Disse flotte steinhvelvsbruene kan du finne flere steder i landet, men de tre store på Raumabanen er de aller mest kjente av dem. Her er vi ved Jora bru, den største av de tre store på Raumabanen, beliggende noen få kilometer fra Dombås stasjon. Disse bruene bygges av norsk gråstein som hugges til slik at de blir kileformet. De kileformede steinene danner buen som bærer hele resten av steinkonstruksjonen i hovedspennet. Konstruksjonen er mer solid enn noen annen kjent byggemetode og man kan kjøre omtrent så tunge tog som helst over dem. I tillegg er de svært vakre i landskapet. Joraelva krysses der den går i et dypt gjel under brua, et gjel spom er blitt til pga. elvevannets arbeid i landskapet i et ufattelig antall år.
AnnetPoneget med å få tatt slike bilder av tog i fart er at du må stå helt klar når toget ventes og ikke miste tålmodigheten dersom toget skulle være forsinket. Plutselig er det der, og du må knipse akkurat i det rette øyeblikket. På norske sidebaner er det gjerne mange timer til neste tog - og sjanse - byr seg. Det blir nesten som å fotografere ville dyr i naturen, du må være klar på svært kort varsel.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_83146} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Flott bru i skikkelig vinterstemning. Slike bruer blir det ikke flere av nå når økonomene får herje som de vil.
Enig med deg i dine betraktninger om å ta bilder av tog i fart, det har fortsatt ikke blitt noe av Signatur i snøføyke på Bergensbanen til tross for mange forsøk.
Fototeknisk er det vel litt å gjøre med bildet: Kraftig fiolettaktig fargestikk på min skjerm, og høylysene ser utvasket ut. En omgang PS hadde gjort seg.
MVH
Odd Tore
PS: Er du medforfatter på en bok om damplok i Norge?
Wes D.
Superb shot - fantastic scene and good to see the train crossing.
I have not been along this route yet but am hoping to get along here in October
Kind regards
Wes
Roar N.
Svar til Saugerud: Har vært med på å lage jernbanebøker, men ingen om damplok.
Steinulf L.
Flott bilde, litt synd med fargestikk og støv. Informativ historie du presenterer.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Enig med deg i dine betraktninger om å ta bilder av tog i fart, det har fortsatt ikke blitt noe av Signatur i snøføyke på Bergensbanen til tross for mange forsøk.
Fototeknisk er det vel litt å gjøre med bildet: Kraftig fiolettaktig fargestikk på min skjerm, og høylysene ser utvasket ut. En omgang PS hadde gjort seg.
MVH
Odd Tore
PS: Er du medforfatter på en bok om damplok i Norge?
I have not been along this route yet but am hoping to get along here in October
Kind regards
Wes