Steffensen og Sigvartsen i fint driv.
Dette er fra siste og avgjørende etappe i Numedalsrally 2004 - Smådølan Syd.
Disse 2 kom på 7. plass sammenlagt.
Har ikke annet forhold til disse kjørerene enn at det ble et av de beste bildene derfra. Skulle gjerne lagt ut vinneren men har bare fått med halve bilen.
Dette er også første gang jeg har prøvd meg på panorering av biler i fart. Så det ble mye rart å se på etterpå.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_79901} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Likte godt effektbruken her , alt det ''duse'' rundt skaper fokus på hovudmotivet ; nemlig bilen med ''råkjørerne'' ,
*he-he* du snakker om å '' leke seg'':-)
Fin vinkling på bilen:)
-IAV-
Grethe B.
hm....ikke det at jeg har så greie på slike bilder eller biler for den slags skyld, men...kunne du ikke med kjappere lukkertid fått bilen enda skarpere? Det er et toppers bilde med driv i, og stilig at bakgrunnen bare blir så uklar og i *farten*, men hadde ønsket meg bittelitt mer skarphet på bilen...er det mulig egentlig?
nattlig hilsen
gt
Jonny E.
Hei hei
Eg liker V2 godt fordi fronten der e ''rolig''
og bakenden har mer bevegelse, samtidig forholdsvis tett på.
Eg synes eg får best kjørefølelse med den versjonen.
Eg har ingen erfaring fra slik fotografering og kan ikke komme med noen tips om eventuelle forberinger.
JonnyE
Fredrik V.
Jeg tror jeg likte v3 best. Gir mer følelse av ''fres og guffe.'' Stilig at man kan se kartleseren konse med hodet hakket lavere enn sjåføren som ser ut frontruten. Noe som ikke er fotografens feil, men mine meninger, er at jeg misliker skvettlapper (spesielt på nyere biler.) Vet ikke helt hvorfor, det bare ligger latent når jeg ser skvettlapper.
Venche J.
Gosh, jeg skulle likt å være der. :)
Versjon tre syntes jeg fungerer best, men jeg ville beskjært til sånn ca 5 cm over biltaket. Da syntes jeg det ble enda mer fres over bildet.
Knallfin blåfarge på bilen.
Wenche.
Bjørn H.
Hei Odd Eirik ...
Joda her er det full guffe ....driv og spenning ....
Tror jeg velger meg V2 gitt.... tett på, samtidig som man ser bilen og det man trenger ....
V3 blir for mye bane og skog, men for å være ekstra vrien, kunne jeg muligens tenkt å sett en mellomting mellom 2 og 3 ... hehe !
Det er nok ikke lett å få en 100% panorering til med engang ...
Kunne vel egentlig sett at bilen var enda litt mer i bevegelse, og at sjåførene var sylskarpe-
Nei nå får jeg legge bort pirkemaset mitt og komme meg i køya...
Bjørn ;¤
Odd Eirik S.
Takk for kommentarer.
Grethe
Jo det er mulig å få det enda skarpere. Har bilder som er så skarp at du ser alle detaljer nesten perfekt. Men da med en stor grad av fraværende fartsfølelse. Er jo ikke så dreven i dette selv. Det viktigste er jo å følge bilen perfekt med hensyn til hastighet. Samtidig som kamera holdes i samme høyde. Humper i veien er det vanskelig å ta høyde for.
På noen bilder valgte jeg 1/300s. Da fryses bakrunnen slik at fartsfølelsen blir noe fraværende. Bilder tatt med 1/100s har masse fartsfølese, men nesten ingen bilder med bil som er klar. De beste bildene ler tatt med lukker på 1/200-1/250s. Det er nok sikkert mine begrensinger det skorter mest på. Mer erfaring = skarpere bilder og lavere lukker skulle jeg anta. Stod langs hovedveien i 80 sona noen kvelder i forkant for å trene på panorering. Skal si det var mange som vart skremt da. Men god trening var det.
Fredrik
Tror de bruker skvettlapper for å ikke å få ødelagt bilene under av stein og jord som spinnes opp under kjøring.
Det er jo mye dårlige grusveier og ikke alle plasser er det is og snø. I startområdet bak der bilene startet så det ut som om noen hadde tippet et lass grus midt i veien.
Fritt for ikke å stå bak der når værstingene tar av.
Med eller uten skvettlapp.
:-)
Odd Eirik S.
Jasså, det snek seg noen innimellom her.
Takk for kommentarer.
Wenche
Prøvde å lage en versjon som tilfredstilte både deg og Bjørn. Så får vi se om det ble bedre.
Det var helt rått som de kjørte. På et av strekkene der vi stod så gikk det i 160-170kmt. Derfra har jeg veldig mange fine fronter og hekker på disse bilene og svært få med hele bilen i bildet.
Bjørn
Som nevnt for Wenche så har jeg prøvd å få til en mix som tilfredstiller begge ønsker.
Helt enig med deg angående bevegelse og sylskarpe sjåfører. Skulle så gjerne hatt et bilde hvor begge elementene var til stede samtidig. Dette bildet har det sånn nogenlunde, syntes jeg. Har bilder hvor du ser ansiktstrekkene til sjåføren, men da så nært at fartsfølelsen ikke er tilstede. Og bilder med fart der man nesten ikke ser noen sjåfør.
Men bare vent, om et år så er det Numedalsrally igjen.
Og i begynnelsen av Juni skal vi til Hellas på ferie. Da kjøres det en runde av Rally VM i Athen. Der skal vi være på plass.
:-)
Bjørn H.
Har ikke greid å køye enda serru.... ;) hehe ...
Mye bedre nå, men kapp deg ned under det lille lysglimtet fra himmelen....
Bjørn :¤
Nils L.
Ja, det går unna. akseptabel skarphet men noe knapt utsnitt.
Mvh Nils :-)
Odd Eirik S.
Takk igjen for kommentarer og synspunkter.
Men tror det får bli med dette.
:-)
Venche J.
Hei Odd Eirik
Versjon fire ble bedre, men den himmelbiten forstyrrer, der er jeg enig med bjørn. :)
Å ha så mye flaks i dette tempoet at sjåførene blir sylskarpe er vel å være for kravstor (den var til Bjørn, den pirka). Jeg syntes det nå er bra til å være første forsøk på panorering. Spennende, jeg tror jeg må ta meg en tur ut på crossbanen ei helg.
Når jeg tenker meg om, så kommer Ailo Gaup til Alta snart for å kjøre show. Det kunne kanskje vært noe. :)
Wenche.
Inger-Lise S.
Hei! Blått skal det være,det er bra;)
Her er det ikke lett å velge versjon...Men jeg ender til slutt opp med å velge v#4,for her ser vi både hele billen og sjåfør+kartleser,samt at fartsfølelsen er til stede.Den lille himmelbiten plager meg absolutt ikke.Skulle hatt en sånn spoiler på Fiestaen min:)
Inger-Lise:)
Torbjørn S.
Ikke dårlig til å være første forsøk dette. Har lest gjennom kommentare og er stort sett enig i det som er sagt. Fartsfølelsen er til stede, men kunne tenkt meg endå bedre skarphet på bil og fører. #4 er den beste, men trenger en liten beskjæring i topp.
TS
Frode A.
Slett ikke verst, slett ikke verst :))
Til å være første førsøk på panorering av biler er jo dette en kjempestart da :)
V3 og V4 faller best i smak hos meg.
Gleder meg til å se hva du klarer i Athen. Der vil det nok være litt bedre lys også, slik at autofokusen jobber litt kjappere og resultatene vil nok bli enda bedre enn fra Numedalen. Kombinasjonen av erfaring + bedre lysforhold kan ikke slå ut en annen vei enn positivt vil jeg tro :))
Mvh: Frode
Daniel P.
Hei!!
Stilig bilde, med mye ''effekt''...! Fine omgivelser og bakgrunn. Det bevitner om fart og spenning.
Likte spesielt felgene, de gjør seg veldig, synes jeg!!
Ellers, fin komposisjon og fine farger.
Mvh
Daniel
Avsluttet .
Heisann
Jeg synes v2 ble det beste. Fint å ha med hele bilen, og så er det best uten himmelen.
Uskarpheten hører selvsagt med til bildet og gir god fart i komposisjonen.
Ser ut til at føreren har et litet smil på gang der inne i bilen. Sannelig tror jeg at jeg selv hadde hatt det hvis jeg fikk lov til å kjøre i en slik fart.
Panorering funker somregel bra på slike bilder som dette.
Synes det var bra til å være første panorering av denne type motiv.
Vh Svenn
Odd Eirik S.
Tusen takk for alle kommentarer råd og tips om hva som fungerer og ikke fungerer.
Skal prøve å huske dette til neste gang jeg får sjansen.
Håper jo at jeg får meg nytt kamera med kontinuerlig superkjapp autofokus. Kan vel ikke si at det jeg har nå er så kjapt.
:-)
Bergliot E.
Bilde med skikkelig fart i. Ble neste misunnelig på sjåføren her. Skulle likt å prøvd sjøl.....
Likte egentlig v4 best mht utsnitt, men den lille lyse fliken i venstre øvre hjørne burde ikke komt med.
Bergliot:)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
*he-he* du snakker om å '' leke seg'':-)
Fin vinkling på bilen:)
-IAV-
nattlig hilsen
gt
Eg liker V2 godt fordi fronten der e ''rolig''
og bakenden har mer bevegelse, samtidig forholdsvis tett på.
Eg synes eg får best kjørefølelse med den versjonen.
Eg har ingen erfaring fra slik fotografering og kan ikke komme med noen tips om eventuelle forberinger.
JonnyE
Versjon tre syntes jeg fungerer best, men jeg ville beskjært til sånn ca 5 cm over biltaket. Da syntes jeg det ble enda mer fres over bildet.
Knallfin blåfarge på bilen.
Wenche.
Joda her er det full guffe ....driv og spenning ....
Tror jeg velger meg V2 gitt.... tett på, samtidig som man ser bilen og det man trenger ....
V3 blir for mye bane og skog, men for å være ekstra vrien, kunne jeg muligens tenkt å sett en mellomting mellom 2 og 3 ... hehe !
Det er nok ikke lett å få en 100% panorering til med engang ...
Kunne vel egentlig sett at bilen var enda litt mer i bevegelse, og at sjåførene var sylskarpe-
Nei nå får jeg legge bort pirkemaset mitt og komme meg i køya...
Bjørn ;¤
Grethe
Jo det er mulig å få det enda skarpere. Har bilder som er så skarp at du ser alle detaljer nesten perfekt. Men da med en stor grad av fraværende fartsfølelse. Er jo ikke så dreven i dette selv. Det viktigste er jo å følge bilen perfekt med hensyn til hastighet. Samtidig som kamera holdes i samme høyde. Humper i veien er det vanskelig å ta høyde for.
På noen bilder valgte jeg 1/300s. Da fryses bakrunnen slik at fartsfølelsen blir noe fraværende. Bilder tatt med 1/100s har masse fartsfølese, men nesten ingen bilder med bil som er klar. De beste bildene ler tatt med lukker på 1/200-1/250s. Det er nok sikkert mine begrensinger det skorter mest på. Mer erfaring = skarpere bilder og lavere lukker skulle jeg anta. Stod langs hovedveien i 80 sona noen kvelder i forkant for å trene på panorering. Skal si det var mange som vart skremt da. Men god trening var det.
Fredrik
Tror de bruker skvettlapper for å ikke å få ødelagt bilene under av stein og jord som spinnes opp under kjøring.
Det er jo mye dårlige grusveier og ikke alle plasser er det is og snø. I startområdet bak der bilene startet så det ut som om noen hadde tippet et lass grus midt i veien.
