Vårtegn
Hestehov. Vårblomsten vi alle (dvs. naturfotografene) venter på...
Utstyr
  • Nikon F4
  • UV-Nikkor 105 mm f/4.5
  • Blenderf/4.5
  • Lukker1/60s
  • FilmtypeKodak
  • ja
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger1196
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_8225} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (29)
Bjørn H.
Lekkert! Det var fint med blomsten i den
blå ringen til høyere. Hvordan gjorde du det?
Birna R.
Yrkeshemmelighet, men kan røpe såpass at det nok er noen sånne UV-greier på gang. Og UV registreres blått, iallefall på den Kodak-filmen jeg brukte her. Og full blenderåpning, ellers blir jo ikke ''UV-sola'' rund...

Bildet er forøvrig et typisk prosjektbilde, hvor dag 1 går med til å finne opptaksstedet, dag 2 starter med morgenkaffe pluss uttegning av layoutskisse til frokost, deretter kjapt ut for å ta bildet, levere film på lab (opptak fra den pre-digitale tid) og deretter drikke resten av den nå lunkne kaffen. Pluss lesing av sportssidene i Aftenposten, sesongdebut for RBK.
Avsluttet .
Oerhört snygg constellation..med väl valda färger ;)..
mvh/gunte..
Birna R.
Du som er svensk likte nok disse fargene ja, Gunte.
Ann F.
BR: du får kjøpe deg en god termokanne...
Likte bildeideen, men er litt usikker på om jeg synes den blå sirkelen fungerer for meg, den var litt dominerende.
Mvh Ann
Birna R.
Den ''blå'' sirkelen var hele bildeidéen. Kontrasten blått-gult var utgangspunktet. Å lage ''diffuse'' blomsterbilder er ingen sak, er bare å kjøre optikken tett nok innpå. Utfordringen for meg var å lage et anderledes bilde.

Heldigvis bor jeg sentralt i forhold til motivene mine. Bylivet har sine opplagte fordeler også for en naturfotograf.
Dag T.
Jeg tror nok jeg å si meg enig med Ann, det har noe med at du mangler fargemessig sammenheng mellom blåfargen og gulfargen. Intet blått i det gule området eller omvendt.

Det kunne, rent komposisjonsmessig fungert bedre hvis gjentagelsen av form hadde vært sterkere, dvs hvis de gule blomstene lignet formmessig mer på den blå. Jeg tror jeg ville latt de gule være som nå, men latt den blå vise et tilsvarende utsnitt, men det var kanskje umulig...
Torbjørn V.
Flott bilde. For meg er det likevel ett eller annet som ikke 'stemmer' her, men kan ikke direkte putte fingeren på det!

Likte din skildring av naturfotografens morgenliv med beisk kaffe og lesning av sportssidene--heia MOLDE!

:-)
Birna R.
Her er det ulike synspunkter ute og går. Greitt nok. Jeg tror man enten faller direkte for visualiseringen, eller stiller seg avventende. Slik blir det gjerne med denne typen bilder.

Bildet er forøvrig ett av mine mest publiserte, uten at det har noen betydning for hvorvidt det skal oppfattes som ''bra'' eller ''dårlig''. I forhold til publisering og bildesalg er det andre faktorer som spiller inn.
Ole Walter S.
Enig med de andre her om at det er et fint bilde, men etterhvert som jeg ser på det blir jeg også litt usikker på hva det blå ''elemenet'' har som oppgave.Man kan jo spørre seg om bildet ville blitt kjedelig uten?

Men at det var de svenske fargene er det jo ingen tvil om.
Avsluttet .
Et oppsiktsvekkende og godt bilde. Du overser det ikke så lett. Må innrømme at det første jeg sjekket, var om det lå i kategorien ''manipulert'', det ville i så fall overrasket med et manipulert naturbilde fra denne fotografen.

Kanskje det ekstreme fargespillet gjør bildet litt for abstrakt, syntetisk og usammenhengende til at det blir en innertier, og ''bare'' berører kanten på tiern?

Jeg falt, men vet ikke helt om bildet ville fungert på en vegg med andre naturbilder, eller ''drept'' dem.
Marcelo V.
Originalt og lekkert synes jeg , det virker nesten digitalt, Hilsen

marcelo
morgan s.
Orginalt og mesterlig gjenomført(ikke annet å forvente), men jeg er nok ikke svensk nok til å like farge. Har forøvrig alltid problemer med bilder som bygger på komplimentærfarger.

Ser også at du nevner at du bruker full åpning for å få runde reflekser. Er det ikke også forskjell fra objektiv til objektiv hvorvidt man får kanter eller ikke?

mvh morgan
Birna R.
MS: nei, alle objektiver *må* brukes på full åpning om høylys ute av fokus / reflekser etc. skal bli sirkelrunde.
Avsluttet .
En bild jag gärna återkommer till....Jag likte inte bara svensk-färgerna i bilden..utan den perfekta skärpan på valda delar i tussilagon och närheten till det gula gör att jag föll direkt..för mig din snyggaste bild hittidags..
macrobilder i allmänhet faller ofta på att knivskärpan saknas på väsentliga delar..
Blåa cirkeln ger en härlig dimension...
mvh/gunte..
Carsten A.
Jeg kommer så sent inn at det ikke er mer å legge til, slutter meg til Gunte her, bortsett fra at det er komplementærfargene og ikke svenskefargene jeg fester meg ved.
MVH CA
Fredrik T.
Uten ''sirkelen'' ville dette bare vært et nærbilde av en vanlig hestehov, men med, er det mer et kunstverk. Altså å male med lys, det være seg synlig eller ikke.
Komplementer til fotografen.
Mvh
Fredrik Thorsen
Thorfinn B.
Nesten så perfekt at det kan bli vanskelig å forholde seg til bildet over tid? Vi får se!

Trenkantkomposisjonen danner en innramming av elementene som fører blikket mot den blå sola og tilbake og videre i sirkel. Har sett på dette bildet et par minutter og begynner å bli svimmel.....

Flink gutt!
Birna R.
TB: sånn er det når man kan planlegge bildet i god tid - morgenkaffe kvikker opp. Det hjelper dessuten å ha laget skissen på forhånd også.

Bildet har tålt adskillige års betraktning og jeg liker det fortsatt godt.
Aleksander J.
Dette er ikke komplementærfarger.Oransje er komplementærfargen til blått og lilla er komplementærfargen til gult.
Jeg liker forøvrig bildet godt.
Thorfinn B.
BR: Kaffe om morran er et must.
Skissering av bilder er ikke nødvendigvis et must eller noen ganger praktisk mulig.

Personlig har jeg senere tid skissert idèene på forhånd, i større utstrekning enn jeg gjorde før. Slettes ikke dumt!!!

''Herskens'' jobben min ødelegger jo hele fotomoroa! he he.

Anders J.
Jag vill bara visa min uppskattnig genom att skriva detta och vara enig med många av övriga kritiker. Mycket bra bild,Björn!
mvh
Anders
Hans- Georg S.
For meg et veldig bra orginalt naturbilde med enkel og lettfattelig fargeskala. Den gule blomsten utgjør forgrunnen og den blå sirkelen utgjør bakgrunnen, et bilde med god dybde som er behagelig å se på.
Birna R.
Aleksander: Fargesirklene dine er like originale som bildene dine ... Blå (additiv) har gul (subtraktiv) som komplementær, og magenta (subtraktiv) har grønn (additiv) som komplementær. Siste par ut er rød(additiv) og cyan (subtraktiv). Iallefall er det slik jeg har oppfattet fargelæren, men du har muligens viktig ny kunnskap å gi oss. Da ønsker jeg gjerne å få vite mer! Farger er gøy.
Aleksander J.
Med utgangspunkt i Ittens fargeteori er komplementærfargene (eller kontrastfarger)alltid de fargene som står ovenfor hverandre i fargesirkelen,en primærfarge vil alltid ha en sekundærfarge som komplementær. Blå og gul er jo to primærfarger. Komplementærfargene blir derfor: Rød-grønn, blå-oransje og gul-lilla. Dette er ikke ny lære, men noe jeg har lært helt fra grunnskolen (og som jeg i dag prøver å lære bort til mine elever).
Birna R.
AJ: så vet jeg det. Du bruker en annen fargemodell. I data-alderen går det som kjent på RGB (additiv) eller CMY[K] (subtraktiv), dvs. innskrenkete tredimensjonale modeller, og da stemmer komplementærparene jeg ramset opp. I en farge*sirkel* (ikke trekant) blir mye anderledes. Vi har altså snakket (litt) forbi hverandre, men oppklaring av slike ting er jo også en slags opplæring, ikke sant?
Carsten A.
Jeg ser at noen er kommet igang med å diskutere komplementærfarger allerede. Jeg har også stusset over AJ merknad, men antakelig er det ingen reel uenighet, her dreier det seg, som BR bemerker, om ulike fargemodeller.

Bland gjerne blå og gul maling, du får grønt. Forsøk deretter å ''blande'' blått og gult, i mørkerommet (med belysning på fargefilm med blått og gult filter, samtidig eller etter hverandre) eller digitalt. Grønt blir det IKKE.
MVH CA
Avsluttet .
...jeg skal ikke prøve meg på å oversette disse betraktningene til LAB engang, langt mindre HSL, HSB, XYZ eller LUV ;-)

Spøk til side: Anbefaler på det sterkeste en heilnorsk bok om fargelære: Urban Willumsen (tidl. fargekonsulent hos Jotun): Fargelære.

Denne boka tar for seg alle slags fargemodeller og er svært nyttig uansett i hvilken bransje du jobber med farger. Kort sagt et standardverk, som vi er heldige å ha på vårt eget språk. Min utgave er førsteutgaven, gitt ut på Ad Notam forlag i 1991, ISBN 82-417-0022-9.

Men det var jo et lite sidesprang :-)
Ronny Manuel D.
Meget pent bilde
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu