Utstyr
  • Nikon D100
  • Nikon 24 - 85 mm
  • Brennvidde70mm
  • Blenderf/8
  • Lukker1/125s
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriMennesker
  • Lastet opp
  • Visninger321
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_77755} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (13)
Jon Fredrik S.

Jammen begynner du å få taket på portrettene nå. Jeg synes uttrykket her er fint.

Det som ødelegger her, er komprimeringsstøyen rundt øynene. Detaljeringen er ikke så god her. Bildet ser litt skjødesløst digitalt behandlet ut. Kan det være skarpet opp etter komprimering?

Med vennlig hilsen

Jon Fredrik
Siri Elisabeth J.

Hei

Dette var flott!! Her synes jeg du har fanget et fint blikk på en flott mann med et herlig sjegg. Så får det bare være med støyen som J.F. Stuestøl nevner. Litt farlig å bli for opphengt i detaljer som det. Bildet har sjel og er godt tatt. Som oftest er det viktigst, mener nå jeg da.

Mvh Siri :-)
Steinulf L.

Godt, men ville kappet litt i bunnen. Har du et bilde hvor han ser inn i kameraet også?
Carsten A.

Ligner jo svært på det forrige (farge)bildet av samme person, men her er blikkretningen bedre, selv om spørsmålet til SL er begrunnet.

Enig i det JFS sier om bildebehandlingen, virker som det skulle vært mulig å få fram bedre bildekvalitet.

MVH CA
Jon Fredrik S.

SEJR: Vi er nok enige om at det faktum at bildet har sjel og er godt tatt er viktigere enn støyproblemene. Jeg tror imidlertid autor kan gjøre den digitale behandlingen bedre enn han har gjort her, og finner det riktig å nevne siden dette er en side for bildekritikk.

Mvh JFS
ellen-k w.

tøff kar -
liker portrettet
synes ikke det gjør så mye at han ikke ser rett på ''meg'' - han er kanskje ikke typen som gjør det... hva vet jeg...
liker beskjæringen også.
... de eventuelle digitale støyproblemene plager ikke ellen-k.
Tom A. T.

Du fortsetter med din spennende model. Enig i at blikket er bedre her, men uttrykket ligner jo svært på det forrige. Etter min mening sitter det ikke helt, men du er ikke langt i fra. Litt tettere og mer direkte kontakt med modellen tror jeg hadde vært å foretrekke. Sier jeg med min begrensede erfaring med portretter ;o)..
mvh Tom T
Arild S.

Spennende av deg å ta nærportretter, Jostein.

Jeg er enig at det ikke sitter helt, og da tenker jeg først og fremst på øynene. Kanskje et tettere utsnitt med beskjæring (høyre og nede) også vil bidra positivt.
Jeg føler ofte at når du kommer tettere på spiller ofte ikke blikkretningen så mye lenger.. nærheten til modellen blir ivaretatt på andre måter.

Stå på.. det er vel ikke så lett å finne modeller som stiller opp villig vekk heller..

:) Arild


Siri Elisabeth J.

Til Jon Fredrik:
Klart du/vi skal si det vi synes skal sies om et bilde. Er vel også enig i det du påpeker. Mener vel egentlig bare at vi kan bli så fokuserte på teknikk at vi kan bli for kritiske til et motiv som i utgangspungtet er godt , men som kanskje svikter litt på det tekniske. Av og til kan et bilde nesten bli litt uten sjel fordi bildet skal være så ''korrekt''.
Sier ikke at du er uenig i dette, det var bare et lite sukk på en lørdagskveld:-)

Hilsen Siri
Bjørn H.

Enig med Carsten her Jostein ....

Bildet er jo nesten identisk med ditt forrige... men jeg liker denne versonen bedre alikevel....sort/hvitt funker bra og blikket er bedre -

Savner den aller siste smellen i ansiktet...litt skarphet og kontrast, tror jeg ??

Bjørn ;¤

Arne S.

Blikket er noe av det viktigste i et portrett. Enig i at blikket her fungerer bedre enn fargebildet ditt av samme person. Tror likevel det hadde blitt enda sterkere med direkte blikkontakt. Han er i dette tilfelle opptatt av noe utenfor bildeflaten. Det skaper an avstand til motivet, personen og stemningen.

Ellers bra utsitt. Skulle gjerne sett at skulderklaffen var på høyre skulder (for oss) i stedet for venstre.

:) arne
Carsten A.

Siri Elisabeth Juell Rasmussen: Det er noen av oss her som også har nevnt det rent tekniske ved billedpresentasjonen. Det er imidlertid helt misforstått å snakke om at man da fokuserer for mye på på teknikk fremfor motivet. Det er overhodet ikke snakk om å bli opphengt i teknikk. Såvidt jeg kan se er det sentrale for de aller fleste her modellens blikk - det er hva de aller fleste her sagt noe om, og noen (f.eks. jeg) har så som et subsidiært tilleggsmoment sagt noen ord om bildebehandlingen.

Om det jeg sier nå er fordi jeg er opphengt i teknikk eller fordi jeg seriøst mener at presentasjonen ikke kan skilles ut som noe uvesentlig element i bildevurdering får være en sak for seg. Men i dette bildet er forholdet mellom negativt og postivt rom egentlig ganske vanskelig. Her er det positive rommet vesentlig mørkere enn det negative. Det setter meget store krav til toneforløpet i det positive rom, og dette er vel ikke helt godt oppfylt her. Nærmere bestemt er separasjonen mellom ansiktets ulike toner, kall det gjerne kontrast, ikke helt på topp. Dette har antakelig en viss sammenheng med støy, men trolig også med bildebehandlingen rent generelt. Spesielt gjelder denne innvendingen øynene og området rundt. At et bilde er bra (som dette er) må ikke forhindre at det gjøres enda bedre, hvor dette er mulig.

MVH CA
Kristine G.

Heisann Jostein :-)

Som flere har nevnt så ligner dette på ditt forrige bilde. Syns det var bra i sort / hvitt og, men syns at det er for lite kontrast i øyepartiet.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu