Person med hette II
Bildet inngår i albumet ''Slektninger'' - Personene i ''Slektninger'' er ikke MINE slektninger. De kan kanskje ha slektninger selv, eller så kan de være i slekt med hverandre, hvem vet. Uansett er enhver likhet med virkelige eller innbilte personer en illusjon.
Utstyr
  • Mamiya RB67
  • Mamiya Sekor 90mm
  • Brennvidde90mm
  • Blender-
  • FilmtypeTriX400/120
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriDiverse
  • Lastet opp
  • Visninger1264
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_78060} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (25)
Olga F.
wau!fantastik!
Siri Elisabeth J.
Her mååå det jo være snakk om seriøs innavl...

Dette er spennende. Vakkert og morbid.

Det tekniske skal jeg ikke våge meg på med deg;-).......

Dette er et bilde jeg ser lenge på fordi det skjer så mye i motivet. Mange spennende momenter: Kløften i leppen, detaljene i hode plagget, blikket på kvinnen, hjørne tennene som glinser, detaljene rund halsen. Hele komposisjonen er spennende å se på. Dette er du god på.

Ok...litt pirk....: Kinnben og panne er kanskje litt for lyst, kanskje hun kunne sett på oss?

Mvh fra Siri:-)
Jostein M.
Har også sansen for disse ''slektningene'' dine. Kan for lite om teknikken her. Uansett så er det artig å se. Morsomt å sitte og studere bilde. Se på snodige detaljer. Prøve å danne seg et bilde om hvordan DE egentlig så ut :-)
Mvh
Jostein
Tore U.
Vanvittig flotte detaljer og toneomfang. Hadde ikke hatt noe imot en beskrivelse av teknikken du har benyttet. Jeg må si at denne serien er noe av det mer spektakulære i sh/hv.

mvh
Tore
Lars-Anders M.
Carsten. Det er disse slektinger som gjør att du er min favoritt her. Disse bilder er bare toppen. Du er enormt skikklig tekniskt. Ja bilderene er bra ellers og. Toppklass!
Mvh
Lars-Anders Mosskull.
Terje L.
Hei!

Utrolig artige disse slektningene dine! :)
Som flere av de andre skulle jeg gjerne hørt litt om hvordan du får til dette. Spesiellt med tanke på den perfekte speilingen.

Det er tidligere pekt på lys panne/kinnben.
Partiene er etter min mening ikke lysere enn det bør være.

Gjør du disse partiene mørkere tror jeg ansiktet vil bli flatt og kjedelig. De lyse kinnbenene er med på gi dybde i øynene.

Rett og slett et genialt bilde, i mine øyne!

-Terje :)
Eirik H.
Eit fengslande bilete. Nydeleg svart/kvitt. Inspirerande.

Synest det er noko merkeleg struktur på delar huda, særleg i skuggeområdet rett under kinnbeinet. Skuldast dette huda i seg sjølv, pikselering pga nedskalering/komprimering til webformat, eller er det kornet på filmen? TriX har jo ganske tydelege korn.
Avsluttet .
Har virkelig sansen for serien din. Denne karen passer perfekt inn i resten av slekta.

- Ingrid -
Carsten A.
He-he, når det gjelder personens kjønn ser jeg det er litt ulike oppfatninger. Da minnes jeg en situasjon på Ringebu stasjon for mange år siden. En engelsk turist var i behov av et toalettbesøk, og spurte meg fortvilet ''Am I 'kara' or am I 'kvende'?''. Jeg fikk loset ham til rett dør, men spørsmålet kan overføres til denne personen. Jeg tror jeg velger å beskrive vedkommende som en krysning mellom kara og kvende - og får bare håpe at dette på en eller annen måte blir tilstrekkelig klart (hvilket det neppe er og heller ikke bør være).

Hyggelig at et eksemplar fra én av mine mange egne billedmessige favorittområder slår an, takk for det!

Teknikk? Tja, i forbindelse med andre bilder i denne serien, og vel generelt om bilder, mener jeg at det dreier seg om et meget sterkt innslag av ''happening'' - før, under og etter opptak. Ikke noterer jeg hva jeg gjør, alt husker jeg ikke, og ikke vet jeg hvordan jeg vil skille ''teknikk'' fra annet heller.

Når det gjelder toneskala mv. er mitt innlegg på http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesInnlegg.cgi?id=95054 en del av forklaringen, men langt fra hele. Bilder som dette arbeider jeg ofte fram over perioder på flere år, med lange pauser. Teknikken styres av hva jeg vil ha fram, erfaringer med andre bilder osv. Ikke minst har langvarig mørkeromserfaring gitt et viktig bidrag gjennom såkalt ''fotografikk'' og andre teknikker, tonekontroll via særskilte masker osv. Det er ellers svært liten, nærmest ingen, forskjell mellom slikt mørkeromsarbeid og arbeid med bildebehandlingsprogram. Dette om en ser bort fra kostnader og tidsforbruk - planfilm i 4x5'' eller 8x10'' for interpositiv/negativ og produksjon av masker er ikke billig, fremkalling, skylling og tørking tar tid og krever endel rent håndverksmessig. En ny layer i PS tar neppe så mye som et sekund og er helt kostnadsfri. Men ellers er det hele 100% identisk på det som teller.

MVH CA
Espen V.
Klarer ikke helt å like disse bildene. Alt annet du gjør er helt enormt både teknisk og estetisk, men denne ''banjo'' serien blir det noe feil ved... Klarer ikke helt å sette fingen på hva men...
-espen-
Mikael L.
Ännu en fin bild i din serie ''Slektninger'', kul och tekniskt utmärkt som vanligt.
Tack för tipset om VueScan. Otroligt mycket bättre till sv/v än Minoltas egna program.

