tusen takk for kommentar!
Mvh JFS
Ioannis L.
Nydelig!
Dette var godt fremført.
Når det gjelder utbrenthet, layers osv, som blir nevnt over her, så er vel det meste sagt. Har du prøvd å scanne inn bildet to - tre ganger? En for korrekt høylys, en for mellomtoner og en for skyggepartier. Da kan du jo trekke frem det beste fra alle.
Det viktigste er jo eksponeringen. Men negativet(eller er det dias?) har ofte et mye større toneomfang en vi tror ved første overblikk.
Men jeg synes ikke den lille utbrentheten sjenerer meg så mye.
Bildet er såpass bra uansett. ;D
Tore U.
Synes dette er et meget bra bilde. Når det gjelder utbrentheten, som jeg også gjerne skulle vært foruten, er mye sagt. Jeg ville nok prøvd alt annet enn beskjæring for å unngå denne da jeg tror balansen i bildet ville forrykkes negativt av dette for komposisjonen er meget bra. Skjerming ved bruk av USM tror jeg ville fungere brukbart samt kanskje litt burn av høylys, med risiko for at det kanskje vil virke litt grumsete hvor det er gjordt.
mvh
Tore
Carsten A.
IL: - ''scanne inn bildet to - tre ganger?'' - se tekniske data, opptaket er digitalt. Det er gjort i RAW-format. En korresponderende metode er 2 ulike RAW-konverteringer, 1 vanlig og 1 der man omtrent utelukkende tar hensyn til best mulig tonegjengivelse i himmelområdet inkl. solen. Så legges to slike sammen i PS.
MVH CA
Jon Fredrik S.
IL: Som Carsten skriver, er dette bildet i utgangspunktet digitalt, og således umulig å skanne flere ganger. Hadde dette vært tatt på film (spesielt dersom det var negativ, siden toneomfanget vanligvis er mye videre her enn på positiv film), hadde jeg forventet tegning også i de høylysene som brenner ut i dette bildet, og ville ha gjort som du foreslår.
TU: Takk for kommentar.
CA: Som jeg skrev over, er det ikke noe tegning i høylysene her, såvidt jeg husker (RAW-filen ligger hjemme i Tønsberg, mens jeg er i Oslo). Hadde det vært noe detaljer der, ville jeg ha gjort som du foreslår.
Mvh JFS
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Synd med det utbrente partiet oppe i bilde.
Kanskje litt kutting oppe hadde gjort seg.
Tom:)
Jeg har allerede kuttet litt i toppen, og vil nok ikke kutte mer. Synes ikke det er så plagsomt med det utbrente her, selv om det hadde vært fint med litt mer tegning.
Mvh JFS
Litt vel mye USM-konturer på sune steder.
MVH CA
Det utbrente partiet er uten tegning også i RAW-filen, men det kan selvsagt gjøres noe med likevel. Beskjæring har jeg fortsatt ikke så lyst til å begi meg ut på, bildet er allerede skåret slik som jeg synes det passer best.
Når det gjelder USM-konturene, ser jeg det. Jeg skulle ha vært litt lettere på labben, evt tilført det kun på forgrunnen, eller i det minste i mindre grad dypere i bildet. Dette er heldigvis lett å ordne i den endelige versjonen som eventuelt må lages for print.
Mvh JFS
Utbrenthet og USM er nevt. Med det kameraet du har kunne nok mer vært gjort på opptaksstedet.
Vh Svenn
Mvh JFS
Du er dyktig med komposisjon i kystlandskapet Jon Fredrik.
VH svenn
Bra skildret, og synes det er fornuftige råd som har kommet opp i kritikken. Synes komposisjonen er det sterkeste elementet i bildet.
MVH TH
også jeg liker komposisjonen. Jeg tror at den ville tape gjennom beskjæring. USM plager meg ikke, kunne vært bevisst gjort fra din side.
Lurer på hvorfor du valgte ISO 200 og ville satt pris på en forklaring.
Hilsen Mike
Lykke til, bra bilde som fortjener en perfekt presentasjon.
For min del ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å maskere det utbrente himmelområdet, men det er jo noe hver og en får ta standpunkt til for eget bilde.
MVH CA
MVH CA
Mvh Brita...
Vanligvis ''merger'' jeg alle lagene først, før jeg bruker USM. Deretter legger jeg på et eget lag som jeg kjører USM på, og legger på en ''layer mask'' på denne. Så kan jeg tegne inn med sort eller hvitt, alt etter hvor jeg vil ha USM og ikke. Andre ganger har jeg hatt nytte av å legge en gradert maske over, slik at forgrunnen får meget usm, og bakgrunnen lite eller intet.
På dette bildet hadde jeg ikke gjort det, og jeg ser at fremgangsmåtene du beskriver, eller teknikkene jeg nevner ovenfor, med hell kunne vært brukt her.
MT: CA har svart på det du spurte om.
BHE og TH: Tusen takk for kommentar!
Mvh JFS
Dette var godt fremført.
Når det gjelder utbrenthet, layers osv, som blir nevnt over her, så er vel det meste sagt. Har du prøvd å scanne inn bildet to - tre ganger? En for korrekt høylys, en for mellomtoner og en for skyggepartier. Da kan du jo trekke frem det beste fra alle.
Det viktigste er jo eksponeringen. Men negativet(eller er det dias?) har ofte et mye større toneomfang en vi tror ved første overblikk.
Men jeg synes ikke den lille utbrentheten sjenerer meg så mye.
Bildet er såpass bra uansett. ;D
mvh
Tore
MVH CA
TU: Takk for kommentar.
CA: Som jeg skrev over, er det ikke noe tegning i høylysene her, såvidt jeg husker (RAW-filen ligger hjemme i Tønsberg, mens jeg er i Oslo). Hadde det vært noe detaljer der, ville jeg ha gjort som du foreslår.
Mvh JFS