Fritt for ikke å stå bak der når værstingene tar av.
Med eller uten skvettlapp.
:-)
Takk for kommentarer.
Wenche
Prøvde å lage en versjon som tilfredstilte både deg og Bjørn. Så får vi se om det ble bedre.
Det var helt rått som de kjørte. På et av strekkene der vi stod så gikk det i 160-170kmt. Derfra har jeg veldig mange fine fronter og hekker på disse bilene og svært få med hele bilen i bildet.
Bjørn
Som nevnt for Wenche så har jeg prøvd å få til en mix som tilfredstiller begge ønsker.
Helt enig med deg angående bevegelse og sylskarpe sjåfører. Skulle så gjerne hatt et bilde hvor begge elementene var til stede samtidig. Dette bildet har det sånn nogenlunde, syntes jeg. Har bilder hvor du ser ansiktstrekkene til sjåføren, men da så nært at fartsfølelsen ikke er tilstede. Og bilder med fart der man nesten ikke ser noen sjåfør.
Men bare vent, om et år så er det Numedalsrally igjen.
Og i begynnelsen av Juni skal vi til Hellas på ferie. Da kjøres det en runde av Rally VM i Athen. Der skal vi være på plass.
:-)
Mye bedre nå, men kapp deg ned under det lille lysglimtet fra himmelen....
Bjørn :¤
Mvh Nils :-)
Men tror det får bli med dette.
:-)
Versjon fire ble bedre, men den himmelbiten forstyrrer, der er jeg enig med bjørn. :)
Å ha så mye flaks i dette tempoet at sjåførene blir sylskarpe er vel å være for kravstor (den var til Bjørn, den pirka). Jeg syntes det nå er bra til å være første forsøk på panorering. Spennende, jeg tror jeg må ta meg en tur ut på crossbanen ei helg.
Når jeg tenker meg om, så kommer Ailo Gaup til Alta snart for å kjøre show. Det kunne kanskje vært noe. :)
Wenche.
Her er det ikke lett å velge versjon...Men jeg ender til slutt opp med å velge v#4,for her ser vi både hele billen og sjåfør+kartleser,samt at fartsfølelsen er til stede.Den lille himmelbiten plager meg absolutt ikke.Skulle hatt en sånn spoiler på Fiestaen min:)
Inger-Lise:)
TS
Til å være første førsøk på panorering av biler er jo dette en kjempestart da :)
V3 og V4 faller best i smak hos meg.
Gleder meg til å se hva du klarer i Athen. Der vil det nok være litt bedre lys også, slik at autofokusen jobber litt kjappere og resultatene vil nok bli enda bedre enn fra Numedalen. Kombinasjonen av erfaring + bedre lysforhold kan ikke slå ut en annen vei enn positivt vil jeg tro :))
Mvh: Frode
Stilig bilde, med mye ''effekt''...! Fine omgivelser og bakgrunn. Det bevitner om fart og spenning.
Likte spesielt felgene, de gjør seg veldig, synes jeg!!
Ellers, fin komposisjon og fine farger.
Mvh
Daniel
Jeg synes v2 ble det beste. Fint å ha med hele bilen, og så er det best uten himmelen.
Uskarpheten hører selvsagt med til bildet og gir god fart i komposisjonen.
Ser ut til at føreren har et litet smil på gang der inne i bilen. Sannelig tror jeg at jeg selv hadde hatt det hvis jeg fikk lov til å kjøre i en slik fart.
Panorering funker somregel bra på slike bilder som dette.
Synes det var bra til å være første panorering av denne type motiv.
Vh Svenn
Skal prøve å huske dette til neste gang jeg får sjansen.
Håper jo at jeg får meg nytt kamera med kontinuerlig superkjapp autofokus. Kan vel ikke si at det jeg har nå er så kjapt.
:-)
Likte egentlig v4 best mht utsnitt, men den lille lyse fliken i venstre øvre hjørne burde ikke komt med.
Bergliot:)