Mvh,
/Mikael
Carsten A.
Eirik H: Ser nå at jeg har oversett et spørmål fra deg om ''... noko merkeleg struktur på delar huda, ...''. Vet ikke riktig hva jeg skal si, det har ikke vært noe mål for meg å være spesielt naturtro her, jeg har vel heller søkt å få dette til å se litt spesielt ut. Vedkommende hadde forresten ganske grov hud, slik det gjerne går med litt eldre folk som lever og arbeider mye utendørs i all slags være og sterk sol i syglige egner.

Imidlertid kan jeg sin klart hva som IKKE er noen årsak:

Når det gjelder ''pikselering pga nedskalering/komprimering'' vet jeg ikke helt hva ''pikselering'' skal bety, men nedsampling med etterfølgende meget lav JPEG-komprimering har snarere det motsatte virkning.

TriX400 i MF viser ikke korn i dette formatet.

Espen V.: Greit, men jeg skjønner ikke hva det siktes til med ordet ''banjo''.

MVH CA

Eirik H.
Takk for svar Carsten. Med pixelering meiner eg at enkeltpixlane i ei digital fil er tydelege, gjerne pga. for mykje USM. Det viser seg særleg i overgangen frå lyse til mørke områder.

No sit eg på ein annan skjerm, og her ser eg ikkje noko slikt, så det kan være at min skjerm ikkje er den beste.
Christian B.
Kjempe stilg bilde, det har tatt litt tid å venne seg til disse ''slektningene'' dine, men liker dem bedre og bedre for hver gang jeg ser på dem.

MVH
Christian
Arne S.
Humor, kreativitet og god teknikk i skjønn forening. Bra!

:)
torbjørn h.
Kjempebra....hadde bakgrunnen vært en trestamme med ''samme'' mønster i barken som i ansiktet på slektningen hadde bildet slått knock out i alle dimensjoner.....jeg er kresen ...iallfall mot andre...når motivet umiddelbart subjektivt lar en se ''mer'' enn det visuelle...(jeg SÅ barken i trestammen...men den var ikke der) .....opplevelsen av bildet (ikke personen på det) er for meg personlig som på en fin restaurant. En god schef gir en akkurat så mye at man nesten blir mett og dermed vil ha litt mer...konklusjon....en barkete trestamme nær bak vil kansje kansje ikke forsterke noe som helst...bra teknikk forresten.
TH
Jarle A.
Flott, kjempefin tekstur. Liker bildet meget godt. Masse livshistorie her.
Jarle
Toini B.
Herlig og sykt. Men ikke minst bra gjennomført! Bra toner.
Skummel hun her..


:)
Odd Eirik S.
Et artig bilde, men det er noe som ikke stemmer her i min øyne.

Det er mange ting ved ansiktstrekkene som for meg ikke virker så veldig naturlige.

Refleksen i øynene er på innsiden mot nesen på begge to. Folder i hodeplagg og hår er for symmetrisk på henholdsvis venstre og høyre side til at det er naturlig. Samme gjelder rynker i pannen, rundt øynene både i ytterkant og ved neseroten. Rynker rundt munn likeså. veldig symmetrisk og lik i antall hele veien.
Men så er det usymmetri på kun et sted og det er henholdsvis høyre og venstre kinn. Her er personens venstre kinn som en barnerompe mens resten er furet og værbitt. Tvers over haken går det en linje som er ganske så lik på høyre og venstre side. Eneste forskjell er at den skrår ned fra høyre mot venstre.
På klesdrakten er det også symmetri på detaljer som ikke faller helt naturlig. Folder og tråder er så symmetrisk at det igjen virker unaturlig.

Så jeg sitter virkelig å lurer på om dette i det hele og store er noen virkelig person. Mulig deler av den er det, men tviler på hele.

Men utrolig bra skapt er det uansett.

mvh
Odd Eirik
Carsten A.
He-he, du er nok inne på noe der Odd Eirik S., har du oversett at det i teksten til denne serien bl.a. heter at ''Uansett er enhver likhet med virkelige eller innbilte personer en illusjon''.

MVH CA
Odd Eirik S.
Hadde faktisk lest det og trodde jeg hadde forstått det riktig. Men kommentarene som var kommet både fra andre og deg fikk meg virkelig til å lure litt på betydningen av teksten. Har nok ikke lest alle kommentarene godt nok eller kikket godt nok på de bildene du har lagt ut før. Skjønner jo nå at jeg gikk i fella. Ja, ja. Var jo ganske morsomt og lærerikt allikevel.

mvh
Odd Eirik
stian w.
Veldig bra gjennomført!!
Toner og alt er helt helt topp.
Det eneste jeg kan sette fingeren som jeg syntes du burde gjort noe med, er ''møtet'' oppi hårfestet.
Ellers meget bra!
Tarjei Ekenes K.
veldig tøft

har alltid digget disse menneskevesenene dine

:-D ! son tarjeiav !
CF W.
du burde vel egentlig stille disse bildene ut....

liker dette her


cf

Avsluttet .
Jeg liker disse bildene dine kjempegodt, men desverre likte jeg dette minst.
Dette er langt ifra et dårlig bilde som du sikkert vet, men jeg savner øyekontat, tror det hadde passet her, og jeg likte ikke kornene. spesielt på klærne, det ble ikke rent nok, og for mye...

Mvh
Mikal §trøm
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu